Svangerskapskontroll

Spørsmål: Hva gjør man hos legen? Trenger jeg det hvis jeg har tatt TUL? Kjenner at det er lenge til uke 17-19 for neste oppfølging, særlig når man har blitt fulgt opp så tett under en IVF-prosess..
Blodprøver og slikt i alle fall.

Spørsmål: Hva gjør man hos legen? Trenger jeg det hvis jeg har tatt TUL? Kjenner at det er lenge til uke 17-19 for neste oppfølging, særlig når man har blitt fulgt opp så tett under en IVF-prosess..
Første kontroll er det blodprøver, så det er viktig, ellers synes jeg det var ganske kjedelig :hilarious: Mye prat ellers. Feks om røyking, alkohol osv. Så for min del, som ikke har problemer med noe av det der og som ikke har noen sykdommer/medisiner osv, så var det lite å prate om :p Derfor ba jeg om å få den sent, synes det var like greit

Første kontroll er det blodprøver, så det er viktig, ellers synes jeg det var ganske kjedelig :hilarious: Mye prat ellers. Feks om røyking, alkohol osv. Så for min del, som ikke har problemer med noe av det der og som ikke har noen sykdommer/medisiner osv, så var det lite å prate om :p Derfor ba jeg om å få den sent, synes det var like greit
Blodprøver og slikt i alle fall.

Skjønner. Jeg drikker ikke en gang kaffe. Men de vil vel mase om overvekt kanskje.. jeg kjenne rjeg gjerne skulle hatt en ultralyd til rundt uke 12, men er jeg liksom manisk da?

Skjønner. Jeg drikker ikke en gang kaffe. Men de vil vel mase om overvekt kanskje.. jeg kjenne rjeg gjerne skulle hatt en ultralyd til rundt uke 12, men er jeg liksom manisk da?
Virker ikke uvanlig med flere, har tenkt til det selv uten at jeg har noen spesiell grunn :) Jeg tror jeg skal dra på tre utenom den ordinære, bare for at jeg vil se at ting går fint. Skjønner hva du mener med manisk, for jeg har tenkt på om de som tar ultralyden kommer til å synes jeg kommer for ofte :hilarious:

Det er noen andre ting se sjekker, uten at jeg er helt sikkert. Som katteeier vet jeg at de sjekker toxoplasmose bl.a. Det er en parasitt som smitter via katteavføring, så inntil videre får mannen æren av å rense dokassen til katten. :rolleyes:

Det er noen andre ting se sjekker, uten at jeg er helt sikkert. Som katteeier vet jeg at de sjekker toxoplasmose bl.a. Det er en parasitt som smitter via katteavføring, så inntil videre får mannen æren av å rense dokassen til katten. :rolleyes:
Den æren har mannen min fått og, synes det er helt greit!:hilarious:

Den æren har mannen min fått og, synes det er helt greit!:hilarious:
Gyn ba om toxo-prøve før hun sendte henvisning til Porsgrunn, men jeg har ikke resultatet. Tenkte å høre om det ved tul, men mannen trenger vel ikke vite om den ev er positiv?? :rolleyes::rolleyes:

Gyn ba om toxo-prøve før hun sendte henvisning til Porsgrunn, men jeg har ikke resultatet. Tenkte å høre om det ved tul, men mannen trenger vel ikke vite om den ev er positiv?? :rolleyes::rolleyes:

Det er vel uansett anbefalt at gravide ikke skal ta kattedoen?
Hadde bedt han gjøre det jeg :hilarious:

Samboer har tatt kattedoen siden en mnd før vi starta å prøve fordi den parasitten kan visst sitte i i noen mnd hat jeg lest.
Anbefales ikke at gravide skal ta kattedoen gjennom hele graviditeten uansett om man består blodprøven eller ikke. Betyr jo ikke at man er garantert å ikke bli smitta senere...

Fikk beskjed om å ringe legen når jeg nærmer meg uke 12. For å få time i uke 12.
JM skal jeg ha telefontime med i morgen, for å fylle ut skjema som hun da må sende i posten :smiley-ashamed004

Korona ass, gjør livet 15 ganger mer innviklet :smiley-angry019

Fikk beskjed om å ringe legen når jeg nærmer meg uke 12. For å få time i uke 12.
JM skal jeg ha telefontime med i morgen, for å fylle ut skjema som hun da må sende i posten :smiley-ashamed004

Korona ass, gjør livet 15 ganger mer innviklet :smiley-angry019
Samme her! Skal ha telefontime med JM om en ukes tid.. Rare tider:/

Eg har vært hos lege når eg var 5+0, men det var for sykemelding. Så skal sl eg på tul 30/4 (6+3) og til uke 10, så blir det blodprøver hos fastlege i uke 12. Jm tar ikke inn tidlig lenger pga Korona, men får ul hver tredje uke pga studie så tenker det ikke er så mye behov for noe mer.

Pratet med jordmor her om dagen. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke fikk komme inn før i uke 24 pga coronatiltak. Alt før det skulle jeg ta med legen. Fått time hos legen 4.mai. Jeg er da 7+6. Håper jeg får tatt blodprøver og alt slikt da.

Eg har vært hos lege når eg var 5+0, men det var for sykemelding. Så skal sl eg på tul 30/4 (6+3) og til uke 10, så blir det blodprøver hos fastlege i uke 12. Jm tar ikke inn tidlig lenger pga Korona, men får ul hver tredje uke pga studie så tenker det ikke er så mye behov for noe mer.
Hva slags studie er du med på?

Samme her! Skal ha telefontime med JM om en ukes tid.. Rare tider:/

Helt enig!
Veldig rare tider! Jeg fikk gode nyheter idag da! Fikk time hos JM i uke 16, istedenfor å vente til uke 24!
De hadde visst "slakke litt" på tiltakene. Men jeg må fortsatt komme alene, så sant jeg er frisk :smiley-ashamed004

• Liker
Reactions: Sis
Hva slags studie er du med på?

Heter conimpreg, de forsker fra før graviditet. Måtte samle urinprøver gjennom syklus til graviditet også er det ulike målinger som aktivitet og blodprøver samt ultralyder gjennom svangerskap. Veldig glad for denne oppfølging spesielt pga tidligere sa og ma.

Heter conimpreg, de forsker fra før graviditet. Måtte samle urinprøver gjennom syklus til graviditet også er det ulike målinger som aktivitet og blodprøver samt ultralyder gjennom svangerskap. Veldig glad for denne oppfølging spesielt pga tidligere sa og ma.
Spennende :)

Helt enig!
Veldig rare tider! Jeg fikk gode nyheter idag da! Fikk time hos JM i uke 16, istedenfor å vente til uke 24!
De hadde visst "slakke litt" på tiltakene. Men jeg må fortsatt komme alene, så sant jeg er frisk :smiley-ashamed004
Så bra da! :D Litt kjipt å må dra alene, men det går vell bra likevell :P

Føler leger praktiser veldig forskjellig innad i kommuner også. Min lege tar ikke første svangerskapskontroll før uke 13, noen uke 12 og har til og med hatt venninner som ikke kommer inn før uke 14-15 :smiley-ashamed004

Jordmor er jeg usikker på. Sist gikk jeg nesten kun til lege, denne gangen her jeg nok mer behov for en jordmor, ettersom jeg vet noenlunde hva jeg har i vente :happy: Men får nok ikke komme inn der heller før rund uke 12..

Back
Topp