️ Graviduke 7 Oppsummert ️
Baby - uke 8
Vokser som et uvær, 5g nå, det er jo 10x så mye som sist uke det! Lengden er nå ca 1,6cm. Nå er lille på størrelse med et blåbær.
Formen
Formen har vært på en nedgående kurve. Blitt mer kvalm denne uka og oftere kvalm. Men det går inntil videre helt greit.
Humør
Humøret går litt opp og ned. Men alt i alt ved godt mot.
Søvn
Søvnen har nå snudd, og jeg sliter litt med å sovne på kvelden og våkner tidsnok på morgenen. Så nå blir det mindre søvn. Kan bli trøtt og ønske å sove på ettermiddagen/kvelden, men hvis jeg gjør det virker det som at det går utover sovingen på natta/kvelden. Sover greit, men må tisse oftere nå, og det merkes på søvnen. Kan slite med å sovne igjen om jeg våkner av å tisse.
Livmor/mage
Den strekker med jevne mellomrom. Men syns det har vært mindre av det denne uka.
Appetitt/Cravings
Småspiser fortsatt ofte. Selve appetitten går litt opp og ned. Ingen spesifikke cravings, men lavere selvkontroll når det kommer til sjokomelk og godteri.
Vekt
Ikke veid meg nå de siste så litt usikker
Kvalme
Kvalmen er blitt verre denne uka. Fortalte lederen min at jeg var gravid nå, for nå tror jeg nok formen vil forverres framover. På onsdag kom brekningene. Kvalmen kommer for øyeblikket i bølger, og kan bli bedre av å spise. Toppen i kvalmebølgene er ganske kjip syns jeg. Selvom kvalmen kommer i bølger ligger den ofte litt i bakgrunn, som en slags uggenhet og påminnelse. Brekningene føles som oftest ikke som truende til å ende i oppkast, men har hvertfall en gang hvor det føltes ut som det kunne gått den veien. Ender nok i oppkast om jeg ikke passer på å spise/ta det rolig når det står på.
Symptomer oppsummert for uke 7 ️
- Livmoren jobber, med strekkende smerter.
- Kaffeaversjon.
- Kvalmebølger, blitt sterkere, og ender av og til i brekning.
- Kviser og uren hud
Ellers har jeg nå begynt å logge av babyverden og sjekker innom innimellom. Liker å følge reisen til dere andre her i dagbøkene, så prøver å sjekke innom jevnlig. Føltes godt for psyken å logge av litt må jeg innrømme, så fortsetter nok med det. Men syns det er hyggelig å sette av tid litt å oppdatere meg i blant.