Jeg er 42 år, og har hatt fire innsett med IVF. En kjemisk ellers ingen som har festet seg. Skal igang med fjerde egguttak og femte innsett nå på nyåret. Jeg har hatt gode verdier (AMH 18,5 og FSH 4), og eneste grunn til IVF er at jeg er singel og må ha donor sæd. Så man skulle jo tro det var gode sjanser, men gullegget lar likevel vente på seg. Legen har mistenkt endometriose, og jeg har fått beskjed om at eggene har høy fragmentering som følge av oksidativt stress i cellene. Så nå blir jeg nedregulert måneden før hormonstimulering (altså at alle hormoner blir satt på veldige lave verdier). I tillegg tar jeg tilskudd som er reseptbelagte, både melatonin og DHEA (fått fra klinikken). Jeg ble også anbefalt q10 fra klinikken. Utover det så tar jeg selv multivitamin, ekstra D-vitamin og ekstra e-vitamin. Både E-vitamin og q10 er kraftige antioksidanter som hjelper mot oksidativt stress i cellene.
Jeg skal også gå på blodfortynnende og immundempende støtte medisiner ved neste innsett. Det er en del ting vi kvinner på 40+ kan gjøre for å øke sannsynligheten for at graviditet inntreffer. Både med tanke på eggkvalitet og forhold i livmor. Jeg føler at det å bli gravid er en egen jobb…på lik linje med andre jobber. Iallfall hvis du legger til den psykiske belastningen….
Når det er sagt så har jeg kun møtt positive holdninger til at jeg ønsker meg barn, både privat og innenfor helsesektoren. Også med tanke på at jeg er singel og skal ha donor-barn. Sånn sett føler jeg meg heldig