Sykehuset Østfold Kalnes

Ikke i bruk

Forumet er livet
Telefon
Innleggelsetelefon - her møter du jordmor som veileder og gir råd: 69 86 33 38

Nettside: https://sykehuset-ostfold.no/avdelinger/klinikk-for-kvinne-barn/kvinneklinikken/fode-barsel

Besøksadresse
Sykehuset Østfold Kalnes
Kalnesveien 300
3. etasje (Følg grå farge)
1714 Grålum


Fødeavdelingen tilbyr følgende typer smertelindring:




Ledsager kan overnatte

Føde-barselseksjonen har hyggelige familierom hvor det finnes mulighet for ledsager å overnatte.
Ledsager er velkommen til å overnatte sammen med deg, mot en døgnpris på kr 200. Mat kan kjøpes i kaféen eller i kiosken i vestibylen, og tas med til enheten ved behov. For partnere er den viktigste oppgaven å bli kjent med barnet og den nye rollen som forelder, og å avlaste deg. Begge får også lære praktiske gjøremål. Personalet gir ammeveiledning og viser hvordan du/dere tar hånd om barnet.

Måltider
For inneliggende pasienter er det mulig å selv hente sine måltider i seksjonens matbuffé.
Buffeen er bemannet til følgende tider:
Kl. 07.30-09.30 Frokost
Kl. 11.00-13.00 Lunsj
Kl. 15.00-17.00 Middag
Kl. 19.00-21.00 Kveldsmåltid

Utenom åpningstidene finnes det enklere brødmat, yoghurt, supper og grøt tilgjengelig i buffeen.

Etter-fødsel-samtale
Alle får snakke med jordmor om fødselen sin før hjemreisen.

Lege
Dersom du ønsker kontakt med lege, kan du henvende deg til pleiepersonalet.

Besøk
Det er viktig å få mest mulig ro og hvile når barnet sover. Det er derfor lurt å innskrenke besøk og telefoner for å få til dette. Derfor har føde-barsel visittid klokken 18.00-19.00 på hverdager og klokken 14.00-15.00 lørdag og søndag.

Partnere og søsken har selvsagt stort behov for å komme på besøk, og har derfor fri besøkstid.
 
Last edited by a moderator:
Det ble hastekeisersnitt for meg i går. Vi er kjempefornøyde med føde og barsel! Kjempeflinke leger og jordmødre:happy: Her blir du, far og baby godt ivaretatt. Anbefaler parkeringsapp;)
 
Last edited:
Har hørt mye fint om føden. :D men lurer litt på hvordan rommene er både på føden og barsel.. Jeg blir satt igang, så blir mest sannsynlig liggende noen dager før fødselen er overstått.
Er det trådløstnett på rommene? Eller bør jeg ha med lesestoff og noe å aktivisere meg med? Kan bli lange dager uten TV og Internett..
 
Noen som har vært på OUL på Kalnes? Lurer på om dere fikk vite kjønnet på OUL?

Jeg vet og respekterer at kjønn ikke er en del av OUL-undersøkelsen, men vet jo at mange steder så får man muligheten til å vite dette likevel hvis det er synlig. Bare lurer på om vi burde tenke på privat UL for å se kjønnet hvis de ikke bruker å opplyse om kjønn der :)

Edit: ser at det er skrevet i Fredrikstad blad at man nektes å vite kjønn på Kalnes på OUL, så da blir det vel privat UL isteden :)
 
Last edited:
Noen som har vært på OUL på Kalnes? Lurer på om dere fikk vite kjønnet på OUL?

Jeg vet og respekterer at kjønn ikke er en del av OUL-undersøkelsen, men vet jo at mange steder så får man muligheten til å vite dette likevel hvis det er synlig. Bare lurer på om vi burde tenke på privat UL for å se kjønnet hvis de ikke bruker å opplyse om kjønn der :)

Edit: ser at det er skrevet i Fredrikstad blad at man nektes å vite kjønn på Kalnes på OUL, så da blir det vel privat UL isteden :)
Så rart de nekter.. Jeg hadde OUL på Fredrikstad. Og fikk vite.. Er det ikke stort sett de samme jordmødrene? Trodde iallefall det.. :/
 
Fødte der i desember 2015, ble satt igang. Ble behandlet av mange forskjellige leger og jordmødre, og følte meg godt tatt i mot av alle sammen. Det skulle i utgangspunktet koste 200 kr for far å overnatte, men siden det kostet å parkere, så slapp vi å betale for overnatting. De har bare enerom på Kalnes, og far får sove sammen med oss på barsel. Har bare godt å si om Kalnes. God mat, veldig hyggelig personale, og selve sykehuset av veldig fint. Men ja, litt dårlig med parkering.
 
Har hørt mye fint om føden. :D men lurer litt på hvordan rommene er både på føden og barsel.. Jeg blir satt igang, så blir mest sannsynlig liggende noen dager før fødselen er overstått.
Er det trådløstnett på rommene? Eller bør jeg ha med lesestoff og noe å aktivisere meg med? Kan bli lange dager uten TV og Internett..
Alle barselrom har tv og wifi. :)
 
Fødte her denne mnd. Dessverre er kapasiteten helt sprengt. Men ble allikevel veldig godt ivaretatt, og de ansatte var flinke til å ikke la seg påvirke av stresset. Kjempeflott fødestue, og fine barselrom. Enerom til alle, men den dagen jeg reiste måtte de legge to inn på enerom pga plassmangel, noen måtte sove på fødestuer. Opplevde ikke parkeringsproblemer, enda sambo kjørte til og fra flere ganger. Jeg var i alle fall kjempefornøyd. :)
 
Jeg var på OUL her for en uke siden - helt supert! :) Hun forklarte godt, tok masse mål og fortalte kjønnet :)
 
Noen som har vært på OUL på Kalnes? Lurer på om dere fikk vite kjønnet på OUL?

Jeg vet og respekterer at kjønn ikke er en del av OUL-undersøkelsen, men vet jo at mange steder så får man muligheten til å vite dette likevel hvis det er synlig. Bare lurer på om vi burde tenke på privat UL for å se kjønnet hvis de ikke bruker å opplyse om kjønn der :)

Edit: ser at det er skrevet i Fredrikstad blad at man nektes å vite kjønn på Kalnes på OUL, så da blir det vel privat UL isteden :)

Jeg var på OUL på Kalnes og fikk vite kjønn :) Jeg ventet til hun hadde sjekket alt det medisinske før jeg spurte, var ikke noe problem å få svar.

Lurt å være litt tidlig ute da man skal registrere seg på en data som gir deg kode for hvor du skal møte - vi surret litt så da er det greit å slippe å stresse når man er på et nytt sted. Vi hadde heldigvis ikke problemer med å finne parkering, har vært på sykehuset en gang på morgenen (OUL) og en gang sent på kvelden (annen sjekk) men har hørt mange sier det er problemer rundt skiftendringene. Veldig praktisk å bruke EasyPark appen, da slipper man å betale for mer tid enn man bruker.

De var veldig hyggelige da jeg var der, veldig spent på å føde der. Har hørt at noen blir sendt til Oslo fordi det er så sprengt kapasitet, håper det er ytterst få som opplever det.
 
Noen som har vært på OUL på Kalnes? Lurer på om dere fikk vite kjønnet på OUL?

Jeg vet og respekterer at kjønn ikke er en del av OUL-undersøkelsen, men vet jo at mange steder så får man muligheten til å vite dette likevel hvis det er synlig. Bare lurer på om vi burde tenke på privat UL for å se kjønnet hvis de ikke bruker å opplyse om kjønn der :)

Edit: ser at det er skrevet i Fredrikstad blad at man nektes å vite kjønn på Kalnes på OUL, så da blir det vel privat UL isteden :)
Hei:). Jeg var på oul i januar og hun spurte om vi ville vite mer og da spurte vi om kjønnet:). Hun sa her ser det ut som det ligger ei jente:).
 
Noen som har vært på OUL på Kalnes? Lurer på om dere fikk vite kjønnet på OUL?

Jeg vet og respekterer at kjønn ikke er en del av OUL-undersøkelsen, men vet jo at mange steder så får man muligheten til å vite dette likevel hvis det er synlig. Bare lurer på om vi burde tenke på privat UL for å se kjønnet hvis de ikke bruker å opplyse om kjønn der :)

Edit: ser at det er skrevet i Fredrikstad blad at man nektes å vite kjønn på Kalnes på OUL, så da blir det vel privat UL isteden :)

Jeg hadde den ordinære i Fredrikstad men måtte på kalnes i slutten av januar for å sjekke plasseringen av morkaken. Fikk utrolig nok samme jordmor og hun sjekket godt over baby og kjønn. Det gjorde hun også på den ordinære :)
Kommer nok veldig an på jordmoren. Da søsteren min fikk sin første nektet jordmor å se etter kjønnet :(
 
Kommer nok an på de som utfører. Da jeg var på oul i fredrikstad informerte jeg om at jeg ikke ville vite, men uttrykket jeg fikk tilbake så virket det ikke som hun hadde tenkt til å se etter kjønnet uansett.

Vet om flere som har vært på kalnes og fått vite kjønn:)
 
Jeg hadde ultralyd på Kalnes for et par uker siden og sendte en mail på forhånd for å spørre om de hadde som praksis at enkelte ikke så etter kjønnet. Fikk som svar at alle som ønsket det kunne få vite kjønn, gitt at det var mulig å se det selvfølgelig :)
 
Back
Topp