Jobber egentlig 50% men dro hjem grinende, hoven i trynet etter en time i dag.. hvorfor? Kort fortalt:
I fjor fikk vi mulighet til å søke fagbrev på jobb. Jeg er en av 5 som fikk ja. Vi startet skolen, men pga gammelt pensum osv ble vi en mnd forsinket og fikk 3 mnd å lese på, ikke 4 før eksamen. Når vi ba om hjelp til vanskelig stoff fikk vi beskjed om å lese oss til det selv. Alt skulle taes på fritiden, men vi fikk en lesedag+ fri eksamensdagen. I sommer tok jeg bare 2 uker ferie for å være snill mot avd leder (vi trengte folk sårt) og jeg hadde lyst på ferie på høsten.
I høst startet vi den praktiske delen av opplæringen. Vi fikk et ark der det stod hva vi skulle kunne og beskjed om å lære oss dette. Vi ba om hjelp for å vise oss feks det hydrauliske anlegget ol, men fikk beskjed om å klare oss selv. Vi møtte opp på jobb på helligdager (uten betalt) og helger for å lære, for det var da de som til slutt gikk med på å vise oss hadde mulighet. Høsten går og jeg kan ikke ta ut ferie, gjør jeg det så får jeg ikke tilbake de dagene med opplæring. Vi jobber og lærer oss det som står på arket bare for å få beskjed 2 uker før jul at det er feil, for det er "for mye" for oss.
Slutten av november er jeg sm 2 uker, jeg er nå blitt gravid. Sjefen mener at jeg kan komme på jobb selv om jeg er kvalm, jeg kan sitte på kontoret og lese, der er det kort vei til do. -da slipper jeg sm, om jeg så bare er på jobb 2 timer pr dag.
I desember kommer jeg på jobb mellom 07-08 og drar igjen mellom 13 og 15. (Ordinær tid fra 7-15). Januar kommer og min far dør. Jeg er sm nå i 6 uker. Kommer tilbake og har krav på de to ukene med opplæring jeg gikk glipp av pga sm i nov, får de ikke. Jeg blir satt i full jobb, og bedt om å jobbe overtid, jeg er nå i uke 20 ca. Dette går ikke og jeg blir på nytt sm. Skal prøve 50%. Det går vært dårlig. Etter mye om og men blir jeg til å jobbe 50% oppå alle andre.
Jeg får ingen arbeidsoppgaver og bruker derfor tiden på å fortsette opplæringen. Har brukt en del tid på dette hjemme også.
Så får jeg høre at vi har begynt å melde oss opp til fagprøve, noe jeg vil gjøre FØR jeg går ut i perm. Jeg får beskjed om at jeg ikke får gå opp.
Hvorfor? Fordi jeg er ustabil. I desember hadde jeg mange dager jeg bare "dro" fra jobb før det hadde gått 7.5 time og i år har de nesten ikke sett meg.
Sjefen klarte å prestere å si: "har ikke du mer enn nok med å bli mamma nå da?"
Kjenner jeg klikker. Nå har jeg vært borte litt, men jeg kan det jeg skal kunne, jeg VIL gå opp så jeg kan senke skuldrene og ikke ha det hengende over meg i et år til, bare for å begynne på nytt senere. Hun som får gå opp nå sier hun absolutt ikke er klar, hun vil ikke og hvis hun stryker så kommer hun ikke til å prøve å gå opp på nytt.
Tusen takk jobben min! Det kjennes veldig bra nå og ha brukt ferier, helger, kvelder, lørdager og dager jeg kunne heller spilt kort med sønnen min til absolutt ingen nytte. For når jeg kommer tilbake har jeg i tillegg en på et år, og da er jeg nok ikke MER klar for å starte opplæring på nytt enn jeg er nå. Nå står jeg rett foran målstreken og blir nektet det siste skrittet.
Jeg sa jeg kunne betale det selv, ettersom det var kostbart, men det var heller ikke aktuelt!!
Tusen takk for at du gadd å lese det som ødela sagen min og fikk meg til å grine konstant siden idag tidlig!