️ Graviduke 10 Oppsummert ️
Baby - uke 11
14 gram stor

Vokser jo noe voldsomt! Og 4,3 cm lang. Lille har bytta navn fra embryo til foster. Og nesten alle vitale organer og vev er på plass! Så stor som et jordbær
Formen
Fortsatt ikke på topp, og ganske varierende. Mandag og tirsdag var bra dager, klarte å jobbe mer som normalt, og følte meg i relativt fin form. Trøttheten var værst egentlig. Onsdag til fredag var endel verre, og jeg tok det veldig med ro. I går var dermed formen mye bedre igjen, og flaks var det, for da ble julegavene fikset. Inntil videre så virker formen i dag og ok. Fått sove lenge, og kan virke som mye hvile gjør at jeg føler meg bedre? Alt av fysisk aktivitet er lagt midlertidig på hylla, føler jeg har nok med å følge opp mini, jobbe og prøve å ta vare på meg selv og.
Humør
Dalende. Mer negativ nå. Jeg føler jeg har klart å fokusere på de gode stundene fram til nå. Nå sliter jeg mer med det, og begynner å bli mer negativt innstilt. Det er vell varigheten på denne kvalmefasen som gjør det. Jeg prøver å fokusere på å ta en dag av gangen, en uke av gangen, men tenker jeg på at jeg var kvalm til uke 22-24 sist svangerskap så innrømmer jeg at jeg mister litt motet. Må minne meg selv på, at hvert svangerskap er unikt, dette har ikke føltes helt likt som det forrige. Så det er fullt mulig at det går over tidligere. Og jeg har da hatt endel gode dager denne uka egentlig, så må prøve å nyte dem til det fulle.
Søvn
Sovet bedre denne uka her. Sovnet lettere, sovet lengre. Gått fast på kvalmestillende, og det gjør meg trøtt. Så søvn har løst seg fint hele denne uka egentlig. Men har vært trøtt til alle døgnets tider da, og mye trøtt. Løst det litt ved å ta første kvalmestillende rundt 5, og deretter sovet videre til 7-8. Så føler jeg meg litt mer klar for dagen enn når jeg står opp, tar kvalmestillende, og nesten slukner igjen av det. Hadde håpet at trøttheten fra kvalmestillende skulle gå over etterhvert, men inntil videre så blir jeg fortsatt trøtt av det. Men kanskje det har blitt litt bedre?
Livmor/mage
Klart å legge fra meg bekymringen med livmorsprolapsen. Tror den lå lavt igjen i går etter en lang dag med julegavehandling og pakke innpakning. Men, nå har jeg opplevd å ha den lavt i svangerskapet tidligere, og det gikk jo fint! Tar det bare med ro, så vet jeg at den flytter seg oppover igjen. Og nå er den vell strengt tatt på vei opp permanent ut svangerskapet, og det gleder jeg meg over. Da skal jeg ikke bekymre meg mer for prolapsen før etter fødsel, og litt før fødsel da. Skal få tatt en prat med jordmor om dette og hørt hvilke faktorer i fødsel som kan føre til forverring av fremfallene/livmorsprolapsen, så skal det skrives et fødebrev hvor jeg får fram mine ønsker rundt dette. Må bare få sortert de tankene, og få bedre kontroll over risikoen for forverring ved ulike deler av fødsel/hjelpemidler.
Magen er forstoppet, og vært ganske vond denne uka. Hadde to/tre dager hvor den. funka som den skal. Og det var så deilig. Jeg har helt ærlig gitt den litt opp. Følte ikke at verken movicol eller lactulose ga effekt. Så her sitter jeg forstoppet og fin. I går drakk jeg tilogmed en kopp kaffe som jeg fikk servert av foreldrene mine. Det ga ikke effekt det heller..
Livmora har jobbet igjen denne uka. Mye stikking, mye strekking. Og noe som minner om de kynnerne/ligamentsmerter, eller hva det nå enn er. Ikke vært så ille at jeg har følt for å legge meg ned og få strekt ut magen, men de har vært godt til stede. Og jeg har følt for å stryke på den og varme den litt som en slags smertelindring. Jeg begynte overraskende tidlig å stryke på magen denne gangen forresten. Tror det kommer både av smerter og at jeg vet det faktisk vokser noen der inne. Veldig stas
Appetitt/Cravings
Heller dårlig på dårlige dager. Noe bedre på gode dager. Jeg tror fet mat frister mest. Pommes frites, fast food, pizza, etc. Akkurat nå fikk jeg faktisk lyst på jordbærgele. For det har jeg i skuffen. Jordbær var en slags craving sist svangerskap, spiste masse av det da det var i sesong. Kanskje jordbærgele vil smake like digg?
Vekt
Jeg trodde helt ærlig den var på vei opp igjen. Føler jeg var så flink til å spise i går, og hadde jo to gode dager i starten av uka hvor jeg fikk spist. Også hadde jeg tre dårlige dager, men hvor jeg trodde jeg var god på å spise. Men, den gang ei. Ikke så ille vektnedgang nå da, 300g. Så, nå er jeg totalt 1,3kg ned fra originalvekt. Kjøper nok ikke næringsdrikker nå, vektnedgangen er heldigvis ikke stor. Tar en ny vurdering på det neste uke tenker jeg.
Kvalme
Ingen mer oppkast! Hurra! Det kan jeg takke kjære kvalmestillende for. Altså, for en fantastisk medisin? Neida, joda. Skulle så klart ønske den tok all kvalme og brekninger, og uten å gjøre meg så trøtt. Men å ikke kaste opp, altså, det er fantastisk det! Veldig godt at kroppen i hvertfall får holde på den maten jeg får i meg.
Men, jeg har vært mye kvalm nå. Alltid er jeg noe kvalm. På gode dager ligger kvalmen som en påminnelse i bakgrunn. På dårlige dager havner jeg på badet liggende foran do fordi brekningene er så sterke og jeg er redd for å kaste opp. Medisinen gjør sitt og har hindret det i faktisk ende i oppkast. Det er jeg takknemlig for, men utmattende har det vært. Slipper unna å ligge på badet hele dagen, men må legge meg nedpå for å slippe brekningene, og kvalmen er veldig intens. Har ført inn kvalmeregistrering i nørs-appen. Gode dager får jeg en skår mellom 4 og 6. Dårlige dager har jeg ligget på et sted mellom 9 og 11.
Nå gleder jeg meg veldig til juleferie. Få fortalt familie om ståa, få masse avlastning med mini så hun blir underholdt. Så skal jeg slappe av etter behov med god samvittighet. Mannen underholder mini masse altså, men tror han og vil sette pris på avlastning. Han er jo i prinsippet tobarnspappa om dagen, og må passe på både meg og mini. Tobarnspappatrening