Snart normal hverdag igjen?

Endelig sier jeg!!! Og jeg håper vi holder det åpent, jeg håper også vi snart får det i hus så vi kan leve normalt også utenfor grensene. Jeg skjønner ikke helt hvorfor vi skal holde stengt når viruset er ikke er veldig farlig for barn. Jeg håper alle vet at det dør barn hvert år av influensa og rs virus. Vi har aldri stengt hele norge likevel for det er med i beregningen, det er trist men vi klarer ikke å beskytte oss mot alt i livet.
Man har nå vaksinert mer enn risikogruppen, må må vi åpne og få norge i gang igjen. Vi kan ikke drive sånn som dette i evig tid for ingen virus forsvinner. Men dessverre så tror jeg mange har blitt skremt vettet av, ser ikke på data i det hele tatt og tror at alle som får korona i huset dør eller blir alvorlig syke. Derfor tror jeg det tar lang tid før norge blir norge igjen..

Ingen barn i risikogruppen har fått vaksine - det synes jeg smittevernveileder kunne tatt hensyn til en liten stund til, fremfor full gjenåpning. Alvorlig syke/kronisk syke barn blir nå enda mer isolert enn noen gang.

Ingen barn i risikogruppen har fått vaksine - det synes jeg smittevernveileder kunne tatt hensyn til en liten stund til, fremfor full gjenåpning. Alvorlig syke/kronisk syke barn blir nå enda mer isolert enn noen gang.

Ja, jeg har et slikt barn i min omgangskrets. Får bok vaksine på 12 års dagen i vinter

Endelig sier jeg!!! Og jeg håper vi holder det åpent, jeg håper også vi snart får det i hus så vi kan leve normalt også utenfor grensene. Jeg skjønner ikke helt hvorfor vi skal holde stengt når viruset er ikke er veldig farlig for barn. Jeg håper alle vet at det dør barn hvert år av influensa og rs virus. Vi har aldri stengt hele norge likevel for det er med i beregningen, det er trist men vi klarer ikke å beskytte oss mot alt i livet.
Man har nå vaksinert mer enn risikogruppen, må må vi åpne og få norge i gang igjen. Vi kan ikke drive sånn som dette i evig tid for ingen virus forsvinner. Men dessverre så tror jeg mange har blitt skremt vettet av, ser ikke på data i det hele tatt og tror at alle som får korona i huset dør eller blir alvorlig syke. Derfor tror jeg det tar lang tid før norge blir norge igjen..
Uenig , jeg tror ikke mange er skremt vettet av eller tror at alle dør eller blir alvorlig syke . De færreste ser ut til å tro det og har en mening om at de som blir det har en underliggende sykdom, men sånn er det ikke

Det er som Sara skriver, et tveegget sverd.

Alarmknappen ble trykket inn i mars 2020, og vi har alle fått med oss beskjedene om å holde avstand, unngå smitte mm. Samfunnet må åpne og normaliseres igjen en dag, men det er ikke så enkelt å ikke bry seg om smitten mer når vi så lenge har hørt at vi må unngå smitte. Både fordi vi har levd på en bestemt måte I 1,5 år nå, men også for oss med barn under 12 år som ikke får vaksine og som vi må regne med skal smittes av covid19 nå da. Statistisk går det jo bra med de fleste... Men det er klart det er ubehagelig å tenke på at de nå skal smittes. Samtidig hadde jeg syntes det var vanskelig om vaksine ble godkjent for dem også, for jeg lurer jo hva som har størst statistisk risiko av sykdom og vaksine, for noe risiko er det med begge.

Nå er vaksine godkjent og anbefalt for barn ned til 12 år, som betyr at myndighetene mener det er bedre for dem å ta vaksine enn å få covid19. Da føles det litt rart at samfunnet har åpnet såpass mye at smitten florerer blant disse, slik at mange ikke rekker bli vaksinerte før de er smittet. At man ikke venter med å la smitten spre seg til de som vil er vaksinerte føles rart og uansvarlig når myndighetene mener vaksine er bedre enn covid19, det henger ikke sammen i mine øyne.

Det føltes heller ikke spesielt greit at samfunnet åpnet og smitten spredte seg voldsomt før både jeg og mange andre (50%av befolkningen) var fullvaksinerte. Hvor ble det av dugnaden da? Jeg hadde nemlig heller ikke lyst å få covid19 uten å være vaksinert.

Det virker dessverre som at siste innspurten av dette har vært preget av valgkamp og den økonomiske driven om å få ting i gang igjen. Samfunnet må tilbake til en normal, men hva med å holde i alle fall litt tilbake på enkelte ting inntil de som skal vaksineres er blitt vaksinerte? Det hadde gitt mer mening å drifte skoler og barnehager på gult nivå en stund til, men åpne for normal skjenking og arrangementer for voksne i større grad siden de voksne nå er fullvaksinerte, men man ennå jobber med saken for de fra 12 år og oppover.

Uenig , jeg tror ikke mange er skremt vettet av eller tror at alle dør eller blir alvorlig syke . De færreste ser ut til å tro det og har en mening om at de som blir det har en underliggende sykdom, men sånn er det ikke
Og så er det heller ikke bare død og innleggelse som er av betydning. At studier viser at opp til 50% sliter med Long covid synes jeg faktisk er mest skremmende med det. 6 måneder etter har rundt 50% fremdeles symptomer, uavhengig av hvor sterke symptomer de hadde som syke og delvis uavhengig av alder (de aller yngste vet jeg ikke om er med i regnestykket)

Men skal de tvinge ungdommen til å vaksinere seg? Det er enten det eller å holde Norge på samme vis som det har vært :shy: her ville "kun" 50% av ungdomsskoleelevene vaksinere seg.

Jeg skrev et svar til deg, men fikk ikke quotet:p

Jeg synes det er skummelt å åpne helt opp igjen. Selv er jeg fullvaksinert og det er de fleste voksne rundt oss, men jeg er redd for at unga skal bli smitta. Redd for at de blir veldig syke. Jeg er også redd for at smitten tar helt av igjen og blir verre enn noen gang. Jeg kommer fortsatt til å holde avstand.

Alvorlige kroniske barn under 12 år får ikke vaksine for det er ikke vaksine. Man finner stadige nye risikogrupper, men barn i risikogruppa er faktisk mer rusta mot denne sykdommen en older or på 80. Så nei vi kan ikke stenge hele samfunnet for alltid frem til 100% vaksinering

Sånn er det ikke med alle sykdommer, mange kan bli alvorlig syke uten underliggende sykdommer av andre virus også. Skal vi for alltid holde stengt?

Sånn er det ikke med alle sykdommer, mange kan bli alvorlig syke uten underliggende sykdommer av andre virus også. Skal vi for alltid holde stengt?

Korona er en del mer alvorlig og disse barna kan nok allerede vaksineres for feks RS og sesonginfluensa, men altså ikke covid.
Sett deg litt inn i hvilke barn som er i risikogruppa, tenker ikke på mild barneastma liksom, en del er ekstremt utsatt.

Men skal de tvinge ungdommen til å vaksinere seg? Det er enten det eller å holde Norge på samme vis som det har vært :shy: her ville "kun" 50% av ungdomsskoleelevene vaksinere seg.
Mange som mener det, tvang hadde vært tingen.
De sa i mars 2020 at når risikogruppene har vaksinert seg så kan vi åpne, så sa de at når alle over 40 har vaksinert seg så skal vi åpne, så var det alle over 18, så 12 og nå ønsker altså folk at alle barn ned i 0 år skal vaksinere seg før vi åpner. Til og med når det viser swg at korona er ikke farlig for barn. De har ere innlagte med rs virus enn korona. Ønsker folk fremover nå at vi skal stenge samfunnet for alt som er farlig for oss? Alt som kan risikere død, og sykdom. En ting er sikkert vi skal dø uansett den får vi ikke lurt ;)

Korona er en del mer alvorlig og disse barna kan nok allerede vaksineres for feks RS og sesonginfluensa, men altså ikke covid.
Sett deg litt inn i hvilke barn som er i risikogruppa, tenker ikke på mild barneastma liksom, en del er ekstremt utsatt.
Vaksine mot rs-virus? Har den akkurat kommet på markedet? Så vidt jeg vet så finnes det ingen.
Vet du jeg vet veldig godt hvilke barn som er i risikogruppa, men jeg mener fortsatt at vi kan ikke holde et samfunn stengt og ødelegge en hel generasjons utdanning og liv for det er godt under 1 % for at disse barna kan dø av viruset og om du leser på fhi så sier de også at barn i risikogruppa er bedre rustet enn de helt gamle. Og vi vet ikke hvem som kan bli alvorligsyke, det kan like greit være mitt barn. Mitt barn ble alvorlig syk av influensa, lå på sykehus en god stund og fikk også senvirkninger da barnet var bare 3 år.
Men jeg mener at som et samfunn så kan vi ikke kun se på enkelt individer, vi må se på hva som er det beste for et samfunn. Det dør både barn og voksene hver dag. Når ble de så unormalt at noen dør? Virker litt på folk som det er helt greit at folk dør av alt annet bortsett fra korona.

og hadde jeg hatt et barn i risikogruppen denne vinteren så ja da hadde jeg prøvd å beskytte de litt ekstra for det kommer til å bli mye smitte fordi vi har holdt på sånn som vi har gjort. Ingen av oss er nå rusta mot virus. Et godt eksempel er minsten vår kom hjem med snørrete nese, i løpet av 1 uke hadde alle fem blitt smittet, sånn pleier det ikke å være, for noen av oss klarer seg fint gjennom virus i hus. Men nå har vi ikke blitt utsatt for noe på nesten 2 år. Så har du barn i risikogruppen så hadde jeg beskyttet de litt ekstra for det er farlig for de med andre virus også ;) Sånn som min mor, hun kan bli alvorlig suk av kun litt forkjølelse, og det hjelper ikke med å vaksinere seg.

Last edited:
Vaksine mot rs-virus? Har den akkurat kommet på markedet?
Vet du jeg vet veldig godt hvilke barn som er i risikogruppa, men jeg mener fortsatt at vi kan ikke holde et samfunn stengt og ødelegge en hel generasjons utdanning og liv for det er godt under 1 % for at disse barna kan dø av viruset og om du leser på fhi så sier de også at barn i risikogruppa er bedre rustet enn de helt gamle. Og vi vet ikke hvem som kan bli alvorligsyke, det kan like greit være mitt barn. Mitt barn ble alvorlig syk av influensa, lå på sykehus en god stund og fikk også senvirkninger da barnet var bare 3 år.
Men jeg mener at som et samfunn så kan vi ikke kun se på enkelt individer, vi må se på hva som er det beste for et samfunn. Det dør både barn og voksene hver dag. Når ble de så unormalt at noen dør? Virker litt på folk som det er helt greit at folk dør av alt annet bortsett fra korona.

Jeg vil også at det åpner opp igjen til en normal hverdag for barna, for alle. Men bare fordi barn med alvorlige sykdommer er en liten gruppe, tenker jeg at de likevel skal hensyntas og at man kunne startet mildere i høst og hatt større kontroll før man åpner opp, og ikke minst en slags plan for hvordan de skal kunne få undervisning og sosialisering når alle former karantene og kontroll som tidligere har beskyttet, nå skal vekk.

du har jo tidligere vært innmari opptatt av at restriksjonene ødelegger oppveksten til barna dine - men bare fordi de ikke har alvorlige sykdommer slik at man vet at de ikke vil tåle corona, så er det ikke viktig nok lenger. Dèt synes jeg er et paradoks altså.

edit: artikkel fra 2000 så nei ikke ny, gis bare i spesielle tilfeller
https://www.dagensmedisin.no/artikler/2000/01/14/norge-gar-egne-rsveier/

Jeg vil også at det åpner opp igjen til en normal hverdag for barna, for alle. Men bare fordi barn med alvorlige sykdommer er en liten gruppe, tenker jeg at de likevel skal hensyntas og at man kunne startet mildere i høst og hatt større kontroll før man åpner opp, og ikke minst en slags plan for hvordan de skal kunne få undervisning og sosialisering når alle former karantene og kontroll som tidligere har beskyttet, nå skal vekk.

du har jo tidligere vært innmari opptatt av at restriksjonene ødelegger oppveksten til barna dine - men bare fordi de ikke har alvorlige sykdommer slik at man vet at de ikke vil tåle corona, så er det ikke viktig nok lenger. Dèt synes jeg er et paradoks altså.

Jeg har alltid vært i mot restriksjoner mot barn ja, nettopp fordi barn ikke blir så syke men har tatt hele byrden. Men fullt klar over likevel at noen blir alvorlig syke. Og det handler ikke kun om mine barn at det er derfor jeg har vært i mot de, det handler om alle barn;) Du kan synes det er paradoks så mye du vil, men jeg mener at samfunnet kan ikke stoppe opp mer nå, det er nok nå! Den gruppen du snakker om har alltid vært i risiko for alvorlig sykdom av smittsomme sykdommer. Tenkte du slik før også at vi må stenge ned samfunnet for de kan bli alvorligsyk?
Og du vet at på cellegift så virker ikke vaksinene noe særlig gjelder både voksene og barn. så de er ikke stort beskyttet nå heller. Og ikke før heller.

og det er bra at de har antistoffer men det gies ikke til babyer og de vet ikke om det reduserer dødelighet heller. Det dør friske barn under 6 måneder av denne virusinfeksjonen. Den gies kum til alvorlig syke under 2 år.
Rs virus kan være farlig for de over 2 år også med ikke eksisterende immunforsvar de får ingen vaksine. Poenget er jo at vi klarer ikke å beskytte noen 100% mot alt i verden selv om vi ønsker. Døden er dessverre slik at vi kan ikke bestemme over den, og det er en del av livet. Det å miste et barn er vondt, du bærer det med deg for resten av ditt liv. Mistet mitt barn for 17 år siden, barnet mitt er i tankene hver dag. Men sorg er også en del av livet, vi kan ikke stoppe et helt samfunn fordi vi frykter at noen dør. Den risikoen tar vi hver dag virus eller ei.

Du får ha en god dag :) Enige blir vi nok ikke og det er helt greit :)

Last edited:
Jeg må helt ærlig innrømme at jeg personlig og min familie blir ikke å merke noe særlig forskjell i videre gjenåpning. Vi lever ganske normalt nå , ellers så er det vel blitt normalt for oss å leve slik :hilarious:

Jeg må helt ærlig innrømme at jeg personlig og min familie blir ikke å merke noe særlig forskjell i videre gjenåpning. Vi lever ganske normalt nå , ellers så er det vel blitt normalt for oss å leve slik :hilarious:

Personlig merker jeg ikke så stor forskjell fra eller til, men jeg har en helt annen jobb enn trådstarter, og møter ikke særlig mange mennesker gjennom jobb (eller privat for den saks skyld)

Det må jo åpne opp igjen en dag, men jeg har hele tiden tenkt at det blir en til vinter med restriksjoner. Så at det skal være åpent fra nå av kommer litt brått på.
Jeg ser for meg ar det blir en ny bølge enten rett før jul eller rett etter jul med nye restriksjoner igjen fordi det ikke kan unngås hvis mange barn som er for små til vaksinering blir syke

Back
Topp