Tias dagbok ⏳️ Gravid med andremann ☀️

Sunt å logge av! I mars-gruppa lagde vi egen «bekymringstråd» både på åpent og skjult forum. Veldig til hjelp for alle parter, og man kunne da selv velge å lese eller holde seg unna. Jeg har selv måtte holde meg unna :Heartpink
Håper virkelig kvalmen ikke blir verre fremover :Heartpink
Så lurt! Jeg skjønner jo veldig godt at man har behov for å dele om bekymringene sine, og også det vonde underveis om man skulle være så uheldig å miste ❤️ Bare så synd at bekymring kan være smittsomt..

Så lurt! Jeg skjønner jo veldig godt at man har behov for å dele om bekymringene sine, og også det vonde underveis om man skulle være så uheldig å miste ❤️ Bare så synd at bekymring kan være smittsomt..
Det er nettopp det, forstår det jo så godt, men det er smittsomt å være bekymret :Heartpink Man lærer så mye på godt og vondt når det er et sted kun gravide samles, naturlig nok:Heartpink

⏳️ Graviduke 8 Oppsummert ️☀️

Baby - uke 9

8g og 2,4cm langt er lille blitt. Hjertet slår, øynene er dannet og halen er borte, vokser og vokser :Heartred :love017

Formen
Formen i starten av uka var ganske kjip, mye kvalm og funka dårlig før klokka ni. Fleksitiden ble utnyttet og jeg har startet senere på jobb. Ellers ble formen bedre mot slutten av arbeidsuka og jeg fikk jobbet timene. Også stupte den igjen i helga, lurer litt på om det ble sånn fordi jeg hadde tid til å hvile og da tenkte kroppen at nå skal det hviles 24/7..

Humør
Tja, humøret går opp og ned. Litt kortere lunte, lavere toleranse for rot, og mer kravstor til alt x) Tror det er pga søvnbehovet. Jeg blir sånn når jeg er trøtt, og nå er jeg jo mye trøtt og sliten.

Søvn
Sover mye, men fortsatt ikke nok. Når jeg våkner så må jeg tisse, og ikke alltid jeg får mer søvn etter det.

Livmor/mage
Strekker og kommer med noen skikkelige stikk i blant. Nesten så jeg har ropt au når det har stukket til, kommer ut av det blå og overrasker meg litt.

Appetitt/Cravings
Har så dårlig matlyst. Men vet jeg må spise for å prøve å unngå kvalme. Har blitt endel nudler egentlig, syns det og er litt kvalmende, men samtidig frister det. Rar kombo.

Vekt
Står inntil videre på stedet hvil.

Kvalme
Kvalmen var kjip i starten av uka, også var den bedre endel dager, for så å bli værre nå i helge. I stad måtte jeg finne bøtta da jeg sto opp. Trengte heldigvis ikke å bruke den, men det var veldig nære. Måtte legge meg ned og svelge unna kvalmen og puste. Nå har jeg tatt kvalmestillende for første gang, må nesten teste det før jeg eventuelt tar det på jobb, i tilfelle jeg blir veldig trøtt av det. Føler jeg er blitt trøttere av det og, men det går greit, men føler meg fortsatt uggen. Sist svangerskap økte kvalmen mye i styrke i graviduke 9 og oppkastet kom fra uke 10, så får se åssen det går denne uka. Har i hvertfall hatt en relativt fin uke kvalmemessig, og jeg håper veldig at det fortsetter å føles håndterbart!

Legetime
Var hos legen her denne uka. Så nå er alle de nødvendige blodprøvene tatt og henvisning til sykehuset sendt. Jeg lurte jo på om noen av fremfallene mine har noe å si for svangerskapet, kanskje aller mest lurer jeg på livmorprolapsen. I utgangspunktet sa legen at det ikke skulle ha noe å si for graviditet, men kanskje for fødsel. Han skrev det uansett på henvisningen til sykehuset, så da får jeg forhåpentligvis noe mer informasjon om det da. Vi fikk snakket litt om rectocelen og, systemet stopper opp nå som jeg ikke drikker kaffe, og det er egentlig ubehagelig, og jeg fikk derfor movicol og beskjed om at jeg skal på do en gang om dagen. Har nå gått på movicol siden legetimen uten at det hjelper nevneverdig. Så får se om jeg ikke må ta kontakt med legen igjen, og se om vi ikke finner på noe, skal først prøve å øke dosen og se om jeg ikke klarer å dra igang systemet.

⏳️ Graviduke 8 Oppsummert ️☀️

Baby - uke 9

8g og 2,4cm langt er lille blitt. Hjertet slår, øynene er dannet og halen er borte, vokser og vokser :Heartred :love017

Formen
Formen i starten av uka var ganske kjip, mye kvalm og funka dårlig før klokka ni. Fleksitiden ble utnyttet og jeg har startet senere på jobb. Ellers ble formen bedre mot slutten av arbeidsuka og jeg fikk jobbet timene. Også stupte den igjen i helga, lurer litt på om det ble sånn fordi jeg hadde tid til å hvile og da tenkte kroppen at nå skal det hviles 24/7..

Humør
Tja, humøret går opp og ned. Litt kortere lunte, lavere toleranse for rot, og mer kravstor til alt x) Tror det er pga søvnbehovet. Jeg blir sånn når jeg er trøtt, og nå er jeg jo mye trøtt og sliten.

Søvn
Sover mye, men fortsatt ikke nok. Når jeg våkner så må jeg tisse, og ikke alltid jeg får mer søvn etter det.

Livmor/mage
Strekker og kommer med noen skikkelige stikk i blant. Nesten så jeg har ropt au når det har stukket til, kommer ut av det blå og overrasker meg litt.

Appetitt/Cravings
Har så dårlig matlyst. Men vet jeg må spise for å prøve å unngå kvalme. Har blitt endel nudler egentlig, syns det og er litt kvalmende, men samtidig frister det. Rar kombo.

Vekt
Står inntil videre på stedet hvil.

Kvalme
Kvalmen var kjip i starten av uka, også var den bedre endel dager, for så å bli værre nå i helge. I stad måtte jeg finne bøtta da jeg sto opp. Trengte heldigvis ikke å bruke den, men det var veldig nære. Måtte legge meg ned og svelge unna kvalmen og puste. Nå har jeg tatt kvalmestillende for første gang, må nesten teste det før jeg eventuelt tar det på jobb, i tilfelle jeg blir veldig trøtt av det. Føler jeg er blitt trøttere av det og, men det går greit, men føler meg fortsatt uggen. Sist svangerskap økte kvalmen mye i styrke i graviduke 9 og oppkastet kom fra uke 10, så får se åssen det går denne uka. Har i hvertfall hatt en relativt fin uke kvalmemessig, og jeg håper veldig at det fortsetter å føles håndterbart!

Legetime
Var hos legen her denne uka. Så nå er alle de nødvendige blodprøvene tatt og henvisning til sykehuset sendt. Jeg lurte jo på om noen av fremfallene mine har noe å si for svangerskapet, kanskje aller mest lurer jeg på livmorprolapsen. I utgangspunktet sa legen at det ikke skulle ha noe å si for graviditet, men kanskje for fødsel. Han skrev det uansett på henvisningen til sykehuset, så da får jeg forhåpentligvis noe mer informasjon om det da. Vi fikk snakket litt om rectocelen og, systemet stopper opp nå som jeg ikke drikker kaffe, og det er egentlig ubehagelig, og jeg fikk derfor movicol og beskjed om at jeg skal på do en gang om dagen. Har nå gått på movicol siden legetimen uten at det hjelper nevneverdig. Så får se om jeg ikke må ta kontakt med legen igjen, og se om vi ikke finner på noe, skal først prøve å øke dosen og se om jeg ikke klarer å dra igang systemet.
Tenk at du er i uke 9 allerede! :love017 håper formen ikke blir så mye dårligere og at legen kan hjelpe deg med systemet ❤️

Tenk at du er i uke 9 allerede! :love017 håper formen ikke blir så mye dårligere og at legen kan hjelpe deg med systemet ❤️
Jaa, det går unna :Heartred Troen min på formen går opp og ned, men i dag er jeg veldig optimistisk! Blir ikke kvalm på samme måte som sist, men kommer heller noen kortere kvalmebølger i blant. Håper det fortsetter :smiley-angelic001
Får litt lyst til å gi opp systemet og bare vente på at kaffen drar det i gang igjen om 7mnd :smiley-ashamed004

Last edited:
⏳Graviduke 9 Oppsummert ️☀️

Baby - uke 10

12g og 3,3cm langt nå. Og har så vidt begynt å bevege seg :love017 :Heartred Og lille er på størrelse med en grønn oliven!

Formen
Endel redusert, konstant noe kvalm, men går greit når ikke kvalmebølgene melder seg. Er endel trøtt, men sover dårlig. Vondt i magen, med stikkesmerter i blant. Og forstoppet med magevondt. Men, heldigvis har formen vært god nok til at jeg føler jeg fortsatt får gjort litt med mini. Så denne uka har vi tegnet mye, veldig hyggelig :love017:Heartred Fått 50% sykemelding pga kvalme siden onsdag.

Humør
Vært ved godt mot egentlig. Tror påenmåte det har var godt for meg med sykemelding, føle jeg kan roe ned tempoet og ta vare på meg selv. Rotet har glatt blitt ignorert denne uka. Mannen har jobbet mye og jeg ønsker å prioritere å bruke overskuddet på mini. Så føler alt i alt at overskuddet har blitt brukt riktig nå.

Søvn
Nå er jeg inne i den fasen hvor jeg er trøtt, trenger søvn, men får ikke sove! Det er så irriterende. Jeg har et godt sovehjerte til vanlig, så er ikke vant med å slite med å få sove. Men dette har jeg slitt med hele uka. Fått sovet litt lengre på morgenen heldigvis. Noe som egentlig bare er fornuftig med tanke på kvalmen og.

Livmor/mage
Livmorsprolapsen har ikke vist seg fra sin beste side denne uka, og tidlig denne uka fikk jeg veldig tørr tampongfølelse i skjeden/nedpressfølelse. Dette pleier jeg ikke å få av de andre fremfallene mine, så tenkte kjapt at det var livmora. Tok en tur på badet, dro på hansker og kjente etter. Og rett bak rectocelen, der lå livmora. Hansker gjør der litt vanskelig å kjenne, og jeg tør ikke føle for mye rundt, så ikke 100% sikker på dette, men både magefølelsen og det jeg kjente tilsier at det sannsynligvis var livmormunnen/livmora jeg kjente. Det betyr at den lå et sted mellom 2 og 4cm inn fra skjedeåpningen. Dette følte jeg var altfor lavt.

I tillegg kom det ut tykt grønt slim, skikkelig snørraktig. Ble stresset av det og vle redd for en infeksjon. Men heldigvis sa venninner at dette var helt normalt, og jeg fikk lest diverse tråder på nett hvor mange og opplevde dette. Så slått meg til ro med at dette er helt normalt.

Prøvde å spørre legen om dette, og fikk i utgangspunktet beskjed om at prolapsen ikke skulle ha noe å si for graviditet. Men svaret jeg fikk gjorde det tydelig for meg at legen kanskje ikke skjønte at jeg skiller på fremfallene mine ved å kalle det cystocele, rectocele og livmorprolaps. Så legen svarte utifra at jeg snakket om rectocelen, dessverre lite hjelpsomt for meg. Dette er uansett urogynekolog/gynekologmat, så spørs om fastlegen kunne svart på dette uansett. Fikk til svar at det er nevnt på henvisningen til tul, så vil få mer svar da evt. Men innen otul skal livmoren ha vokst og hevet seg. Så dette problemet er jo her og nå, og kortvarig.

Det stresser meg litt å ikke vite når jeg bør gjøre tiltak og eventuelt hvilke. Jeg vet at livmorprolaps er vanlig og at mange får barn med dette. Så i utgangspunktet velger jeg å tenke at dette går fint. Men, jeg velger også å redusere løfting og ikke jogge/trene øvelser som kan gi nedpress. For øyeblikket er kvalmen uansett reduserende, så dette er tilpasninger som fint lar seg gjøre nå. Gleder meg voldsomt til livmoren hever seg, og denne bekymringen er ute av verden.

Appetitt/Cravings
Matlysten er dalende nå som kvalmen er økende. Nudler går ned da.

Vekt
Følger appetitten og er dalende. 1kg ned nå på en uke. Vurderer å kjøpe inn næringsdrikker hvis dette fortsetter.

Kvalme
Onsdag kom første runde oppkast. En uke tidligere enn sist graviditet. Kvalmen er nå mer tilstede, og ligger for det meste i bakgrunn. Jeg sliter med å få spist, og det kan være kvalmen hadde vært bedre med hyppigere måltider. Skal prøve å få lagt inn en innsats for å få til dette.

Har kastet opp en gang daglig siden onsdag. For øyeblikket er det væske som kommer i retur, og ikke store mengder. Heldigvis. Som oftest er det morgenen som er værst. Men i dag var ettermiddagen like gæli. Tar kvalmestillende ved behov. Men, det gjør meg trøtt. Og for å klare å gjøre jobben min må hodet være påkobla. Så jeg tar den vurderingen litt dag for dag. Gir kvalmen seg 9-10, så dropper jeg det. Fortsetter den etter dette tar jeg kvalmestillende.

Positiv avslutning
Følte denne oppdateringen ble negativ, så trenger bare en liten oppsummering her for meg selv i framtiden. Jeg har det egentlig greit så lenge jeg får tatt det med ro. Ideelt sett skulle jeg nok vært fullt sykemeldt for å ha enda bedre tid til å hente meg inn, men samtidig gir det meg mye å klare å ha litt jobb hver dag. Vanskelig balansegang.

Mannen ordner så mye for meg, og jeg føler meg så godt ivaretatt. Jeg koser meg hver dag med julekalender på nrk. Og kvalmen kommer fortsatt i bølger i større grad enn sist graviditet.

Mini er dessuten så herlig! Og vi ligger og koser oss på sofaen endel om dagen. Så alt i alt har jeg det ganske bra også ❤️ Men mulighet til ro og hvile er nok en viktig del av at jeg faktisk føler at jeg har det bra ❤️

Last edited:
⏳Graviduke 9 Oppsummert ️☀️

Baby - uke 10

12g og 3,3cm langt nå. Og har så vidt begynt å bevege seg :love017 :Heartred Og lille er på størrelse med en grønn oliven!

Formen
Endel redusert, konstant noe kvalm, men går greit når ikke kvalmebølgene melder seg. Er endel trøtt, men sover dårlig. Vondt i magen, med stikkesmerter i blant. Og forstoppet med magevondt. Men, heldigvis har formen vært god nok til at jeg føler jeg fortsatt får gjort litt med mini. Så denne uka har vi tegnet mye, veldig hyggelig :love017:Heartred Fått 50% sykemelding pga kvalme siden onsdag.

Humør
Vært ved godt mot egentlig. Tror påenmåte det har var godt for meg med sykemelding, føle jeg kan roe ned tempoet og ta vare på meg selv. Rotet har glatt blitt ignorert denne uka. Mannen har jobbet mye og jeg ønsker å prioritere å bruke overskuddet på mini. Så føler alt i alt at overskuddet har blitt brukt riktig nå.

Søvn
Nå er jeg inne i den fasen hvor jeg er trøtt, trenger søvn, men får ikke sove! Det er så irriterende. Jeg har et godt sovehjerte til vanlig, så er ikke vant med å slite med å få sove. Men dette har jeg slitt med hele uka. Fått sovet litt lengre på morgenen heldigvis. Noe som egentlig bare er fornuftig med tanke på kvalmen og.

Livmor/mage
Livmorsprolapsen har ikke vist seg fra sin beste side denne uka, og tidlig denne uka fikk jeg veldig tørr tampongfølelse i skjeden/nedpressfølelse. Dette pleier jeg ikke å få av de andre fremfallene mine, så tenkte kjapt at det var livmora. Tok en tur på badet, dro på hansker og kjente etter. Og rett bak rectocelen, der lå livmora. Hansker gjør der litt vanskelig å kjenne, og jeg tør ikke føle for mye rundt, så ikke 100% sikker på dette, men både magefølelsen og det jeg kjente tilsier at det sannsynligvis var livmormunnen/livmora jeg kjente. Det betyr at den lå et sted mellom 2 og 4cm inn fra skjedeåpningen. Dette følte jeg var altfor lavt.

Prøvde å spørre legen om dette, og fikk i utgangspunktet beskjed om at prolapsen ikke skulle ha noe å si for graviditet. Men svaret jeg fikk gjorde det tydelig for meg at legen kanskje ikke skjønte at jeg skiller på fremfallene mine ved å kalle det cystocele, rectocele og livmorprolaps. Så legen svarte utifra at jeg snakket om rectocelen, dessverre lite hjelpsomt for meg. Dette er uansett urogynekolog/gynekologmat, så spørs om fastlegen kunne svart på dette uansett. Fikk til svar at det er nevnt på henvisningen til tul, så vil få mer svar da evt. Men innen otul skal livmoren ha vokst og hevet seg. Så dette problemet er jo her og nå, og kortvarig.

Det stresser meg litt å ikke vite når jeg bør gjøre tiltak og eventuelt hvilke. Jeg vet at livmorprolaps er vanlig og at mange får barn med dette. Så i utgangspunktet velger jeg å tenke at dette går fint. Men, jeg velger også å redusere løfting og ikke jogge/trene øvelser som kan gi nedpress. For øyeblikket er kvalmen uansett reduserende, så dette er tilpasninger som fint lar seg gjøre nå. Gleder meg voldsomt til livmoren hever seg, og denne bekymringen er ute av verden.

Appetitt/Cravings
Matlysten er dalende nå som kvalmen er økende. Nudler går ned da.

Vekt
Følger appetitten og er dalende. 1kg ned nå på en uke. Vurderer å kjøpe inn næringsdrikker hvis dette fortsetter.

Kvalme
Onsdag kom første runde oppkast. En uke tidligere enn sist graviditet. Kvalmen er nå mer tilstede, og ligger for det meste i bakgrunn. Jeg sliter med å få spist, og det kan være kvalmen hadde vært bedre med hyppigere måltider. Skal prøve å få lagt inn en innsats for å få til dette.

Har kastet opp en gang daglig siden onsdag. For øyeblikket er det væske som kommer i retur, og ikke store mengder. Heldigvis. Som oftest er det morgenen som er værst. Men i dag var ettermiddagen like gæli. Tar kvalmestillende ved behov. Men, det gjør meg trøtt. Og for å klare å gjøre jobben min må hodet være påkobla. Så jeg tar den vurderingen litt dag for dag. Gir kvalmen seg 9-10, så dropper jeg det. Fortsetter den etter dette tar jeg kvalmestillende.

Positiv avslutning
Følte denne oppdateringen ble negativ, så trenger bare en liten oppsummering her for meg selv i framtiden. Jeg har det egentlig greit så lenge jeg får tatt det med ro. Ideelt sett skulle jeg nok vært fullt sykemeldt for å ha enda bedre tid til å hente meg inn, men samtidig gir det meg mye å klare å ha litt jobb hver dag. Vanskelig balansegang.

Mannen ordner så mye for meg, og jeg føler meg så godt ivaretatt. Jeg koser meg hver dag med julekalender på nrk. Og kvalmen kommer fortsatt i bølger i større grad enn sist graviditet.

Mini er dessuten så herlig! Og vi ligger og koser oss på sofaen endel om dagen. Så alt i alt har jeg det ganske bra også ❤️ Men mulighet til ro og hvile er nok en viktig del av at jeg faktisk føler at jeg har det bra ❤️
Elsker ukesoppdateringene! Lov å føle på både det negative og det positive ❤️
Og den kvalmen tar på. Den suger liksom den lille gnisten ut av en. Men heldigvis nærmer vi oss 2. trimester! Håper det at blir bedre for deg da ❤️

Elsker ukesoppdateringene! Lov å føle på både det negative og det positive ❤️
Og den kvalmen tar på. Den suger liksom den lille gnisten ut av en. Men heldigvis nærmer vi oss 2. trimester! Håper det at blir bedre for deg da ❤️
Ja, den er litt intens den kvalmen. Nå skal jeg teste å ta kvalmestillende før jeg står opp og se om jeg ikke kanskje får litt mer kontroll på den igjen :smiley-angelic001
Ja, ikke lenge til 2. Trimester, blir spennende å se hva som skjer da! Sist varte kvalmen lenge for meg, men kanskje jeg finner en god måte å bruke kvalmestillende for å fungere litt bedre etterhvert og, håper det :smiley-angelic001:Heartred Eller enda bedre, kanskje den forsvinner til mer normal tid denne gangen! Det hadde vært veldig fint :love017

Ta vare på deg selv :Heartpink Så godt at mannen er så støttende og hjelper masse til! Det er godt når det er sånn:love7
Jaa, veldig fint å ha en som tar i et tak. Han sa i går at han føler han ikke gjør annet ennå rydde om dagen.. og det stemmer jo litt, for han har enten rydda etter mini, vaska klær, lagd og rydda etter middag i det siste. Jeg har bidratt så godt jeg kan, men har ganske ofte måtte avbryte pga kvalmen og lagt meg ned på sofaen. Vi skal se om vi ikke klarer å få rydda unna litt av lekene til mini så det blir litt mindre hun kan rote med.

Jaa, veldig fint å ha en som tar i et tak. Han sa i går at han føler han ikke gjør annet ennå rydde om dagen.. og det stemmer jo litt, for han har enten rydda etter mini, vaska klær, lagd og rydda etter middag i det siste. Jeg har bidratt så godt jeg kan, men har ganske ofte måtte avbryte pga kvalmen og lagt meg ned på sofaen. Vi skal se om vi ikke klarer å få rydda unna litt av lekene til mini så det blir litt mindre hun kan rote med.
Han får trøste seg med at han ikke er kvalm samtidig som han må rydde da, og at dette er bare en periode :Heartpink ikke press deg for hardt hjemme:Heartpink

Ja, den er litt intens den kvalmen. Nå skal jeg teste å ta kvalmestillende før jeg står opp og se om jeg ikke kanskje får litt mer kontroll på den igjen :smiley-angelic001
Ja, ikke lenge til 2. Trimester, blir spennende å se hva som skjer da! Sist varte kvalmen lenge for meg, men kanskje jeg finner en god måte å bruke kvalmestillende for å fungere litt bedre etterhvert og, håper det :smiley-angelic001:Heartred Eller enda bedre, kanskje den forsvinner til mer normal tid denne gangen! Det hadde vært veldig fint :love017
Huff. Håper den ikke sitter så lenge denne gangen ❤️

⏳️ Graviduke 10 Oppsummert ️☀️

Baby - uke 11

14 gram stor :eek: Vokser jo noe voldsomt! Og 4,3 cm lang. Lille har bytta navn fra embryo til foster. Og nesten alle vitale organer og vev er på plass! Så stor som et jordbær :love017

Formen
Fortsatt ikke på topp, og ganske varierende. Mandag og tirsdag var bra dager, klarte å jobbe mer som normalt, og følte meg i relativt fin form. Trøttheten var værst egentlig. Onsdag til fredag var endel verre, og jeg tok det veldig med ro. I går var dermed formen mye bedre igjen, og flaks var det, for da ble julegavene fikset. Inntil videre så virker formen i dag og ok. Fått sove lenge, og kan virke som mye hvile gjør at jeg føler meg bedre? Alt av fysisk aktivitet er lagt midlertidig på hylla, føler jeg har nok med å følge opp mini, jobbe og prøve å ta vare på meg selv og.

Humør
Dalende. Mer negativ nå. Jeg føler jeg har klart å fokusere på de gode stundene fram til nå. Nå sliter jeg mer med det, og begynner å bli mer negativt innstilt. Det er vell varigheten på denne kvalmefasen som gjør det. Jeg prøver å fokusere på å ta en dag av gangen, en uke av gangen, men tenker jeg på at jeg var kvalm til uke 22-24 sist svangerskap så innrømmer jeg at jeg mister litt motet. Må minne meg selv på, at hvert svangerskap er unikt, dette har ikke føltes helt likt som det forrige. Så det er fullt mulig at det går over tidligere. Og jeg har da hatt endel gode dager denne uka egentlig, så må prøve å nyte dem til det fulle.

Søvn
Sovet bedre denne uka her. Sovnet lettere, sovet lengre. Gått fast på kvalmestillende, og det gjør meg trøtt. Så søvn har løst seg fint hele denne uka egentlig. Men har vært trøtt til alle døgnets tider da, og mye trøtt. Løst det litt ved å ta første kvalmestillende rundt 5, og deretter sovet videre til 7-8. Så føler jeg meg litt mer klar for dagen enn når jeg står opp, tar kvalmestillende, og nesten slukner igjen av det. Hadde håpet at trøttheten fra kvalmestillende skulle gå over etterhvert, men inntil videre så blir jeg fortsatt trøtt av det. Men kanskje det har blitt litt bedre?

Livmor/mage
Klart å legge fra meg bekymringen med livmorsprolapsen. Tror den lå lavt igjen i går etter en lang dag med julegavehandling og pakke innpakning. Men, nå har jeg opplevd å ha den lavt i svangerskapet tidligere, og det gikk jo fint! Tar det bare med ro, så vet jeg at den flytter seg oppover igjen. Og nå er den vell strengt tatt på vei opp permanent ut svangerskapet, og det gleder jeg meg over. Da skal jeg ikke bekymre meg mer for prolapsen før etter fødsel, og litt før fødsel da. Skal få tatt en prat med jordmor om dette og hørt hvilke faktorer i fødsel som kan føre til forverring av fremfallene/livmorsprolapsen, så skal det skrives et fødebrev hvor jeg får fram mine ønsker rundt dette. Må bare få sortert de tankene, og få bedre kontroll over risikoen for forverring ved ulike deler av fødsel/hjelpemidler.

Magen er forstoppet, og vært ganske vond denne uka. Hadde to/tre dager hvor den. funka som den skal. Og det var så deilig. Jeg har helt ærlig gitt den litt opp. Følte ikke at verken movicol eller lactulose ga effekt. Så her sitter jeg forstoppet og fin. I går drakk jeg tilogmed en kopp kaffe som jeg fikk servert av foreldrene mine. Det ga ikke effekt det heller..

Livmora har jobbet igjen denne uka. Mye stikking, mye strekking. Og noe som minner om de kynnerne/ligamentsmerter, eller hva det nå enn er. Ikke vært så ille at jeg har følt for å legge meg ned og få strekt ut magen, men de har vært godt til stede. Og jeg har følt for å stryke på den og varme den litt som en slags smertelindring. Jeg begynte overraskende tidlig å stryke på magen denne gangen forresten. Tror det kommer både av smerter og at jeg vet det faktisk vokser noen der inne. Veldig stas :Heartred

Appetitt/Cravings
Heller dårlig på dårlige dager. Noe bedre på gode dager. Jeg tror fet mat frister mest. Pommes frites, fast food, pizza, etc. Akkurat nå fikk jeg faktisk lyst på jordbærgele. For det har jeg i skuffen. Jordbær var en slags craving sist svangerskap, spiste masse av det da det var i sesong. Kanskje jordbærgele vil smake like digg?

Vekt
Jeg trodde helt ærlig den var på vei opp igjen. Føler jeg var så flink til å spise i går, og hadde jo to gode dager i starten av uka hvor jeg fikk spist. Også hadde jeg tre dårlige dager, men hvor jeg trodde jeg var god på å spise. Men, den gang ei. Ikke så ille vektnedgang nå da, 300g. Så, nå er jeg totalt 1,3kg ned fra originalvekt. Kjøper nok ikke næringsdrikker nå, vektnedgangen er heldigvis ikke stor. Tar en ny vurdering på det neste uke tenker jeg.

Kvalme
Ingen mer oppkast! Hurra! Det kan jeg takke kjære kvalmestillende for. Altså, for en fantastisk medisin? Neida, joda. Skulle så klart ønske den tok all kvalme og brekninger, og uten å gjøre meg så trøtt. Men å ikke kaste opp, altså, det er fantastisk det! Veldig godt at kroppen i hvertfall får holde på den maten jeg får i meg.

Men, jeg har vært mye kvalm nå. Alltid er jeg noe kvalm. På gode dager ligger kvalmen som en påminnelse i bakgrunn. På dårlige dager havner jeg på badet liggende foran do fordi brekningene er så sterke og jeg er redd for å kaste opp. Medisinen gjør sitt og har hindret det i faktisk ende i oppkast. Det er jeg takknemlig for, men utmattende har det vært. Slipper unna å ligge på badet hele dagen, men må legge meg nedpå for å slippe brekningene, og kvalmen er veldig intens. Har ført inn kvalmeregistrering i nørs-appen. Gode dager får jeg en skår mellom 4 og 6. Dårlige dager har jeg ligget på et sted mellom 9 og 11.

Nå gleder jeg meg veldig til juleferie. Få fortalt familie om ståa, få masse avlastning med mini så hun blir underholdt. Så skal jeg slappe av etter behov med god samvittighet. Mannen underholder mini masse altså, men tror han og vil sette pris på avlastning. Han er jo i prinsippet tobarnspappa om dagen, og må passe på både meg og mini. Tobarnspappatrening :angelic:

Skjønner godt du blir lei denne kvalmen :Heartpink
Håper du får mest fine dager nå inn mot jul og i jula! Koselig tid å dele nyheten på dette :santa:Heartpink
Og avlastningen kommer nok godt med :Heartpink
Hadde vært godt med flest gode dager framover, skal håpe på det ❤️ Det er slitsomt å være konstant kvalm i ukesvis. Men er jeg heldig, så passerer det snart :smiley-angelic001 :Heartred
Blir så fint med juletid! ❤️

⏳️ Graviduke 11 Oppsummert ️:santa

Og ikke minst, god jul!

Baby - uke 12

Opp fra 14g til 22g, og hele 5,5cm lang. Begynner å utvikle ørene nå, og er nå på størrelse med et fiken.

Formen
Vi fikk korona denne uka før jul. Så det har preget formen, hatt jevnt med feber, men heldigvis ikke veldig høy. Så til korona å være har formen egentlig vært helt grei. Men, koronasymptomene har vært sterkere enn gravidsymptomene denne uka her. Men, jeg syns det virker som at gravidformen har vært bedre, for jeg har følt på mer overskudd faktisk.

Humør
Jeg har så brakkesyke nå. Sittet hjemme i flere uker. Hjemmekontor har vært et tiltak for å tilpasse på jobben, og det har vært veldig fint med dårlig form, men med litt mer overskudd kom brakkesyken fort.

Søvn
Sovet egentlig godt denne uka. Vært mye sliten pga sykdom, så hvilt mye. Men søvnen har føltes normal.

Livmor/mage
Sist uke sa jeg at jeg hadde lagt fra meg bekymring rundt livmorsprolapsen. Det varte ikke evig, den meldte seg igjen med litt googling. Ikke nødvendigvis hyggelig lesing. Så istedenfor å bekymre meg over julen så tok jeg en telefon til gynekologen jeg var hos for utredning. Og det var et veldig godt valg, hun er så rolig og betryggende, og ikke minst god på dette. Så jeg vet jeg kan stole på at det hun sier stemmer. Fikk beskjed om at det var helt naturlig at prolapsen min var verre nå pga lavere østrogennivåer og tyngre livmor. Det er dessverre ikke så mye vi får gjort med det mens jeg går gravid, men prolapsen i seg selv er helt ufarlig. Skal unngå tunge løft og tung styrketrening, men utover det kan jeg gjøre som normalt. Siden jeg kjenner nedpress/hva man skal kalle det, så skal de måle lengden på livmorhalsen på ultralyd, så det skal jeg passe på at blir gjort. Alt i alt en betryggende telefonsamtale.

Utover dette er det ikke så mye endringer egentlig. Fortsatt forstoppet, fortsatt strekking og stikkinger. Må tisse mye oftere og. Magen har heller ikke begynt å vise seg.

Appetitt/Cravings
Nå har matlysten reist på ferie tror jeg. Ingenting som frister, og sliter med å få spist.

Vekt
Pilen peker fortsatt nedover. Tror den sist begynte å øke litt ut i 2. trimester, så følger samme kurven da kanskje.

Kvalme
Kastet opp en gang. Men egentlig vært mindre kvalm denne uka. Fikk egentlig håp om at den har reist for godt, men nå er jeg litt kvalm igjen i dag og i går. Men ikke noe voldsomt, så alt i alt føler jeg at kvalmen nå er ganske ulik fra sist svangerskap. Håper det fortsetter å være mange kvalmefrie dager, det hadde vært veldig fint!

Andre symptomer
Jeg har dotter i øret, nesten konstant. Noen ganger veldig irriterende.
Hjernetåke deluxe. Må kjempe meg igjennom tykk tåke for å klare å forstå noe som helst om dagen.

Nå skal jeg begynne på julefrokosten. Koser oss for øyeblikket med barnetv på tven og en rolig julemorgen. Mini har oppdaget at gavene har dukket opp under treet, og det var morro.

Last edited:
Back
Topp