Sykehuset Østfold Kalnes

Den var fin, de to siste gangene har det gått altfor fort. Kommer inn med ingen åpning og skal sove og vips går vannet og hue står i åpningen . Så rekker aldri badekar eller noe. Men de er flinke og jeg har kost meg veldig der i barsel tiden ❤ føler at man blir fulgt godt opp :)
Så godt å høre :Heartpink vært å titta og det ser veldig fint ut der. Uke 37 og fått vite at baby ligger i sete, og er så deppa for det.. vil så gjerne føde naturlig. Håper han snur seg
 
Så godt å høre :Heartpink vært å titta og det ser veldig fint ut der. Uke 37 og fått vite at baby ligger i sete, og er så deppa for det.. vil så gjerne føde naturlig. Håper han snur seg
Min nr 2 snudde seg i slutten av uke 38 . På leie kontroll ,hadde han snudd seg :)


Fint rom, TV og god mat :p
 
Dere som nylig har født på Kalnes, vet dere om det er bleier eller bind i barselavdelingen til de som har født?
 
Heisann. Noen som har noen tips? Har termin om en drøy ukes tid. Føler jeg har alt på plass til meg selv men en samboer som er litt usikker. Tenker mat og sånn. Skjønner han kan kjøpe kald mat som brød og slikt som er tilgjengelig hele døgnet. Men middag? Er det muglihet for medbrakt som fjordland eller lignende? Pakket snacks til oss begge og no rett i koppen men usikker på hva mere som er greit å ha.
 
Kald mat som brød/knekkebrød, pålegg, yoghurt og drikke (saft, vann, juice, kaffe/te, isbiter) er tilgjengelig hele tiden. Mannen min valgte å gå ned i kafeen og kjøpte seg varm mat der. Både for å få en liten «luftetur» og fordi der var det mer å velge i. Jeg så ingen mikroovn, men tittet ikke bevisst etter det heller. Snacks til begge er lurt, ikke bare til selve fødselen men også dagene etterpå. Jeg trengte brått rask energipåfyll på natten. Men er jo også en kiosk som har det meste så man kan få kjøpt det man evt savner. Masse lykke til, jeg hadde en veldig fin fødselsopplevelse på Kalnes for snart tre uker siden! :)
 
Takk. Foreløpig fått ned litt søt og salt av snacks. Han sier selv han ikke ønsker å gå ut av avdelingen pga corona viruset,derfor han tenkte å evt være føre var å ta med mat inn. (han er litt kresen)
 
Hvordan er det med utlån av klær til babyen på Kalnes? Er det alltid klær tilgjengelig eller bør man ha med en del selv?
 
Jeg fikk vite på fødselsforberedende kurs at de har det man trenger av klær til utlån, men jeg hadde med eget og brukte bare det. :)

Ah okei, takk! :) jeg brukte kun utlånsklær sist (på et annet sykehus) da jeg ikke takler tanken på å la nye babyklær med bæsj og gulp ligge flere dager :hilarious: men tar med litt just in case :)
 
Er det noen som vet når/om de har omvisning på føden?
Ser at de har det en dag i uka på Bærum, men jeg flytter til østfold i slutten av sept/starten av okt og tett opp mot fødsel. Hadde vært greit å "ta en tur" for å vite litt hvor jeg skal og hvordan det ser ut. :love2
 
Er det noen som vet når/om de har omvisning på føden?
Ser at de har det en dag i uka på Bærum, men jeg flytter til østfold i slutten av sept/starten av okt og tett opp mot fødsel. Hadde vært greit å "ta en tur" for å vite litt hvor jeg skal og hvordan det ser ut. :love2

Dette står på sykehusets hjemmeside:

Vi tilbyr omvisning i grupper på fødeavdelingen. Omvisningen kan bestilles på telefon 69 86 33 59, hverdager klokken 08.00-15.00.
 
Dette står på sykehusets hjemmeside:

Vi tilbyr omvisning i grupper på fødeavdelingen. Omvisningen kan bestilles på telefon 69 86 33 59, hverdager klokken 08.00-15.00.

Dette er vel utenom corona? Tror ikke de har omvisning der nå.
 
Så glad for å føde på Kalnes! Det var en fin opplevelse, og utrolig dyktige folk der!
Mannen fikk være med gjennom fødsel og barsel. Vi ba om å få være en dag ekstra på barsel for å få til ammingen blant annet, og det fikk vi lov til.
Vi følte oss hele tiden godt ivaretatt. :)
 
Noen som vet om Kalnes har føde-team slik som bl.a OUS og Ahus?
 
God fødselsopplevelse på Kalnes i juli 2021. Ønsket å bruke badekar, men fikk desverre ikke ikke det pga babyens hjertelyd. Endte opp med å være koblet til monitor hele fødselen. Jeg hadde god kjemi med jordmor og følte at hun hørte på mine ønsker samtidig som hun var tydelig på at "barnets hjertelyd er ledende for hva vi gjør". Jeg hadde god hjelp av lystgass. De har litt diverse hjelpemidler med treningsmatter, prekestol ol., men følte det i stor grad var opp til oss å ta dette i bruk. Fødte nå i sommer og de hadde det sinnsykt travelt og likevel følte jeg meg godt ivaretatt. Jordmor som tok i mot rakk ikke utreisesamtale, men hun kom heldigvis innom så jeg fikk en liten prat med henne.

Ellers må jeg rose Kalnes for tiden på barsel. Eget rom med sykehusseng og skapseng til partner. Buffet med brødmat og drikke som alltid var åpen +frokost, lunch og middag der. (100kr pr døgn for brødmat for partner. Min mann spiser brødmat defra og gikk i caféen kun for middag +vaffel og kake når jeg ønsket meg det).

Mange flinke og vennlige barnepleiere og jordmødre. Ikke nøl med å spørre dem! Fikk hjelp til alt fra amming, smerter/etterrier til hemorider. Det eneste jeg savnet var linfrø, svisker og frokostblanding i buffeten. Sånt er kjekt for å få fart på fordøyelsen etter fødsel. Men jeg fikk en "shot" med en slags olje(?) som gjorde litt av samme nytten.

Gutten vår hadde litt gulsott og vi fikk bli på barsel fra fødsel lørdag kveld frem til tirsdag morgen og det kjentes bra for oss.
 
Last edited:
Back
Topp