Tråd for oss over 40 :)

Jeg hadde ikke funnet ut av det hvis det ikke var for babyverden!! Jeg spurte direkte og da tok jordmoren frem en liste og gikk gjennom noen indikasjonspunkter og sa «ja du skal gå på albyl e», jeg gikk på det fra før av fordi jeg skreik meg til det på IVF klinikken!
Så bra! Da vi var på OTUL tok jordmoren frem den lista av seg selv (jeg visste ikke om at det var anbefalt fra før), men hun ville konferere med en overlege. Ble derfor oppringt i etterkant av timen med beskjed om at jeg skulle gå på albyl e ut svangerskapet.

Så bra! Da vi var på OTUL tok jordmoren frem den lista av seg selv (jeg visste ikke om at det var anbefalt fra før), men hun ville konferere med en overlege. Ble derfor oppringt i etterkant av timen med beskjed om at jeg skulle gå på albyl e ut svangerskapet.
Ja okei, kan jo være hun hadde tatt den frem om jeg ikke hadde spurt!

Dette er jo veldig i nyttig å vite! Ville dere funnet ut dette om dette ikke var i kontakt med mer profesjonelle en fastlegen? Er det retningslinjer, liksom?
Selv om legen min er kjempe flink, så hadde jeg nok ikke fått det hadde det ikke vært fôr gynekologen :) Har aldri brukt det før, men siden jeg hadde SA i Juni så vil hun at jeg skal bruke det nå. Også mye pga alder

Å, lykke masse til med oppstart! Så bra at du allerede nå tar tilskudd! Jeg skulle ønske noen hadde gitt meg tips om det litt før, så jeg kunne startet tidligere. Jeg håper neste syklus blir mitt siste forsøk :smiley-ashamed004 Med baby i oktober:Heartred Kanskje er vi heldige begge to?
Ja, det hadde vært fantastisk ❤️ Masse lykke til ❤️

Jeg hadde ikke funnet ut av det hvis det ikke var for babyverden!! Jeg spurte direkte og da tok jordmoren frem en liste og gikk gjennom noen indikasjonspunkter og sa «ja du skal gå på albyl e», jeg gikk på det fra før av fordi jeg skreik meg til det på IVF klinikken!
Det er ganske vanlig å anbefale Albyl e etter flere SA/MA og ved tidligere preeklampsi, men visste ikke at alder alene var en indikasjon.

Jeg følger anbefalingene fra "It starts with the egg" av Rebecca Fett. Det er litt ulike tilskudd hun anbefaler ved ulike utfordringer. Går også til akupunktur. Jeg tar Basic Prenatal multivitamin fra Thorne, den inneholder 1mg Folat i den naturlige formen som er mer lettopptakelig.

men enig i at det er viktig å følge godt med hvis en tar mange forskjellige tilskudd som inneholder noe av det samme. kan bli for mye

Det er ganske vanlig å anbefale Albyl e etter flere SA/MA og ved tidligere preeklampsi, men visste ikke at alder alene var en indikasjon.
Fordi det er større sjanse for å miste jo eldre man blir :sorry:. Og man kan få blodpropp hvis man bare går på progrestron. Det er hva jeg ble fortalt. Jeg hadde en SA i juni. Mista i uke 8

Jordmor hadde en liste og hvis man hadde over 2 poeng var det anbefalt. 1 poeng var alder og 2 poeng for IVF, så jeg hadde 3. av andre indikasjon var det tidligere svangerskapsforgiftning, påvist at blodet levert seg, tidligere blodpropp eller familie med det etc etc

Jeg skal definitivt følge opp dette med albyl E hvis jeg blir gravid. Jeg skal gå på fragmin nå i starten av stimulering, men jeg tror ikke det er meningen at jeg skal stå på det veldig lenge. Jeg blir litt overrasket over hvor mye vi må følge med selv på disse tingene, så utrolig godt å ha dette forumet! :Heartred

Ble også oppringt av sykehuset etter TUL, med «jeg glemte at du var over 40 så du må ha Albyl-e»
Så fint at du fikk den beskjeden. Tok blodprøve i januar, og mistanke om APS. Har hatt åtte kjemiske på to år, og skulle så inderlig ønske dette ble undersøkt før.

Noen som vet om man kan få heparin på resept før andre blodprøve foreligger? Den skal tas i slutten av april, men eggløsning er i neste uke og om jeg blir gravid da uten å bruke heparin blir det vel kanskje kjemisk igjen.

Er forresten fragmin og heparin det samme ?

Så fint at du fikk den beskjeden. Tok blodprøve i januar, og mistanke om APS. Har hatt åtte kjemiske på to år, og skulle så inderlig ønske dette ble undersøkt før.

Noen som vet om man kan få heparin på resept før andre blodprøve foreligger? Den skal tas i slutten av april, men eggløsning er i neste uke og om jeg blir gravid da uten å bruke heparin blir det vel kanskje kjemisk igjen.

Er forresten fragmin og heparin det samme ?
Ja, Fragmin (og klexane for den del) er lavmolekylært heparin :)

Ja, Fragmin (og klexane for den del) er lavmolekylært heparin :)
Ok, takk for svar. Vet du om det er tilfeldig hvilken av de man får? Og om det er vanlig å få resept før endelig eventuell APS foreligger? Er knust over tanken på at det kan ha vært årsaken til åtte kjemiske, og håper jeg kan få prøve klexane, fragmin eller heparin dersom jeg blir gravid før ny blodprøve.

Ok, takk for svar. Vet du om det er tilfeldig hvilken av de man får? Og om det er vanlig å få resept før endelig eventuell APS foreligger? Er knust over tanken på at det kan ha vært årsaken til åtte kjemiske, og håper jeg kan få prøve klexane, fragmin eller heparin dersom jeg blir gravid før ny blodprøve.
Det skjønner jeg veldig! Jeg har ingen erfaring med noe av dette når det kommer til fertilitet dessverre. Har bare håndtert voldsomt mye fragmin på jobb opp gjennom årene :)
Kan du snakke med privat gynekolog om dette? Så du kan skje får det med en gang? Jeg kan som sagt ikke noe om retningslinjer mtp. fragmin og fertilitet, men fragmin er jo ingen «skummel» medisin på en måte. Håper du får teste det ut :Heartpink

Godt at vi er flere "eldre" her. Begynte prosjekt baby når jeg var 39 år. Har tre barn med eksmann, men min nåværende kjæreste hadde ingen. Så vi ville ha et felles barn før det var for sent. Har blitt gravid fort...sluttet på p-pillene i september 2023, allerede i oktober hadde jeg den første kjemiske (4+3). Tester positivt igjen i Desember 2023, men mistet da i en spontanabort i uke 6. Februar 2024 hadde jeg ny kjemisk, og ble gravid igjen allerede i mars 2024... det svangerskapet endte i en MA i uke 9 (Mai 2024). Ble gravid igjen i juli, og endelig skulle det gå bra. Vi skulle få en liten jente I April 25. Dessverre døde hun i magen i uke 28.
Så nå har jeg rukket å fylle 41 år, og er redd vi ikke får flere sjanser. Men vi gir ikke opp helt enda, ønsket er så stort ❤️

Godt at vi er flere "eldre" her. Begynte prosjekt baby når jeg var 39 år. Har tre barn med eksmann, men min nåværende kjæreste hadde ingen. Så vi ville ha et felles barn før det var for sent. Har blitt gravid fort...sluttet på p-pillene i september 2023, allerede i oktober hadde jeg den første kjemiske (4+3). Tester positivt igjen i Desember 2023, men mistet da i en spontanabort i uke 6. Februar 2024 hadde jeg ny kjemisk, og ble gravid igjen allerede i mars 2024... det svangerskapet endte i en MA i uke 9 (Mai 2024). Ble gravid igjen i juli, og endelig skulle det gå bra. Vi skulle få en liten jente I April 25. Dessverre døde hun i magen i uke 28.
Så nå har jeg rukket å fylle 41 år, og er redd vi ikke får flere sjanser. Men vi gir ikke opp helt enda, ønsket er så stort ❤️
Dette var trist å lese. :Heartred Har du sjekket om tapene dine kan knyttes til APS eller lignende?

Du er «bare» 41 og vil tro du har gode muligheter fremdeles, spesielt siden du relativt lett og ofte blir gravid.

Dette var trist å lese. :Heartred Har du sjekket om tapene dine kan knyttes til APS eller lignende?

Du er «bare» 41 og vil tro du har gode muligheter fremdeles, spesielt siden du relativt lett og ofte blir gravid.
Har tatt masse blodprøver i forbindelse med utredning for habituell abort, men har ikke helt oversikt over hva som har blitt sjekket :bag: Skal dobbeltsjekke med gynekologen. Men han har ikke funnet noe galt så langt.

Har også blitt gen testet i forbindelse med at datteren vår døde, har ikke fått alle svarene der enda. Det får vi om en ukes tid.

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp