ULYKKER/UHELL

Jeg får plutselig ikke quota her nå, fordi jeg har på en merkelig måte klart å få alt på skjermen stort...utrolig irriterende!!

Men du som mista babyen din i gulvet....[&:][&:]Det hørtes helt grusomt ut!! Hvordan gikk det med babyen din??? Uff det har jeg alltid vært redd for... å miste babyen i gulvet....og SPES på fliser!![&:][&:]

Synes det var forferdelig å høre om de feberkrampene også....jeg har jo hørt at det visstnok ikke skal være farlig....men da veit vi det!! Har han noen tileggssykdommer?? Eller kan noen bare få det så ille??

ORIGINAL: MetteJ

Jøss, jeg trodde 14 åringer kunne tenke litt konsekvens [&:] Hun har endel igjen å lære... Går det bra med jenta di nå da? Viser det at hun hadde ulykken?

Denne 14åringen var ikke helt som andre fjortenåringer. Litt tilbakestående kanskje..

Jenten har ett arr på leppen, og gikk med knuste og brune tenner fram til hun mistet de i 1 og 2 klasse...
Endelig har hun fine tenner igjen :)

Hff- får helt vondt av alle disse hendelsene dere skriver.. .

ORIGINAL: Tøsa

ORIGINAL: MalinDalin

ORIGINAL: Pontus

ORIGINAL: Piril

Sønn min satte bolle i halsen en gang...han sleit veldig og den satt FAST denne gangen...far slang han over fanget nedover og slo han hardt mellom skuldrene...noe gjorde han riktig for bolle biten kom opp sammen med noen lyder.

sånt er skummelt assa....

ja uff! Husker lille fetteren min satt fast en wienerpølse bit engang. Da trodde jeg faktisk han kom til å dø. Slo han vel 7-8 ganger før den kom opp.

Søstra til noen jeg vet av døde fordi hun fikk en pølsebit i halsen[&o]

5 år gammel jente i en barnehage på Tranby i Lier...?

ORIGINAL: Tøsa

Boller er skummelt... det deiger seg, så det kan sette seg fast i ganen og balle på seg, og ungene får ikke fjerna det selv.
Skummelt å gi barna boller når de sitter baki bilen feks...

Det har jeg tenkt på også. hun får ikke mat i bilen, tenk hvis jeg kjører på motorvei etc og ikke får stoppet med en gang...

ja har nok opplevd noe eg aldr vil oppleve igjen.

elias hadde feber å pustet veldig tungt han var under 3 mnd då. ringte til lege , inegn hjelp å få han måtte jo tåle å få omgangsyken
gikk å lå meg med elias for han skulle ha formiddagsluren sin.
heldigvis var eg der, for plutslig hører eg at han blir stille eg åpner øynene å ser to store øyne som stirrer på meg. der lå elias livløs,fikk ristet liv i han ganke kjapt men herregud for et stress, ringte 113 men de ville ikke komme for vi hadde fått liv i han de sa vi skulle kjøre selv til barneklinikken.
på vei opp der hadde han 3 puste stans, vi var innlagt noen dager etter det. å han sliter forsatt med kronisk puste stans.

ORIGINAL: *Frk.Mamma

det værste vi har opplevd her er feberkramper, men det var feberkramper som var helt ekstreme. de i ambulansen  hadde aldri sett det så ille før. første gangen hadde han 40 i feber så vi skulle kle på og reise opp til legevakten, sambo satte seg på gulvet med han og så kom jeg og da var han vekk, øynene rulla bakover og ungen slutta og puste, så jeg dro tak i han mens jeg skreik og hylte var jo livredd så vi fikk tak i en tlf og ringt 113 så vi blei geleida der og kle av og gå ut i snøen og holde han litt der før vi tok han inn på sofan og han var da "livløs" i 45 min ambulansen kom etter 10 min og de sleit da med og få han til og puste så de jobba og jobba med hgan men etter 20 min fikk de han til og puste men han var fortsatt vekk så da var det full fart til sykehuset.

de to andre gangene har også vært nesten like men sist var han vekk i nesten 1t og når vi ringte da sendte de automatisk opp 2 biler og 5 mennesker siden de hadde sliti med han de to andre gangene. og da var det så ille at jeg måtte sitte foran med føreren fordi de måtta jobbe med han begge to i bilen. helt forferdelige opplevelser så håper ingen opplever feberkramper så ille som vi har gjort

Huff det hørtes helt forjævlig ut[:(]
har hatt feber kramper 1 gang og da rullet øynene bakover og hun "forsvant" et øyeblik, men kom tilbake når jeg ristet veldig forsiktig i henne. jeg kunne ikke noe om feber kramper men høy feber + ristinger i kroppen fikk meg til å tenke feberkramper så jeg tok henne på fanget og googlet det. Jeg sov ikke så mye mer den natten, dro til legen neste dag og fikk Stesolid som jeg skulle gi henne hvis det skjedde igjen. Har ikke skjedd igjen men jeg er alltid forbredt. Unngår barnevakt osv hvis hun har feber.

Gutten vår er en ulykkesfugl

1 Han stupa over gjæret på hytteplatten å datt rett ned på svaberget (han lente seg og fikk all overvekta framover så tippa han over , gjæret er veldig lavt å alldeles ikke barnevennlig [:(][&:] ). Jeg var helt sikker på at gutten lå i 1000 knas nede på berget [:(][:(][:(] . Han begynte å hylgrine etter et par sekkund å fikk ikke ei eneste skramme HELDIGVIS [:)].

2 Han fikk tak i et krus kokende varm te å slo utover arm , handledd og mage [:(][&o]. Jeg løp med han ut på badet satt han i badekaret å begynte å dusje med lunka vann i 30 min . Dusja først rett igjenom tøyet før jeg tok av han. Ringte lege men de sa at i slike tilfeller er det den førstehjelpa vi gjør hjemme som er den viktigste ikke det å komme seg til lege så fort som mulig....
Magen hans var knallrød og handa var opphovnet og rød men det endte med bare to små merker 1 på mage og et på handa. Smurte resten av dagen med alloevera , han har ingen merker i dag heldigvis [:)]

Kusina mi hadde nylig en grusom opplevelse med sin 4 mnd gammel sønn....han hadde vært veldig forkjølet noen dager og ble bare værre og værre....han var veldig tett..og en natt syntes hun det var så ille at hun dro på legevakten...han hadde feber og var tett i brystet og hostet og bare gråt.

På legevakten ble hun mer eller mindre stemplet som hysterisk mor og fikk beskjed om at det var bare å gi han en stikkpille og nesespray...

Hun dro hjem igjen og det ble bare værre og værre....han ble blå i fjeset og sluttet og puste til tider...hun fikk ikke kontakt med han

Hun bestillte time til legen og fikk komme meg en gang..legen hadde allerede bestillt ambulanse og de ble sendt av gårde...han fikk pustehjelp i ambulansen og de målte oksygen-nivået hans...som viste at det var like ille som hos en kolst pasient..

Det visste seg at han hadde MS virus og astma...han kunne ha blirr hjerneskada og i værste fall dødd.....

Så det er bare å lytte til mamma-magefølelsen...

Da jeg var liten så satt jeg en tegnestift i halsen.
Da treiv pappa meg i ene beine å dunka meg alt han kunne i ryggen, tegnestiften kom opp å alt gikk bra. Å jeg kan ikke huske det i det heletatt.

Ellers så når jeg var 15 fikk jeg ei spagetti gryte med kokende vann i fanget over fingrene å lårene mine. mamma slang gryta i vaske, slepte meg inni dusjen og spylte meg med pisselunka vann. ca 15 grader. Lårene ble helt gode med en gang men hendene var helt jævlig vonde i 1 uke etterpå. måtte gå med hansker å smøre meg med en sånn hvit krem.
Sov med vifte i 3 døgn som blåste kald luft på hendene. Men hadde sikkert vært mye verre om mamma ikke hadde reagert så fort som ho gjorde den gang.

Når pappa var liten falt han å slå fortennene nede gjennom leppa, det er tydeligvis arvelig for det samme gjorde jeg når jeg var liten [X(] Vi har begge arr på samme plass [X(] Ungen min er knap 7 mnd så har ikke opplevd noe med henne enda, men gruer meg til det engang skjer [&:]
Jeg har skadet meg mye men gått bra, men når jeg var 18 trodde foreldrene mine de skulle miste meg, hadde kyssesyken og pappa henta meg på skolen og fikk beskjed med lege om å ta meg hjem, (han satt å passet på meg men måtte bare hente kaffe) når han kom tilbake fant pappa meg bevistløs på gulvet på rommet mitt. Da ringte han 113 og sirene og blålys rett på sykehuset. De fikk ikke kontakt med meg [8|] Jeg var bevistløs i nesten ett døgn. Jeg husker nesten ingenting, blitt fortalt. De tok ryggmargsprøver i tilfelle kreft osv. Lå ett døgn på overvåkninga, tilsammen 5 dager på sykehus. Hadde virus på hjernestammen og leveren. [8|] Jeg og familien min har aldri opplevd noe så dramatisk som det, vi var alle redd [8|] Jeg kjente ikke igjen foreldrene mine når jeg tilslutt våknet, klarte ikke å snakke, kom bare ut rare lyder [&:] Håper jeg aldri opplever noe slikt med mine barn!!

jeg har opplevd endel tøffe tak med minsta, kan man si...
både her hjemme, og mens hun var innlagt på sykehus...
-jeg aner ikke hvor mange ganger hun kastet opp nesesonde sin, den hun fikk mat i, og da måtte vi dra den helt ut før hun kunne trekke pusten...
-en gang under det siste lange sykehusoppholdet sitt, hadde hun fått vallergan å sove på etter en narkose på ettermiddagen, og plutselig sank pulsen meget drastisk, sykepleieren fikk ikke vekt henne, og krisealarmen ble utløst og akutt-tralla hentet...
-og hvor mange metningsfall hun hadde den siste sommeren... dvs at oksygennivået i kroppen faller raskt, til farlige lave verdier....

men uansett hva som skjedde rundt henne, var jeg rolig!!
ble det krise, sank pulsen min, jeg klarte å tenke helt klart, og handlet helt riktig...

men nå i ettertid, får jeg pannikk hvis eldstemann detter i trappa, hater om hun blir skikkelig forkjølet og er stort sett ei hønemor uten like...[8D][8D]

Jeg får ikke panikk.. jeg blir helt rolig og jobber raskt...

Et barn i åpne barnehagen fikk morens te over seg.. heldigvis litt melk i den..
Jeg fikk bare med meg at mor tok glass med vann å helte over gutten. Jeg græbba kjappt tak i begge kannene med vann og helte over ungen. Og SÅ sjekka vi om hvor han var blitt truffet og om det var stort. Ble så bært i vasken.
Handle først.. sjekke etterpå[:D]

Så jeg er ikke så veldig bekymret... jeg tenker kjappt og finner løsning nesten før ting skjer.

Jeg får plutselig ikke quota her nå, fordi jeg har på en merkelig måte klart å få alt på skjermen stort...utrolig irriterende!!

Men du som mista babyen din i gulvet....[&:][&:]Det hørtes helt grusomt ut!! Hvordan gikk det med babyen din??? Uff det har jeg alltid vært redd for... å miste babyen i gulvet....og SPES på fliser!![&:][&:]

Synes det var forferdelig å høre om de feberkrampene også....jeg har jo hørt at det visstnok ikke skal være farlig....men da veit vi det!! Har han noen tileggssykdommer?? Eller kan noen bare få det så ille??

hvis det var meg du tenkte på så sier de at feberkramper ikke er farlig nei, men når han har fått så har han fått pustestans og blitt bevistløs og da er det farlig men ikke feberkramper aleine for det varer i maks 10 min men her kommer de ikke aleine for og si det sånn.

ja han har reflux i urinveiene sine så han har gått på anntibiotika i over 2 år og da var imunforsvaret hans så ødelagt var syk flere ganger i uken i 2 år så er nok derfor at han fort får feber og det går fort opp, han fikk slutte på anntibiotika i mars og etter det har det ikke vært noe kramper og han har bare vært syk 2 ganger og det har vært ordentlig sykdom liksom, vannkopper og ørebetennelse. vi er kvitt de dagene med høy feber osv i ukene [:D]

Skal vi seeee, får ta noen utdrag.. Har opplevd så mye at jeg kansje må få prisen for minst ansvarsfulle mor ever [&:]

Jeg var 17 og dagmamma for en haug med unger.. Foreldrene hadde dratt på jobb, og jeg og babyen lå og døste mens vi ventet på at de større skulle våkne.. Går inn i stuen og ser bare en grå vegg, da var det brann i veggen over brannmuren.. Dyttet panikken bak i et låst rom i hjernen og handlet momentant, NED med ungene i underetasjen der det ikke var røyk, måtte åpne ei dør for å få ut litt røyk så jeg fant den trådløse telefonene, så lukke igjen for å hindre mer oksygen til flammene. Ringte min mor som jobber i nærheten og fikk henne til å ringe brannvesenet fordi jeg ikke hadde tid å forklare dem veien (kronglete å finne frem) da jeg måtte få ungene ut (visste jo ikke hvor langt opp brannen hadde spredd seg).. Fikk ballet på ungene litt klær og pledd (minusgrader ute), og tatt dem ut.. Min mor og stefar kom heldigvis opp så vi fikk dem inn i den varme bilen, mens min stefar løp rundt til alle naboene for å få tak i et brannslokkingsapparat.. Det viste seg at det verken var noe å slukke med eller fungerende brannvarsler i huset [:o] Men jeg fikk ungene ut, ringte foreldrene, passet ungehurven mens mammaen tok minstemann opp til lege for røyksjekk og resten av gjengen prøvde å redde stumpene.. Ros fra brannvesenet og en helvettes reaksjon da kvelden kom, ungene ble hentet og jeg ble alene og fikk tid til å tenke [&:]

Eldstemann var hardt plaget av falsk krupp da han var liten.. Holdt meg rolig for hans skyld, fikk han medisinert og ut, ringte legevakta mens ungen lå i fanget mitt og ble blåere og blåere, og prøvde å holde ham våken til ambulansen kom.. Fikk med noen ting, inn i ambulanse og innleggelse i to døgn på sykehus i oksygentelt.. Da ungen fikk puste normalt og sovnet fikk mor et sammenbrudd.. [&:]

Mellomste svelget mat i halsen, uråd å få dem opp.. måtte tilslutt ned i halsen hans med fingrene og hente opp biten "manuelt".. Hysterisk lettet gråt innelåst på badet på mor etterpå når ungen pustet og roet seg på pappaens fang..

Lillemor var ca 6 mnd og satt på fanget til storebror i ei disse mens jeg var inne i bhg og hentet mellomste, idet jeg kommer ut faller de bakover, storebror halvt over babyen.. Slenge fra seg alt jeg hadde i hendene, skysse eldste- og mellomste inn i bhg for trøst fra de voksne mens jeg plukket opp babyen og roet henne ned og tok et overblikk over skadene.. Sår over halve fjeset og pannen, men ikke så ille at det måtte sys, ingen tegn til hjernerystelse (måtte følge med henne og vekke henne om natten da), pustet fint og fikk renset såret for sand og skitt.. Fikk en sykepleier som var innom bhg tilfeldig til å ta en kikke på henne mens jeg trøstet en sønderknust storebror og roet ned mellomste som naturlig nok var blitt ganske oppskaket.. Hjem og gjennomføre fullt ettermiddag- og kveldsrutine før ungene var i seng og mor kunne grine en skvett for seg selv.. [&:]

Mellomste var ca 9 mnd og stabbet rundt en liten ovn (type oljeovn) i stua.. Ovnen var avslått men INNI rillenevar det en del skarpe kanter.. Han pakket selvfølgelig fingrene inni der og rev opp lillefingeren.. Blod, hyl og skrik på gutten og akutt kvalmebølge på mor.. Lempet han over til sambo og fikk pakket inn fingeren for å stoppe blødningen mens jeg samtidig ringte legevakt.. Det er eneste gangen jeg har hatt antydning til panikk MENS det foregikk, men vi kom oss opp på sykehuset for sjekk og stripsing (kunne ikke sy i tilfelle senen var skadet og det måtte opereres i ettertid..).. [:o]

Vi har faktisk kuttet ut astma-medisinen..for jeg merker seriøst ingen forskjell jeg assa...så fikk lov av legen å kutte ut så vi skal på kontroll på sykehuset nå i desember for å snakke om den såkalte astman..
Det har heldigvis IKKE skjedd mer enn den ene gangen..og dette skjedde i mars i år... Man lurer jo på hva som skjer ja..men vi vet jo enda mindre enn det legene gjør, så kan jo ikke gjøre annet enn å stole på de...

Vi og fikk flytende astmamedisin på legevakten engang hun hadde pustevansker, og det pep i brystet hennes [&o]
Bruker det kun hvis jeg ser igjen symptomene, 2-3 ganger etter.. Har astma selv, så jeg hører når hun sliter.
Trenger ikke være astma dere har heller assa [:D]

ORIGINAL: Fjollebolle

Kusina mi hadde nylig en grusom opplevelse med sin 4 mnd gammel sønn....han hadde vært veldig forkjølet noen dager og ble bare værre og værre....han var veldig tett..og en natt syntes hun det var så ille at hun dro på legevakten...han hadde feber og var tett i brystet og hostet og bare gråt.

På legevakten ble hun mer eller mindre stemplet som hysterisk mor og fikk beskjed om at det var bare å gi han en stikkpille og nesespray...

Hun dro hjem igjen og det ble bare værre og værre....han ble blå i fjeset og sluttet og puste til tider...hun fikk ikke kontakt med han

Hun bestillte time til legen og fikk komme meg en gang..legen hadde allerede bestillt ambulanse og de ble sendt av gårde...han fikk pustehjelp i ambulansen og de målte oksygen-nivået hans...som viste at det var like ille som hos en kolst pasient..

Det visste seg at han hadde MS virus og astma...han kunne ha blirr hjerneskada og i værste fall dødd.....

Så det er bare å lytte til mamma-magefølelsen...

RS-virus kanskje? [;)]

forferdelig... uff, er så redd for alt slik. Er så "glad" for at det er bare meg det har vært alvorlige ting med, og ikke barna mine!

Du har så rett så rett!! [:)] RS-virus!

Nesten 5 uker, og litt Forkjølt... Begynte lørdag. Søndags formiddag var vi på legevakt, ga han slet litt med pusten. Ble sendt hjem og skulle følge med om han fikk feber. Hadde litt surkling på lungene. Bare slapp av..

Søndags kveld orket ikke mor mer da jeg hadde hjulpet gutten opp med noe slim.. Slet fremdeles med pusten, og hadde ikke klart å spise på ganske mange timer. Reiste inn på barneklinikken, lagt inn med engang. Var begynt å bli blå, og hadde en metning på 86 ca 22 på kvelden. Hadde da ikke klart å ta til seg mat på nesten 12 timer. Kl 02 ca løp vi gjennom undergrunnen på Haukeland formå komme oss til intensiv avd. Han måtte legges i C-pap maske for å få hjelp til å holde lungene oppe. Fikk adrenalin og saltvann i forstøver. Mat gjennom nesesonde. Og vi hadde ikke hudkontKt med gutten vår på nesten 3 døgn. Smitte regime.

Ble forberedt på inntubering og lungedrenasje, men slapp heldigvis det. Da sterke gutten vår plutselig snudde og ble fort frisk. Ble innlagt 9 desember, og de håpte vi kom hjem til jul. 16 des var vi hjemme.
Vi hadde hatt gutten vår en stund men satt på intensivem den dagen terminen var...

Vet i dag at mirakelet vårt mest sannsynligvis ikke hadde overlevd en natt til hjemme. Men den tanken slapp vi ikke inn før det var gått nesten et år. Verste dagene i vårt liv...

min lillesøster fant litt white spirit i et malingspann i garasjen til bestemor og bestefar. Hun var 2 år, tørst, og trodde det var vann.

Jeg husker bestemor fortvilet prøvde å få henne til å kaste opp vet å stikke fingeren i halsen på henne, mens bestefar ringte sykehuset. Han fikk beskjed om å IKKE få henne til å brekke seg, men heller gi melk.

Hun lå til obsevasjon over natta, men hadde heldigivs fått i seg så lite at alt gikk bra.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Neste hendelse skjedde også med lillesøster, bare noen mnd før

Hun og jeg holdt på i sofaen (2 år og 5 år) mens mamma lagde middag på kjøkkenet. Plutselig så jeg at søstern ikke fikk buste og jeg ropte på mamma. Hun kom og spurte fortvilet om jeg hadde sett henne putte noe i munne, og jeg sa at jeg så hun holdt på med en liten papitbit. Søstern ble blå i ansiktet, og av en eller annen grunn ringte ikke mamma 113, men tok henne med seg i sin private bil og kjørte til sykehuset!! Hun pustet innimellom, men ble blå igjen, pustet litt, ble blå.

da de endelig kom på sykehuset pustet hun normalt igjen og de klarte ikke finne ut hva det var. Da søstern og mamma gikk til bilen igjen sa hun "spiste penge, jeg" og mamma snur og forteller legen hva hun hadde gjort. fikk beskjed om å følge med på bæsjen hennes fremover. etter 15 dager kom den ut..

ORIGINAL: *muffmuffkaka*

min lillesøster fant litt white spirit i et malingspann i garasjen til bestemor og bestefar. Hun var 2 år, tørst, og trodde det var vann.

Jeg husker bestemor fortvilet prøvde å få henne til å kaste opp vet å stikke fingeren i halsen på henne, mens bestefar ringte sykehuset. Han fikk beskjed om å IKKE få henne til å brekke seg, men heller gi melk.

Hun lå til obsevasjon over natta, men hadde heldigivs fått i seg så lite at alt gikk bra.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Neste hendelse skjedde også med lillesøster, bare noen mnd før

Hun og jeg holdt på i sofaen (2 år og 5 år) mens mamma lagde middag på kjøkkenet. Plutselig så jeg at søstern ikke fikk buste og jeg ropte på mamma. Hun kom og spurte fortvilet om jeg hadde sett henne putte noe i munne, og jeg sa at jeg så hun holdt på med en liten papitbit. Søstern ble blå i ansiktet, og av en eller annen grunn ringte ikke mamma 113, men tok henne med seg i sin private bil og kjørte til sykehuset!! Hun pustet innimellom, men ble blå igjen, pustet litt, ble blå.

da de endelig kom på sykehuset pustet hun normalt igjen og de klarte ikke finne ut hva det var. Da søstern og mamma gikk til bilen igjen sa hun "spiste penge, jeg" og mamma snur og forteller legen hva hun hadde gjort. fikk beskjed om å følge med på bæsjen hennes fremover. etter 15 dager kom den ut..

Det var faktisk nyttig info!! Det visste ikke jeg....skal spørre om en sånn gift info plakat neste gang jeg er på helsestasjonen....eller se på nett og jeg kan bestille en....

Ja FY...de pengene er skumle!!! Min sønn dreiv å leika å så på tv og jeg gikk en kjapp tur inn på kjøkkenet...og da jeg kom ut til han igjen, så så han så rar ut....skjønte med en gang at han hadde noe i munn...fant ut av han hadde 2kr i munn...æsj...da fikk jeg litt støkk i meg!!! Bra det gikk bra med lillesøster!! Ikke alle som er så heldig...

Back
Topp