Sunn graviditet

Dette vil jeg også være med på! Gikk opp 16kg sist. Er litt tyngre nå enn jeg var på starten av forrige svangerskap, så håper jeg ikke går opp 16kg på nytt:joyful: Men var mye mindre aktiv da, så må bare håpe jeg klarer å trene litt, leke med datteren min og være på jobb lengst mulig:D

Jeg vil også være med!! Er alt for gla i sjokkis :p Så jeg trenger sårt motivasjon for å ikke rase opp i vekt denne gangen. Sist gikk jeg bare opp 6kg, men det var nok fordi jeg hadde en del muskler som forsvant under graviditeten. Ramla ned 18kg etter fødsel, men nå er jeg tilbake der jeg var før siste svangerskap:rolleyes: Ups and downs si!

Så nyttig tråd ☺️ Slenger meg gjerne med her. Er førstegangs og har en del kg for mye. Hadde tenkt å gå ned litt mer før jeg ble gravid, men rakk å få av ni kg. Så tenker å fortsette å jobbe hardt fremover, ønsker å gå ned et par til. Det er nok mye enklere tenkt enn gjort, men jeg vil gi det en sjans, alt hjelper! Syns det er godt at jeg har ni kg å gå på, kroppen fungerte fint på den vekten, men jeg vil ikke over det.

Jeg spiser lavkarbo med et par avbrudd, og kos i helgene og har fått det klarert med min gynekolog. Går også på Metformin og håper de kan hjelpe meg videre nå i første trimester!

Så gøy med så masse aktivitet og engasjement her! Håper vi kan holde liv i tråden helt til februar!:D Så flinke vi alle er som har lyst å være sunne og friske i graviditeten! Det er bra for mor og baby:dummy1::dummy:

Så, hva tenker dere om små «utfordringer»? Feks en gåtur, å lage seg en sunn frokost med bildebevis her (da kan vi jo inspirere hverandre også!) eller noe annet? Bare litt idémyldring:D

Her er jeg hekta på kyllingsalat med grønnsaker, litt pasta og salat/wrapskylling. Spiser til både lunsj og middag noen dager, går veldig fort å lage også:)

Så gøy med så masse aktivitet og engasjement her! Håper vi kan holde liv i tråden helt til februar!:D Så flinke vi alle er som har lyst å være sunne og friske i graviditeten! Det er bra for mor og baby:dummy1::dummy:

Så, hva tenker dere om små «utfordringer»? Feks en gåtur, å lage seg en sunn frokost med bildebevis her (da kan vi jo inspirere hverandre også!) eller noe annet? Bare litt idémyldring:D

Her er jeg hekta på kyllingsalat med grønnsaker, litt pasta og salat/wrapskylling. Spiser til både lunsj og middag noen dager, går veldig fort å lage også:)
Jeg stemmer for utfordringer :)

Har sniki her inne litt, og digger at det er så mange som er med :happy:
Selv håper jeg på å ikke gå opp alt for mange kg i svangerskapet, nå er jeg ikke den som spiser noe særlig og har slitt mtp på mat osv tidligere. Men ting har brått endret seg etter jeg fant ut at jeg ble gravid, jeg trenger å spise mer men samtidig sunt og varierende.

Forrige svangerskap la jeg på meg 10 -11 kg. Men så veide jeg 110 kg som høygravid, denne gangen veier jeg rundt 60.
forrige svangerskap hadde jeg cravings på elerado marsipan pølse og first price revet ost med taco saus. Ikke akuratt det sunneste..

Nå har jeg gått til innkjøp av zero oh saft is som jeg unner meg på kvelden om jeg har lyst på noe. Har jo nettopp sagt opp treningsabonnementet mitt, haha. Men får jo ikke trent uansett for er stengt.
Jeg tenkte å bli flinkere til å bevege meg hjemme, ta med guttungen på 5 år ut å gå turer, på leke plassen og prøve å få aktivisert familien hjemme.

Gleder meg til å følge meg her, og jeg stemmer for at man kansje kan legge inn mat tips osv til hverandre , for å motivere :happy:

Hvis man sliter med å komme seg ut finnes det utallige instagramkontoer, Facebookkontoer og Youtubekanaler med folk som viser hjemmeøvelser. Man kan gjøre så mange øvelser bare med egen kroppsvekt. Om man ønsker å bygge litt styrke, men ikke har f.eks vekter hjemme kan man bruke det man har i hjemmet: malingspann, flasker fylt med vann, osv. Det er så enkelt, og bare 15 min 3 dager i uka hjelper. Alt hjelper! Jeg heier på oss :D

F.eks gå så og så mange km i løpet av uka (f.eks 10-15 km? Eller begrense skokoladeplatene til en pr. Uke? Ha minst en grønnsak/frukt til hver middag og lunsj? Små delmål på veien hjelper nok mer enn å skulle løpe marston med den lille i magen :)
Alle slags utfordringer tenker jeg. Vi er så mange forskjellige og trenger motivasjon til ulike ting. Jeg personlig trenger motivasjon til å både bevege meg mer, spise sunnere og kutte ned på sjokolade/godis. :whacky011 Eller kanskje ikke sjokoladen nå, men vanligvis. Har utrolig nok ikke hatt lyst på sjokolade siden jeg ble gravid denne gangen.

Mitt største problem er mengden mat. Jeg spiser forholdsvis sunt, har feks. ikke spist godteri på lenge.. Men middagene kunne med fordel vært sunnere og litt mindre (jatakk til oppskriftstips), og jeg trenger motivasjon til å bevege meg nok ila en dag. Har hjemmekontor frem til sommeren, så blir ikke så mye aktivitet kan man si :wacky: Så antall km ila en uke hadde vært gøy syns jeg!! Liker at vi er så mange som hiver oss med allerede :)

Idag hadde jeg første treningsøkt siden jeg fant ut at jeg var gravid. Jogget en tur, fant en bakke - kjørt 6 runder bakke-intervall, og jogget hjem. Utrolig deilig å ha bevegd seg igjen, og merket ingen plager - bortsett fra at jeg kanskje ble en tanke mer andpusten enn vanlig. Anbefales om man vil ha en effektiv men ikke for lang økt ;) Håper formen holder seg slik fremover.. :nailbiting:

Helt supert med en slik tråd!! :shy: Jeg har nylig gått ned 21kg og veier nå 82kg. Håper at jeg ikke går opp ekstremt mye under svangerskapet, men er veldig redd for det. Er førstegangsgravid.
Min plan er å gå regelmessige lange turer med hunden min, følge tallerkenmodellen ved middag og ellers ta sunne valg. Jeg vil tipse om zero sine is på pinne - de er kjempegode :woot:

Hei. Vil gjerne bli med♥️
Vet ikke om jeg kan bli kalt for førstegangs. Men ble gravid 2 ggr ifjor men mistet. Siste mistet med senabort/MA i uke 14 men jeg hadde gått opp allerede 10 kg!!!. Sliter med å få de ned.
min plan er å spise ofte små porsjoner. Masse frukt og lite av is/godteri osv

Jeg vil være med :happy:
Første svangerskap: 63 kg startvekt, gikk opp 20 kg.
Andre svangerskap: 79 kg startvekt, gikk opp 12 kg.

Nå veier jeg mye.. 86 kg. Skal gjøre alt i min makt for å ikke gå opp så mye denne gangen. Problemet mitt er at jeg har blitt så dårlig når jeg er gravid. Første svangerskap hadde jeg bekkenløsning og kostholdsregulerte svangerskapsdiabetes. Andre svangerskap hadde jeg kvalme til uke 30, bekkenløsning og insulin krevende svangerskapsdiabetes.

Spent på hvordan det blir nå. Men skal prøve å være aktiv og sunn, for de 2 andre barnas del, og for min egen selvfølelse :)

For en god gjeng vi er her inne! Kjekt med aktivitet i tråden. Jeg har hatt en liten forumpause, mye som skjer på hjemmebane med jobb, aktiv toåring og oppussing:D

Nå er det søndag, og en ny uke står for tur. Hva sier dere, skal vi prøve oss på å gå 10 km tur tilsammen innen neste søndag?:D Eller syntes dere det var for mye/for lite km?:)

For en god gjeng vi er her inne! Kjekt med aktivitet i tråden. Jeg har hatt en liten forumpause, mye som skjer på hjemmebane med jobb, aktiv toåring og oppussing:D

Nå er det søndag, og en ny uke står for tur. Hva sier dere, skal vi prøve oss på å gå 10 km tur tilsammen innen neste søndag?:D Eller syntes dere det var for mye/for lite km?:)

Den er jeg absolutt med på:woot: synes 10km er perfekt:joyful:

I'm in! 10 km er fint. Vi kan evt. jekke opp hvis vi ser at vi er mange som klarer. 1-2-3-gå :D jeg heier på oss!

Ja helt enig, 10 km er perfekt. Så kan vi prøve å øke uke for uke ;) jeg trener også styrke annenhver dag. Bruker mye hjemmetreningsvideoer f.eks fynkygine har mage fine korte økter, både for "vanlige og gravide!

Jeg er med! :)

Kan jo tipse om min standard hjemmekontor lunsj som er ganske mager og veldig mettende, omelett med mager cottage cheese og litt stekt sjalottløk. Bruker minimalt med olje, 1 egg og en ekstra eggehvite + 50-70 gram cottage cheese! Havner på rett rundt 200 kalorier! :happy::happy:

Last edited:
Back
Topp