Skal vi seeee, får ta noen utdrag.. Har opplevd så mye at jeg kansje må få prisen for minst ansvarsfulle mor ever [&:]
Jeg var 17 og dagmamma for en haug med unger.. Foreldrene hadde dratt på jobb, og jeg og babyen lå og døste mens vi ventet på at de større skulle våkne.. Går inn i stuen og ser bare en grå vegg, da var det brann i veggen over brannmuren.. Dyttet panikken bak i et låst rom i hjernen og handlet momentant, NED med ungene i underetasjen der det ikke var røyk, måtte åpne ei dør for å få ut litt røyk så jeg fant den trådløse telefonene, så lukke igjen for å hindre mer oksygen til flammene. Ringte min mor som jobber i nærheten og fikk henne til å ringe brannvesenet fordi jeg ikke hadde tid å forklare dem veien (kronglete å finne frem) da jeg måtte få ungene ut (visste jo ikke hvor langt opp brannen hadde spredd seg).. Fikk ballet på ungene litt klær og pledd (minusgrader ute), og tatt dem ut.. Min mor og stefar kom heldigvis opp så vi fikk dem inn i den varme bilen, mens min stefar løp rundt til alle naboene for å få tak i et brannslokkingsapparat.. Det viste seg at det verken var noe å slukke med eller fungerende brannvarsler i huset [:o] Men jeg fikk ungene ut, ringte foreldrene, passet ungehurven mens mammaen tok minstemann opp til lege for røyksjekk og resten av gjengen prøvde å redde stumpene.. Ros fra brannvesenet og en helvettes reaksjon da kvelden kom, ungene ble hentet og jeg ble alene og fikk tid til å tenke [&:]
Eldstemann var hardt plaget av falsk krupp da han var liten.. Holdt meg rolig for hans skyld, fikk han medisinert og ut, ringte legevakta mens ungen lå i fanget mitt og ble blåere og blåere, og prøvde å holde ham våken til ambulansen kom.. Fikk med noen ting, inn i ambulanse og innleggelse i to døgn på sykehus i oksygentelt.. Da ungen fikk puste normalt og sovnet fikk mor et sammenbrudd.. [&:]
Mellomste svelget mat i halsen, uråd å få dem opp.. måtte tilslutt ned i halsen hans med fingrene og hente opp biten "manuelt".. Hysterisk lettet gråt innelåst på badet på mor etterpå når ungen pustet og roet seg på pappaens fang..
Lillemor var ca 6 mnd og satt på fanget til storebror i ei disse mens jeg var inne i bhg og hentet mellomste, idet jeg kommer ut faller de bakover, storebror halvt over babyen.. Slenge fra seg alt jeg hadde i hendene, skysse eldste- og mellomste inn i bhg for trøst fra de voksne mens jeg plukket opp babyen og roet henne ned og tok et overblikk over skadene.. Sår over halve fjeset og pannen, men ikke så ille at det måtte sys, ingen tegn til hjernerystelse (måtte følge med henne og vekke henne om natten da), pustet fint og fikk renset såret for sand og skitt.. Fikk en sykepleier som var innom bhg tilfeldig til å ta en kikke på henne mens jeg trøstet en sønderknust storebror og roet ned mellomste som naturlig nok var blitt ganske oppskaket.. Hjem og gjennomføre fullt ettermiddag- og kveldsrutine før ungene var i seng og mor kunne grine en skvett for seg selv.. [&:]
Mellomste var ca 9 mnd og stabbet rundt en liten ovn (type oljeovn) i stua.. Ovnen var avslått men INNI rillenevar det en del skarpe kanter.. Han pakket selvfølgelig fingrene inni der og rev opp lillefingeren.. Blod, hyl og skrik på gutten og akutt kvalmebølge på mor.. Lempet han over til sambo og fikk pakket inn fingeren for å stoppe blødningen mens jeg samtidig ringte legevakt.. Det er eneste gangen jeg har hatt antydning til panikk MENS det foregikk, men vi kom oss opp på sykehuset for sjekk og stripsing (kunne ikke sy i tilfelle senen var skadet og det måtte opereres i ettertid..).. [:o]