Tias dagbok ⏳️ Gravid med andremann ☀️

⏳️ Graviduke 16 og 17 Oppsummert ️☀️

Baby - uke 18
Forrige uke sto det at lille var like stor som en iPhone, det er litt morro da. Nå er lille ca 222gr. Begynner å bli stor nå :love017

Kjenner liv, men det er jo svakt, så ikke noe system i det og ikke noe jeg merker når jeg driver med andre ting. Men, jeg sitter ofte med en følelse av at det er noen der, så underbevisstheten får det nok med seg ja. Føles mye mer virkelig nå at det vokser noen inni der.

Formen
Formen er egentlig mye bedre. Men jeg får fort vondt i kroppen.

Humør
Humøret har vært passe dårlig. Føler meg litt ensom, savner kjærestetid, følt meg litt alene i det hele. Hjelper ikke med noen andre utfordringer på siden av svangerskapet som gjør meg så sliten...

Søvn
Sover så mye. Grunnet disse utfordringene i det siste har jeg både blitt hindret i å legge meg og slitt med å få sove. Så hele forrige uke gikk i en svime. Vanligvis sover jeg(eller prøver hvertfall på det), jobber eller henger med mini, så savnet etter kjæresten er stort. Kan være jeg kjenner på noe endring nå i døvnbehovet, men tør ikke håpe for mye. Vil kanskje hjelpe å finne tilbake en rytme som funker med hverdagen hvertfall.

Livmor/mage
Nå er det definitivt kynnere som er i gang. Ubehagelig når det står på. Livmoren blir ikke så hard som jeg husker den ble sist, men kanskje naturlig når den enda er mindre. Men kjenner igjen ubehaget.

Ellers vokser absolutt magen.

Kvalme
Ingen endring, fortsatt kvalm om jeg ikke spiser hyppig nok.

Appetitt/Cravings
Lite Cravings, melk er fortsatt det nærmeste jeg kommer.

Vekt
Tror jeg gikk opp 1kg på litt over en uke :hilarious: Går litt i rykk og napp den vekta. Tatt igjen startsvekta nå.

Innkjøp
- Vogn
- Moonboon
- Juniorseng til mini
- Madrass til bedside crib (kjøper bare en billig på jysk og skjærer den til).
- Ny tripp trapp stol til mini

Andre symptomer
- Dotter i øra
- Hjernetåke, men mildere nå enn hva den var.
- Uren hud.
- Mye luft i magen.
- Smerter i bekken.
- Kynnere.

Avtaler/timer
- OTUL uke 13
- Jordmortime uke 15
- OUL uke 19
- Utredning sykehuset uke 20
- Jordmortime uke 24
 
Så hyggelig at du spør ❤️ La ut oppdatering nå, hatt den stående i noen dager og prøvd å få fylt ut, men tid er i mangelvare i blant :smiley-ashamed004

Det går passe greit, men også litt tøft.. ❤️
Skjønner at det er litt tøft, og dette med søvn kan jo være en stor faktor i det hele. Opplever selv at dersom det er mangel på søvn over lenger tid, så er alt annet også bare drit.. håper du føler at du kommer deg litt ovenpå igjen etterhvert og at ting letner litt :Heartpink :Heartpink Ikke så enkelt med alle hormonene heller, si:smiley-ashamed004
 
Skjønner at det er litt tøft, og dette med søvn kan jo være en stor faktor i det hele. Opplever selv at dersom det er mangel på søvn over lenger tid, så er alt annet også bare drit.. håper du føler at du kommer deg litt ovenpå igjen etterhvert og at ting letner litt :Heartpink :Heartpink Ikke så enkelt med alle hormonene heller, si:smiley-ashamed004
Nei, det er noe med det, får aldri nok søvn, men samtidig så stjeler søvn/prøve å sove/være trøtt så utrolig mange timer i døgnet...

Ja, uansett så letter nok humøret godt når lyset kommer og stiene i skogen blir litt lettere å gå på igjen. Teller ned til mars jeg nå :hilarious:

Nei.. de hormonene altså. Jaja, de gjør nå hvertfall en viktig jobb, en fin trøst det i det minste ❤️
 
Nei, det er noe med det, får aldri nok søvn, men samtidig så stjeler søvn/prøve å sove/være trøtt så utrolig mange timer i døgnet...

Ja, uansett så letter nok humøret godt når lyset kommer og stiene i skogen blir litt lettere å gå på igjen. Teller ned til mars jeg nå :hilarious:

Nei.. de hormonene altså. Jaja, de gjør nå hvertfall en viktig jobb, en fin trøst det i det minste ❤️
Ja du, den vårsola gjør faktisk underverker! Merker det selv og at jeg er sånn over middels drit lei av snø og glatt :hilarious: Du teller ned til mars du og, ja?? Jeg og:laughing002

De må nå liksom til da, og vi kommer oss gjennom dette og! At du, i mitt hode, allerede er snart 19 uker på vei er jo helt sykt!!! Snart halvveis jo:woot:
 
Ja du, den vårsola gjør faktisk underverker! Merker det selv og at jeg er sånn over middels drit lei av snø og glatt :hilarious: Du teller ned til mars du og, ja?? Jeg og:laughing002

De må nå liksom til da, og vi kommer oss gjennom dette og! At du, i mitt hode, allerede er snart 19 uker på vei er jo helt sykt!!! Snart halvveis jo:woot:
Haha, jaa. Du har jo virkelig klart å treffe drømmemåneden, trilleturer ganske kjapt i vårsola :love017 og permisjonbgjennom sommeren ❤️ Tenk for en fin vår, sommer og høst det blir da! Tenk at terminen nærmer seg såpass! Nå er jo mars innen rekkevidde :laughing002

Ja, jeg vet, tiden går virkelig unna nå! Halveis om 3-ish uker :nailbiting:
 
Haha, jaa. Du har jo virkelig klart å treffe drømmemåneden, trilleturer ganske kjapt i vårsola :love017 og permisjonbgjennom sommeren ❤️ Tenk for en fin vår, sommer og høst det blir da! Tenk at terminen nærmer seg såpass! Nå er jo mars innen rekkevidde :laughing002

Ja, jeg vet, tiden går virkelig unna nå! Halveis om 3-ish uker :nailbiting:
Det var bare flaks tror jeg :laughing002 Går fort nå, og føler at nå er vi snart inne i en tid hvor alt kan skje:smiley-ashamed004
 
Det var bare flaks tror jeg :laughing002 Går fort nå, og føler at nå er vi snart inne i en tid hvor alt kan skje:smiley-ashamed004
Haha, ja, godt man kan ha litt flaks og når prøvingen drar ut i tid :) Ja, virkelig! Det er så rar periode når man vet det kan skje når som helst, men samtidig kan det gå mange uker enda.
 
Haha, ja, godt man kan ha litt flaks og når prøvingen drar ut i tid :) Ja, virkelig! Det er så rar periode når man vet det kan skje når som helst, men samtidig kan det gå mange uker enda.
Blir for mye spenning syns jeg :hilarious: Juli blir også fin måned da, og deilig å fortsatt ha perm i jula:hilarious:
 
Blir for mye spenning syns jeg :hilarious: Juli blir også fin måned da, og deilig å fortsatt ha perm i jula:hilarious:
Hehee, jaa, det er mye spenning det, skjønner jo det. Ja, den var og litt flaks, veldig kjekt ift barnehagestart. Det blir nok veldig fint det og :laughing002
 
Ordinær ultralyd
Da var sniktitt #2 gjennomført. Lille lå med hodet opp og sparket ned mot blæra :hilarious: Hun som utførte ultralyden var veldig hyggelig! Hun så igjennom journalen min først, og da jeg nevnte utredningen neste uke så sjekket Hun timen for meg. Og jeg fikk vite at det er en fødsellege som kommer til å møte meg da. Hadde det vært når jeg ikke var gravid ville jeg nok møtt en gynekolog (fødselslegen er forsåvidt og gynekolog). Så det blir spennende, da får jeg forhåpentligvis vite litt mer om fødsel og om det vil hensyntatt under fødsel og om det eventuelt kan prioriteres ks om man ser at fødselen stopper opp og man kanskje kan se for seg at hjelpemidler som vakuum eller tang må benyttes. Må huske å skrive ned spørsmål på forhånd slik at jeg husker å stille disse. Lurer jo også på om det blir noen form for oppfølging etter fødsel.. Håper det.

På ultralyden gikk hun nøye igjennom og var så flink til å forklare. Lille lå fint til for de viktige målene og alt så fint ut ❤️ Morkaka hadde flyttet seg til bakre vegg, som forklarer så mye. Jeg har syntes det var litt rart at jeg kjenner såpass mye mer denne gangen tross lik plassering av morkaka. Men da er den visst ikke på samme plassen allikavell lengre da. Lille hadde funnet en fin plass i magen og ville ikke flytte seg for å få en annen vinkel av hjertet og hun som gjorde ultralyden ble ikke helt fornøyd med bildene hun sendte med meg heller. Var oppe og gikk, snudde meg på siden og prøvde å dytte litt på Lille, men nei, der lå visst Lille veldig godt :hilarious: Fikk presset prosent litt innunder ribbeina for å få tatt en titt fra en vinkel slik at hjertet ble sjekket fullt (så bra ut fra start altså, hun ville bare få sjekket fra flere vinkler).

Jeg er storfornøyd, syns bildene ble mer enn gode nok. Så gøy å se hvor mye lille har vokst! Nå er det jo en baby inni det, en miniatyrbaby :love017:Heartred
 
Ååh for en fin og koselig oppdatering Tia :Heartpink virker som du blir fulgt godt opp og det er jeg så glad for:love7 Lille sommerspiren koser seg og trives:Heartpink
 
Ååh for en fin og koselig oppdatering Tia :Heartpink virker som du blir fulgt godt opp og det er jeg så glad for:love7 Lille sommerspiren koser seg og trives:Heartpink
Jaa, koselig tid nå framover med å kjenne liv og vite at det er en frisk og rask liten baby som vokser og koser seg inni magen :love017 :Heartred
Jeg føler meg fortsatt litt til bry for helsevesenet jeg :smiley-ashamed004 Men er veldig glad for oppfølgingen og altså, og alle jeg har møtt hittil på sykehuset møter meg med så stor omsorg og forståelse for at problemene mine er "noe skikkelig dritt" som hun sa i går ❤️ Det føles godt å bli forstått og hørt.
 
Jaa, koselig tid nå framover med å kjenne liv og vite at det er en frisk og rask liten baby som vokser og koser seg inni magen :love017 :Heartred
Jeg føler meg fortsatt litt til bry for helsevesenet jeg :smiley-ashamed004 Men er veldig glad for oppfølgingen og altså, og alle jeg har møtt hittil på sykehuset møter meg med så stor omsorg og forståelse for at problemene mine er "noe skikkelig dritt" som hun sa i går ❤️ Det føles godt å bli forstått og hørt.
Jaa det er så deilig og betryggende :love7
Forstår godt hva du mener, tror det er vanlig å kjenne litt på det. Heldigvis blir man betrygget i at det går bra:Heartpink
 
Ordinær ultralyd
Da var sniktitt #2 gjennomført. Lille lå med hodet opp og sparket ned mot blæra :hilarious: Hun som utførte ultralyden var veldig hyggelig! Hun så igjennom journalen min først, og da jeg nevnte utredningen neste uke så sjekket Hun timen for meg. Og jeg fikk vite at det er en fødsellege som kommer til å møte meg da. Hadde det vært når jeg ikke var gravid ville jeg nok møtt en gynekolog (fødselslegen er forsåvidt og gynekolog). Så det blir spennende, da får jeg forhåpentligvis vite litt mer om fødsel og om det vil hensyntatt under fødsel og om det eventuelt kan prioriteres ks om man ser at fødselen stopper opp og man kanskje kan se for seg at hjelpemidler som vakuum eller tang må benyttes. Må huske å skrive ned spørsmål på forhånd slik at jeg husker å stille disse. Lurer jo også på om det blir noen form for oppfølging etter fødsel.. Håper det.

På ultralyden gikk hun nøye igjennom og var så flink til å forklare. Lille lå fint til for de viktige målene og alt så fint ut ❤️ Morkaka hadde flyttet seg til bakre vegg, som forklarer så mye. Jeg har syntes det var litt rart at jeg kjenner såpass mye mer denne gangen tross lik plassering av morkaka. Men da er den visst ikke på samme plassen allikavell lengre da. Lille hadde funnet en fin plass i magen og ville ikke flytte seg for å få en annen vinkel av hjertet og hun som gjorde ultralyden ble ikke helt fornøyd med bildene hun sendte med meg heller. Var oppe og gikk, snudde meg på siden og prøvde å dytte litt på Lille, men nei, der lå visst Lille veldig godt :hilarious: Fikk presset prosent litt innunder ribbeina for å få tatt en titt fra en vinkel slik at hjertet ble sjekket fullt (så bra ut fra start altså, hun ville bare få sjekket fra flere vinkler).

Jeg er storfornøyd, syns bildene ble mer enn gode nok. Så gøy å se hvor mye lille har vokst! Nå er det jo en baby inni det, en miniatyrbaby :love017:Heartred
Åååå for en fin kontroll, så godt å se at alt er bra :love017 :Heartred tenk at nå er det en helt sprell levende sparkende baby inni der, fantastisk :love017 så glad på dine vegne at alt så bra ut og at du skal få snakke med fødselslegen om problemene. Blir nok godt å ta det på forhånd ☺️❤️
 
Ordinær ultralyd
Da var sniktitt #2 gjennomført. Lille lå med hodet opp og sparket ned mot blæra :hilarious: Hun som utførte ultralyden var veldig hyggelig! Hun så igjennom journalen min først, og da jeg nevnte utredningen neste uke så sjekket Hun timen for meg. Og jeg fikk vite at det er en fødsellege som kommer til å møte meg da. Hadde det vært når jeg ikke var gravid ville jeg nok møtt en gynekolog (fødselslegen er forsåvidt og gynekolog). Så det blir spennende, da får jeg forhåpentligvis vite litt mer om fødsel og om det vil hensyntatt under fødsel og om det eventuelt kan prioriteres ks om man ser at fødselen stopper opp og man kanskje kan se for seg at hjelpemidler som vakuum eller tang må benyttes. Må huske å skrive ned spørsmål på forhånd slik at jeg husker å stille disse. Lurer jo også på om det blir noen form for oppfølging etter fødsel.. Håper det.

På ultralyden gikk hun nøye igjennom og var så flink til å forklare. Lille lå fint til for de viktige målene og alt så fint ut ❤️ Morkaka hadde flyttet seg til bakre vegg, som forklarer så mye. Jeg har syntes det var litt rart at jeg kjenner såpass mye mer denne gangen tross lik plassering av morkaka. Men da er den visst ikke på samme plassen allikavell lengre da. Lille hadde funnet en fin plass i magen og ville ikke flytte seg for å få en annen vinkel av hjertet og hun som gjorde ultralyden ble ikke helt fornøyd med bildene hun sendte med meg heller. Var oppe og gikk, snudde meg på siden og prøvde å dytte litt på Lille, men nei, der lå visst Lille veldig godt :hilarious: Fikk presset prosent litt innunder ribbeina for å få tatt en titt fra en vinkel slik at hjertet ble sjekket fullt (så bra ut fra start altså, hun ville bare få sjekket fra flere vinkler).

Jeg er storfornøyd, syns bildene ble mer enn gode nok. Så gøy å se hvor mye lille har vokst! Nå er det jo en baby inni det, en miniatyrbaby :love017:Heartred
Ååh. Så koselig å se lille ❤️ Og så deilig med en fornøyd jordmor!
 
Åååå for en fin kontroll, så godt å se at alt er bra :love017 :Heartred tenk at nå er det en helt sprell levende sparkende baby inni der, fantastisk :love017 så glad på dine vegne at alt så bra ut og at du skal få snakke med fødselslegen om problemene. Blir nok godt å ta det på forhånd ☺️❤️
Jaa, det er virkelig så godt å se. Jeg har ikke bekymret meg så mye, kjenner liv og tenkt at alt er fint, men å få bekreftelsen på OUL gjør at man brått kan tillate seg å begynne å finne den mer personlige tilknytningen til mageboeren ❤️

Ja, veldig spent på hva de vil se på, og om det blir anbefalt noen tiltak nå underveis og hva som sies om fødselen. Jeg må innrømme at jeg sliter mye med fremfallet av endetarmen om dagen, så litt spent på om det er noe jeg kan gjøre med det. Har funnet mine metoder for å gjøre problemene levelige altså. Vet jo at jeg må leve med dem helt til jeg vet jeg er ferdig med å få barn. Så er ikke krise om det ikke er hjelp å få på nåværende tidspunkt, men veldig kjekt om det faktisk er det!
 
⏳️  Kjønn ☀️
Sist svangerskap opplevde jeg som tregt og langt. Så jeg bestemte meg jo i sist barselperiode at det å vente med å vite kjønn kanskje kunne gi ventetiden noe ekstra. Jeg er jo en som liker og gruble, drømme meg bort osv. Så jeg tenkte kanskje jeg ville synes det var gøy å overlate det litt til fantasien og kanskje kjenne litt på magefølelsen og bare rett og slett bruke litt tid til å spekulere og gruble. Men, dette svangerskapet suser jo avgårde i forhold til forrige. Også har jeg glemt en viktig detalj på veien. Jeg opplevde at det ble så mye mer personlig og at jeg knyttet meg sterkere til den lille i magen da jeg kunne begynne å kalle henne hun. Nå som jeg er ferdig med OUL så kjente jeg faktisk et savn.. Et savn etter å kalle den lille han eller hun.

Jeg har også merket at den spenningen jeg trodde jeg skulle kjenne på ved å ikke vite kjønnet egentlig ikke er der. Jeg var minst like spent sist på hvem som bodde i magen, og å få det første møtet med den lille. Og ikke minst, spent på å lære den lille å kjenne og få æren til å følge henne gjennom oppveksten. Om det er en han eller hun tenker jeg egentlig lite på, men jeg kjenner på n distanse når jeg må kalle babyen min for "lille", det verste som skjærer litt i hjertet er når jeg ikke helt finner et bedre ord og det blir "den". Jeg tenker at kanskje det vil hjelpe å finne et mer personlig kallenavn for mageboeren, noe jeg kan bruke i dagligtalen. Eller, kanskje jeg rett og slett skal ombestemme meg og finne ut av kjønnet nå allikavell.

Jeg tenker jo fortsatt at det kanskje kan være stas å finne ut kjønnet etter fødsel. Og jeg har jo lyst til å oppleve det nå som jeg egentlig har bestemt meg for det. Men jeg er litt i tvil på om jeg syns det er riktig for meg nå når jeg merker på et stort savn om å kunne bruke han/hun. Så nå vet jeg ikke hva jeg vil.. Tror jeg skal føle litt mer på det utover uka. Og tenke litt på om jeg finner et kallenavn som vil gi meg den følelsen av nærhet som jeg nå savner.
 
Back
Topp