Vaksiner i graviditeten

Jeg var i Kina, før pandemi og kaos, og tok da kikhostevaksine(som inkluderte polio og stivkrampe og en til som jeg har glemt ), jeg har ca 3 år igjen før de går ut, men tenker å høre med jordmor om jeg bør ta den på nytt. Ellers er nok influensavaksinen ikke så dum, covid har jeg ikke tatt på år og dag... Pga varig bivirkning etter moderna. Dermed veeeeldig skeptisk t å ta covid vaksine.

Jeg var i Kina, før pandemi og kaos, og tok da kikhostevaksine(som inkluderte polio og stivkrampe og en til som jeg har glemt ), jeg har ca 3 år igjen før de går ut, men tenker å høre med jordmor om jeg bør ta den på nytt. Ellers er nok influensavaksinen ikke så dum, covid har jeg ikke tatt på år og dag... Pga varig bivirkning etter moderna. Dermed veeeeldig skeptisk t å ta covid vaksine.
Dette står på fhi: Vaksinasjon av mor før graviditet gir ikke barnet like høy beskyttelse som når vaksinen gis i svangerskapet. Derfor anbefales kikhostevaksine til gravide selv om det har gått kort tid siden forrige vaksinedose. Så regner med du får anbefaling om å ta den selv om du har litt tid igjen.

I snitt får man influensa hvert 5. år. Mange tror nok de har influensa når de egentlig har forkjølelse.
Lurt å snakke med jordmor eller legen ja :)
Ja , det er veldig mange som tror de har influensa ved en forkjølelse , det er to forskjellig . En forkjølelse er mer velkommen og derfor veldig greit at influensaen ikke er like ofte :)

Jeg tror vel en del av disse da jeg reiste til Pakistan og måtte friske opp igjen fordi det er 10 år siden . Tok ny stivkrampe i går pgr jobben min. Jeg fikk astra senica vaksinen jeg , som helsepersonell og vipps døde folk . Ble en smule skeptisk jeg også . Første meg pressa til p ta de. Tok bare tre vaksiner og kommer ikke til å ta flere corona vaksiner hvertfall. Heller aldri hatt en eneste positiv corona test tross familien har liggi med det . Ble mer dårlig av vaksinen .

Dumt spm, men influensavaksinen er fra oktober og utover?

Nå er det så mange rundt meg som er syk, inkludert samboer. Har lyst å ta det nå nesten :facepalm: har tendens å bli veldig syk når jeg først blir dårlig med noe, i flere uker eller 1-2 mnd…

Nå er det så mange rundt meg som er syk, inkludert samboer. Har lyst å ta det nå nesten :facepalm: har tendens å bli veldig syk når jeg først blir dårlig med noe, i flere uker eller 1-2 mnd…
Tror ikke det er helt sesongen for influensa nå så derfor de anbefaler fra oktober og utover. De jeg kjenner som er syke nå har forskjølelse, bihulebetennelse, covid, kikhoste osv nå men ikke influensa. Men du kan jo høre med legen din om de har neste sesongs vaksine om du vil ta den tidlig :D

Influensavaksinen pleier ikke å komme før oktober- ish, så tror ikke sesongens vaksine er klar ennå. Sesongen er jo fra sein høst til vinter, med topp akkurat når vi skal føde..

Tror ikke det er helt sesongen for influensa nå så derfor de anbefaler fra oktober og utover. De jeg kjenner som er syke nå har forskjølelse, bihulebetennelse, covid, kikhoste osv nå men ikke influensa. Men du kan jo høre med legen din om de har neste sesongs vaksine om du vil ta den tidlig :D
Jaa antok det. Får smøre meg med tålmodighet :smiley-ashamed004

Ja ikke helt influensa, men noe er i lufta. Håper jeg slipper. :nailbiting:

Influensavaksinen pleier ikke å komme før oktober- ish, så tror ikke sesongens vaksine er klar ennå. Sesongen er jo fra sein høst til vinter, med topp akkurat når vi skal føde..
Kjekt å vite! Har aldri tatt influensavaksine før på grunn av irrasjonell frykt for sprøyter. Var usikker om det var noe tilgjengelig ‘hele året’.
Blitt immun mot sprøyteskrekken etter alle blodprøvene, og da er det greit å ta alt for å holde seg frisk og rask :shy:

Jeg skal ta kikhoste og influensa vaksine, tar nok korona vaksinen også. Setter kikhoste og influensa helt klart først, influensa er så forferdelig å ha samt at min søster holdt på å dø i 3 trimester da hun fikk influensa. Hun er ellers heeelt frisk og rask, aldri syk. Aldri hatt influensa før med unntak av den gangen. Fortsatt sliter hun med plutselig fatigue og enorm frykt for ny runde influensa (hun er gravid igjen, og alt gikk bra med baby den gangen). Hun lå på sykehus i 6 dager, med væske og næring intravenøst i tillegg til kontinuerlig pleie. Var nesten ikke ved bevissthet. Aldri verden om jeg ønsker å smitte noen andre gravide med influensa når vaksinen er harmløs å ta - og jeg selv er livredd for å miste det lille livet i magen. Håper alle rundt meg takker ja til influensa vaksinen også, jobber i helsevesenet og dessverre stor skepsis der selv om vaksinen er trygg. Mener ikke skremme noen men føler litt på et ansvar å si fra at man bør vurdere å ta den som gravid. Beskytt deg selv og den lille.

Her også går det mye hoste og forkjølelse. Med høsten og temperatur endringene kommer også virusene snikende :hungover: huff så kjedelig at du er syk så lenge . Hør hva de anbefaler .

Tror jeg skal ta alt jeg blir tilbudt både for meg og baby. Jeg er covidmagnet og får det i gjennomsnitt 2 ganger i året og blir svindårlig om jeg ikke har rukket å få vaksinen enda. Fikk helt tidlig i svangerskapet i juli også, og vil helst ikke tenke på hvor dårlig jeg ville blitt sent i svangerskapet uten

Jeg tok covid-vaksinen på torsdag. Begynner nok å bli vant til denne vaksinen siden jeg ikke merker annet til den enn at jeg får en litt hoven lymfeknute ved kragebeinet dagen etterpå. Har hatt flere runder med forkjølelser i det siste nå, så vil helst unngå alt jeg kan!

Da er sesongens influensavaksine tatt :) Skal ta kikhostevaksinen på 28 eller 32 ukers konsultasjon hos jordmor. Er fortsatt usikker på RS-virus vaksinen. Noen som har tatt den?

Jeg tok kikhoste i går (24 uker), er så stressa av alle som går rundt og hoster om dagen neste blir influensa om to-tre uker, og så covid i november siden jeg hadde covid i juli. Antar det er bitte litt immunitet igjen etter den

Skal ta kikhoste uke 29
Kjenner at jeg menger meg ikke med forkjøla folk om dagen , viker litt ifra. I morgen har vi stengt på jobb pgr ferie avvikling og sykdom . Skal ta meg av en pasient imorgen og hun som er syk MÅ innom for så å dra igjen . Kjenner jeg er klar for munnbinn , sprit og hansker og avstand :laughing002
Mellomste fikk brått feber i går og sov hele dagen , bare feber og ikke noe andre symptomer og er i bedre form i dag . Yngste har kommet hjem etter litt høstferie med besteforeldre og var forkjøla , men bedre form . Så heldig å slapp den smittsomme perioden forhåpentligvis .Har aldri tid til å bli syk:bag:

Covid vaksine blir det ikke , har hvert i tvil på influensa , ikke noe klokere der …Hater denne årstiden , er jo tett i nesa fra før , så dør jo om jeg skal bli syk og hehe.

Jeg kjørte munnbind på fly Trondheim - Oslo for et par dager siden, dagen før kikhostevaksinen. Var hosting OVERALT og jeg trenger ikke å bli syk nå Første gang siden covid jeg har brukt det, var et snodig flashback.

Jeg fikk tatt kikhostevaksinen i uke 24 ^^ Tenker jeg hiver meg på influensa hvis jordmor tenker det er lurt. Har hatt influensa en gang og d var lite gøy og langvarig Tar ikke covid, varige bivirkninger og drit var verre enn den småforkjølelsen jeg fikk av covid. Får heller finne fram maske og sprit. Når det gjelder RS vaksine tror ikke jeg et jeg tar den ved mindre det blir noe utbrudd på barneskolen hvor jeg jobber. Lite glad i sprøyter så vil helst ta de nødvendige vaksinene og stoppe der☺️

Tok kikhostevaksinen ved kontrollen nå i uke 24. Tenker å ta influensavaksinen (bruker egt ikke å ta den, men mtp svangerskapet så orker jeg ikke å bli skikkelig dårlig i denne tilstanden), coronavaksinen kommer jeg ikke til å ta, har hatt corona x antall ganger og tatt to vaksiner av den før svangerskap og fikk langvarige bivirkninger etter dose to. RS eller andre vaksiner er jeg åpen for, er egt bare coronavaksinen jeg nekter å ta.

Hva slags tanker har dere angående vaksiner som er anbefalt til gravide?
Jeg tenker i utgangspunktet å ta influensavaksine og kikhostevaksine, ikke coronavaksine :)
Tok den kikhosta, som å inneholder difteri og stivkrampe. Her fikk vi beskjed at pustebesvær var vanlig å få som bivirkning av den vaksina og det fikk jeg, men er på dag 3 nå etter vaksina og er på bedringens vei, men fy så dårlig. Aldri mer om skal ha flere barn.

Back
Topp