Tvillinger!

Hvordan går det med dere alle sammen? :)

Jeg har vært på vekstkontroll idag 26+4, og alt ser fint ut :) Gutten ligger på 66 percentilen og jenta på 51 percentilen. I følge målingene har de begge bikket 1kg i vekt. Så ikke rart jeg syns det er tungt, når det allerede er 2kg baby i tillegg til dobbelt anlegg inni der :happy8

Neste kontroll på sykehuset er i uke 30. Det føles ganske sprøtt ut at jeg neste gang er i tredje trimester og bikket 30 uker.. føltes ikke så lenge ut siden at vi fikk tvilling-beskjeden :whacky011 fikk forsåvidt beskjed om at hvis de ikke melder tidlig ankomst så blir jeg satt i gang i uke 37-38, så maks 11 uker igjen:smiley-bounce012:smiley-ashamed004
 
Har ny vekstkontroll i morgen. Vilde hadde vokst litt lite sist, så jeg gruer meg/er veldig spent. De lå på 25 og like under 10percentil, så ganske små :sorry: Er bekymra, kjenner jeg. Selv om de sier det fremste trivselstegnet et masse liv, og DET er det definitivt :Heartpink
 
Hei! :) Går fint her, begge jentene vokser som forventet, hun ene er litt mindre enn hun andre men det var visst å forvente i følge sykehuset. Neste kontroll er 7.mars! Masse liv og aktive jenter :Heartpink

Føler tiden har flydd forbi i dette svangerskapet, føler heller ikke det er så lenge siden vi fikk beskjed om at det var tvillinger! Gleder meg SÅ masse til de kommer, og er veldig spent på fødsel(spesielt) og barseltid:Heartpink

Gleder meg også veldig til å få tilbake kroppen min, føler meg veldig tung om dagen. Klarte å løpe på meg en strekk i leggen når jeg skulle ned for å åpne døra til katta her om dagen, så nå går jeg og halter haha. Har litt vanskelig for å innse at jeg ikke er i stand til det samme som jeg vanligvis er :p gleder meg til å kunne «lekeherje» med 3åringen igjen, tror vi savner det både jeg og han:Heartpink men dette er nok mitt siste svangerskap så jeg prøver så godt jeg kan å sette pris på hva kroppen min er i stand til, og prøve å nyte siste del så godt det lar jeg gjøre:Heartpink
 
Vilde har nesten tatt igjen Tuva. Målt/estimert til 1030gr på Vilde og 1050gr på Tuva. De følger kurvene sine fint, Tuva pittelitt ned og Vilde pittelitt opp :Heartred De er ganske små da, ligger rett over og rett under 10percentilen- men noen skal jo være minst/små på skalaen og tenker jeg :confused005

Hadde ei uendelig skrue av en kvinnelig overlege i dag- men samtidig veldig fin. Direkte på en sånn veldig åpen måte, men ikke krass. Og så var det veldig deilig å endelig få bare gode tilbakemeldinger, ikke noen små forbehold liksom. De vokser fint, har flott blodgjennomstrømming, er ekstremt aktive (hun måtte gi opp det ene målet på Tuva :hilarious:) og fin fordeling av fostervann, for hinna mellom dem «blafrer».
 
Hei :Heartpink Noen som tok det kurset til tvillingforeniga som var i starten av februar? Hvordan var det isåfall? Hadde ikke tid da, så tenker å melde meg på kurs i april.
 
Hei :Heartpink Noen som tok det kurset til tvillingforeniga som var i starten av februar? Hvordan var det isåfall? Hadde ikke tid da, så tenker å melde meg på kurs i april.
Jeg tok det. Hadde lest meg opp på veldig mye av det på forhånd, og så likte jeg ikke hun jordmora de hadde på del en så godt :confused005 :hilarious:

Følte vel at det var veldig rettet mor førstegangsforeldre. Men så er det jo også en del potensielle komplikasjoner etc (nyfødtintensiv feks) som er kjent for oss fra før pga førstemann.

Men ble kjent med et par stykker i mitt område da, eller fikk kontakt. Det var hyggelig!
 
Jeg tok det. Hadde lest meg opp på veldig mye av det på forhånd, og så likte jeg ikke hun jordmora de hadde på del en så godt :confused005 :hilarious:

Følte vel at det var veldig rettet mor førstegangsforeldre. Men så er det jo også en del potensielle komplikasjoner etc (nyfødtintensiv feks) som er kjent for oss fra før pga førstemann.

Men ble kjent med et par stykker i mitt område da, eller fikk kontakt. Det var hyggelig!
Jaok :D men hadde du tatt kurset hvis du visste hvordan det var? Hehe! De snakket om sånn «tvillingkveld» som de pleier å ha på St.Olavs for tvillingforeldre, så kanskje jeg dropper tvillingforeninga sitt hvis det blir på sykehuset da.
 
Jaok :D men hadde du tatt kurset hvis du visste hvordan det var? Hehe! De snakket om sånn «tvillingkveld» som de pleier å ha på St.Olavs for tvillingforeldre, så kanskje jeg dropper tvillingforeninga sitt hvis det blir på sykehuset da.
Jeg hadde nok følt at jeg «burde», men… veldig nødvendig var det nok ikke altså. Ikke for min del hvertfall.
 
Har noen av dere søkt om foreldrepenger enda? Hører liksom litt varierende ift hvilken dato for «termin» man skal sette i søknad når det er tvillinger mtp. at de ikke lar tvillinggravide gå fullt ut til termin (40+3), og at mange da har fått bekreftelse fra sykehuset om igangsettelse senest en gitt dato og at man heller skal bruke dette. Skriver man termindato vil man jo «garantert» miste 2 uker av de 3 ukene beregnet før fødsel om man uansett settes igang i uke 38 liksom?
 
Har noen av dere søkt om foreldrepenger enda? Hører liksom litt varierende ift hvilken dato for «termin» man skal sette i søknad når det er tvillinger mtp. at de ikke lar tvillinggravide gå fullt ut til termin (40+3), og at mange da har fått bekreftelse fra sykehuset om igangsettelse senest en gitt dato og at man heller skal bruke dette. Skriver man termindato vil man jo «garantert» miste 2 uker av de 3 ukene beregnet før fødsel om man uansett settes igang i uke 38 liksom?
Følger! Lurer på samme egentlig. Syns det er vanskelig å "beregne" hvordan man skal fordele permen siden de uansett vil komme før tiden, mtp bhg start osv
 
Har noen av dere søkt om foreldrepenger enda? Hører liksom litt varierende ift hvilken dato for «termin» man skal sette i søknad når det er tvillinger mtp. at de ikke lar tvillinggravide gå fullt ut til termin (40+3), og at mange da har fått bekreftelse fra sykehuset om igangsettelse senest en gitt dato og at man heller skal bruke dette. Skriver man termindato vil man jo «garantert» miste 2 uker av de 3 ukene beregnet før fødsel om man uansett settes igang i uke 38 liksom?
Skal snart i gang… usikker her og. Fikk vite i dag at jeg mest sannsynlig blir satt i gang i uke 38+noe, hvis de ikke kommer før av seg selv, eller at veksten flater ut.

Har svangerskapspenger tom 29.april, som er tre uker før termin, så vet ikke helt om det har så mye å si hva jeg setter inn som termindato heller?
 
Nei - når en har sv.skapspenger så har det vel i grunn ikke så mye å si. Jeg er sykemeldt, og kommer til å være det frem til permisjon, så jeg skal jo ikke jobbe uansett. Men hvis en kan unngå å «bruke opp» 3 uker sykemelding, så tenker jeg jo det er bedre.. jeg skal på vekstkontroll på sykehuset imorgen, så håper å få litt avklaring da, men de sa til meg allerede forrige gang at jeg kom til å bli satt igang senest uke 37-38 dersom de ikke allerede har kommet av seg selv, så gir ikke mening for meg at jeg skal skrive en dato som jeg uansett ikke kommer til å gå til :think005
 
Hvordan går det med dere? Hvilken uke er dere i?

#Tanker/lufting.

Føler ting nærmer seg hær. Men hvor nært det evnt er, er jo vanskelig å si. Var hos jordmor i går, og begge hodene var godt plantet ned i bekkene. Hun kunne ikke helt si det sikkert, men hun sa hun syns det kunne kjennes ut som tv1 var plassert over bekkeninngangen. Kjenne de presser på og at de "kræsjer" mot skambeinet og mot hoftekulene.

Har siste dagene kjent på en del murringer/mensmurringer (spesielt om kvelden) tenker det er kynnere men er økt/blitt mer siste to dagene. Har kynnere for alt nå, både i øverste delen av magen (den blir hard bare jeg røyser meg, men ikke spesielt vondt annet en at det presser på magen)

Har veldig nedpress og kjennes ut som det er en ball som presser ned når jeg tar håndflata nede å holder over hele fiffien. Men kjenner jeg begynner å tenke en del over disse murringene nå, kjenner de er ubehagelige, men samtidig må man vel bare regne med noe, nå som det ee to stk som presser på og at man er kommet såpass langt som til uke 30.

Føler plutselig ting begynner å nærme seg veldig, men kan sikkert fort bli lurt. Har tidligere to styrtfødseler bak meg som har startet med spontane rier i uke 39, så kjenner ikke til så veldig mye modningstegn fra før.

Kan dette være tegn på modning? Erfaringer?
 
Jg ville bedt om en ekstra kontroll på sykehuset eventuelt jeg :Heartpink

Her ligger tv1 klar «ved døra» og tv 2 chiller mye lenger opp i sete/tverr. Ikke kjent på noe nedpress tror jeg (tror ikke jeg hadde det med første barn heller, og kjenner hvertfall ikke noe som jeg ville beskrevet som det). Litt kynnere, men bare sånn at hele magen strammer.

Sliter med bekken etter en akutt vridning for halvannen uke siden, men to runder hos kiropraktor har hjulpet veldig!

Er i 32+1, og fortrenger litt hvor kort tid som er igjen. Har vært så kort tid jeg har klart å slappe av og glede meg dette svangerskapet, så føles veldig kort. Skal på vekstkontroll etter påske, og pakker nok fødebag og sånt etter det. Litt sperre på det nå rent mentalt- pluss fysisk pga bekkenet. Håper det snart retter seg så jeg får gjort de siste forberedelsene.

Har hele svangerskapet egentlig hatt mindre plager enn de fleste enlinggravide tror jeg- så føles helt absurd at det faktisk er to inni der!
 
Jg ville bedt om en ekstra kontroll på sykehuset eventuelt jeg :Heartpink

Her ligger tv1 klar «ved døra» og tv 2 chiller mye lenger opp i sete/tverr. Ikke kjent på noe nedpress tror jeg (tror ikke jeg hadde det med første barn heller, og kjenner hvertfall ikke noe som jeg ville beskrevet som det). Litt kynnere, men bare sånn at hele magen strammer.

Sliter med bekken etter en akutt vridning for halvannen uke siden, men to runder hos kiropraktor har hjulpet veldig!

Er i 32+1, og fortrenger litt hvor kort tid som er igjen. Har vært så kort tid jeg har klart å slappe av og glede meg dette svangerskapet, så føles veldig kort. Skal på vekstkontroll etter påske, og pakker nok fødebag og sånt etter det. Litt sperre på det nå rent mentalt- pluss fysisk pga bekkenet. Håper det snart retter seg så jeg får gjort de siste forberedelsene.
Har hele svangerskapet egentlig hatt mindre plager enn de fleste enlinggravide tror jeg- så føles helt absurd at det faktisk er to inni der!
ja skal vurdere i løpet av dagen om jeg skulle dratt for en kontroll er ømt hele tidene men murringene har roet seg igjennom natta, samme som i går egentlig. Kjenner meg veldig igjen med det at fødselen plutselig begynner å nærme seg veldig fort. Hatt det likt med at gleden over svangerskapet har vært satt til side denne gangen, pga mye plager hele veien hær da..

Aff bekkenvondt er jo et mareritt :banghead: Men så bra at det har hjulpet med kiropraktor da!

Spennende at du er over uke 32 da, ting blir bare mer og mer sikkert/mindre kompliserte dersom dem skulle komme før :Heartred

Heldig som har hatt et fint svangerskap da. Ønsker deg mye lykke til. Spennede å følge dere her inne å gleder meg til å høre om tvillingene når de kommer
 
32+0 idag. Formen er overraskende fin fortsatt, lite plager, men føler meg tung. Skal ingenting til for å få opp pulsen/bli andpusten. Merker ting tar lenger tid enn vanlig, men det er liksom helt greit, og forventet :)

Lite nedpress her enn så lenge. Når jeg var på kontroll i uke 30 lå tvilling 1 i seteleie (etter å alltid ha ligget i hodeleie…) og tvilling 2 i skråleie øverst i magen. Skal på ny kontroll til uken, så håper at tvilling 1 har snudd seg da..

Ganske uvirkelig at de er her senest om 6 uker-ish.. det er virkelig ikke lenge igjen!

Hjemme begynner vi å bli sånn noe lunde klar. Klær er så og si ferdigvasket, seng er satt frem. Vogn er i hus. «Eneste» vi mangler er å faktisk få kjøpt inn bilstoler og ny bil. Bilstoler planlegger jeg å få bestilt Ila påsken, og bil er vi i forhandlinger om nå, så håper vi få signert kjøpekontrakt på den Ila påsken også, og håper at vi får levert bil før de melder sin ankomst :whacky011
 
32+0 idag. Formen er overraskende fin fortsatt, lite plager, men føler meg tung. Skal ingenting til for å få opp pulsen/bli andpusten. Merker ting tar lenger tid enn vanlig, men det er liksom helt greit, og forventet :)

Lite nedpress her enn så lenge. Når jeg var på kontroll i uke 30 lå tvilling 1 i seteleie (etter å alltid ha ligget i hodeleie…) og tvilling 2 i skråleie øverst i magen. Skal på ny kontroll til uken, så håper at tvilling 1 har snudd seg da..

Ganske uvirkelig at de er her senest om 6 uker-ish.. det er virkelig ikke lenge igjen!

Hjemme begynner vi å bli sånn noe lunde klar. Klær er så og si ferdigvasket, seng er satt frem. Vogn er i hus. «Eneste» vi mangler er å faktisk få kjøpt inn bilstoler og ny bil. Bilstoler planlegger jeg å få bestilt Ila påsken, og bil er vi i forhandlinger om nå, så håper vi få signert kjøpekontrakt på den Ila påsken også, og håper at vi får levert bil før de melder sin ankomst :whacky011
Deilig å være i grei form da. Ånei så kjedelig at tv1 har snudd seg og at tv2 ligger i skråleie da.. Krysser fingrene for at de snur seg i en gunstig stilling! Hehe, vi mangle faktisk og ny bil, alt blir så dyrt med en gang man må opp i en bil med mer en 5 seter.. Lykke til med ny bil og resten av svangerskapet og fødselen :Heartred
 
Deilig å være i grei form da. Ånei så kjedelig at tv1 har snudd seg og at tv2 ligger i skråleie da.. Krysser fingrene for at de snur seg i en gunstig stilling! Hehe, vi mangle faktisk og ny bil, alt blir så dyrt med en gang man må opp i en bil med mer en 5 seter.. Lykke til med ny bil og resten av svangerskapet og fødselen :Heartred
Ja, krysser alt av fingre for at de har snudd seg til kontrollen på onsdag

Ja, det har vært litt av en prosess å finne en bil som passer til en familie som trenger 4 isofixfester og plass til hundebur i bagasjerommet. Vi har vel egentlig landet på Kia EV9 nå. Vesentlig dyrere enn vi så for oss i utgangspunktet, men det er den bilen som vil passe oss best over tid, og selv om innkjøpsprisen er høyere vil de månedlige kostnadene være like som en billigere bil vi vurderte pga store forskjeller i drivstoffkostnader.
Hvilken bil vurderer dere? :)
 
Back
Topp