Tias dagbok ⏳️ Gravid med andremann ☀️

Jaa, det er virkelig så godt å se. Jeg har ikke bekymret meg så mye, kjenner liv og tenkt at alt er fint, men å få bekreftelsen på OUL gjør at man brått kan tillate seg å begynne å finne den mer personlige tilknytningen til mageboeren ❤️

Ja, veldig spent på hva de vil se på, og om det blir anbefalt noen tiltak nå underveis og hva som sies om fødselen. Jeg må innrømme at jeg sliter mye med fremfallet av endetarmen om dagen, så litt spent på om det er noe jeg kan gjøre med det. Har funnet mine metoder for å gjøre problemene levelige altså. Vet jo at jeg må leve med dem helt til jeg vet jeg er ferdig med å få barn. Så er ikke krise om det ikke er hjelp å få på nåværende tidspunkt, men veldig kjekt om det faktisk er det!
Veldig betryggende at du kjenner så mye liv da ❤️ og godt å ikke bekymre seg så mye. Men ja, er noe med den mer personlige tilknytningen ved å se de som du sier ☺️ har du tenkt noe mer på det med kjønn? (I forhold til det du skrev her)

Godt at du har dine metoder så det er levelig, men hadde jo også vært veldig fint om de hadde noen tiltak man kunne prøvd. Blir spennende å høre hva de sier :love017
 
Veldig betryggende at du kjenner så mye liv da ❤️ og godt å ikke bekymre seg så mye. Men ja, er noe med den mer personlige tilknytningen ved å se de som du sier ☺️ har du tenkt noe mer på det med kjønn? (I forhold til det du skrev her)

Godt at du har dine metoder så det er levelig, men hadde jo også vært veldig fint om de hadde noen tiltak man kunne prøvd. Blir spennende å høre hva de sier :love017
Nja, ikke rukket å tenke så mye på det egentlig. Jeg er veldig i tvil om hva jeg ønsker for øyeblikket.. Ikke så lett når man ikke vet hva man vil :smiley-ashamed004
 
Nja, ikke rukket å tenke så mye på det egentlig. Jeg er veldig i tvil om hva jeg ønsker for øyeblikket.. Ikke så lett når man ikke vet hva man vil :smiley-ashamed004
Haha nei det er ikke så lett da! :love017 :love2 begge deler har jo sine klare fordeler ❤️
 
Haha nei det er ikke så lett da! :love017 :love2 begge deler har jo sine klare fordeler ❤️
Ja, det er noe med det altså. Og å vurdere hva som er mest fordelaktig for en selv er ikke så lett. Jeg tenker ikke så mye på det i hverdagen da, så er for det meste i samtaler hvor det blir litt fjernt når man plutselig ender opp med å lete etter riktig pronomen :hilarious: :laughing002 Kanskje det bare får bli lille bolla ellernoe :laughing002
 
Vi visste ikke kjønn med min første. Det ble lissom bare «den». Litt samme følelse som deg.. føler jeg tilknytning? Javisst, det løsnet jo da baby var ute .. nå hadde jeg ikke noe å sammenlikne med. Men jeg husker følelsen. Ikke så godt der og da. Men ting falt på plass etter han var født. Ikke så godt svar heheh.. jeg skjønner følelsene dine. Men ville ikke stresset over det heller. For jeg tror nok ting gir mening etter fødsel, jeg tenkte «selvfølgelig var det en gutt!! Og selvfølgelig var det DEG» :happy093 :love017
 
Vi visste ikke kjønn med min første. Det ble lissom bare «den». Litt samme følelse som deg.. føler jeg tilknytning? Javisst, det løsnet jo da baby var ute .. nå hadde jeg ikke noe å sammenlikne med. Men jeg husker følelsen. Ikke så godt der og da. Men ting falt på plass etter han var født. Ikke så godt svar heheh.. jeg skjønner følelsene dine. Men ville ikke stresset over det heller. For jeg tror nok ting gir mening etter fødsel, jeg tenkte «selvfølgelig var det en gutt!! Og selvfølgelig var det DEG» :happy093 :love017
Jaa, er noe med det. Tilknytningen får man uansett, og den følelsen av at selvfølgelig var det deg vi ventet på er alltid god ❤️ Kjente godt på det med første, at ting tok litt tid med prøving og slikt ga så mening etter fødsel. Såklart gjorde det det når det var henne vi ventet på :love017 :Heartred Så for meg er det mest det savnet her og nå og kunne si han/henne. Men, det er jo som du sier, plutselig har det gitt masse mening etter fødsel å ha ventet og :hilarious::Heartred
 
⏳Graviduke 18 og 19 Oppsummert ️☀️

Uke + dag: uke 20(19+0)

Trimester: Andre trimester

Prosent fullført: 47%

Baby - uke 20
Så jo lille på ultralyd forrige uke. Det var så utrolig stas. Ble estimert til 250g og lå midt på gjennomsnittet. Så rart å se hvor mye som har skjede siden første ultralyd og at lille er I full fres og trimmer og gjør seg klar for verden ❤️

Kjenner trimmingen, mye liv. Kan være noe av det kjennes på utsiden nå. Kommer noen gode dult i blant hvertfall.

Formen
Formen er egentlig fin. Men er veldig sliten, og ligger aldri på plussiden når det kommer til energi. Alt er litt tiltak om dagen og jeg har egentlig nok med jobb, leke med mini og kanskje en tur innimellom.

Humør
Humøret er ikke bedre. Fortsatt utfordringer på privaten som er tøffe og krever sitt av en sliten gravid psyke og kropp. Egentlig ikke noe nytt, bare noe livet kastet på meg som jeg må håndtere over tid midt i småbarnslivet når jeg helst skulle sluppet.. Mye lei meg, mye frustrert og føler meg veldig tom. Heldigvis verdens beste mann som er så god og snill og støtter som best han kan. Men ja, nei, jeg vet ikke, jeg er bare så sliten og overskuddet til å håndtere ekstra ting om dagen er ikke til stede.

Søvn
Nå tåler jeg normale mengder søvn litt bedre. Så da kan jeg legge meg mer til normal tid litt innimellom og nyte litt egne ting på kvelden i blant. Det er godt. Men som oftest legger jeg meg fortsatt tidlig, og jeg kan enda ikke benytte kvelden til aktivitet som tur/trening. Da går energien rett i bånn med en gang og kan forbli lav i flere dager. Men, satt og koset meg med litt puslespill her om dagen, også går kvelden i litt tvtitting, kose på mannen og ja rolige hjemmekos :love017 :Heartred Det er slikt jeg ikke har hatt tid til i hverdagen på flere uker, så det føles veldig godt med litt mer våkentid hvertfall.

Livmor/mage
Syns ikke så godt at jeg er gravid enda, hvertfall ikke på morgenen. Kvelden ser jeg ganske gravid ut. Føler egentlig det ser mest ut som jeg har lagt på meg igjen de 10kg jeg tok av i sommer. Ene kollegaen min ble veldig overrasket da jeg sa jeg skulle i permisjon i sommer og kikket forundret på meg. Tror ikke hun syntes jeg så gravid ut :hilarious:

Livmoren strekker seg mer om dagen. Mer ubehag i magen, og den føles oftere øm og ja, som at den sprekker litt. Får ofte behov for å dra buksen litt ned og toppen opp og ha magen i det fri når jeg sitter hjemme på sofaen. Også strykes det masse på den da. Haha, sånn holdt jeg på sist og. Det er både kynnerne og strekkingen som gjør at jeg føler for å ha magen i det fri tror jeg. Varmeteppet mitt er og funnet fram, og det er godt å sitte med det på kvelden.

Kynnerne er i gangen, i skrivende stund kjenner jeg at livmora strammer seg godt. Tror livmora mi er treningsnarkoman..

Kvalme
Ingen endring. Kastet faktisk opp forrige uke da jeg spiste for lite til frokost. Så ja, spising er definitivt fortsatt viktig for å holde kvalmen i sjakk. Heldigvis merker jeg lite til det om jeg spiser. Blir litt fortere tog/bil/bussyk da. Og ja, har noen dager hvor jeg bare kjenner meg uggen. Men for det meste kjenner jeg lite til det, annet enn at jeg småspiser hele tiden såklart for å hindre å bli uggen.

Appetitt/Cravings
Melk.. Drikker nå 3 glass melk om dagen fort.. Ingen behov for jod-tabletter her i gården hvertfall. Ellers er appetitten godt på plass om dagen, småspiser myr. Og har mest lyst på usunn fettete mat, og sjokolade.. Drømmer om sjokolade nesten hele tiden nå.

Vekt
Med god appetitt og en lyst for melk så får jeg vell i meg mer enn hva jeg egentlig trenger. Det syns på vekta. Ikke veid meg denne uken, men kjenner at jeg fyller klærne på en annen måte, så er nok mer enn baby som vokser nå :hilarious: Jaja, jeg syns egentlig det er litt godt å kjenne på matlyst.

Innkjøp
- Vogn
- Moonboon
- Juniorseng til mini
- Madrass til bedside crib (kjøper bare en billig på jysk og skjærer den til).
- Ny tripp trapp stol til mini

Andre symptomer
- Dotter i øra
- Hjernetåke, men mildere nå enn hva den var.
- Uren hud.
- Mye luft i magen.
- Smerter i bekken.
- Kynnere.
- Energiløs

Avtaler/timer
- OTUL uke 13
- Jordmortime uke 15
- OUL uke 19
- Utredning sykehuset uke 20
- Jordmortime uke 24

Jeg syns altså at tiden bare flyr i dette svangerskapet. Har jo vell og merke sovet så mye at dagene har gått helt i ett de siste ukene og da. Men ja, tiden går unna, og det at jeg straks er halvveis er egentlig helt uvirkelig for meg. Gleder meg så utrolig mye til vår nå. Håper det vil hjelpe litt på tungsinnet.
 
Utredning sykehuset
Vell, det var det som sto på innkallingen.. Skjønner ikke hvorfor de kalte meg inn, det er egentlig inntrykket jeg sitter med nå i ettertid. Jeg skulle bare komme inn og fortelle om problemet, som jeg ikke var helt forberedt på. Hvertfall så fritt, ingen spørsmål, egentlig fikk jeg inntrykk fra første sekund at denne timen var uten en plan.. Begynner å lure på om jeg ble kalt inn fordi de kanskje trodde jeg hadde fått fødselsangst og var redd for å føde mtp å ikke forverre fremfallene. Og hun sa at keisersnitt er ikke et alternativ mtp fremfallene. Det visste jeg jo, og ønsker meg i utgangspunktet ikke det heller, men litt bekymret for underlivet ved bruk av tang eller vakuum. Det ble forsåvidt avfeid. Alle svar var egentlig bare at det er ingenting å gjøre... Jeg skjønner ikke hvorfor jeg blir kalt inn til en time bare for å høre at dette er noe jeg bare må leve med, det visste jeg jo fra før og det føles ikke noe godt å høre det om og om igjen.

Ingenting ble egentlig undersøkt, så spørs om det gjør noe forskjell med hvor mye fremfall man har. Jeg trodde jo egentlig jeg ville bli undersøkt for at sykehuset skulle ha samme utredningen som jeg har hos privat.

Får visst heller ingen oppfølging etter fødsel. Det var det visst ikke vits med når det uansett ikke er noe å gjøre med det. Så det å følge med og se om det blir mye verre etter fødsel var visst ikke noe man gjør, selvom det kanskje vil utgjøre en forskjell for meg å vite åssen det står til og eventuelt få kommet meg til fysio, få medisiner.. Hvem vet.. Høres ut som jeg må betale for seksukerskontroll hos gynekolog etter denne fødselen og. Og forsåvidt en sjekk et års tid etterpå for å se resultatet etter litt tid. Jeg kunne få pessar da, ikke nå, men etter fødsel. Så det var da noe kanskje. Konklusjonen, ta kontakt når du har fått barna dine..

Jeg ble litt overrasket av hvor tydelig det var fra første sekund at her var egentlig timen kun til å si at vi kan ikke gjøre noe. Så jeg ble litt satt ut, huska ikke så mye av hva jeg hadde tenkt på, håpet egentlig bare at legen skulle komme med noe ny innsikt. Så jeg glemte jo å spørre om de kom til å sjekke livmorhalsen iløpet av svangerskapet slik gynekologen min sa kunne være lurt. Jaja, jeg tror egentlig ikke det er så farlig, jeg har en god følelse av at lille holder seg inne frem til termin ❤️

Uansett, hun sa at kanskje fødselen gikk litt "lettere" når vevet i underlivet var så svakt.. Gikk fort nok sist, så jeg trenger ikke det, gikk jo fortere enn vevet var klar for sist, og nå med arrvev der har jeg vanskelig for å tro at svakt vev vil hindre revning.. Skal det gå enda fortere enn sist og vevet ikke er klart.. Nei, det er ikke et drømmescenario. Også syns jeg det er lite betryggende å høre at det er svakt og vil gi lettere etter, altså. Det er da mye tyngde der utover i svangerskapet som skal holdes oppe. Nå har jeg ok styrke og kontroll over bekkenmusklaturen da, men hva hjelper det når vevet ikke har motstand? Men, jeg fikk ikke inntrykk av at dette var en faglig kommentar fra legen, men mer en, slenge ut noe positivt kommentar. Så jeg tar det med en stor klype salt.

Nei, jeg vet ikke. Litt skuffa. Egentlig hatt godfølelsen og ikke bekymret meg noe særlig over fremfallene i det siste. Det positive var jobat legen ikke kunne komme på en eneste ting å nevne i forhold til svangerskap og fødsel ift ting å passe på, og alt vil jo da mest sannsynlig forløpe som normalt. Så ja, jeg bør vell ta med meg videre at dette ikke vil påvirke svangerskap og fødsel.

Så får jeg vell heller vurdere en tur til gynekologen min litt senere i svangerskapet for en sjekk av livmorhalsen og kanskje få en litt mer konkret plan for oppfølging etter fødsel. Kanskje jeg kan starte opp med vagifem ganske kjapt etterpå f.eks. det hjalp jo endel. Kan ta en prat med legen min. Kanskje det går an å få henvisning til gynekologen min for seks ukerskontroll og oppfølging av dette. Da vil jeg jo kunne bruke helseforsikringen for å dekke det.
 
Last edited:
Over halveis nå :excited001 20+3!
Syns det går helt sykt fort.

Ellers har humøret vårt vesentlig bedre denne uka, landet etter timen til sykehuset. Tenker å legge det bak meg nå og ja. Og egentlig går det ganske bra akkurat nå. Våren har virkelig en god effekt på humøret mitt, og de første vårtegnene med heftig snøsmelting og bare veier har vist seg. Så nå gleder jeg meg til lysere kvelder og vår :happy093
 
Over halveis nå :excited001 20+3!
Syns det går helt sykt fort.

Ellers har humøret vårt vesentlig bedre denne uka, landet etter timen til sykehuset. Tenker å legge det bak meg nå og ja. Og egentlig går det ganske bra akkurat nå. Våren har virkelig en god effekt på humøret mitt, og de første vårtegnene med heftig snøsmelting og bare veier har vist seg. Så nå gleder jeg meg til lysere kvelder og vår :happy093
Tenk at du er over halvveis allerede! :eek::woot::joyful::love017:Heartpink
 
Over halveis nå :excited001 20+3!
Syns det går helt sykt fort.

Ellers har humøret vårt vesentlig bedre denne uka, landet etter timen til sykehuset. Tenker å legge det bak meg nå og ja. Og egentlig går det ganske bra akkurat nå. Våren har virkelig en god effekt på humøret mitt, og de første vårtegnene med heftig snøsmelting og bare veier har vist seg. Så nå gleder jeg meg til lysere kvelder og vår :happy093
Ååh. Så godt at du hat fått landet litt :love7
 
⏳Graviduke 20 og 21 Oppsummert ️☀️

Uke + dag: uke 22(21+1)

Trimester: Andre trimester

Prosent fullført: 53%

Baby - uke 22
Baby er rundt 500gr nå, det er litt uvirkelig. Det er det jo faktisk størrelse på :love017 :Heartred Merker jo at lille har vokst og blitt sterkere. God styrke i sparkene nå altså. Noen kjennes på utsiden og, men lille sitter nok fortsatt rett opp og ned mesteparten av tiden. Så jeg sparkes mye mot blære og nederste delen av magen. Kan ofte kjenne hodet som en hard kul på magen. Sitter visst godt der altså. Får bare håpe lille tenker å legge seg fast nedover etterhvert, men har god tid på det enda :hilarious:

Formen
Ikke mye endring. Eller, jeg og mini hadde omgangssyke i helga. Hadde en dag uten at noe næring holdt seg nede. Det merkes enda. Enda lavere på energi enn vanlig, blir fort kvalm, tung i kroppen og sliter rett og slett litt med å få i meg mat. Hjelper ikke da med en stressende uke med mye som skal gjøres. Må bare pushe kroppen da.

Ellers har jeg hatt mer hodepine i det siste. Jeg har mye å gjøre på jobb, og prøver da like gjerne å jobbe litt ekstra for å tjene litt ekstra. Så kan hende ekstra jobbing er bidragsytende til hodepinen da. Heldigvis ikke intens hodepine som slår meg ut, men mer sånn konstant tilstedeværende plagsom hodepine som gjør meg sliten, men uten å nødvendigvis hemme hverdagen så mye.

Vondtene i kroppen holder seg ca på samme nivå. Tror egentlig jeg trenger mer styrke for å bli kvitt det, men har ikke overskuddet nå. Sikter meg inn på mer tur i første omgang jeg.

Humør
Humøret har egentlig vært ganske bra. Jeg nyter at våren begynner å vise seg. Føler at ting begynner å løsne nå, og bli klart for ny barselperiode. Akkurat denne uka er jeg stressa, og i litt "må få denne uka overstått modus", men heldigvis ikke nedstemt. Så det er godt.

Søvn
Legger meg fortsatt ofte tidlig, og er veldig ubrukelig om kvelden fordi jeg er trøtt og sliten. Men kan nå sitte oppe og slappe av litt med tv da, så det er fint. Så nå har jeg kanskje sett litt mye tv i det siste. Håper kanskje å få litt mer energi til å kunne gå en tur på kveldstid, det hadde vært veldig godt.

Søvnen er dårligere nå da. Klarer ikke å ligge på noen måte som føles som at hjelper mot vondter. Så føles aldri helt behagelig. Gravidputa hjelper heldigvis mye da. Men blir litt sånn småoppvåkningrt iløpet av natta hvor jeg prøver å finne en behagelig sovestilling. Men sover godt nok heldigvis, føler jeg får nok søvn og funker helt greit. Men må innrømme at jeg ofte kræsjer litt i helgen og er veldig sliten og kan omtrent slappe av hele helga igjennom.

Livmor/mage
Ser mer og mer gravid ut. Svigers var veldig opptatt av at nå begynner det å syntes.. Jeg har ikke savnet den oppmerksomheten. Hva skal man svare på det? Jeg blir klein, og syns det er litt ubehagelig å vite at de har studert kroppen min for å se på forskjellen. Fortsatt kan det bare se ut som jeg har lagt på meg da, så merker ikke så mye oppmerksomhet rundt det enda. Men forberedt på at det blir mer og mer oppmerksomhet rundt det framover. Får bare trene på å koble ut og nikke og smile, og prøve å ikke tenke på det.

Livmora trimmer den. Kynnerne blir mer og mer tydelige. Fortsatt ikke noe rytme i dem, men en her og der. Kan være litt ubehagelig i blant, men fortsatt helt greit egentlig. Tror det hjelper mye at livmora ikke er så stor enda, husker godt hvor intense de føltes etterhvert sist svangerskap.

Ellers har jeg hatt noe tyngdefølelse i underlivet siste uka. Har ikke sjekket hvor livmortappen har vært, eller hva som har skapt det. Livmora ligger jo høyt nå, så tror ikke det er den. Men tenker å sjekke en gang det passer seg bare for å vite hva det er som skaper tyngdefølelsen.

Kvalme
Værre nå enn på en stund takket være omgangssyken. Mye kvalm, lett kvalm, og noe brekninger. Men sliter som sagt med å spise litt nå, så tror kanskje jeg bare må finne rytmen igjen. Nærmer meg nå den uka hvor kvalmen ga seg sist! Så kanskje jeg snart er kvitt kvalmen helt :D

Også må jeg bare si, altså, jeg er så glad kvalmen har vært mer håndterbar denne gangen. Omgangssyken var en ok påminnelse om hvordan den kunne være sist. Og da varte og varte det. Kasta ikke opp hvert måltid da heldigvis, men kvalmen var konstant og oppkast var jo og daglig/flere ganger daglig. Så ja, veldig takknemlig for at kvalmen denne gangen har latt seg håndtere med å spise hyppig nok.

Appetitt/Cravings
Dårlig appetitt akkurat nå. Ingenting frister. Eller, kanskje sjokolade da.

Vekt
Den stupte etter helga. Men, er nok på vei opp igjen. Det går for det meste oppover hvertfall. Gikk nesten ned en kilo etter helga, men så går jeg nesten opp en kilo i uka nå, så ingen krise. Det henter jeg inn igjen tidsnok.

Innkjøp
- Vogn
- Moonboon
- Juniorseng til mini
- Madrass til bedside crib (kjøper bare en billig på jysk og skjærer den til).
- Ny tripp trapp stol til mini

Andre symptomer
- Dotter i øra
- Uren hud.
- Mye luft i magen.
- Smerter i bekken.
- Kynnere.
- Energiløs
- Hodepine

Avtaler/timer
- OTUL uke 13
- Jordmortime uke 15
- OUL uke 19
- Utredning sykehuset uke 20
- Jordmortime uke 24
 
⏳Graviduke 22 og 23 Oppsummert ️☀️

Uke + dag: uke 24(23+1)

Trimester: Andre trimester

Prosent fullført: 58%

Baby - uke 24
Vokser mye. Over 700 gr nå. Merkes at lille er blitt ganske så sterk. Masse liv. Litt støtt og stadig egentlig. Sparker mye nedover, så sitter nok mye med rompa og beina ned. Kjenner ikke mye spark oppover, men kjenner noe på øvre del i blant. Så kan godt være at lille turner litt, men har preferanse med å sitte rett opp og ned inni der.

Formen
Fortsatt sliten og lite overskudd. Men egentlig forberedt på at det varer svangerskapet ut, slik som sist. Men, hvis jeg dropper å sammenlikne energinivået mitt med ikke-gravide meg, så vil jeg si at jeg egentlig har greit med energi. Får gjort unna litt husarbeid her og der, jobber og koser meg med det, og har overskudd til litt småaktiviteter med mini, alt fra en liten tur ut, handle, leke litt osv. Så egentlig går det greit altså, jeg bare føler meg så lite som meg selv, og alt føles som et ork. Hodet har lyst til å føle at dagene brukes bedre, men kroppen sier stopp.

Humør
Opp og ned. Men generelt bedre enn hva det var. Sliter litt med å savne å få gjort mer, men opplever det lettere at det er slik dette svangerskapet enn sist. Det hjelper så mye å vite at det går over og at man kommer tilbake til seg selv, vell og merke om en stund, men vi kommer dit. Må si humøret påvirkes endel av været, og fint vær gir godt humør x)

Søvn
Sover nå mye lettere, våkner lettere. Merker kroppen forbereder seg for nattevåking nå, nå våkner plutselig jeg lettere enn mannen igjen. Men, mye mer tung i hodet om morgenen.

Livmor/mage
Vokser hyppig nå. Ser gravid ut og ble tilbudt plass på toget her om dagen. Litt ambivalente følelser rundt den voksende magen, såklart glad for at lille vokser og slikt, men samtidig kjenner jeg meg ikke helt igjen. Oppmerksomheten magen bringer med seg er ikke noe særlig, jeg sliter nok med at folk poengterer det ut av det blå og skaper et tema om den, men å snakke om det når det faller seg naturlig i en samtale i blant går greit. Også har moren min nok en gang konkludert med at magen er allmannseie, og tar meg bare uoppfordret på magen. Sier tydelig ifra at det ikke føles greit, jeg skjønner at hun er nysgjerrig, men nå er det en gang jeg som går med magen da, og jeg er ikke komfortabel med at folk bare tar på meg. Men, hun lærte ikke av at jeg sa ifra sist svangerskap, så lite håp om endring denne gangen. Syns jo egentlig det kan være koselig å dele sparkene på sikt, men da må jeg være i kontroll av det og eventuelt invitere, og det føles litt vanskelig å stole på at man da i vil akseptere mine grenser også ved en invitasjon når man uansett tar seg friheter..

Magen er ellers veldig øm for tiden. Den vokser og strekker seg, så det er vell naturlig. Føler for å gå med den bar mest mulig x) Liker ikke at ting strammer over den, og sitter ofte og stryker og småmasserer de ømme stedene. Kynnerne tar ordentlig tak i blant og, så hvem vet, kanskje jeg til og med er litt støl? Hvem vet.

Livmoren er tung, og jeg får mye tyngdefølelse i underlivet. Minner meg om en ømhetsfølelse jeg ofte kan ha når jeg har mensen. Nå mens jeg er gravid har jeg lært å kjenne igjen den følelsen med når livmoråpningen ligger lavt, og kanskje hele livmoren ligger og presser nedover. Får det sånn etter litt tid på beina. Gynekologen min sa jo at man kanskje bør ha en ultralyd for å sjekke lengden på livmorhalsen ved nedpressfølelse, så kanskje jeg bør det. Får høre med jordmor hva hun tenker. Det er litt opp og ned om det skaper bekymring for meg, for det meste tenker jeg ikke så mye på det, utover at det er ubehagelig.

Kvalme
Ikke så ille egentlig. Blir kvalm om jeg er sulten.

Appetitt/Cravings
Har så lyst på godteri! Kunne levd på sukker... Jeg er jo en søtmoms til vanlig, men nå er det bare krise. Null selvkontroll, eller, jeg kan ha selvkontroll på butikken, men ikke hjemme. Mannen er jo en søtmoms selv, og en fyr som kan spise hva som helst og forbli slank, så han kjøper støtt og stadig med snacks hjem. Og nå har vi begge fått påskeegg av jobben... Og jeg sliter sånn... Det har blitt mye godteri og sjokolade og diverse annet søtt..

Vekt
Søtsuget viser seg fram på vekta det. Opp 1kg siste uka, om ikke mer. Ikke bekymret hittil, ligger an til å få ganske lik vektøkning slik som sist, og når vektøkningen starter sent for meg så endte jeg sist på 8kg opp. For øyeblikket ligger jeg vell an til å øke mer enn sist. Men vi får se. Jeg stresser egentlig ikke med selve vektøkningen, men det plager meg å vite at jeg trøkker i meg så mye usunt og ikke klarer å beherske meg. 1kg opp pga godteri føles liksom bare ikke så bra :smiley-ashamed004 Føler nok mye skyldfølelse over å ikke klare å stå bedre imot søtsuget..

Innkjøp
- Vogn
- Moonboon
- Juniorseng til mini
- Madrass til bedside crib (kjøper bare en billig på jysk og skjærer den til).
- Ny tripp trapp stol til mini

Fått den nye senga til mini! Veldig fornøyd. Etter påske så står oppussing av rommet for tur, så skal lille få mini sitt rom med tiden.

Andre symptomer
- Dotter i øra
- Uren hud.
- Mye luft i magen.
- Smerter i bekken.
- Kynnere.
- Energiløs
- Hodepine

Avtaler/timer
- OTUL uke 13
- Jordmortime uke 15
- OUL uke 19
- Utredning sykehuset uke 20
- Jordmortime uke 24
- Blodprøver uke 25
- Glukosebelastning uke 26

Fikk beskjed av legen at det skulle tas nye blodprøver nå, så fått time for det i påskeuka, men grunnet påske så virker det som at jeg ikke kan ta blodprøvene på den oppsatte timen.. Ikke forvirrende i det hele tatt.. Så tror jeg skal prøve å få samlet blodprøvene og glukosebelastningen til samme dag. Jordmor mente egentlig ikke at jeg trengte noe av det, så blir ikke klok på det. Men skader uansett ikke å sjekke.

Straks ny time hos jordmor, elsker grafer, så gleder meg til symfyse-fundus-målingene. Også blir det kjekt å få snakket med henne igjen!
 
Så godt å lese at alt går bra!! ❤️☺️ kjenner meg igjen i det søtsug-problemet og at å ha ting i hus ikke fungerer, da blir det spist opp! :hilarious: Og det med magen! Huff så frustrerende ❤️ kjente på det samme i mitt forrige svangerskap da med min bror som ikke helt forsto at det kunne være greit å spør først, at det ikke er så kult for en gravid som gjerne har litt vondter og ubehag å plutselig skulle få en masse hender på magen hele tiden uten varsel. Det er jo din kropp og det føles lissom så påtrengende, hadde man ikke vært gravid så er det jo ingen som finner på å plutselig bare gå å ta på magen til folk. Håper moren din tar meldingen denne gangen og respekterer deg, utrolig synd at det skal være sånn og at du ikke føler du kan invitere til det når du har lyst heller for da åpner du lissom døra til at det blir hele tiden igjen. Kinkig situasjon... ❤️
 
Så godt å lese at alt går bra!! ❤️☺️ kjenner meg igjen i det søtsug-problemet og at å ha ting i hus ikke fungerer, da blir det spist opp! :hilarious: Og det med magen! Huff så frustrerende ❤️ kjente på det samme i mitt forrige svangerskap da med min bror som ikke helt forsto at det kunne være greit å spør først, at det ikke er så kult for en gravid som gjerne har litt vondter og ubehag å plutselig skulle få en masse hender på magen hele tiden uten varsel. Det er jo din kropp og det føles lissom så påtrengende, hadde man ikke vært gravid så er det jo ingen som finner på å plutselig bare gå å ta på magen til folk. Håper moren din tar meldingen denne gangen og respekterer deg, utrolig synd at det skal være sånn og at du ikke føler du kan invitere til det når du har lyst heller for da åpner du lissom døra til at det blir hele tiden igjen. Kinkig situasjon... ❤️
Ja, og jeg rekker å bestemme meg for at nå skal jeg ikke ha, bare for å ta noe godt allikavell. Blir så sykt bittersøt nytelse av det da.. Tror nok jeg bare må ta en prat med mannen, og gi meg selv frikort nå fram til etter påske, også innføre strengere kun lørdagssnopregler etter påske.. Dette går så sykt hardt utover samvittigheten, og jeg bare klarer ikke å stå imot...

Ja, det er så rart å plutselig oppleve at kroppen er allmannseie, og åpen for diskusjon og kommentarer. Jeg er ikke sånn altfor glad i nærkontakt til vanlig, typisk nordmann kanskje, og hvis jeg skal føle meg komfortabel med å invitere andre til å ta på magen må jeg og føle meg trygg på at de vil akseptere at jeg sier nå er det nok uten at de skal bli fornærma over det. Veldig rar situasjon, og skulle på mange måter ønske jeg var mer komfortabel og ikke tenkte så mye over slike ting som hender på magen. Men nå er jeg en gang satt sammen slik at jeg raskt blir ukomfortabel i en slik setting.
 
Ja, og jeg rekker å bestemme meg for at nå skal jeg ikke ha, bare for å ta noe godt allikavell. Blir så sykt bittersøt nytelse av det da.. Tror nok jeg bare må ta en prat med mannen, og gi meg selv frikort nå fram til etter påske, også innføre strengere kun lørdagssnopregler etter påske.. Dette går så sykt hardt utover samvittigheten, og jeg bare klarer ikke å stå imot...

Ja, det er så rart å plutselig oppleve at kroppen er allmannseie, og åpen for diskusjon og kommentarer. Jeg er ikke sånn altfor glad i nærkontakt til vanlig, typisk nordmann kanskje, og hvis jeg skal føle meg komfortabel med å invitere andre til å ta på magen må jeg og føle meg trygg på at de vil akseptere at jeg sier nå er det nok uten at de skal bli fornærma over det. Veldig rar situasjon, og skulle på mange måter ønske jeg var mer komfortabel og ikke tenkte så mye over slike ting som hender på magen. Men nå er jeg en gang satt sammen slik at jeg raskt blir ukomfortabel i en slik setting.
Hahaha jeg gjør akkurat det samme :hilarious: er sånn at jeg i det jeg åpner skapet der snopet er tenker "neimen jeg skal ikke ha, jeg vil ikke ha" men så tar jeg det ut og spiser det allikevel... Bittersweet ja... Disse hormonene altså!! Kos deg masse i påsken også er det sikkert lurt å ta en prat med mannen din ja, så han kan gjøre det litt lettere for deg ❤️

Ja det med diskusjon og kommentarer også ja... Min far sa bare sånn helt plutselig til meg når jeg var høygravid den ene dagen jeg hadde hatt energi til å pynte meg at "formen på gravide er så rar", jo... Takk.. det var det jeg trengte å høre akkurat da :banghead: :hilarious:synes formen på gravide er ganske fin jeg da! Akkurat det med hender på magen der er jeg akkurat lik, og synes det burde være lov å føle det sånn også... Uten at folk skal bli fornærmet ja! Gravide er ikke plutselig allemannseie bare fordi det er en søt baby inni der :inpain: for min del har magen alltid vært en sensitivt tema, alltid følt meg feit (selvom jeg i retrospekt ser at jeg var langt ifra feit), så da tror jeg det er naturlig at jeg ikke liker at folk kommer og tar på den når jeg er gravid også. I tillegg til det umiddelbare instinktet jeg får om å beskytte den hvis noen kommer og skal kjenne og jeg ikke er forberedt.
 
Back
Topp