Strikking...

Ja visst jeg finner strikkesakene mine da, leita litt igår og har leita siden vi kom hjem. Lurer på om jeg har vært så uheldig og gitt med feil pose til svigermor, for hun skulle få noe garn av meg. Så har ringt henne og hun skulle sjekke. Kjenner jeg har begynt å få litt nerver :p Ellers får jeg bare stikke innom europris eller husfliden på mandag.

Jeg var forresten innom på husfliden idag ettersom gubben tok oss med på fårefestivalen, og der jobba ei bekjent av meg; som var villig til å vise meg litt om strikking i høstferien hennes! :D Jeg ante ikke at hun jobba der eller kunne strikke :p

Lett for! Men kjedeli om du må venta te mandag då.. Heh.. Syntes vertfall eg!:p når eg får åndo øve meg må eg strikka nåke asap! Heh..:p

So kjekt då!:D blir allti lettare når du får sånn hjelp ansikt te ansikt!:) då må du jo ta imot all hjelp du kan få! ;) kan du litt,kjem du veldi longt!:) og strikking e jo ikkje berre kjekt heller, e jo nyttig og!;)
 
Lett for! Men kjedeli om du må venta te mandag då.. Heh.. Syntes vertfall eg!:p når eg får åndo øve meg må eg strikka nåke asap! Heh..:p

So kjekt då!:D blir allti lettare når du får sånn hjelp ansikt te ansikt!:) då må du jo ta imot all hjelp du kan få! ;) kan du litt,kjem du veldi longt!:) og strikking e jo ikkje berre kjekt heller, e jo nyttig og!;)
Ja det er nettopp den jeg har nå, så jeg får litt noia av å ikke finne det! :p

Ja sant, men hun sa at sokker var noe av det verste man kunne finne på å strikke da x)
 
Ja det er nettopp den jeg har nå, så jeg får litt noia av å ikke finne det! :p

Ja sant, men hun sa at sokker var noe av det verste man kunne finne på å strikke da x)

Hehe.. Føle din frustrasjon! :p eg veit ikkje kor mongen pinna i samme størrelse eg har liggande..:p Bare fordi eg ikkje fant dei eg trong i tide.. Heh..:p

Neeesj..;-) sokka kan vera lett da!;) da dei fleste slite me når da kjem te sokka e jo å strikka me fem pinna!;p når du kan denna hælen kjem du te å strikka sokka te da tyte ut av øyrene dine!!;)
 
Hehe.. Føle din frustrasjon! :p eg veit ikkje kor mongen pinna i samme størrelse eg har liggande..:p Bare fordi eg ikkje fant dei eg trong i tide.. Heh..:p

Neeesj..;-) sokka kan vera lett da!;) da dei fleste slite me når da kjem te sokka e jo å strikka me fem pinna!;p når du kan denna hælen kjem du te å strikka sokka te da tyte ut av øyrene dine!!;)
Jeeeeg faaaaant!!! Men ikke alle sakene, bare noe tilfeldig fra flyttinga i slutten av mars :p Da kan jeg ihvertfall øve!
 
Her e vertfall bilde av korleis eg hente opp masker! :) strikka hæl øve 20m, så eg tar opp lika mongen no -10 på kvar sia!:)

På første bilde ser du kanten av hælen, dei maskene eg plukke opp. Neste bilde "ferdigplukka"!:)
 

Vedlegg

  • 1411222170072.jpg
    1411222170072.jpg
    42,1 KB · Visninger: 13
  • 1411223422641.jpg
    1411223422641.jpg
    57,7 KB · Visninger: 15
Plukkfisk :D
Driver å styrer med bilder og slikt til opplegg av to sokker i magic loop. Måtte reinstallere iTunesen min først o_O :p

Kan vel si det slik.
To nøster (lettere enn om du tar de fra samme nøste, alt. er å dele opp ett nøste, men det er tidskrevende :p )
Rund pinne i str du trenger, selv bruker jeg nå 3 mm og tror det er 80 cm, men 60 går det også :)
Og så må du har et lass med tålmodighet og tunga rett i munn :p

Så skal jeg komme med bilder etterpå :p
 
Plukkfisk :D
Driver å styrer med bilder og slikt til opplegg av to sokker i magic loop. Måtte reinstallere iTunesen min først o_O :p

Kan vel si det slik.
To nøster (lettere enn om du tar de fra samme nøste, alt. er å dele opp ett nøste, men det er tidskrevende :p )
Rund pinne i str du trenger, selv bruker jeg nå 3 mm og tror det er 80 cm, men 60 går det også :)
Og så må du har et lass med tålmodighet og tunga rett i munn :p

Så skal jeg komme med bilder etterpå :p

Ooo.. Spennande!:D
 
Her e vertfall bilde av korleis eg hente opp masker! :) strikka hæl øve 20m, så eg tar opp lika mongen no -10 på kvar sia!:)

På første bilde ser du kanten av hælen, dei maskene eg plukke opp. Neste bilde "ferdigplukka"!:)

Nå har jeg kommet til det punktet hvor du peker og visser fellingen. Har nå 18 m totalt. Hva gjør jeg så? Skal jeg strikke vanlig til jeg kommer til de to siste før de 8 m, strikke dem sammen også strikke to på begynnelsen og to på slutten av 8m?

Jeg har forresten bare strikket rett, for å ikke gjøre det vanskeligere for meg akkurat nå :p
 

Vedlegg

  • 1411225466074.jpg
    1411225466074.jpg
    51,9 KB · Visninger: 16
Nå har jeg kommet til det punktet hvor du peker og visser fellingen. Har nå 18 m totalt. Hva gjør jeg så? Skal jeg strikke vanlig til jeg kommer til de to siste før de 8 m, strikke dem sammen også strikke to på begynnelsen og to på slutten av 8m?

Jeg har forresten bare strikket rett, for å ikke gjøre det vanskeligere for meg akkurat nå :p

Me 18 masker ville eg då ha "delt hælen opp" 5,8,5. Altså fem maske på kvar yttersida av hullene. Skjønne? 8 i midten.

Då strikke du fram te du har 5 maske igjen på pinnen, snur og strikke tebake te du har 5 maske igjen på den andra sio.
 
Fikk jeg det til?? Jeg brukte 20 masker og etter første felling hadde jeg 18 igjen.. Men jeg tror ikke jeg har gjort det helt riktig med fellingen, men den ble jo hælformet allikevel x)
 

Vedlegg

  • 1411226856914.jpg
    1411226856914.jpg
    75,2 KB · Visninger: 17
  • 1411226872944.jpg
    1411226872944.jpg
    73,8 KB · Visninger: 17
Me 18 masker ville eg då ha "delt hælen opp" 5,8,5. Altså fem maske på kvar yttersida av hullene. Skjønne? 8 i midten.

Då strikke du fram te du har 5 maske igjen på pinnen, snur og strikke tebake te du har 5 maske igjen på den andra sio.
Sjekk posten over :)
 
Fikk jeg det til?? Jeg brukte 20 masker og etter første felling hadde jeg 18 igjen.. Men jeg tror ikke jeg har gjort det helt riktig med fellingen, men den ble jo hælformet allikevel x)

Da ser jo ikkje gale ut i da heila detta!!:D ser ikkje so godt sio da e mørkt garn, men som du seie-hælforma denna!!;) flinko! :D hurra!!:) prøv å strikk ein me glattstrikk no då!;) kanskje du ser da lettare då, me fellingo onda tenke eg på.. :)
 
Heh.. So bra!;) då e da bare å smi mens du har da i fingrane!:) So kan du jo prøva deg på ein større hæl ettekvart og!:)
Følte at denne ikke ble like bra?

Den ble så sammenkrølla, så jeg måtte holde den 'bent' med fingrene, ellers kunne den minne om en tommelvarmer x)
 

Vedlegg

  • 1411230876430.jpg
    1411230876430.jpg
    53,6 KB · Visninger: 17
  • 1411230887405.jpg
    1411230887405.jpg
    68,1 KB · Visninger: 16
Men nå veit jeg ihvertfall hva det går i, så da prøver jeg meg på en oppskrift! Kanskje jeg har bedre sjangse for å forstå dem nå som jeg har nesten fått det til :p
 
Da, skal vi se, Plukkfisk :D

To nøster :D Og en rundpinne i ønsker str med 60 eller 80 cm (her brukte jeg 3mm/80 cm)
Jo mykere wiren er jo lettere er det ;)
JVBSST.jpg


Legger først opp halvparten av den ene sokken
Jeg legger opp til 34 m, så 17 m først
bY9qSz.jpg


Så tar du tråden fra det andre nøstet
Her legger du opp alle 34 m :) Jeg har satt et merke i midten for å gjøre det lettere å dele dem på midten etterpå :)
z72QTw.jpg


Så deler du arbeidet i 2
På den pinnen du har i høyre hånd nå, skal du ha 17 m fra den første "sokken" og de 17 første fra den andre "sokken". Du skjønner når du deler :)
Lfa4vm.jpg


WPd07h.jpg


Så tar du opp tråden fra den første sokken
Nå legger du opp de siste 17 m på venstre pinnen. Den som kun har halvparten fra sokk nr 2 :)
Da skal det slik ut.
qDT4sp.jpg


og så er det bare starte og strikke :D :p
Husk når du har strikke de 17 første m må du huske å bytte tråd før du forsetter på neste sokk. :)
Skjønte du?
w7cnMp.jpg



Så da gjelder det bare å holde tunga rett i munn og klumse i vei :p hehe... Sånn litt startproblemer i begynnelsen er å beregne :D :p
 
Back
Topp