Sykehuset Østfold Kalnes

Telefon
Innleggelsetelefon - her møter du jordmor som veileder og gir råd: 69 86 33 38

Nettside: https://sykehuset-ostfold.no/avdelinger/klinikk-for-kvinne-barn/kvinneklinikken/fode-barsel

Besøksadresse
Sykehuset Østfold Kalnes
Kalnesveien 300
3. etasje (Følg grå farge)
1714 Grålum


Fødeavdelingen tilbyr følgende typer smertelindring:




Ledsager kan overnatte

Føde-barselseksjonen har hyggelige familierom hvor det finnes mulighet for ledsager å overnatte.
Ledsager er velkommen til å overnatte sammen med deg, mot en døgnpris på kr 200. Mat kan kjøpes i kaféen eller i kiosken i vestibylen, og tas med til enheten ved behov. For partnere er den viktigste oppgaven å bli kjent med barnet og den nye rollen som forelder, og å avlaste deg. Begge får også lære praktiske gjøremål. Personalet gir ammeveiledning og viser hvordan du/dere tar hånd om barnet.

Måltider
For inneliggende pasienter er det mulig å selv hente sine måltider i seksjonens matbuffé.
Buffeen er bemannet til følgende tider:
Kl. 07.30-09.30 Frokost
Kl. 11.00-13.00 Lunsj
Kl. 15.00-17.00 Middag
Kl. 19.00-21.00 Kveldsmåltid

Utenom åpningstidene finnes det enklere brødmat, yoghurt, supper og grøt tilgjengelig i buffeen.

Etter-fødsel-samtale
Alle får snakke med jordmor om fødselen sin før hjemreisen.

Lege
Dersom du ønsker kontakt med lege, kan du henvende deg til pleiepersonalet.

Besøk
Det er viktig å få mest mulig ro og hvile når barnet sover. Det er derfor lurt å innskrenke besøk og telefoner for å få til dette. Derfor har føde-barsel visittid klokken 18.00-19.00 på hverdager og klokken 14.00-15.00 lørdag og søndag.

Partnere og søsken har selvsagt stort behov for å komme på besøk, og har derfor fri besøkstid.

Telefonnummeret er feil [emoji85]
 
Vi hadde en helt fantastisk opplevelse på føde- og barselavd.! Alle vi traff på var varme, omsorgsfulle og virkelig på tilbudssiden! Vi var så heldige at jordmor som tok imot jenta vår, fulgte oss opp hver eneste dag under oppholdet, og det ga en ekstra trygghet!
 
Skriver under på det Klumpen2018 skriver. Vi var der i romjulen og fikk 5 dager på familierom for å få i gang melkeproduksjonen og få babyen opp i vekt. Vi spurte om vi kunne få familierom og på grunn av kapasitet ordnet det seg veldig fint! Alle kommuniserte godt med hverandre og oss, og vi opplevde at de jobbet likt for å hjelpe oss i gang med melkeproduksjonen. Fødselsopplevelsen var veldig god, og anestesilegen på vakt var innmari dyktig og satt en epidural med sykt god effekt helt til fødselen var overstått. Skal definitivt føde på Kalnes neste gang!
 
Vi hadde en helt fantastisk opplevelse på føde- og barselavd.! Alle vi traff på var varme, omsorgsfulle og virkelig på tilbudssiden! Vi var så heldige at jordmor som tok imot jenta vår, fulgte oss opp hver eneste dag under oppholdet, og det ga en ekstra trygghet!

Jeg hører at noen må dele rom. Har det med kapasiteten å gjøre ?

Hadde familie rom alle gangene på Fredrikstad.

Veldig godt å høre at dere hadde en fin opplevelse :)
 
Jeg hører at noen må dele rom. Har det med kapasiteten å gjøre ?

Hadde familie rom alle gangene på Fredrikstad.

Veldig godt å høre at dere hadde en fin opplevelse :)

Det vet jeg ikke. Vi fikk et lite enkeltrom. Sykehusseng til meg og seng i skapet til pappaen. Hadde ikke vært plass til to sykehussenger der.
 
Det vet jeg ikke. Vi fikk et lite enkeltrom. Sykehusseng til meg og seng i skapet til pappaen. Hadde ikke vært plass til to sykehussenger der.
Merker jeg savner gamle sykehuset ..... hadde dobbeltseng . Hadde det på rommet jeg fødte også :p
 
Jeg hører at noen må dele rom. Har det med kapasiteten å gjøre ?

Hadde familie rom alle gangene på Fredrikstad.

Veldig godt å høre at dere hadde en fin opplevelse :)
Tror ikke det har skjedd så mange ganger etter at de utvidet. Men det har skjedd ja, og da er det pga kapasitet..
 
Noen som har vært på OUL på Kalnes? Lurer på om dere fikk vite kjønnet på OUL?

Jeg vet og respekterer at kjønn ikke er en del av OUL-undersøkelsen, men vet jo at mange steder så får man muligheten til å vite dette likevel hvis det er synlig. Bare lurer på om vi burde tenke på privat UL for å se kjønnet hvis de ikke bruker å opplyse om kjønn der :)

Edit: ser at det er skrevet i Fredrikstad blad at man nektes å vite kjønn på Kalnes på OUL, så da blir det vel privat UL isteden :)

Nå er det jo 100 år siden dette innlegget, men dette høres rart ut. Ingen jeg kjenner som har hatt OUL på verken SØF eller SØK er blitt nektet å få vite kjønn. Inkludert meg selv, to ganger.
 
Nå er det jo 100 år siden dette innlegget, men dette høres rart ut. Ingen jeg kjenner som har hatt OUL på verken SØF eller SØK er blitt nektet å få vite kjønn. Inkludert meg selv, to ganger.

Hadde OUL i høst, og jordmor forsøke å se kjønn. Brukte litt tid, og hun kom med kvalifisert gjetning. Babyen lå fryktelig vanskelig til, men hun prøvde. Legen klarte ikke se kjønn nå i uke 36 heller, for rumpa til baby er godt plassert ned i bekkenet. Nå prøvde ikke legen å se kjønn heller, men uansett litt morsomt at lille er så lite samarbeidsvillig
 
Hadde OUL i høst, og jordmor forsøke å se kjønn. Brukte litt tid, og hun kom med kvalifisert gjetning. Babyen lå fryktelig vanskelig til, men hun prøvde. Legen klarte ikke se kjønn nå i uke 36 heller, for rumpa til baby er godt plassert ned i bekkenet. Nå prøvde ikke legen å se kjønn heller, men uansett litt morsomt at lille er så lite samarbeidsvillig

Nei, så seint så er det vel enda mer vanskelig. :p
 
Fødte nå i vinterferien. Litt preget av ferie, og mange fødsler ble jeg «glemt» etter fødsel og ingen var inne hos meg fra jeg ringte en gang midt på natten og til jeg ringte rundt 11 på formiddagen... tenk om noe hadde skjedd liksom fikk en beklagelse og frokost da. Ellers superfornøyd med alle ansatte og måten vi ble møtt og tatt vare på:)
 
Hvordan var fødselen din der? :)
Den var fin, de to siste gangene har det gått altfor fort. Kommer inn med ingen åpning og skal sove og vips går vannet og hue står i åpningen . Så rekker aldri badekar eller noe. Men de er flinke og jeg har kost meg veldig der i barsel tiden ❤ føler at man blir fulgt godt opp :)
 
Back
Topp