ULYKKER/UHELL

husker da ungen til tanta mi på 5 år satt og spiste kylling, plutselig ble han helt blå, han kunne verken puste eller hoste!! Onkel tok tak i han slo han i ryggen flere ganger,løftet han opp ned, ingenting skjedde, så han tok og stakk hånda inn på munnen/halsen til ungen og fikk ut et lite ben.. han begynte å puste igjen men tungt, og ble kjørt direkte til sykehuset etter det for sjekk!

Vi har vært heldig så langt og ikke hatt noen veldig alvorlige ulykker/sykdom, men når gutten var 1 år og hadde begynt å gå falt han en gang og tilfeldigvis lå det en leke der som han traff med munnen... Blodspruten sto og ene fortanna sto rett ut, gutten gråt og jeg tok han med og la han på kjøkken benken slik at jeg hadde godt lys, tok tak i tanna og pressa den på plass.. Holdt den på plass en stund mens gutten hylte - etterpå fikk jeg ham til å skylle munnen godt og fikk se at gummen i overkjeven hadde sprukket opp og blødde. Blødningen ga seg etterhvert, var hos tannpleier dagen etterpå og alt så flott ut...

Nå skal det sies at jeg er spl og er "vant" til akutte situasjoner og klarer å holde hodet kaldt i de fleste situasjoner (selv om adrenalinet pumper!!) - men det skal innrømmes at det er noe annet når det er ens eget barn....

Ei veninde var vitne til noe grusomt..

Der var en gutt på rundt 2 år som spiste på en bolle, og det ble sittende fast i halsen hans. De fekk det ikke ut, ambulansen kom og de gjorde alt de kunne og de heller fekk den ikke ut:(
Gutten pustet ikke når dereiste med han, og desverre overlevde ikke han :(

De bollene er livsfarlig :(:(

Ene tvillingen falt i bhg og fikk kraftig hjernerystelse, samt besvimte og kastet opp.. Men, den delen tok jo bhg seg av. vi møtte de på sykehuset ettersom han ble sendt med amulanse rett dit. Fikk panikk da de ikke fikk kontakt med han på sykehuset og han måtte rett i ct og fikk beskjed om at hvis det var det spor av avik så måtte vi forberede oss på helikopter tur rett til haukeland[:o] Men, heldigvis var alt bra, og han fikk komme hjem dagen etter[:)] Mye tårer og redsel ja,men vi var fattet ettersom vi da var på sykehuset..

ORIGINAL: Zera

Der var en gutt på rundt 2 år som spiste på en bolle, og det ble sittende fast i halsen hans. De fekk det ikke ut, ambulansen kom og de gjorde alt de kunne og de heller fekk den ikke ut:(

GRUSOMT!!! [:(][:(] Har virkelig ikke engang ambulansepersonell noen form for tiltak/nødløsning når det gjelder kvelning?? Ikke noe stikk inn i luftrører og inn med en tybe eller noe?? DET er litt skremmende å tenke på[&:][&:] Uff stakkars lille....tenke å dø av noe som skulle være til glede....[&:][&:]

Jeg var også faktisk vitne til en liten gutt som stabba seg nedover delenderet i barnebassenget på innebadet en gang....(det blir dypere og dypere på vei ned der) ikke gamle tassen..mora sto i vannet lenger bort og skravla med en bekjent....husker jeg tenkte...følg med ungen din da!!!!!! og i det jeg ser bort på ungen igjen så er han vekk!![&:] Han bikka under på dypet....kan ikke huske å ha løpt så fort i vann før.....jeg nærmest kasta meg over....fant han til slutt og fikk han opp!! Han hosta og ble seff veldig skremt, men han klarte seg[:)][:)] Dumma mora....håper hu fikk seg en lærepenge! Det vil jeg tro!

De prøvde.. Men det var som sement i halsen.. Hellt kompakt og jævlig:/ for å si det sånn så har ikke Tuva fått sånn bolle nei...:/
ORIGINAL: Piril

GRUSOMT!!! [:(][:(] Har virkelig ikke engang ambulansepersonell noen form for tiltak/nødløsning når det gjelder kvelning?? Ikke noe stikk inn i luftrører og inn med en tybe eller noe?? DET er litt skremmende å tenke på[&:][&:] Uff stakkars lille....tenke å dø av noe som skulle være til glede....[&:][&:]

De prøvde.. Men det var som sement i halsen.. Hellt kompakt og jævlig:/ for å si det sånn så har ikke Tuva fått sånn bolle nei...:/

[&:][&:] Stakkars foreldre!!!....min spiser boller....[&:][&:] Nei uff...en kan jo ikke bli FOR hysterisk heller...det er jo så mye som er klebrig...pølsebrød, boller, polarbrød, og sikkert 100 andre ting...man må vel bare passe på at de ikke er for glupske og tar for store biter eller løper rundt med bolla.....uhellet kan skje den beste[&:][&:]

Har opplevd litt, men ikke sann kjempegale i grunnen..

Når han var baby var minien tett hele tiden, surklete.. Han var også en gulpeunge uten like.. Og noen ganger skjedde det at gulpet satt fast, så vi måtte slå han i ryggen så han fikk det opp.. [&o]

Når han var litt større, 7-8 mnd'r.. Så satt han å beit på snora til jakka mi.. Burde tenkt lenger men.. Iallefall fikk han den knotten som var på jakka nedi halsen.. Merket bare at ungen ble helt rar, prøvde på en måte og hoste, men fikk ikke til..Så ble han helt blank i øya og rødblå i annsiktet.. Jeg dunka og dunka på ryggen hans.. Heldigvis kom det opp..

Engang var han også kjempetett, hadde mye slim i halsen/munnen.. Da ble vi sendt rett på sykehuset heldigvis..

Nå siste episoden så var jeg på jobb, og skulle hente minien oppe med svigers.. Svigers sa at han hadde ikke vært helt i form..Og hadde sovet en god del på dagen, og han hadde ikke matlyst.. Kjørte hjem, og da sovna han i bilen også.. [&o] Kom hjem, han satte seg på sofaen.. Jeg skulle på kjøkkenet og lage mat.. Snudde meg etter 1 min, da lå han på sofaen.. Fikk ikke liv i ham i det hele tatt.. [&o] Da ringte jeg legen, og vi fikk komme inn med engang.. Da hadde han en skikkelig kraftig halsbetendlse og ørebetendele og HØY feber.. DErfor slappheten..

ORIGINAL: Nirmik

Det heter seg vel at pasienten er død uansett om vi skal utføre denne type behandling.. For de er død om vi ikke gjør det, og de kan dø om vi gjør det.. men ja, vi kan skjære et snitt i halsen og stikke noe hult inn i luftrøret. Dette er ikke noe vi får opplæring i, og vi har ikke utstyr til dette. Så det blir jo improvisering..

Men er flere tiltak vi gjør før vi i det hele tatt vurderer dette. Jeg er sikker på at ambulansen det er snakk om gjorde hva de kunne for det aktuelle barnet..

Ja og det tviler jeg ikke et sekund på!! Men som mor så lurer jeg jo på hva som må til....jobber du i ambulansen?? Hva gjør dere evt i slike tilfeller?? Ja det blir jo en sjangse å ta...men tenker heller at det er bedre å prøve ALT enn å la være og barnet dør.....alikevel...Min samboer fikk opplæring i avansert medisinsk førstehjelp..i forbindelse med skips offiserutdanning....synes virkelig dette er noe ambulansepersonell burde fått bedre opplæring i...

Har 4 barn jeg, å har aldri hadd en eneste ulykke eller noe[;)] HELDIGVIS..

Men jeg vet jeg hadde klart å holde roen, om noe hadde skjedd.

for bare et par år siden fikk pappan min en sau(av alle ting) i trynet.. det endte med at leppa var tredd nedover ei tann, å rundtom 11 tenner ble slått løs..
Kjørte han til lege, fikk hekta leppa av tanna,sydd, å sendt hjem uten både smertestillende og sykemelding[:-]

Da han kom seg til tannlege, så viste det seg at han hadde brudd på kjevebeinet også.

Da har jeg bestillt meg NÅR ULYKKEN ER UTE plakat...den skal henges opp her i hjemmet[:)][:)]

Dere kan bestille det GRATIS her

http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/plakater/hvis_ulykken_er_ute___plakat__12845

ORIGINAL: Tøsa

Det heter seg vel at pasienten er død uansett om vi skal utføre denne type behandling.. For de er død om vi ikke gjør det, og de kan dø om vi gjør det.. men ja, vi kan skjære et snitt i halsen og stikke noe hult inn i luftrøret. Dette er ikke noe vi får opplæring i, og vi har ikke utstyr til dette. Så det blir jo improvisering..

Men er flere tiltak vi gjør før vi i det hele tatt vurderer dette. Jeg er sikker på at ambulansen det er snakk om gjorde hva de kunne for det aktuelle barnet..

Ja og det tviler jeg ikke et sekund på!! Men som mor så lurer jeg jo på hva som må til....jobber du i ambulansen?? Hva gjør dere evt i slike tilfeller?? Ja det blir jo en sjangse å ta...men tenker heller at det er bedre å prøve ALT enn å la være og barnet dør.....alikevel...Min samboer fikk opplæring i avansert medisinsk førstehjelp..i forbindelse med skips offiserutdanning....synes virkelig dette er noe ambulansepersonell burde fått bedre opplæring i...

Problemet er vel at de prøver å få ut biten helt til ungen er død, siden det andre kan medføre døden.
Og da er det for sent med andre tiltak uansett.

Ja...men det går jo ann å gjenopplive folk...tenker på de som feks drukner...de har jo ofte ligget en stund..tenker det samme med kvelning da...det må vel kunne gå ann å redde et liv ved å stikke hull på luft røret, sette inn en tube/ballong eller hva de nå enn gjør og så begynne med gjenoppliving?? Det er det jeg lurer på...at det kanskje er en liiiiiiiiiiiten sjangse for å kunne redde en stakkars sjel fra kvelning...

Det var en tråd her en gang i tiden med masse informasjon ift ulykker og krisesituasjoner...
Jeg fikk også et hefte av HS en gang.

Det er iallefall viktig å ha nr til giftinformasjonssentralen lagret.
Samt vite når man skal gi væske og ikke når barna svelger noe farlig.
Førstehjelp er vel et must.

http://www.helsedirektoratet.no/giftinfo

Ja det stemmer...jeg ringte faktisk giftinfo.sentralen en gang....sønn min hadde fått i seg nesten er hel flaske med Dentinox...det var gudskjelov ikke farlig!

Det gjorde L når hun  var rundt 1 år også[&o]

har hatt situasjoner på jobb med astmaanfall, gulerotbit i halsen og et fall med hodet som ga bevisstløshet og hjernerystelse. ingen av gangene fikk jeg panikk, av en eller annen grunn blir jeg mer rolig enn vanlig. blir irritert på folk som blir hysteriske da fordi jeg ikke får konsentrert meg like godt om det jeg skal gjøre, så ber som regel de gå å hente noe eller si i fra til styrer eller ringe 113 bare for å få de av veien....

Sønn min satte bolle i halsen en gang...han sleit veldig og den satt FAST denne gangen...far slang han over fanget nedover og slo han hardt mellom skuldrene...noe gjorde han riktig for bolle biten kom opp sammen med noen lyder.
etter boka[;)]
men å sette ting i halsen er skummelt! man MÅ få det ut...går liksom ikke gi lungeredning engang hvis ikke.

Sønn min satte bolle i halsen en gang...han sleit veldig og den satt FAST denne gangen...far slang han over fanget nedover og slo han hardt mellom skuldrene...noe gjorde han riktig for bolle biten kom opp sammen med noen lyder.

Samme skjedde her, da frøs jeg, heldigvis var mamma der og slang han over fanget.
Hadde nok gjort det samme om jeg var alene, men akkurat da stolte ejg mest på mamma.

Problemet er vel at de prøver å få ut biten helt til ungen er død, siden det andre kan medføre døden.

Ja...men det går jo ann å gjenopplive folk...tenker på de som feks drukner...de har jo ofte ligget en stund..tenker det samme med kvelning da...det må vel kunne gå ann å redde et liv ved å stikke hull på luft røret, sette inn en tube/ballong eller hva de nå enn gjør og så begynne med gjenoppliving?? Det er det jeg lurer på...at det kanskje er en liiiiiiiiiiiten sjangse for å kunne redde en stakkars sjel fra kvelning...

Aner ikke, men jeg synes også det er litt rart at det ikke går an å redde noen fra kveling når det er ambulansepersonell til stede. Jeg trodde de hadde en løsning på det uansett. Men tydeligvis ikke.
Det jeg skrev over var bare antakelser.

Hadde håpa på at det kanskje var noen i det yrket her, som kunne forklarte det litt nærmere...jeg kjenner jeg trenger å forstå dette litt bedre....

Jeg var også faktisk vitne til en liten gutt som stabba seg nedover delenderet i barnebassenget på innebadet en gang....(det blir dypere og dypere på vei ned der) ikke gamle tassen..mora sto i vannet lenger bort og skravla med en bekjent....husker jeg tenkte...følg med ungen din da!!!!!! og i det jeg ser bort på ungen igjen så er han vekk!![&:] Han bikka under på dypet....kan ikke huske å ha løpt så fort i vann før.....jeg nærmest kasta meg over....fant han til slutt og fikk han opp!! Han hosta og ble seff veldig skremt, men han klarte seg[:)][:)] Dumma mora....håper hu fikk seg en lærepenge! Det vil jeg tro!

[:o] nesten så jeg håper du ga henne en lekse!
huff[&o]

Ja jeg jobber i ambulansen.. Når de "basale" tiltakene ikke funker, så prøver vi å fiske opp biten med en sånn spesial-tang, funker ikke det kan vi prøve å dytte biten ned.. Når det gjelder intubering osv, så spørs det helt hvor biten sitter, for tuben MÅ ned i halsen da. Og det kan være at biten sperrer slik at tuben ikke kommer ned. Når en person kveles, så kan man også prøve hjerte-lunge redning. Men det er ikke garantier for noe.. Drukning kan ikke sammenlignes, for der nedkjøles pasienten og det er lettere å få liv i noen som er nedkjølt... Men ja, jeg er enig med deg, skulle vært bedre opplæring i dette. Er ingen garanti for at nødtrakeotomi hjelper hvis biten sitter i de nedre luftveiene..

Tusen takk!! Det var faktisk veldig nyttig informasjon!! [:)][:)] Jeg synes det er ganske viktig (for meg selv) som mor og kjenne til slik informasjon som dette....og skulle uhellet være ute en gang...så vet jeg hva jeg har i vente hvis det ender med å ringe 113...føler at jeg blir litt bedre forbredt..

Back
Topp