Tvillinger!

Så fint med kontroll :Heartred E det noen spesielle grunna til at du har blitt satt på det? Noen underliggende ting? Eller kun forebygganes? E den vanlig i tvillingsvangerskap pga høyre risiko for forgiftning? Ikke hørt nokka om det skjøl så
De satte meg på det forebyggende mot svangerskapsforgiftning. Det er tydeligvis økt risiko for det når man går med tvillinger med to morkaker, da det ofte er en tilknytning mellom forgiftningen og morkaken sa de, så når en har dobbelt opp så er det litt større risiko enn ved et enkelt svangerskap.
 
De satte meg på det forebyggende mot svangerskapsforgiftning. Det er tydeligvis økt risiko for det når man går med tvillinger med to morkaker, da det ofte er en tilknytning mellom forgiftningen og morkaken sa de, så når en har dobbelt opp så er det litt større risiko enn ved et enkelt svangerskap.
Ja ikke sant. Hm, ikke hørt man blir satt på det som forebyggende selv om det er økt risiko. Må kanskje høre med jordmor om det neste time
 
Skal på vekstkontroll idag 22+4. Håper alt står bra til med de små ❤️

Er det forresten noen av dere andre som er blitt satt på Albyl-E som forebyggende for svangerskapsforgiftning? Jeg var aldri på det med de to første, og hadde aldri tegn til forgiftning heller.. men er satt på det denne gangen, og det fucker med hodet mitt kjenner jeg… får en helt urimelig stor frykt for å få det. :nailbiting:
Tok blodfortynnende sprøyter (Fragmin) til uke 13 og har tatt albyl-e siden da. Får det forebyggende fordi jeg har tre mist bak meg det siste året før denne graviditeten. Ikke hatt tegn til svangerskapsforgiftning tidligere.
 
Tok blodfortynnende sprøyter (Fragmin) til uke 13 og har tatt albyl-e siden da. Får det forebyggende fordi jeg har tre mist bak meg det siste året før denne graviditeten. Ikke hatt tegn til svangerskapsforgiftning tidligere.
Jeg går på både Fragmin og Albyl-E hele svangerskapet :happy090 men Fragmin er pga at jeg er så heldig (not) å ha Leidens Factor V, som gjør at jeg har økt tendens til blodproppdannelse. Så det har jeg gått på hele svangerskap + 6 uker postpartum i alle svangerskap. Fikk 11 blodpropper i begge lunger når jeg var 22 pga oppstart på p-piller :dead:
 
To særdeles aktive jenter på ultralyd-vekstkontroll i dag. Ble møtt av en veldig hyggelig og dyktig lege. Jeg har jo hatt mange tøffe møter med helsevesenet det siste året, så det gjør ekstra godt å møte sånne folk :Heartred Jeg fikk forklart at jeg VELDIG lett begynner å bekymre meg, så hun var veldig forklarende og tydelig, noe som for min del er veldig betryggende. Fordi begge to er særdeles sprelske (et veldig godt trivselstegn), så var det nesten umulig å få et godt magemål på Vilde. Hun sparka så hardt at legen kjente det i apparatet! Skal derfor tilbake om bare 12-15 dager. Bare for sikkerhets skyld, for hun er den tvillingen som har marginalt feste av navlesnor, så de følger litt ekstra godt med. (Marginalt betyr bare at den er festa litt ut i ytterkant, ikke at den sitter dårlig, selv om det kan høres sånn ut). Men det er typisk sånne ting som kan vokse seg store i mitt hode, men fordi legen da forklarte det så grundig så stresser det meg likevel ikke. Og ble oppfordra til å alltid heller ringe en gang for mye, hvis jeg har spørsmål eller blir usikker/stressa/redd.

Snakket så vidt om forløsning og, og jeg sa at jeg foretrekker vaginal hvis mulig, det var hun veldig positiv til. Jeg forklarte også at jeg opplevde forrige fødsel som traumatisk, så hun planlegger en ekstra samtale ifm det temaet.

Da jeg kom hadde jeg litt høyt blodtrykk (139/84), men hadde da gått kjapt og hadde høy puls. Så jordmoren ville ta nytt etter timen. Det var fremdeles høyt, noe hun ikke fikk til å stemme. Så sa hun: pleier du å ha bredere mansjett? Viste seg at hun hadde 24-34cm mansjett, men jeg har store armer med omkrets på 37/38, så hub bytta til 34-44 mansjett, og vipps var blodtrykket 111/74. Det er jo mye bedre! Kanskje et greit tips å ta med seg for flere :confused005
 
To særdeles aktive jenter på ultralyd-vekstkontroll i dag. Ble møtt av en veldig hyggelig og dyktig lege. Jeg har jo hatt mange tøffe møter med helsevesenet det siste året, så det gjør ekstra godt å møte sånne folk :Heartred Jeg fikk forklart at jeg VELDIG lett begynner å bekymre meg, så hun var veldig forklarende og tydelig, noe som for min del er veldig betryggende. Fordi begge to er særdeles sprelske (et veldig godt trivselstegn), så var det nesten umulig å få et godt magemål på Vilde. Hun sparka så hardt at legen kjente det i apparatet! Skal derfor tilbake om bare 12-15 dager. Bare for sikkerhets skyld, for hun er den tvillingen som har marginalt feste av navlesnor, så de følger litt ekstra godt med. (Marginalt betyr bare at den er festa litt ut i ytterkant, ikke at den sitter dårlig, selv om det kan høres sånn ut). Men det er typisk sånne ting som kan vokse seg store i mitt hode, men fordi legen da forklarte det så grundig så stresser det meg likevel ikke. Og ble oppfordra til å alltid heller ringe en gang for mye, hvis jeg har spørsmål eller blir usikker/stressa/redd.

Snakket så vidt om forløsning og, og jeg sa at jeg foretrekker vaginal hvis mulig, det var hun veldig positiv til. Jeg forklarte også at jeg opplevde forrige fødsel som traumatisk, så hun planlegger en ekstra samtale ifm det temaet.

Da jeg kom hadde jeg litt høyt blodtrykk (139/84), men hadde da gått kjapt og hadde høy puls. Så jordmoren ville ta nytt etter timen. Det var fremdeles høyt, noe hun ikke fikk til å stemme. Så sa hun: pleier du å ha bredere mansjett? Viste seg at hun hadde 24-34cm mansjett, men jeg har store armer med omkrets på 37/38, så hub bytta til 34-44 mansjett, og vipps var blodtrykket 111/74. Det er jo mye bedre! Kanskje et greit tips å ta med seg for flere :confused005
Så godt å høre at alt så bra ut og at du følte deg så godt ivaretatt :-) alt blir mye lettere når man føler seg hørt!
 
Så gøy med oppdateringer :love017 Hvordan er formen deres nå da jenter? Er dere kommet langt på vei? Hvordan type tvillinger er det dere har? :happy:Har dere mange tanker som svirrer rundt siste trimester og fødsel? Når tror dere de kommer? :Heartpink
 
23+3 idag ❤️ Formen er forholdsvis grei, men føler meg tung :happy090 All bevegelse kommer med diverse soundeffects i form av hugging og puffing. Gikk ut i 100% sykemelding på mandag, og kjenner allerede at det var en lur avgjørelse, overskuddet til de hjemme er bedre, og kroppen responderer på å ikke måtte sitte i en kontorstol hele dagen ❤️

Nå som vi vet at det er en gutt og en jente, så vet vi med sikkerhet at de er toeggede. De ligger i egne sekker og egne morkaker (disse ligger dog helt inntil hverandre på bakre vegg - så de kan på et vis vokse sammen med tid).

Tror jeg er litt i fornektelse om hvor tungt det blir fremover, for To-do listen min vokser for hver dag og nesting er allerede i full sving :knegg:

Må innrømme at jeg «gruer» meg litt til fødsel. Har hatt to helt ukompliserte styrt-fødsler fra før av. Når jeg kom på sykehuset sist gang var jeg 9-10cm allerede ved innsjekk og hun var ute 45min etter vi kom på sykehuset. Føler spillereglene for en tvillingfødsel er noe helt annet, og at risikoene for diverse er mye høyere, så jeg krisemaksimerer nok litt fordi jeg er «redd» for at denne gangen ikke blir like «enkel» som de andre to hvis dere skjønner.. største frykten er at det blir keisersnitt.. syns det er så skummelt.. :nailbiting:

Oi.. dette innlegget ble langt..

Hvordan går det med resten av dere?
 
Er 23+4 i dag. Venter to jenter, dcda så 90%sannsynlig med toegga og 10% for enegga. Har dog litt følelsen av det siste altså. De skal hete Tuva og Vilde :Heartred :Heartred Masse liv- kjennes som om jeg har to makreller i magen! Mye mer liv enn med nr 1, som har Downs syndrom og ble født med hjertefeil.

Jeg håper de holder seg inne lengst mulig. Fikk innvilga svangerskapspenger i dag, omsider! Så skal ta det mye med ro. Men kjenner at jeg må få gått/beveget meg nok. Vært i ro de siste to dagene pga glatta og syk treåring, og er stiv i bekkenet av det. Så må holde meg i bevegelse. Med nr 1 gikk jeg minst ei mil hver dag hele svangerskapet. Blir ikke helt sånn nå…

Ikke gått opp i vekt ennå, men legen på riksen sier at det kun går utover meg og ikke jentene, så stresser ikke med det.

Fysisk er formen fin, men mye tanker ja. Hadde en traumatisk fødsel med første, og bytta sykehus denne gangen pga det. Føles veldig godt på riksen. Skal få en spesifikk fødselssamtale nærmere termin også- det føles veldig godt. Håper veldig på vaginal fødsel.

Vilde har morkaken litt nær åpningen, så skal på kontroll i uke 30 for å sjekke om den har flytta seg litt. Og så følger de ekstra nøye med på henne, for hun har marginalt feste av navlesnor tror de (sitter mot kanten, ikke midt i). Men de vokser helt likt foreløpig. De er dessuten så aktive at det er vanskelig for dem å måle dem riktig- Vilde var helt umulig sist, så magemålet ble ikke riktig. Men fått beskjed om å ikke bekymre meg. De er jevnstore og det er MASSE liv, og det var de viktigste trivselstegnet.

Glukosebelastningstest 6.feb, blir spennende!
 
Uke 21+4 her nå. Vi har dcda her og, også gutt og jente, så toegga :Heartpink:Heartblue

Kjenner meg igjen i det du skriver ang å føle seg tung i kroppen. Jeg har allerede vært ute i 100% svangerskapspenger siden jul. Kjenner jeg allerede sliter med å huske hvordan det var å ha en kropp som fungerte, energi og overskudd, og kunne være på jobb. Og som jeg savner det! Dagene blir fort lange og ensformig, selv om det i ettertid har vært helt riktig avgjørelse. Bekkene er kjempe vondt straks jeg strekker strikken litt for langt. Levering i bhg, en tur på butikken og litt små pjusk hjemme kan være nok. I tillegg kom kynnerne snikende for noen uker siden. Pusten er også veldig kort og sovestillingene begynner å bli vanskeligere allerede.

Føler jeg er begynt å bli kjent med egene grenser for å kunne holde plagene stabile. Så selv om det er kjedelig er det nok bare å ta det med ro. Men rart med det når man har to barn fra før som skal følges opp og ei på 2 år som fort havner i armene og på hofta til mamma :schocked028:love017

Blir å savne å ikke være gravid flere ganger, da dette med stor sannsynlighet er siste runde :Heartred Syns det er trist fordi jeg vil nyte det og prøver å ta tak i meg selv å minne meg på det inn i mellom, til tross for plagene som fort kan ta litt overhånd.

Når det er sagt er formen generelt sett bedre en det var de første ukene og frem til jeg gikk ut av jobb. Så bare å nyte før den siste tunge etappen setter i for fult :happy090Tror nok svangerskapet allerede føles langt ut fordi dette har vært en mye tyngere svangerskap enn med bare en der inne. Plagene har liksom vært der fra start og fulgt hele veien, og bare kommet som perler på en snor og tenker og en del på hvor i alle dager skal dette ende :laughing002

Mye klaging, men godt å lufte litt tanker når vi er flere i "samme båt".

Skal på neste ultralyd oppfølging neste uke, kjenner jeg gleder meg til det :HeartredSist ul lå tv1 i hodeleie og tv2 i sete, spent på om det er noe som har endret seg. Føler det er så lenge siden sist, selv om det bare er noen uker siden. Rart at man har greid så få ultralyder i de tidligere graviditetene :laughing002 Men er nok og en liten uro innerst inne siden det er så mye mer som kan oppstå denne gangen. Så veldig godt med hyppige kontroller :love2

Kjenner det begynner å nærme seg grensa for at de skal kunne være levedyktig hvis noe skulle skje, det er også en trygghet og skal bli godt å komme til den milepælen :Heartred

Ellers skal jeg på legekontoret i midten av februar for glukosebelastningen, ikke no jeg gleder meg veldig til :schocked028

Vekta har økt rimelig fort siste ukene, gått opp 7 kg totalt så langt. Men er vel ikke rart når matlysta har tatt helt av og som mannen sier "du har nokka i kjæftn hele tida" :laughing002:confused013Håper det konstante mat/godis suget kan roe litt ned en stund fremover nå.

Mye liv å røre der inne, de begynner å bli ordentlig sterk i kroppene sine nå for det kan være skikkelige dunk til tider.
Koselig å høre oppdatering fra dere :Heartpink
 
Last edited:
Hvordan tenker dere dele opp permisjonen? Er jo disse 17 ukene ekstra :happy: Tar dere 80% eller 100% lengde? Vi tenker ta 80% lengde og satse på bhg fra august 2025.
 
Hvordan tenker dere dele opp permisjonen? Er jo disse 17 ukene ekstra :happy: Tar dere 80% eller 100% lengde? Vi tenker ta 80% lengde og satse på bhg fra august 2025.
Vi tenker også 80% og bhg fra august- og da er det 21 uker ekstra.

Skal ta det tvillingforberedende fødselskurset 8 og 13 februar, tenkte å høre der om det er noen tips ift permisjon. Noen andre som har bestilt det?
 
Vi tenker å ta 100% permisjon. De 17 ukene fordeles slik at mannen tar 7 av dem sammen med oss helt på starten. På den måten får han vært hjemme med meg og tvillingene fra fødsel og til de er 14 uker (2 uker omsorgspermisjon ved fødsel, 7 uker vanlig perm og 5 uker sommerferie). Har hørt av andre tvillingforeldre at det er gull verdt å være begge to sammen i starten. Så bruker jeg de resterende 10 til å forlenge min permisjon + fjorårets ferie. Jeg tar nok noe ulønnet for å spe på sånn at jeg er hjemme til ca midten av april. Hvor mange uker det blir er avhengig av nå de kommer ❤️ fra midten av april er mannen hjemme og tar sin kvote etterfulgt med årets sommerferie som vi tar sammen. Da er vi kommet til august og tvillingene er klar for barnehagestart ❤️

Vi har regnet på det, og pga lønnsforskjellen mellom meg og mannen så taper vi potensielt 20-30k i inntekt (+ feriepenger av disse) på å ta ut 80% permisjon vs 100% permisjon pluss noen uker ulønnet. :)
 
Vi tenker å ta 100% permisjon. De 17 ukene fordeles slik at mannen tar 7 av dem sammen med oss helt på starten. På den måten får han vært hjemme med meg og tvillingene fra fødsel og til de er 14 uker (2 uker omsorgspermisjon ved fødsel, 7 uker vanlig perm og 5 uker sommerferie). Har hørt av andre tvillingforeldre at det er gull verdt å være begge to sammen i starten. Så bruker jeg de resterende 10 til å forlenge min permisjon + fjorårets ferie. Jeg tar nok noe ulønnet for å spe på sånn at jeg er hjemme til ca midten av april. Hvor mange uker det blir er avhengig av nå de kommer ❤️ fra midten av april er mannen hjemme og tar sin kvote etterfulgt med årets sommerferie som vi tar sammen. Da er vi kommet til august og tvillingene er klar for barnehagestart ❤️

Vi har regnet på det, og pga lønnsforskjellen mellom meg og mannen så taper vi potensielt 20-30k i inntekt (+ feriepenger av disse) på å ta ut 80% permisjon vs 100% permisjon pluss noen uker ulønnet. :)
Så greit å høre hvordan dere andre tenker å gjøre det :D Et lite tips; på tvillingforeningen sin side ligger det link til et brev til arbeidsgiver, hvis man er medlem, der det begrunnes hvorfor far eller medmor skal få 4 uker omsorgspermisjon fra jobb etter fødsel grunnet tvillinger :) kan være verd å sjekke ut så får dere to uker ekstra :)
 
Så greit å høre hvordan dere andre tenker å gjøre det :D Et lite tips; på tvillingforeningen sin side ligger det link til et brev til arbeidsgiver, hvis man er medlem, der det begrunnes hvorfor far eller medmor skal få 4 uker omsorgspermisjon fra jobb etter fødsel grunnet tvillinger :) kan være verd å sjekke ut så får dere to uker ekstra :)
Åja det viste jeg ikke. Spurte jordmor om dette, hun viste ikke å gikk inn på nav sine sider. Der sto det ganske svart på hvitt at det fortsatt var 2 uker til far ved fødsel selv om der var mer en 1 barn.
 
Så greit å høre hvordan dere andre tenker å gjøre det :D Et lite tips; på tvillingforeningen sin side ligger det link til et brev til arbeidsgiver, hvis man er medlem, der det begrunnes hvorfor far eller medmor skal få 4 uker omsorgspermisjon fra jobb etter fødsel grunnet tvillinger :) kan være verd å sjekke ut så får dere to uker ekstra :)
Ja - leste at de kunne tilby et sånn brev, men har ikke funnet det. Må lete litt til. Tror mannen allerede er i gang med å høre med sjefen angående dette med om utvidet omsorgspermisjon.
 
Åja det viste jeg ikke. Spurte jordmor om dette, hun viste ikke å gikk inn på nav sine sider. Der sto det ganske svart på hvitt at det fortsatt var 2 uker til far ved fødsel selv om der var mer en 1 barn.
Ja, men dersom arbeidsgiver er grei kan man argumentere for, og forhåpentligvis få, to uker ekstra :)
 
Back
Topp