Tråd for oss over 40 :)

Her er det bare blendahvite tester, så idag har jeg droppa test... :rolleyes: mens en av dagene føre helga nå. Så får bare vente og se.
Hvilken DPO er du nå? Det er så kjedelig når man bare "vet" det ikke blir. Jeg og har mistet helt troa når jeg ikke har sett noe 9 DPO, til nå har det jo vært rett, men ja.. Blæ. Spenningen bygger seg jo sånn opp i den halvannede uken man går å venter på å få teste..
 
Jeg har forresten kjøpt slik "menopause" test :smiley-angelic006 Don`t judge! :knegg: Men altså, Facebook må høre hva man tenker, som sender ut målrettet reklame hehe. Fant dem på Farmasiet.no, så kjøpte derifra. Vet ikke egentlig hvorfor, eller hva jeg skal gjøre med resultatet, men det er kanskje mer at jeg vil ha svar? Er det for sent, er det ikke noe håp? Heller vite det, enn å gå rundt og håpe.. Skjønner jo at en test ikke vil være helt rett, men om den viser for høyt nivå av FSH vet jeg i alle fall det, så kan jeg ta det med i betraktningen om jeg skal vurdere en privat gynekolog. Jeg vet jo også at jeg har regelmessig eggløsning osv, så da har jeg evt. noen flere svar og et utgangspunkt om jeg skulle gå det steget.
 
Jeg har forresten kjøpt slik "menopause" test :smiley-angelic006 Don`t judge! :knegg: Men altså, Facebook må høre hva man tenker, som sender ut målrettet reklame hehe. Fant dem på Farmasiet.no, så kjøpte derifra. Vet ikke egentlig hvorfor, eller hva jeg skal gjøre med resultatet, men det er kanskje mer at jeg vil ha svar? Er det for sent, er det ikke noe håp? Heller vite det, enn å gå rundt og håpe.. Skjønner jo at en test ikke vil være helt rett, men om den viser for høyt nivå av FSH vet jeg i alle fall det, så kan jeg ta det med i betraktningen om jeg skal vurdere en privat gynekolog. Jeg vet jo også at jeg har regelmessig eggløsning osv, så da har jeg evt. noen flere svar og et utgangspunkt om jeg skulle gå det steget.
Facebook hører deffintivt etter :p men samme her, jeg testet etter det! For mamma kom tidlig i overgangsalderen. Så det var helt innenfor å ta de prøvene som prøver på 40 tallet sa min fastlege, så jeg dømmer ingen ;)
 
Skummelt med FB egentlig :knegg: :facepalm: Gubben glemte å hente de som kom i posten, så må smøre meg med tålmodighet hehe. Testene dine ble negative? Var det samme type du prøvde? Den jeg kjøpte var fra VagiVital :)
 
Åååh, et forsiktig gratulerer til deg :love022 Kan bare forestille meg hvor engstelig du føler deg.. Får du oppfølging etterhvert med ultralyd? Selv om de første tre månedene nok kommer til å føles som du "stressert bort", så vil nok roen komme etterhvert som du kommer forbi disse vanskelige periodene håper jeg. Ikke tenkt på det, det er vanskelig å se det når man står oppi det. Hadde samme frykt i forrige svangerskap etter samme erfaringen, så hjerte slå flere ganger, før det plutselig hadde stoppet ca. akkurat liksom du skisserer. Så det å klare holde seg optimistisk, ikke minst ikke stresse seg halvt ihjel.. Huff, skjønner den. Men som sagt, jeg opplevde at det roet seg etterhvert som jeg kom meg over periodene hvor jeg mistet sist, og til uke 12 hvor vi hadde ultralyd mtp. NIPT test, og så at alle organer var i orden osv. Så utgangspunktet for en SA/MA egentlig ikke var til stede lengre. Ønsker deg alt godt!
Takk ❤️
Ja jeg får en tidligere, hun hadde ikke ledig før jeg er 7+4 så jeg er spent om om jeg klarer så lenge. Skulle helst vært uka før men vet det da kan gi litt «vage» svar så jeg håper jeg klarer holde meg.
Ja jeg håper så inderlig jeg kommer så langt at jeg kan puste litt mer ❤️
 
Hvilken DPO er du nå? Det er så kjedelig når man bare "vet" det ikke blir. Jeg og har mistet helt troa når jeg ikke har sett noe 9 DPO, til nå har det jo vært rett, men ja.. Blæ. Spenningen bygger seg jo sånn opp i den halvannede uken man går å venter på å få teste..
Trur jeg er ca 13-14dager dpo.. Men sist så var det sånn at jeg testa xx ant dager etter dpo negativ, husker ikke helt. Så samme dagen som mens skulle kommet testa jeg plutselig positivt. Så får se an om det skjer noe nærmeste dagene. Har på følelsen at det ikke har gått denne gangen.
 
Letrozol, hva gjør den? Er det offentlig eller privat gynekolog du skal til? Jeg føler litt på en irrasjonell skam over å ønske meg et barn til :confused: At fastlegen ville himlet med øynene og kanskje ikke sendt henvisning til gynekolog osv.. Men samtidig er det jo veldig dyrt å gå privat. Hva er deres erfaring der?
Letrozol (slik jeg fikk det forklart av gynekolog på sykehus) er egentlig en medisin som brukes av mennesker som har hatt brystkreft, men den skrives ut i infertilitetssammenheng for å stimulere til eggløsning. Den kan gjøre at flere egg løsner på en syklus (altså høyere sjanse for at ett av dem befruktes), og skal også kunne gi mer regelmessig eggløsning hvis man ikke har eggløsning eller har sen eggløsning, kort lutealfase.

Vi fikk det skrevet ut under utredning for infertilitet og jeg testet det i tre sykluser på rad.

Fastlegen skal hjelpe deg med det du trenger og kan helt sikkert henvise deg til time hos gynekolog, men du vil nok kanskje ikke havne fremst i ventelistekøa når du er over 40.

Fordelen (slik jeg har forstått det) med å gå privat, er kortere ventetid, mer og raskere oppfølging. Jeg har ikke noe privat alternativ nært der jeg bor og det blir veldig dyrt å reise for oss. Har heldigvis fått god hjelp i det offentlige, og ble henvist til IVF før fylte førti.
 
Skummelt med FB egentlig :knegg: :facepalm: Gubben glemte å hente de som kom i posten, så må smøre meg med tålmodighet hehe. Testene dine ble negative? Var det samme type du prøvde? Den jeg kjøpte var fra VagiVital :)
Jeg så reklame, og spurte fastlegen, så hun tok blodprøver i forhold til det der. Det så fint ut i følge henne. Tok også blodprøver hos Hausken da vi tok en ferilitetsutredning der.
Så ikke prøvd den du har kjøpt dessverre.
Håper du får «negativt» svar på den ❤️
 
Letrozol (slik jeg fikk det forklart av gynekolog på sykehus) er egentlig en medisin som brukes av mennesker som har hatt brystkreft, men den skrives ut i infertilitetssammenheng for å stimulere til eggløsning. Den kan gjøre at flere egg løsner på en syklus (altså høyere sjanse for at ett av dem befruktes), og skal også kunne gi mer regelmessig eggløsning hvis man ikke har eggløsning eller har sen eggløsning, kort lutealfase.

Vi fikk det skrevet ut under utredning for infertilitet og jeg testet det i tre sykluser på rad.

Fastlegen skal hjelpe deg med det du trenger og kan helt sikkert henvise deg til time hos gynekolog, men du vil nok kanskje ikke havne fremst i ventelistekøa når du er over 40.

Fordelen (slik jeg har forstått det) med å gå privat, er kortere ventetid, mer og raskere oppfølging. Jeg har ikke noe privat alternativ nært der jeg bor og det blir veldig dyrt å reise for oss. Har heldigvis fått god hjelp i det offentlige, og ble henvist til IVF før fylte førti.
Jeg tenker også som 1984håp at det kan nok være at du ikke hadde fått så mye hjelp offentlig. De er ikke så «ivrige» på det når man er over 40 og ikke minst når man har barn fra før. Men du kan være heldig å møte på en engasjert gynekolog. Jeg var heldig å ble henvist til en som har gjort mer enn han «må» og skulle egentlig denne syklus starte på Klomifen (har samme effekt som Letrozol men virker på en annen måte og har en økt sjans for tvillinger) ikke at jeg ønsket det, men han ville IKKE skrive ut letrozol. Og han ville heller ikke skrive ut progesteron og blodfortynnende som jeg fikk av privat gynekolog. Den private ville derimot ikke skrive ut verken Klomifen eller letrozol :p såååå man kan møte på mange former for både hjelp, og ikke hjelp. Jeg synes de private gynekologene stort sett tar seg bedre tid da :)
 
Letrozol, hva gjør den? Er det offentlig eller privat gynekolog du skal til? Jeg føler litt på en irrasjonell skam over å ønske meg et barn til :confused: At fastlegen ville himlet med øynene og kanskje ikke sendt henvisning til gynekolog osv.. Men samtidig er det jo veldig dyrt å gå privat. Hva er deres erfaring der?

Ser du har fått svar ang Letrozol over her :) Jeg har bare lest om flere som har fått det her, så tenkte høre med gyn om det er lurt :) jeg fikk henvisning av fastlegen uten noe problemer, og tilsendt time som var litt under 2 mnd etter henvisning, synes det er forholdsvis raskt :happy: har jo ikke tid til å vente flere mnd på time når man er 40+ :dance008
 
Vet ikke om jeg ble noe klokere ang det fsh testen :banghead: Det står at den slår ut på 25 i Fsh, men vet ikke om den er svakt positiv eller om det er bare sånn testen "er", synes det så grått ut, ikke råsa. Den var litt sånn cheep-aktig. Var to tester i den, så tar en ny om en uke i tilfelle, og ser om det ser annerledes ut..
 

Vedlegg

  • 20240904_122842.jpg
    20240904_122842.jpg
    2,6 MB · Visninger: 23
Back
Topp