ULYKKER/UHELL

når minsten her var litt under året satt fast en brødbit i halsen. og fikk den ikke opp når han begynte å hoste. dunka litt i ryggen på han, men fant fort ut at den biten satt godt nedi halsen, jeg snudde han rundt på hodet og gav han 2 dunk mellon skulderbladene og da kom biten opp. fikk panikk da jeg så han begynte å bli blå i ansiktet, men klarte å beholde roen, merkelig nok.

ORIGINAL: Tøsa

Boller er skummelt... det deiger seg, så det kan sette seg fast i ganen og balle på seg, og ungene får ikke fjerna det selv.
Skummelt å gi barna boller når de sitter baki bilen feks...

Ja jeg veit!![&:][&:] De er MEGAskumle...de sitter for å si det sånn[&:][&:] Ja jeg prøver å unngå mest mulig både drikking og spising når han sitter i setet sitt.....det har jeg tenkt på mange ganger...hva om det skulle skje noe midt på E18...herregud...bråstoppe bilen og få han ut av setet og ut på veien....[&:][&:]

ORIGINAL: Tøsa

Det var en tråd her en gang i tiden med masse informasjon ift ulykker og krisesituasjoner...
Jeg fikk også et hefte av HS en gang.

Det er iallefall viktig å ha nr til giftinformasjonssentralen lagret.
Samt vite når man skal gi væske og ikke når barna svelger noe farlig.
Førstehjelp er vel et must.

http://www.helsedirektoratet.no/giftinfo

Ja det stemmer...jeg ringte faktisk giftinfo.sentralen en gang....sønn min hadde fått i seg nesten er hel flaske med Dentinox...det var gudskjelov ikke farlig!

ramler snuppa eller noe så er det sambo som freaker ut,mens jeg holder meg rolig..men skjer dte noe når jeg er alene så freaker jeg ut[&:]

hun satt en eplebit i halsen en gang når hun var ca 7-8 mnd,da var jeg alene og fikk helt panikk,men gikk heldigvis greit.

ellers har hun ramla ned utetrappa(betong),og fikk et lite kutt i panna,hun blødde en god del men ellers gikk det fint.. da var det sambo som fikk panikk og jeg holdt meg rolig..

ORIGINAL: Shopoholic

Fant sønnen min så godt som livløs 8 dager etter han opererte vekk mandlene i senga da han var 2,5 år.
Ringte 113 med en gang og fikk veiledning. Husker ikke mye av hva jeg gjorde underveis til dem hentet han 6 min etterpå. (han hadde blødd fra dag en og det ble pumpet opp over 2,5 dl blod fra magen hans)

Ellers har vi hatt noen episoder med pølser, helt panikk for det nå. Tar faktisk av skinnet når dem får pølser nå. Måtte klemme virkelig hard sist gang for at jenta vår skulle få opp pølse biten og jeg blir dessverre veldig hysterisk og redd [&o]

Stakkars!![&:][&:] Og stakkars deg...må være en mors værste mareritt!! Enda godt vi har så bra helsepersonell i Norge...ambulansen pleier vel å komme rimelig kjapt også?

Snuppa fikk anafylaktisk sjokk/allergisjokk da hun var 8 mnd.

Besvimte og ble helt grå, hovna opp rundt ørene og halsen.... Jeg ga henne allergimedisin og ringte 113.

Det er det jævligste jeg har opplevd, å stå med en grå, livløs unge i armene og vente på ambulansen, virka jo som det tok evigheter, men de var sykt kjappe.. Den skrekken sitter i for alltid tror jeg, er så redd for at det skal skje igjen, uten at jeg er der....... [&:]

Tenkte jeg også bare måtte nevne at...noen kjærligheter er livsfarlige!! Bare som en liten tankevekker hvis de sitter de med lørdagsgodtet og dere går på do e.l

De med plastikkpinne har en tendens til å løsne.....FARLIG!!!

Jeg sjekker alltid kjærligheten før jeg gir den...drar litt i den for å sjekke om den holder seg på plass.

ORIGINAL: Bounty

Snuppa fikk anafylaktisk sjokk/allergisjokk da hun var 8 mnd.

Besvimte og ble helt grå, hovna opp rundt ørene og halsen.... Jeg ga henne allergimedisin og ringte 113.

Det er det jævligste jeg har opplevd, å stå med en grå, livløs unge i armene og vente på ambulansen, virka jo som det tok evigheter, men de var sykt kjappe.. Den skrekken sitter i for alltid tror jeg, er så redd for at det skal skje igjen, uten at jeg er der....... [&:]

Uff ja...[&:][&:] DET glemmer vi aldri...godt det gikk så bra med lille vakre!! Og enda godt dere til slutt fant ut av det!![:)]

Nabo jenten på 14 tok jenten min med seg på toppen av bakken med en 2hjulsykkel med støttehjul når jeg var inne p\å do.
Akkurat i det jeg kommer ut ser jeg jenten min er på vei full fart ned mot meg PÅ sykkelen sin, Hun var 2,5år.
og rett før jeg klarer å gripe henne kjørte hun i ett hull så hun fløy rett inn i STORE steiner.

Tok ungen å løp til nærmeste badebasseng å fikk vasket blodet av henne.. 4 tenner knuste og ett kutt mellom leppen og nesen måtte limes.. [&:]

Var rolig, men hjertet dunket sikkert 2000 i minuttet..

ORIGINAL: ¤Kanonica¤

Nabo jenten på 14 tok jenten min med seg på toppen av bakken med en 2hjulsykkel med støttehjul når jeg var inne p\å do.
Akkurat i det jeg kommer ut ser jeg jenten min er på vei full fart ned mot meg PÅ sykkelen sin, Hun var 2,5år.
og rett før jeg klarer å gripe henne kjørte hun i ett hull så hun fløy rett inn i STORE steiner.

Tok ungen å løp til nærmeste badebasseng å fikk vasket blodet av henne.. 4 tenner knuste og ett kutt mellom leppen og nesen måtte limes.. [&:]

Oi shit! Stakkras jenta di [:(] Lurer på hva nabojenta tenkte på [&:] Ikke så smart å sende ei så lita jente alene nedover en bakke [&:]

ORIGINAL: MetteJ

Oi shit! Stakkras jenta di [:(] Lurer på hva nabojenta tenkte på [&:] Ikke så smart å sende ei så lita jente alene nedover en bakke [&:]

spurte henne dagen etter.. Hun trodde jenten klarte det. [8|]
hun rakk ikke skikkelig ned til pedalene engang, Var første gang hun hadde sykkelen med ut også, og jeg dyttet henne rundt der det var flatt.

Største her har alltid søtte mat lett i halsen, så det er jeg vant til[8D]

Men i fjor var vi på Åhlens. Han var da 2 år og 3 mnd og ganske aktiv. Hadde med oss snuppa som da var bare 2 uker[;)]
Småen løp, sambo trudde jeg passa på han, jeg trudde han passa på han[&:]
Han snubla i ei ledning og ledninga gikk til noen lys som låg i en svær glassvase høøøyt oppe i ei hylle. Vasen datt såklart ned å knuste i hodet hanna[&o]

Blodet fossa, jeg med hormonene ikke under kontroll satte i å hylskrike[&:]
Heldigvis var søstra mi med som er lege[:D] Så alt gikk fint. Men fy så ekkelt det var[&o]

ORIGINAL: MetteJ

spurte henne dagen etter.. Hun trodde jenten klarte det. [8|]
hun rakk ikke skikkelig ned til pedalene engang, Var første gang hun hadde sykkelen med ut også, og jeg dyttet henne rundt der det var flatt.

Jøss, jeg trodde 14 åringer kunne tenke litt konsekvens [&:] Hun har endel igjen å lære... Går det bra med jenta di nå da? Viser det at hun hadde ulykken?

Får helt frysninger av det jeg leser.

Har ikke opplevd noe sånt alvorlig med ungene mine ennå. Kjenner jeg gruer meg. For det skjer vel noe uansett[&o]

det værste som har skjedd var da jeg falt i trappen når min datter var 13 dager gammel og hun ble slått ut av armene mine. Så henne sveve over 4-5 trappetrinn og rett ned i flisene laaang ute på gulvet. I det hun ble slått ut av armene mine føler jeg at hun på en måte ble kastet høyere opp.
Jeg hørte hun skreik med en gang hun deiset med hode i flisene så var det helt stille[&o]

jeg løp å tok henne opp og ringte amulansen med en gang. Det tok TID før de kom. Det var den første dagen med snø her og det var kaos på veiene. Så tok 40 min eller noe før de kom, pluss at de kjørte feil underveis..

Men det skal sies at helsevesenet funket. Kom en sykebil med pasient i hjem til oss,siden de andre ambulansene sto fast i snøkaoset.
De fikk kommet for å hjelpe, så kom det 2 sykebiler rett etter på.

Hun var livløs,ikke noe kontakt. blek og svak pust-værste jeg har vært med på.

Heldigvis gikk min eldste datter bak,så jeg ikke fikk spent henne utfor mens jeg datt,så priser alt for det..
fikk ringt min mor og hun snakket med min datter, for jeg hadde ikke tid til henne akkurat da..( min samboer var i nodsjøen[&o])
--

ellers har eldste datter satt i halsen,pølse med fler ting. Måttet dunke i ryggen før det kom opp. men har gått fint heldigvis. Pølse er noe dritt igrunnen=(

jada, uhell har vi hatt.. Men ikke så alvorlige som hun over skriver.. da hadde nok jeg fått panikk også!! enda vi er to sykepleiere i huset her! hehe..
men han har falt ned fra sofaen.. og traff bordet.. da ble det kutt i øret.. så brusken og alt.. rett på legevakta for å sy..
Så tryna han og slo inn fortenna sine.. helt opp i overkjeven.. så bare undersiden... blødde som POKKER! så da ble det legevakta igjen..+ at han bet nesten gjennom leppa..
Men alt i alt.. så har ting gått bra! ;)
Eneste vi er spent på nå.. er jo om det blir varige men av at han slo tenna sine.. det vet vi ikke før de tenna kommer... *[8|] + at underleppa hans ikke er noe fin.. men håper den "strekker" seg ut når han blir eldre..

Her fikk vesla feberkramper og var bevisstløs i mellom 5-10 minutter.. Fikk ikke puste og ble helt blå.
Jeg skjønte med en gang hva det var, så jeg kastet meg på telefonen og ringte 113 mens jeg prøvde å "riste" liv i hun. AMK fortalte meg hva jeg skulle gjøre, og hva de forskjellige lydene hun lagde tydet på.. Snakket med meg helt til ambulansen parkerte utenfor.

Åh fytti... Takk og lov så har det enda ikke skjedd noe virkelig uhell her enda.

Men passa minste lillebor en gang, som da var 2 år maks.. Var sommer og vi var ute, i et ubevoktet øyeblikk kom han seg inn i garasjen og klatra på garasjeloftet. Hørte bare et bang og der lå han på garasje betonggolvet, heldigvis hylgrein han og alt gikk fint. Men det var en temmelig livredd 12åring som stod med lillebroren sin i armene og ringte pappa.

det værste vi har opplevd her er feberkramper, men det var feberkramper som var helt ekstreme. de i ambulansen  hadde aldri sett det så ille før. første gangen hadde han 40 i feber så vi skulle kle på og reise opp til legevakten, sambo satte seg på gulvet med han og så kom jeg og da var han vekk, øynene rulla bakover og ungen slutta og puste, så jeg dro tak i han mens jeg skreik og hylte var jo livredd så vi fikk tak i en tlf og ringt 113 så vi blei geleida der og kle av og gå ut i snøen og holde han litt der før vi tok han inn på sofan og han var da "livløs" i 45 min ambulansen kom etter 10 min og de sleit da med og få han til og puste så de jobba og jobba med hgan men etter 20 min fikk de han til og puste men han var fortsatt vekk så da var det full fart til sykehuset.

de to andre gangene har også vært nesten like men sist var han vekk i nesten 1t og når vi ringte da sendte de automatisk opp 2 biler og 5 mennesker siden de hadde sliti med han de to andre gangene. og da var det så ille at jeg måtte sitte foran med føreren fordi de måtta jobbe med han begge to i bilen. helt forferdelige opplevelser så håper ingen opplever feberkramper så ille som vi har gjort

Amalie har satt ting fast i halsen 2-3 ganger.. Hver gang har jeg kastet hun over armen slik at den presser på mellomgulvet, holdt hun opp ned og dunket på ryggen hennes.. Like ekkelt hver gang.. [&o][&o]

Hun fikk tak i en hard snopeting som satt fast.. Den kjempet jeg med å få løs! [&o]

Men, har gått bra hittil og er leenge siden hun har satt noe fast.. Har øvd veldig på at maten må tygges skikkelig før hun svelger[:)]

Back
Topp