Sunn graviditet

Har gått 17 km denne uken, så har klart å nå målet. Jeg er nok heldig som har hund, da må man ut å gå :)

prøvde meg på en sykkeltur i dag på 2 mil, gikk overraskende fint :) men blir vel værre å gå i morgen! Haha

Jeg spiser ganske sunt, ikke godteri osv, problemet mitt er at jeg spiser alt for mye mat, spesielt til middag.
Jeg også :rolleyes: blir alltid så syyyyykt sulten når jeg er gravid :wtf:

Jeg går minimum 42km i løpet av én uke... Dette pga jeg har to faste runder på rett over 3km som jeg går med hundene :happy:
Veide meg i dag siden jeg føler meg så dvask for tiden, men hadde gått ned 3kg, så da hjalp det på litt ;)
Jeg har jo endel ekstra, så alt jeg ikke legger på meg, iallefall I starten, blir jeg veldig glad for :dance011

Jeg hiver meg veldig gjerne på - godt initiativ :)

Jeg gikk opp 30 kg med begge mine og gikk ikke fort ned i ammerperioden i det hele tatt, så jeg må være flinkere denne gangen til å både bevege meg og tenke på hva jeg har av inntak på mat/godsaker. Har begynt å kjenne på kvalmen, så må spise jevnlig gjennom dagen og da blir det litt flere kalorier enn normalt. Tar gjerne imot tips til kvalmevennlige, raske og fine småretter gjennom dagen som holder kvalmen borte :)

Jeg som trodde jeg skulle være sunn og streng. Jeg er sulten hele tiden!!! Og får skikkelig søtsug .. hva skal jeg gjøre. Hvis jeg fortsetter så blir jeg :wideyed:

Jeg som trodde jeg skulle være sunn og streng. Jeg er sulten hele tiden!!! Og får skikkelig søtsug .. hva skal jeg gjøre. Hvis jeg fortsetter så blir jeg :wideyed:

Jeg slet også med vanvittig ulvehunger forrige graviditet, og det ble jo ikke bedre av at jeg ble kjempekvalm og dårlig om jeg ble det minste sulten.. Så jeg måtte spise hele tiden, følte jeg.

Jeg fylte på med mye væske. Drakk mye boblevann, det fylte opp magesekken og hjalp mot kvalmen.

Ellers mye grønnsaker, som inneholder lite kalorier.

Og passe på å være ekstra aktiv.. selv om det ikke alltid er så lett når man gjerne føler seg dårlig, sliten, og gjerne får bekkenløsning på toppen.

Jeg slet også med vanvittig ulvehunger forrige graviditet, og det ble jo ikke bedre av at jeg ble kjempekvalm og dårlig om jeg ble det minste sulten.. Så jeg måtte spise hele tiden, følte jeg.

Jeg fylte på med mye væske. Drakk mye boblevann, det fylte opp magesekken og hjalp mot kvalmen.

Ellers mye grønnsaker, som inneholder lite kalorier.

Og passe på å være ekstra aktiv.. selv om det ikke alltid er så lett når man gjerne føler seg dårlig, sliten, og gjerne får bekkenløsning på toppen.
Hva er egentmig symptomene på bekkenløsning??
Jeg av en eller annen grunn ble såååå sliten. Andpusten og vondt i ryggen etter å bare dra til legen og ta blodprøve. Når jeg kom hjem og la meg så ble jeg mye bedre. Ble så bekymret. Dette er bare begynnelsen :D

åh tusen takk for gode råd. Skal prøve de.

Hva er egentmig symptomene på bekkenløsning??
Jeg av en eller annen grunn ble såååå sliten. Andpusten og vondt i ryggen etter å bare dra til legen og ta blodprøve. Når jeg kom hjem og la meg så ble jeg mye bedre. Ble så bekymret. Dette er bare begynnelsen :D

åh tusen takk for gode råd. Skal prøve de.

Det er hovedsaklig smerter i bekken- og ryggområdet. Det er vel forskjell på bekkenløsning og bekkenlåsning, med at noe kjenner man mest i ryggen og andre mest i bekkenet, men jeg har ikke helt satt meg inn i det.

Jeg fikk ihvertfall veldig vondt rundt bekkenet når jeg gikk, og endte opp med å kun klare å ta små museskritt. All bevegelse som innebar at kneet havnet bak hoften, var vond, så når jeg gikk måtte jeg sette foten foran meg, og så passe på å bare bevege resten av kroppen etter så langt at kne og hofte var på linje, altså 90 grader på bakken. Så kjempelurt ut, tenker jeg..

Det er normalt å føle seg sliten. Det er hormonene som gjør det. Første trimester er for mange det hardeste, nettopp pga alle disse hormonene. Jeg var helt ufattelig sliten enkelte dager, føltes som om jeg hadde døgnet tre døgn på rad og løpt maraton hver dag i en uke. Det er også helt normalt å bli andpusten. Blodvolum øker, kroppsvekt øker, hvilepulsen går opp, og kroppen får rett og slett skikkelig juling.

Men husk nå for all del på at graviditet IKKE er en sykdom ;)

Jeg har bestemt meg for å gå 7-10 000 skritt hver dag så lenge kroppen orker. Foreløpig går det greit, men jeg døøøør jo av denne varmen. Denne uka har jeg gått tur kl 23 :dead: Jeg har som mål å forsøke å ikke gå opp noe særlig før 2 trimester hvertfall, men både hormontilskudd, varmen og treg mage spiller meg noen puss om dagen tror jeg. Glad det skal begynne å regne i morgen :smiley-angelic003
Er bare 5+1 så regner med flere symptomer kan melde seg de nærmeste ukene, ære være dere som lever med kvalmen allerede.

Det er hovedsaklig smerter i bekken- og ryggområdet. Det er vel forskjell på bekkenløsning og bekkenlåsning, med at noe kjenner man mest i ryggen og andre mest i bekkenet, men jeg har ikke helt satt meg inn i det.

Jeg fikk ihvertfall veldig vondt rundt bekkenet når jeg gikk, og endte opp med å kun klare å ta små museskritt. All bevegelse som innebar at kneet havnet bak hoften, var vond, så når jeg gikk måtte jeg sette foten foran meg, og så passe på å bare bevege resten av kroppen etter så langt at kne og hofte var på linje, altså 90 grader på bakken. Så kjempelurt ut, tenker jeg..

Det er normalt å føle seg sliten. Det er hormonene som gjør det. Første trimester er for mange det hardeste, nettopp pga alle disse hormonene. Jeg var helt ufattelig sliten enkelte dager, føltes som om jeg hadde døgnet tre døgn på rad og løpt maraton hver dag i en uke. Det er også helt normalt å bli andpusten. Blodvolum øker, kroppsvekt øker, hvilepulsen går opp, og kroppen får rett og slett skikkelig juling.

Men husk nå for all del på at graviditet IKKE er en sykdom ;)
Tusen takk for god forklaring
Jeg skal aldri klage på symptomer. Kan gjerne ha det så ille som mulig så lenge alt går fint med graviditeten. Ja sant hele kroppen er i surr.
Det er så rart. Klarer ikke å sette ord på hva jeg vil eller har lyst til.

Dere er så flinke

Skulle være sunn denne graviditeten, men det har gått i dass :arghh:

Forrige uke var det eple, ritz kjeks og Loff.. Tenkte at nå skal jeg være flink. Men blitt noen ritz kjeks i dag, fått i meg 2 knekkebrød. Er så kvalm. Forrige uke kastet jeg opp halve dagen men har ikke fått ned i vekt da :bored:

Redd at denne graviditeten øker kiloene fort og mye :arghh:

Savner veldig å kunne trene. Prøvde til uke 6.. men ble svimmel hele tiden. Ser for meg å begynne med bassengtrening så snart nytt kurs starter. Må virkelig holde meg i aktivitet.. har så mye å si for min nattesøvn, mitt energinivå og trivsel generelt.

Når det gjelder kostholdet, har jeg i det siste fått lyst på ting jeg ikke har spist i flere år - for det meste veldig usunne ting, men sånn er det bare, tenker jeg! Jeg er ikke redd for usunn mat i seg selv, for jeg klarer å begrense det slik at det blir ikke BARE det, men vet jo at det er tom energi for min kropp. Føler meg uggen og kvalm av det. Jeg håper å få litt bedre kontroll over egen kropp igjen etter uke 12, og begynner å trene/spise litt mer som før.

Skaffet meg PT i forbindelse med graviditeten for å kunne trene mest korrekt og skånsomt for å oppnå en sterkere mammakropp! Det hjelper absolutt på motivasjonen, og anbefaler det på det varmeste :) (tenker en sunn graviditet trenger ikke nødvendigvis sirkulere rundt et tall!!!). PT'en min har etterutdanning innenfor graviditet og trening! :)

Hittil står jeg på stedet hvil, veier fortsatt det samme som før jeg ble gravid, 57 kg, (14 + 0 i dag). Forrige svangerskap gikk jeg opp nærmere 30 kg. Håper jeg klarer å begrense det denne gangen:D

Tenker det er noen få og enkle grep man kan ta under svangerskapet for å føle seg fornøyd med seg selv. Og som kanskje ikke er så vanskelig å gjennomføre.

1.gå minst 10 000 skritt hver dag

2. Kjøpe inn frukt og sunne alternativer hvis trangen plutselig slår inn (hekta på kiwi om dagenxsmile9) spiser det på kvelden når jeg plutselig er sugen på noe..

3. Kjøp inn vektstang, så kan man fokusere på å trene noe i svangerskapet og beholde noe av muskelmassen. Jeg har fokus på armer, skuldre og øvre del av rygg. Noen knebøy. Bare for å holde kroppen noe vedlikehold. Tar nødvendigvis ikke mer enn 20 min å fullføre het helt ok program mens man ser på tv hjemme

4. Spise sunt, begrense karbohydrater i løpet av dagen.

Fyll opp kjøleskapet med gode fristelser, kesam/vaniljekesam/cottage cheese med bær, den frukten du elsker, epler med kanel er digg når du har sukker sug! :p lag grønnsaksdipp til hele familien, proteinrike vafler/pannekaker. Mulighetene er mange. Kanskje man til og med kan få hele familien på en sunnere livstil oppi det hele ☺️

Slenger meg med her! Jeg venter mitt 3. barn, og føler jeg ikke trenger å gå opp fryktelig mye. Husker ikke hvor mye jeg har gikk opp de to forrige svangerskapene, men veier nok ca 15 kg mer enn det jeg skulle ønske jeg gjorde før jeg ble gravid igjen nå.

Så fint at det er så mange som er motiverte til å trene og gå turer på mange skritt!
jeg beundrer dere som får til det!!
Selv var jeg godt i gang med trening og sunt kosthold før denne lille overraskelsen i magen dukket opp.
Nå er det umulig, har for lite energi som det er, så har ikke sjans. Blir så fort sliten og må hvile, og så fort jeg går en litt for lang tur kjenner jeg bekkensmerter som kommer snikende, og det er ikke noe jeg ønsker å trigge.

Men jeg tenker det kan være greit å passe på kostholdet i den grad det går. Neimen ikke lett det heller, for er jammen ikke mye som frister om dagen, så må jo nesten bare spise det som en føler går å få ned.

Det er jo også fort gjort å tenke at man må unne seg det en har lyst på når en er gravid, husker jeg spiste mye skolebolle i mitt første svangerskap.
Nå tenker jeg at det jo strengt talt ikke er nødvendig, iallfall ikke til hverdags!
Gjelder jo å tenke litt sånn alt med måte.

Husker også at det er fort gjort at andre dytter på en ting fordi en er gravid.
«Du kan jo ta et kakestykke til, du som spiser for to!».

Nå synes jeg også det er vanskelig med denne kvalmen, brekker med så lett om jeg blir altfor sulten.

Sikkert lurt å fylle opp kjøleskapet med sunne ting som bær, gulrøtter og epler om det funker, men sånne ting frister dessverre lite for meg nå.

Satser på at jeg får begynne å trene ordentlig igjen etter babyen er ute. Man skal jo ikke slanke seg når en ammer, men det skader jo ikke å være i aktivitet og gå mange turer og spise sunt osv.

Slenger meg på! Har letet etter en sånn tråd!!

Jeg gikk opp sikkert... 22-23 kg forrige svangerskap. Veier den dag i dag ti kg mer enn ved starten av forrige svangerskap, så det er ikke så forbanna phett når i utgangspunktet da var litt on the heavy side.

Jeg følte meg absolutt fin forrige svangerskap, men med én gang ungen var ute begynte jeg å legge merke til hvor mye jeg hadde lagt på meg utenom magen.

Jeg vil gjerne gå opp maks 15 kg. Problemet er at alle mine vanlige "matregler" forsvinner når jeg er gravid. Sånn som sjokomelk, det drikker jeg aldri - masse unødvendige kalorier. Men i gravid tilstand..? "Å, SJOKKOMELK, jeg tar tre jeg!! Og kanskje noen kjeks siden det er tirs.. jaja, hvem bryr seg. To middager på en dag funker jo? Spagetti til middag og tomatsuppe til kvelds- lett!".

Greia er at jeg er legger lett på meg, så jeg (før jeg fikk barn) har alltid vært streng på hverdagsmat. Det er bare så sjukt ut av vinduet...

Noen som trener med kettlebell her? Har en på 8kg, det er ikke for tungt det når man er gravid?

Noen som trener med kettlebell her? Har en på 8kg, det er ikke for tungt det når man er gravid?

Man kan stort sett trene som vanlig sier legen,men har vel hørt at magemusklene skal man være mer forsiktig med. Så lenge man ikke kjenner ubehag skal det ikke være farlig å trene, man må vel se an sin egen form xsmile3

Trener selv med 20kg i knebøy,valgt å ta det lett siden jeg er gravid.

Jeg har ei på snart to og magemusklene mine har ikke samlet seg enda. Har ikke vært vondt eller no, men er det noe jeg kan gjøre for å samle de ordentlig igjen? Trente en del fram til hun ble et år ca, men vært lite etter det.

Jeg har ei på snart to og magemusklene mine har ikke samlet seg enda. Har ikke vært vondt eller no, men er det noe jeg kan gjøre for å samle de ordentlig igjen? Trente en del fram til hun ble et år ca, men vært lite etter det.
Jeg har ei venninne som slet med det samme. Hun dro enten til PT eller fysioterapeut (husker ikke), for å få øvelser som kunne hjelpe.

Back
Topp