Tråd for oss over 40 :)

Hei, 40år her hatt min første skikkelige positive test og økende hcg sist uke. Så lykkelig men så hadde jeg litt brunt utflod mandag. Var hos privat ul å sjekke det så bra ut å var i uke 5 ikke uke 6 som jeg trudde men det gjorde ikke noe sia alt så bra ut. Så dagen etter begynte jeg å få mørke klumper som kom så sikkert SA men tatt i går ny hcg ikke fått svar ennå og ul i morgen.
Men denne gangen på 18 år så er det første gang med så sterke tester.
Mistet før men da vært svake tester og ikke stigende hcg.
Så er trist, ikke mistet graviditet symptomer ennå så såre bryst at vondt å ligge på de
Så utrolig leit. Det er ofte ikke så godt tegn å være kortere enn man tror, med mindre man har bommet på eggløsning da. Mange opplever blødning og til og med koagulerte klumper selv om alt er bra. Krysser fingrene for deg! Du får jo svar ved hcg og ny UL i morgen ❤️

Så utrolig leit. Det er ofte ikke så godt tegn å være kortere enn man tror, med mindre man har bommet på eggløsning da. Mange opplever blødning og til og med koagulerte klumper selv om alt er bra. Krysser fingrene for deg! Du får jo svar ved hcg og ny UL i morgen ❤️
Har ikke testet når jeg hadde eggløsning for hadde gitt det litt opp pga i perioder lange sykluser.
Så tenkte jeg ikke skulle stresse med det nå.
Har jobba med livstilsendring siden juni med å få trening tilbake, slik jeg la merke til jeg var gravid ble skikkelige uggen på trening

Heisann dere. Fin tråd! Jeg er 40 år og har to barn fra før. (7 og 3,5 år) Ble gravid i august, men spontanabortert i uke 7. Nå prøver vi på nummer tre. Venter mensen på tirsdag, men litt spotting idag. Så, ds gikk det vel ikke denne måneden. Skal på familieferie til Kanariøyene i desember- så trøster meg med at jeg iallefall da kan nyte en kald øl med lillesøsteren min på standen…. Spennende tid fremover da! Er ikke så vant med forum. Men, er hyggelig om det er litt liv i denne tråden. Oss «gamle» imellom..;)

Altså nå må jeg bare ventilere litt.. Men, kjenner jeg er så lei den negative holdningen folk har med tanke på at jeg er 41 år og vil ha et barn til. F.eks. å høre det at fruktbarheten er så dårlig når man blir 41 år og det er ikke det samme i dag som i gamle dager (mormor ble gravid når hun var 46-47) Føler meg som en gammel dame som absolutt ikke vil kunne bli gravid igjen. Det rett og slett dreper meg innvendig å tenke på "hva om jeg ikke blir gravid igjen" Jeg har 6 eggposer på venstre og 4-5 på Høyre så det er jo lovende. Jeg er jo ikke i overgangsalderen akkurat.. Også den kommentaren «men du har jo 3 barn» ja greit jeg har 3 flotte barn, men jeg mista 1 barn i sommer og jeg ønsker det barnet tilbake. Syntes det er veldig rart at folk ikke kan skjønne det!!

Altså nå må jeg bare ventilere litt.. Men, kjenner jeg er så lei den negative holdningen folk har med tanke på at jeg er 41 år og vil ha et barn til. F.eks. å høre det at fruktbarheten er så dårlig når man blir 41 år og det er ikke det samme i dag som i gamle dager (mormor ble gravid når hun var 46-47) Føler meg som en gammel dame som absolutt ikke vil kunne bli gravid igjen. Det rett og slett dreper meg innvendig å tenke på "hva om jeg ikke blir gravid igjen" Jeg har 6 eggposer på venstre og 4-5 på Høyre så det er jo lovende. Jeg er jo ikke i overgangsalderen akkurat.. Også den kommentaren «men du har jo 3 barn» ja greit jeg har 3 flotte barn, men jeg mista 1 barn i sommer og jeg ønsker det barnet tilbake. Syntes det er veldig rart at folk ikke kan skjønne det!!
Kjenner meg igjen, og jeg har sluttet å snakke om at vi prøver. Er så mye fordommer. Har og opplevd mange negative kommentarer fra leger, gynekologer. Så vi prøver bare, og kanskje skjer det til slutt. Du er jo yngre enn meg, og synes jeg stadig vekk leser om kvinner på 41 som blir gravide. :Heartred 6 + 4-5 eggposer er jo kjempebra.

Kjenner meg igjen, og jeg har sluttet å snakke om at vi prøver. Er så mye fordommer. Har og opplevd mange negative kommentarer fra leger, gynekologer. Så vi prøver bare, og kanskje skjer det til slutt. Du er jo yngre enn meg, og synes jeg stadig vekk leser om kvinner på 41 som blir gravide. :Heartred 6 + 4-5 eggposer er jo kjempebra.
Ja, er det vi/jeg kommer til å gjøre nå også. Vi har også bestemt oss for å holde det hemmelig helt til første UL og Nipt test. Det er jo det, det sa gynekologen også. Så håper at det vil bli klaff snart og at det går helle veien. Akkurat nå føles helle situasjonen håpløs pga en eggleder så kan det jo ta lenger tid. Jeg pleier sjeldent å syte egentlig. Men, må vel gjøre det noen ganger jeg å :dead: Heier masse på deg også, ser jo mange på din alder som også blir gravide. Så tenker at det absolutt må gå din vei snart også. Godt man kan lufte tankene her inne.

Jeg er 42 år, og har hatt fire innsett med IVF. En kjemisk ellers ingen som har festet seg. Skal igang med fjerde egguttak og femte innsett nå på nyåret. Jeg har hatt gode verdier (AMH 18,5 og FSH 4), og eneste grunn til IVF er at jeg er singel og må ha donor sæd. Så man skulle jo tro det var gode sjanser, men gullegget lar likevel vente på seg. Legen har mistenkt endometriose, og jeg har fått beskjed om at eggene har høy fragmentering som følge av oksidativt stress i cellene. Så nå blir jeg nedregulert måneden før hormonstimulering (altså at alle hormoner blir satt på veldige lave verdier). I tillegg tar jeg tilskudd som er reseptbelagte, både melatonin og DHEA (fått fra klinikken). Jeg ble også anbefalt q10 fra klinikken. Utover det så tar jeg selv multivitamin, ekstra D-vitamin og ekstra e-vitamin. Både E-vitamin og q10 er kraftige antioksidanter som hjelper mot oksidativt stress i cellene.

Jeg skal også gå på blodfortynnende og immundempende støtte medisiner ved neste innsett. Det er en del ting vi kvinner på 40+ kan gjøre for å øke sannsynligheten for at graviditet inntreffer. Både med tanke på eggkvalitet og forhold i livmor. Jeg føler at det å bli gravid er en egen jobb…på lik linje med andre jobber. Iallfall hvis du legger til den psykiske belastningen….

Når det er sagt så har jeg kun møtt positive holdninger til at jeg ønsker meg barn, både privat og innenfor helsesektoren. Også med tanke på at jeg er singel og skal ha donor-barn. Sånn sett føler jeg meg heldig :Heartred

Kjenner meg så igjen! Til og med legen min sa sist jeg mistet at vi har jo 3 barn og skal være glad for det, akkurat som om jeg ikke har "lov" å ønske meg flere barn og prøve på det. Har ikke fortalt noen om graviditet og mist etter første gang, fordi så mange kom med kommentarer som lignet. Vi har lov å ønske oss barn og prøve på det, det er vårt valg og ingen andres <3

Jeg kjenner flere som har fått barn 43+ så er jo så klart mulig, og er selv 42 nå, men hatt 2 SA bare i år. Sannsynligvis pga formen på livmor, altså en medfødt «feil». Jeg blir så lei og provosert av stigmaet rundt alder. Før i tida fantes ikke prevensjon, så …. Jeg bare nevner det.

Jeg kjenner flere som har fått barn 43+ så er jo så klart mulig, og er selv 42 nå, men hatt 2 SA bare i år. Sannsynligvis pga formen på livmor, altså en medfødt «feil». Jeg blir så lei og provosert av stigmaet rundt alder. Før i tida fantes ikke prevensjon, så …. Jeg bare nevner det.
Ja, min oldemor fikk 9 barn. Og siste da hun var 44 eller noe :)

Jeg er 42 år, og har hatt fire innsett med IVF. En kjemisk ellers ingen som har festet seg. Skal igang med fjerde egguttak og femte innsett nå på nyåret. Jeg har hatt gode verdier (AMH 18,5 og FSH 4), og eneste grunn til IVF er at jeg er singel og må ha donor sæd. Så man skulle jo tro det var gode sjanser, men gullegget lar likevel vente på seg. Legen har mistenkt endometriose, og jeg har fått beskjed om at eggene har høy fragmentering som følge av oksidativt stress i cellene. Så nå blir jeg nedregulert måneden før hormonstimulering (altså at alle hormoner blir satt på veldige lave verdier). I tillegg tar jeg tilskudd som er reseptbelagte, både melatonin og DHEA (fått fra klinikken). Jeg ble også anbefalt q10 fra klinikken. Utover det så tar jeg selv multivitamin, ekstra D-vitamin og ekstra e-vitamin. Både E-vitamin og q10 er kraftige antioksidanter som hjelper mot oksidativt stress i cellene.

Jeg skal også gå på blodfortynnende og immundempende støtte medisiner ved neste innsett. Det er en del ting vi kvinner på 40+ kan gjøre for å øke sannsynligheten for at graviditet inntreffer. Både med tanke på eggkvalitet og forhold i livmor. Jeg føler at det å bli gravid er en egen jobb…på lik linje med andre jobber. Iallfall hvis du legger til den psykiske belastningen….

Når det er sagt så har jeg kun møtt positive holdninger til at jeg ønsker meg barn, både privat og innenfor helsesektoren. Også med tanke på at jeg er singel og skal ha donor-barn. Sånn sett føler jeg meg heldig :Heartred
Å, håper du får gullegget på neste forsøk

Jeg er også alene (samboeren flyttet ut fordi han ikke ville ha barn likevel). Skal sannsynligvis starte med første IVF forsøk neste syklus.

Tar omtrent de samme kosttilskuddene som deg

Når dere tar ekstra E Vitamin, hvor mye er ekstra? Det er jo litt i multivitamin, men holder det med vanlig tilskudd fra Nycoplus med E vitamin i tillegg?

Så leit å høre at så mange får negative (eller, ikke positive) tilbakemeldinger på barn i denne alderen. At man i tillegg har barn fra før av virker som en "katalysator" for slike ting, dessverre :banghead:

Å, håper du får gullegget på neste forsøk

Jeg er også alene (samboeren flyttet ut fordi han ikke ville ha barn likevel). Skal sannsynligvis starte med første IVF forsøk neste syklus.

Tar omtrent de samme kosttilskuddene som deg
Å, lykke masse til med oppstart! Så bra at du allerede nå tar tilskudd! Jeg skulle ønske noen hadde gitt meg tips om det litt før, så jeg kunne startet tidligere. Jeg håper neste syklus blir mitt siste forsøk :smiley-ashamed004 Med baby i oktober:Heartred Kanskje er vi heldige begge to?

Når dere tar ekstra E Vitamin, hvor mye er ekstra? Det er jo litt i multivitamin, men holder det med vanlig tilskudd fra Nycoplus med E vitamin i tillegg?
Jeg forsøkte å høre med legen (fastlegen) om hvor mye e-vitamin man kan ta uten at det blir for mye. Hun sto der som et spørsmålstegn og ante ikke om det var fettløselig eller vannløselig en gang. Sukk. Jeg tar nycoplus gravid og i tillegg nycoplus e-vitamin kapslene. E-vitamin er jo fettløselig, og da skal man være litt forsiktig med å pøse på. Men det er helt på mitt eget initiativ. Jeg leste at det er ikke like alvorlig å ta for mye e-vitamin som for eksempel D-vitamin. Så siden det er såpass lite e-vitamin i multivitamin satser jeg på at det går bra de ukene jeg skal gå på det frem mot uttak. Jeg tror jeg ville sjekket det opp enda mer hvis jeg skulle gått på det over lengre tid. Det er jo et vitamin man ikke skal ha for mye av. Jeg vet også at en del tar e-vitamin dråper, og får bedre respons på det- men det har jeg ingen erfaring med. I utgangspunktet skal man ikke ta så mye e-vitamin for å dekke dagsbehovet. De aller fleste av oss får jo det vi trenger gjennom maten, sånn egentlig.

Og så er det nok litt med hvorfor man tar det. Noen tar det fordi de har tynn slimhinne. Jeg for min del tar det for å balansere ut oksidativt stress i cellene.

Last edited:
Jeg var på UL på riksen i dag og fikk beskjed om å gå på Albyl - E grunnet alder og at jeg har gjort IVF. FYI
Skal starte på det selv og progrestron med en gang jeg blir gravid, pga av alder. Går også på 1 mg folat som jeg får på resept pga alder

Jeg var på UL på riksen i dag og fikk beskjed om å gå på Albyl - E grunnet alder og at jeg har gjort IVF. FYI
Skal starte på det selv og progrestron med en gang jeg blir gravid, pga av alder. Går også på 1 mg folat som jeg får på resept pga alder
Dette er jo veldig i nyttig å vite! Ville dere funnet ut dette om dette ikke var i kontakt med mer profesjonelle en fastlegen? Er det retningslinjer, liksom?

Dette er jo veldig i nyttig å vite! Ville dere funnet ut dette om dette ikke var i kontakt med mer profesjonelle en fastlegen? Er det retningslinjer, liksom?
Jeg hadde ikke funnet ut av det hvis det ikke var for babyverden!! Jeg spurte direkte og da tok jordmoren frem en liste og gikk gjennom noen indikasjonspunkter og sa «ja du skal gå på albyl e», jeg gikk på det fra før av fordi jeg skreik meg til det på IVF klinikken!

Jeg hadde ikke funnet ut av det hvis det ikke var for babyverden!! Jeg spurte direkte og da tok jordmoren frem en liste og gikk gjennom noen indikasjonspunkter og sa «ja du skal gå på albyl e», jeg gikk på det fra før av fordi jeg skreik meg til det på IVF klinikken!
Shitt.. Takk for at det opplyser! Skal ta det med meg om jeg skulle være si heldig å bli gravid.

Back
Topp