Vaksiner i graviditeten

Jeg var i Kina, før pandemi og kaos, og tok da kikhostevaksine(som inkluderte polio og stivkrampe og en til som jeg har glemt ), jeg har ca 3 år igjen før de går ut, men tenker å høre med jordmor om jeg bør ta den på nytt. Ellers er nok influensavaksinen ikke så dum, covid har jeg ikke tatt på år og dag... Pga varig bivirkning etter moderna. Dermed veeeeldig skeptisk t å ta covid vaksine.
 
Jeg var i Kina, før pandemi og kaos, og tok da kikhostevaksine(som inkluderte polio og stivkrampe og en til som jeg har glemt ), jeg har ca 3 år igjen før de går ut, men tenker å høre med jordmor om jeg bør ta den på nytt. Ellers er nok influensavaksinen ikke så dum, covid har jeg ikke tatt på år og dag... Pga varig bivirkning etter moderna. Dermed veeeeldig skeptisk t å ta covid vaksine.
Dette står på fhi: Vaksinasjon av mor før graviditet gir ikke barnet like høy beskyttelse som når vaksinen gis i svangerskapet. Derfor anbefales kikhostevaksine til gravide selv om det har gått kort tid siden forrige vaksinedose. Så regner med du får anbefaling om å ta den selv om du har litt tid igjen.
 
I snitt får man influensa hvert 5. år. Mange tror nok de har influensa når de egentlig har forkjølelse.
Lurt å snakke med jordmor eller legen ja :)
Ja , det er veldig mange som tror de har influensa ved en forkjølelse , det er to forskjellig . En forkjølelse er mer velkommen og derfor veldig greit at influensaen ikke er like ofte :)
 
Jeg var i Kina, før pandemi og kaos, og tok da kikhostevaksine(som inkluderte polio og stivkrampe og en til som jeg har glemt ), jeg har ca 3 år igjen før de går ut, men tenker å høre med jordmor om jeg bør ta den på nytt. Ellers er nok influensavaksinen ikke så dum, covid har jeg ikke tatt på år og dag... Pga varig bivirkning etter moderna. Dermed veeeeldig skeptisk t å ta covid vaksine.
Jeg tror vel en del av disse da jeg reiste til Pakistan og måtte friske opp igjen fordi det er 10 år siden . Tok ny stivkrampe i går pgr jobben min. Jeg fikk astra senica vaksinen jeg , som helsepersonell og vipps døde folk . Ble en smule skeptisk jeg også . Første meg pressa til p ta de. Tok bare tre vaksiner og kommer ikke til å ta flere corona vaksiner hvertfall. Heller aldri hatt en eneste positiv corona test tross familien har liggi med det . Ble mer dårlig av vaksinen .
 
Dumt spm, men influensavaksinen er fra oktober og utover?

Nå er det så mange rundt meg som er syk, inkludert samboer. Har lyst å ta det nå nesten :facepalm: har tendens å bli veldig syk når jeg først blir dårlig med noe, i flere uker eller 1-2 mnd…
 
Dumt spm, men influensavaksinen er fra oktober og utover?

Nå er det så mange rundt meg som er syk, inkludert samboer. Har lyst å ta det nå nesten :facepalm: har tendens å bli veldig syk når jeg først blir dårlig med noe, i flere uker eller 1-2 mnd…
Tror ikke det er helt sesongen for influensa nå så derfor de anbefaler fra oktober og utover. De jeg kjenner som er syke nå har forskjølelse, bihulebetennelse, covid, kikhoste osv nå men ikke influensa. Men du kan jo høre med legen din om de har neste sesongs vaksine om du vil ta den tidlig :D
 
Dumt spm, men influensavaksinen er fra oktober og utover?

Nå er det så mange rundt meg som er syk, inkludert samboer. Har lyst å ta det nå nesten :facepalm: har tendens å bli veldig syk når jeg først blir dårlig med noe, i flere uker eller 1-2 mnd…
Influensavaksinen pleier ikke å komme før oktober- ish, så tror ikke sesongens vaksine er klar ennå. Sesongen er jo fra sein høst til vinter, med topp akkurat når vi skal føde..
 
Tror ikke det er helt sesongen for influensa nå så derfor de anbefaler fra oktober og utover. De jeg kjenner som er syke nå har forskjølelse, bihulebetennelse, covid, kikhoste osv nå men ikke influensa. Men du kan jo høre med legen din om de har neste sesongs vaksine om du vil ta den tidlig :D
Jaa antok det. Får smøre meg med tålmodighet :smiley-ashamed004

Ja ikke helt influensa, men noe er i lufta. Håper jeg slipper. :nailbiting:
 
Influensavaksinen pleier ikke å komme før oktober- ish, så tror ikke sesongens vaksine er klar ennå. Sesongen er jo fra sein høst til vinter, med topp akkurat når vi skal føde..
Kjekt å vite! Har aldri tatt influensavaksine før på grunn av irrasjonell frykt for sprøyter. Var usikker om det var noe tilgjengelig ‘hele året’.
Blitt immun mot sprøyteskrekken etter alle blodprøvene, og da er det greit å ta alt for å holde seg frisk og rask :shy:
 
Jeg skal ta kikhoste og influensa vaksine, tar nok korona vaksinen også. Setter kikhoste og influensa helt klart først, influensa er så forferdelig å ha samt at min søster holdt på å dø i 3 trimester da hun fikk influensa. Hun er ellers heeelt frisk og rask, aldri syk. Aldri hatt influensa før med unntak av den gangen. Fortsatt sliter hun med plutselig fatigue og enorm frykt for ny runde influensa (hun er gravid igjen, og alt gikk bra med baby den gangen). Hun lå på sykehus i 6 dager, med væske og næring intravenøst i tillegg til kontinuerlig pleie. Var nesten ikke ved bevissthet. Aldri verden om jeg ønsker å smitte noen andre gravide med influensa når vaksinen er harmløs å ta - og jeg selv er livredd for å miste det lille livet i magen. Håper alle rundt meg takker ja til influensa vaksinen også, jobber i helsevesenet og dessverre stor skepsis der selv om vaksinen er trygg. Mener ikke skremme noen men føler litt på et ansvar å si fra at man bør vurdere å ta den som gravid. Beskytt deg selv og den lille.
 
Back
Topp