Tvillinger!

Ja, krysser alt av fingre for at de har snudd seg til kontrollen på onsdag

Ja, det har vært litt av en prosess å finne en bil som passer til en familie som trenger 4 isofixfester og plass til hundebur i bagasjerommet. Vi har vel egentlig landet på Kia EV9 nå. Vesentlig dyrere enn vi så for oss i utgangspunktet, men det er den bilen som vil passe oss best over tid, og selv om innkjøpsprisen er høyere vil de månedlige kostnadene være like som en billigere bil vi vurderte pga store forskjeller i drivstoffkostnader.
Hvilken bil vurderer dere? :)
Vi er vel mest inne på Volvo xc90 eller skoda kodiaq. Men vet ikke om det vil fungere i praksis da mtp bilstoler osv. Et barn som er færdi med stol, ei på 2,5, pluss tvillingene. Volvoen har vel litt større bagasjerom blant anna, men mye dyrere
 
Vi er vel mest inne på Volvo xc90 eller skoda kodiaq. Men vet ikke om det vil fungere i praksis da mtp bilstoler osv. Et barn som er færdi med stol, ei på 2,5, pluss tvillingene. Volvoen har vel litt større bagasjerom blant anna, men mye dyrere
Vi har hatt kodiaq da vi var to voksne og fire barn. Var trangt. Når de ekstra setene er oppe så har du knapt plass til handleposer i bagasjerommet. Vi kjøpte wolksvagen multivan, en helt ny verden. Nå har vi snart fem barn og god plass i bagasjerommet.
 
Vi har hatt kodiaq da vi var to voksne og fire barn. Var trangt. Når de ekstra setene er oppe så har du knapt plass til handleposer i bagasjerommet. Vi kjøpte wolksvagen multivan, en helt ny verden. Nå har vi snart fem barn og god plass i bagasjerommet.
Takk for tilbakemelding/tips
 
Vekstkontroll på jentene i går, og i følge legen har Vilde hatt en vekstspurt og tatt igjen Tuva. Målt til 2140 (Vilde) og 2190 (Tuva). Det var 200gr+ forskjell sist, så litt usikker på om jeg tror på målingen :confused005 Virket ikke såå stø hun legen… men ny kontroll allerede 15.april da.
 
Ny kontroll på sykehuset idag, 34+2. Alt fint med begge to og de vokser som de skal. Fordi det begynner å bli trangt inni der så var det vanskelig å måle dem, så da ville de ha CTG også. Det ble en spesiell affære. Begge to oppførte seg som to marker, så istedenfor å ha CTG’en festet med bånd rundt magen, måtte to sykepleiere sitte med hver sin måler og flytte den rundt etter ungene når de bevegde seg, mens jeg satt å trykka på sparketelleren :laughing002 vi har fått foreløpig igangsettelsesdato 6.mai, da er vi 38+1. Så får vi se om de holder seg inne til det, eller om de spiller på lag med mamma’en og velger å evakuere litt før - vil gjerne at fødsel starter spontant.

Foreløpig ligger tv1 i sete og tv2 i tverrleie, så håper hun snart bestemmer seg for å snu seg i hodeleie..
 
Hvordan går det med dere andre tvillingmammaer om dagen?

Jeg hadde er skikkelig sammenbrudd igårkveld etter en slitsom dag. Vi var på dagstur til Bergen for å feire babyshower for min lillesøster som venter sin første baby. Når jeg kom hjem gjorde hele kroppen vondt, og jeg hadde heftige kynnere hele kvelden. Endte opp med å begynne å gråte fordi alt er tungt og vondt. Heldigvis bare 3 uker til igangsettelse, men håper de velger å komme av seg selv om 2 uker (da er de akkurat 37 uker og ikke premature ❤️). Fingers crossed :smiley-angelic001
 
Hvordan går det med dere andre tvillingmammaer om dagen?

Jeg hadde er skikkelig sammenbrudd igårkveld etter en slitsom dag. Vi var på dagstur til Bergen for å feire babyshower for min lillesøster som venter sin første baby. Når jeg kom hjem gjorde hele kroppen vondt, og jeg hadde heftige kynnere hele kvelden. Endte opp med å begynne å gråte fordi alt er tungt og vondt. Heldigvis bare 3 uker til igangsettelse, men håper de velger å komme av seg selv om 2 uker (da er de akkurat 37 uker og ikke premature ❤️). Fingers crossed :smiley-angelic001
Går egentlig veldig greit her. 35+2 i dag, Tuva var 2370gr og Vilde 2300gr på vekstkontroll. Helt spinnville som vanlig, hadde ultralyd i nesten en time og deretter ctg. Jordmor og lege synes jeg har gått veldig lite opp (rundt 5kg), så ble bedt om å spise energitett mat, og gjerne sjokolade med nøtter. Men orker nesten ingenting.

Tuva har snudd litt på seg og presser mindre på lungene- utrolig deilig! Og Vilde ligger med hodet laaaangt ned i dåsa virker det som, så gode sjanser for vaginal fødsel slik jeg ønsker.

Ellers begynner det meste å bli klart her hjemme- jeg bare har litt sperre på fødebag/babybag og pakking.

Fyller 40 i morgen, så da blir det lunsj med en venninne- gleder meg!
 
Går greit her også! Formen er fin, bare kroppen som fort blir sliten og bekkenet som krangler litt hvis jeg har vært oppe på beina over lengre tid. Det er vel kanskje å forvente :D også varierer det fra dag til dag hvor hormonell jeg er haha. Har også dager der det skal liite til før jeg tar til tårene, men tenker mye er hormoner og en del er det at jeg er veldig spent på hvordan fødsel blir, og veeldig spent på hvordan tiden etter fødsel blir. Tenker mye på hvordan det skal bli å få to småttiser samtidig som vi har en på 3 fra før! Spent på hvordan babyene er, om amming går bra, sovesituasjon, min form etter fødsel, hvordan storebror reagerer osv osv.

36 + 0 i dag, skal på kontroll på sykehuset igjen i morgen. Blir spennende å se hvor store de er blitt og om de sier noe om evt igangsettelse.

:Heartpink:Heartpink Krysser fingrene for at det starter av seg selv hos oss alle!!
 
Uke 33+3

Kontroll på ul i dag. De syns veksten til jenta ikke er helt der den skal være. Hun veier nå 1700kg og han 2400kg. Det vil si hun har vokse ca 2-300gram fra sist kontroll for 3 uker siden, og han 6-700g. Tok en ctg hvor alt så fint ut. De ønsker ny ul kontroll om ei uke og de vil da evnt vurdere en igangsettelse hvis det skulle være nødvendig. Jenta ligger fortsatt som tvilling 1 og i seteleie, gutten som tv2 og i hodeleie.

Var også innom å snakket med dia spl pga jeg fikk svangerskapsdiabetes diagnosen. Ingen forhøyet bs og de er jevne og fine, så trenger ikke flere oppfølgninger der, heldigvis en ting mindre. Var nok sannsynligvis bare uheldig med det fastende bs akkurat den dagen jeg skulle ta glukosebelastningen.

Formen, sliten og lei alle plager. Bekkene fungerer fortsatt dårlig og kynnerne kommer hele tiden. Mer ofte og kraftigere kynnere/modningsrier (?) siste dagene.

Merker det nærmer seg veldig nå. Kroppen er veldig klar
 
Hvor mange antrekk/hvor mange størrelser har dere pakka i fødebagen/babybagen til tvillingene? Jeg har fått helt sperre på å pakke den bagen :confused005 :hungover:
 
Går egentlig veldig greit her. 35+2 i dag, Tuva var 2370gr og Vilde 2300gr på vekstkontroll. Helt spinnville som vanlig, hadde ultralyd i nesten en time og deretter ctg. Jordmor og lege synes jeg har gått veldig lite opp (rundt 5kg), så ble bedt om å spise energitett mat, og gjerne sjokolade med nøtter. Men orker nesten ingenting.

Tuva har snudd litt på seg og presser mindre på lungene- utrolig deilig! Og Vilde ligger med hodet laaaangt ned i dåsa virker det som, så gode sjanser for vaginal fødsel slik jeg ønsker.

Ellers begynner det meste å bli klart her hjemme- jeg bare har litt sperre på fødebag/babybag og pakking.

Fyller 40 i morgen, så da blir det lunsj med en venninne- gleder meg!

Sniker litt fra november 23! Så koselig! Og gratulerer med dagen på etterskudd!
Håper det går bra nå også ❤️
Jeg gikk opp fem kg totalt frem til jeg fødte noen dager før termin. Ingen som sa noe på det. Sf mål vet hele tiden litt over snittet da. Litt annerledes med tvillinger, slikker ❤️
 
Sniker litt fra november 23! Så koselig! Og gratulerer med dagen på etterskudd!
Håper det går bra nå også ❤️
Jeg gikk opp fem kg totalt frem til jeg fødte noen dager før termin. Ingen som sa noe på det. Sf mål vet hele tiden litt over snittet da. Litt annerledes med tvillinger, slikker ❤️
Så hyggelig med november-besøk! Ja, med første veide jeg mindre ved fødsel enn unnfangelse, men da gikk jeg 10-15km hver dag hele svangerskapet frem til jeg fikk rier- gjør ikke det denne gangen, hehe.
 
Hvor mange antrekk/hvor mange størrelser har dere pakka i fødebagen/babybagen til tvillingene? Jeg har fått helt sperre på å pakke den bagen :confused005 :hungover:
Jeg har pakket 3 sett med body/bukse til hver av dem ❤️ så håper jeg det «holder». Tiden vil jo vise hvor lenge vi blir liggende på barsel. Krysser fingrene for normalt barsel opphold og at vi får til relativt rask avreise. Hvis vi blir liggende lengre får far dra hjem å hente flere skift. Vi bor bare 10 min unna sykehuset, så er ikke noe problem å evt hente det vi mangler/savner etterhvert :)

Pakkelisten min for tvillingene er følgende:
  • hentesettene
  • 1 ullbody hver
  • Hver sin Bamse
  • 3 bodyer hver
  • 3 bukser hver
  • 2 par sokker hver
  • 1 tynn lue hver
  • 1 tykk lue hver
  • 2 tynne ulltepper
  • 1 tykt ullteppe
  • 4 gulpekuter
  • Wetbag
 
Nåååå er jeg sååå lei!! Alt er tungt, jeg klarer så vidt å bøye meg og magen føles såå stinn :confused2 Vil bare at jentene skal komme nå! Er 37+2 idag
 
Uke 34+4.

Ny kontroll på ul på sykehuset for 2 dager siden. Tv1 ligger fortsatt i seteleie og tv2 i hodeleie. Tv1 har veksten stoppet ganske opp på, har gradvis gått nedover fra 50 på percentilen fra ca uke 25 og ligger nå på under 1 med en estimert vekt på 1760g. Kun lagt på seg 60g på 6 dager. Uken før hadde hun lagt på seg 200g på 3 uker. Tv2 ligger fint på 75 på percentilen og har ei meget god morkake virker det som. Han har fulgt sin kurve der hele veien, virker som han muligens begynner å gå over den til og med :laughing002 Tv2 er estimert til å være 2670g.

Så, det er besluttet at jeg mest sannsynlig må ha ks da tv1 ikke vil tåle riene så godt eller en fødsel i seteleie og som ledende tvilling. Dette var en STOR nedtur for meg da ks er noe jeg absolutt ikke har ønsket eller vært forberedt på. Har 2 raske og fine fødsler bak meg.

Ny kontroll neste uke hvor jeg måtte være forbedret på en rask beslutning for å gjennomføre et ks hvis ting fortsatt er i samme løpet (noe det meeest sannsynlig er)

Har hatt så ekstremt mange tanker i hode etter runden inne på sykehuset. Jeg bare gråt og gråt og gråt når jeg kom hjem. Var innlagt i et døgn pga falske rier og det ble veldig mye å ta inn over seg da jeg kom hjem (siden ting var stabilt). Ble fort avklart at skjedde fødselen den natten kom det til å bli et ks, noe jeg ikke var LITT forberedt på... Jeg gruer meg skikkelig og har bare skøver det hele til siden.. Håper virkelig på et mirakel innen de neste dagene.

Så er alle tankene rundt ks, det og få to premature barn. Tv2 virker jo og ha gode forutsetninger, men kjenner på mye tanker rundt tv1. Hvordan vil hun se ut, hva kan man forvente seg, vil hun få i seg næring ute, vil hun være påvirket av liten vekst osvosv. Må vi være lenge på intensiven eventuelt, ja osvosv.

En liten positiv ting er at jeg har håndmelket ei stund nå og har fått samlet opp over 20ml av min egen melk som jeg kan ta med meg, det kjenner jeg på som en god mestring og godt å vite at de får min melk når de vil trenge ekstra.

Håper alt står bra til med dere andre :Heartred
 
Uke 34+4.

Ny kontroll på ul på sykehuset for 2 dager siden. Tv1 ligger fortsatt i seteleie og tv2 i hodeleie. Tv1 har veksten stoppet ganske opp på, har gradvis gått nedover fra 50 på percentilen fra ca uke 25 og ligger nå på under 1 med en estimert vekt på 1760g. Kun lagt på seg 60g på 6 dager. Uken før hadde hun lagt på seg 200g på 3 uker. Tv2 ligger fint på 75 på percentilen og har ei meget god morkake virker det som. Han har fulgt sin kurve der hele veien, virker som han muligens begynner å gå over den til og med :laughing002 Tv2 er estimert til å være 2670g.

Så, det er besluttet at jeg mest sannsynlig må ha ks da tv1 ikke vil tåle riene så godt eller en fødsel i seteleie og som ledende tvilling. Dette var en STOR nedtur for meg da ks er noe jeg absolutt ikke har ønsket eller vært forberedt på. Har 2 raske og fine fødsler bak meg.

Ny kontroll neste uke hvor jeg måtte være forbedret på en rask beslutning for å gjennomføre et ks hvis ting fortsatt er i samme løpet (noe det meeest sannsynlig er)

Har hatt så ekstremt mange tanker i hode etter runden inne på sykehuset. Jeg bare gråt og gråt og gråt når jeg kom hjem. Var innlagt i et døgn pga falske rier og det ble veldig mye å ta inn over seg da jeg kom hjem (siden ting var stabilt). Ble fort avklart at skjedde fødselen den natten kom det til å bli et ks, noe jeg ikke var LITT forberedt på... Jeg gruer meg skikkelig og har bare skøver det hele til siden.. Håper virkelig på et mirakel innen de neste dagene.

Så er alle tankene rundt ks, det og få to premature barn. Tv2 virker jo og ha gode forutsetninger, men kjenner på mye tanker rundt tv1. Hvordan vil hun se ut, hva kan man forvente seg, vil hun få i seg næring ute, vil hun være påvirket av liten vekst osvosv. Må vi være lenge på intensiven eventuelt, ja osvosv.

En liten positiv ting er at jeg har håndmelket ei stund nå og har fått samlet opp over 20ml av min egen melk som jeg kan ta med meg, det kjenner jeg på som en god mestring og godt å vite at de får min melk når de vil trenge ekstra.

Håper alt står bra til med dere andre :Heartred
Åh, kjære deg- dette hørtes tungt ut :Heartpink Men siden de ikke har tatt dem ut ennå, så tyder det kanskje på at det ikke er HELT prekært heldigvis. Skjønner at du ikke ønsker keisersnitt, men om det er det beste for vesla så går det nok veldig fint. Jeg har trua på at hun er en liten tøffing jeg!! Og sååå flott med melken din- ikke en dråpe her. Er 36+6 og ny vekstkontroll i morgen.
 
Uke 34+4.

Ny kontroll på ul på sykehuset for 2 dager siden. Tv1 ligger fortsatt i seteleie og tv2 i hodeleie. Tv1 har veksten stoppet ganske opp på, har gradvis gått nedover fra 50 på percentilen fra ca uke 25 og ligger nå på under 1 med en estimert vekt på 1760g. Kun lagt på seg 60g på 6 dager. Uken før hadde hun lagt på seg 200g på 3 uker. Tv2 ligger fint på 75 på percentilen og har ei meget god morkake virker det som. Han har fulgt sin kurve der hele veien, virker som han muligens begynner å gå over den til og med :laughing002 Tv2 er estimert til å være 2670g.

Så, det er besluttet at jeg mest sannsynlig må ha ks da tv1 ikke vil tåle riene så godt eller en fødsel i seteleie og som ledende tvilling. Dette var en STOR nedtur for meg da ks er noe jeg absolutt ikke har ønsket eller vært forberedt på. Har 2 raske og fine fødsler bak meg.

Ny kontroll neste uke hvor jeg måtte være forbedret på en rask beslutning for å gjennomføre et ks hvis ting fortsatt er i samme løpet (noe det meeest sannsynlig er)

Har hatt så ekstremt mange tanker i hode etter runden inne på sykehuset. Jeg bare gråt og gråt og gråt når jeg kom hjem. Var innlagt i et døgn pga falske rier og det ble veldig mye å ta inn over seg da jeg kom hjem (siden ting var stabilt). Ble fort avklart at skjedde fødselen den natten kom det til å bli et ks, noe jeg ikke var LITT forberedt på... Jeg gruer meg skikkelig og har bare skøver det hele til siden.. Håper virkelig på et mirakel innen de neste dagene.

Så er alle tankene rundt ks, det og få to premature barn. Tv2 virker jo og ha gode forutsetninger, men kjenner på mye tanker rundt tv1. Hvordan vil hun se ut, hva kan man forvente seg, vil hun få i seg næring ute, vil hun være påvirket av liten vekst osvosv. Må vi være lenge på intensiven eventuelt, ja osvosv.

En liten positiv ting er at jeg har håndmelket ei stund nå og har fått samlet opp over 20ml av min egen melk som jeg kan ta med meg, det kjenner jeg på som en god mestring og godt å vite at de får min melk når de vil trenge ekstra.

Håper alt står bra til med dere andre :Heartred
Huff, skjønner veldig godt at det er tungt og vanskelig når ks virkelig ikke er noe man har sett for seg :arghh: Krysser fingrene for at det ordner seg - men du skal se at det gjør det uansett:Heartpink og ja, veldig positivt med melken! Her har det heller ikke kommet noen ting!

:Heartpink:Heartblue
 
To spinnville frøkner på vekstkontroll i dag :hilarious: Måtte ta ctg to ganger, for den ene runden hadde Vilde hikke store deler av tida, i tillegg til å sprelle som en gal :hilarious::dance008 begge målt til ca 2700gr og ekstremt aktive. Men de lurer på om Vilde har litt lite fostervann, så ny kontroll allerede mandag!
 
To spinnville frøkner på vekstkontroll i dag :hilarious: Måtte ta ctg to ganger, for den ene runden hadde Vilde hikke store deler av tida, i tillegg til å sprelle som en gal :hilarious::dance008 begge målt til ca 2700gr og ekstremt aktive. Men de lurer på om Vilde har litt lite fostervann, så ny kontroll allerede mandag!
Gøy! Blir spennende å høre når de bestemmer seg for å komme ut :D Har du noen modningstegn?
 
Gøy! Blir spennende å høre når de bestemmer seg for å komme ut :D Har du noen modningstegn?
Ingenting så langt, kjenner nesten ikke kynnerne en gang. Helt merkelig. Spent på kontrollen på mandag, om de finner mer fostervann på Vilde da. Hun har jo lurt dem med det før :dance008
 
Back
Topp