Snart normal hverdag igjen?

Jeg må helt ærlig innrømme at jeg personlig og min familie blir ikke å merke noe særlig forskjell i videre gjenåpning. Vi lever ganske normalt nå , ellers så er det vel blitt normalt for oss å leve slik :hilarious:

Litt sånn tenker jeg også, vi lever sånn ca etter "den nye normalen" for oss, tror jeg

Men det er ikke helt sant. Dette betyr at det blir mye enklere å arrangere bursdagsselskap for ungene, altså med familien, når vi ikke må holde meteren, det betyr at ungenes skidag med skolen ikke trenger utgå fordi de ikke har lov å ha flere klasser (kohorter) på samme buss.
Det kan til og med kanskje være at kickoff med korps, som dog pleier være i september, og selvsagt ikke er arrangert (det er snakk om å samle unger og ungdom fra 10-15 korps, og la dem spille sammen med andre på sitt nivå (deles i tre utfra hvor lenge de har spilt) med soving på klasserom og felles bespising i et trangt rom... JA, det ble ikke i september, men kan man få til noe gøy i november? Februar?
Det betyr at landsleiren for speiderene i juni kan gjennomføres

Det er spånne småting som betyr noe for ungene mine likevel. Kulturskolen kan ha julekonsert i år, i fjor var de der og spilte inn video noen helt få om gangen så så vi en digital julekonsert. Ikke helt det samme, gitt.

Håndballkampene som skal spilles, kan vøre med publikum.

Joda, det er en del ting, for UNGENE mine, mer enn meg selv. Jeg sitter på et kontor og taster i vei, jeg kjører egen bil til og fra. Jeg pleier ikke gå på byen eller på konserter spesielt ofte. At jeg spriter meg på butikken og på skolen og på jobb, det betyr ikek så mye fra eller til. Men for ungene er det en del av det som er gøy, som er begrenset.

Jeg har alltid vært i mot restriksjoner mot barn ja, nettopp fordi barn ikke blir så syke men har tatt hele byrden. Men fullt klar over likevel at noen blir alvorlig syke. Og det handler ikke kun om mine barn at det er derfor jeg har vært i mot de, det handler om alle barn;) Du kan synes det er paradoks så mye du vil, men jeg mener at samfunnet kan ikke stoppe opp mer nå, det er nok nå! Den gruppen du snakker om har alltid vært i risiko for alvorlig sykdom av smittsomme sykdommer. Tenkte du slik før også at vi må stenge ned samfunnet for de kan bli alvorligsyk?
Og du vet at på cellegift så virker ikke vaksinene noe særlig gjelder både voksene og barn. så de er ikke stort beskyttet nå heller. Og ikke før heller.

og det er bra at de har antistoffer men det gies ikke til babyer og de vet ikke om det reduserer dødelighet heller. Det dør friske barn under 6 måneder av denne virusinfeksjonen. Den gies kum til alvorlig syke under 2 år.
Rs virus kan være farlig for de over 2 år også med ikke eksisterende immunforsvar de får ingen vaksine. Poenget er jo at vi klarer ikke å beskytte noen 100% mot alt i verden selv om vi ønsker. Døden er dessverre slik at vi kan ikke bestemme over den, og det er en del av livet. Det å miste et barn er vondt, du bærer det med deg for resten av ditt liv. Mistet mitt barn for 17 år siden, barnet mitt er i tankene hver dag. Men sorg er også en del av livet, vi kan ikke stoppe et helt samfunn fordi vi frykter at noen dør. Den risikoen tar vi hver dag virus eller ei.

Du får ha en god dag :) Enige blir vi nok ikke og det er helt greit :)

Jeg tenker at uansett hvordan man vrir og vender på ting, så burde det foreligge en plan for multifunksjonshemmede barn, kronisk syke barn, barn med alvorlige lidelser som ikke vil tåle en coronainfeksjon før man sier vekk med alle tiltak. Det er liksom ikke dermed sagt at jeg mener at vi skal tilbake til rødt nivå og hjemmeskole :hilarious: jeg sier simpelthen at IKKE å hensynta de mest utsatte barna i samfunnet før vi åpner opp, er et svik mot disse barna. Jeg har ikke svaret på hvordan man skal løse dette, men akkurat nå går det utover både disse barna og helt friske søsken som også i mange tilfeller må isoleres fra skolevenner. Det går utover flere enn kun det syke barnet.
Og jaaada, har vært smittsomme og farlig sykdommer for disse barna tidligere også - men vi har faktisk ikke hatt et pandemivirus på samme nivå. Corona kan ikke fullt ut sammenlignes med andre virus som også kan være alvorlige for dem med nedsatt immunforsvar, som er hovedargument for å åpne samfunnet helt.
Jeg ønsker meg IKKE restrisksjoner i barnehage og skoler, jeg ønsker meg en normal hverdag for alle barn. Men jeg synes det er litt drøyt å mene at vi ikke skal ta noen hensyn til de mest utsatte barna bare fordi det er en liten prosentandel.
Jeg synes som sagt det er bra med færre restriksjoner, men synes samtidig man kunne tenkt på alle barn og ikke bare gjennomsnittsbarnet som nok vil takle corona ganske bra. :)

Og så er det heller ikke bare død og innleggelse som er av betydning. At studier viser at opp til 50% sliter med Long covid synes jeg faktisk er mest skremmende med det. 6 måneder etter har rundt 50% fremdeles symptomer, uavhengig av hvor sterke symptomer de hadde som syke og delvis uavhengig av alder (de aller yngste vet jeg ikke om er med i regnestykket)
Enig

Men skal de tvinge ungdommen til å vaksinere seg? Det er enten det eller å holde Norge på samme vis som det har vært :shy: her ville "kun" 50% av ungdomsskoleelevene vaksinere seg.
Nei man kan ikke tvinge , men 50 % hjelper det også

Korona er en del mer alvorlig og disse barna kan nok allerede vaksineres for feks RS og sesonginfluensa, men altså ikke covid.
Sett deg litt inn i hvilke barn som er i risikogruppa, tenker ikke på mild barneastma liksom, en del er ekstremt utsatt.
Ikke sant , er el del mer alvorig enn det

Veldig merkelig å snakke om stenge ned samfunnet til alle er vaksinert, samfunnet er jo ikke stengt ned nå å det merkes at ting åpner mye mer. Vi har fått mase itte blant bar øn og ungdom nå og de får ikke kontroll

Veldig merkelig å snakke om stenge ned samfunnet til alle er vaksinert, samfunnet er jo ikke stengt ned nå å det merkes at ting åpner mye mer. Vi har fått mase itte blant bar øn og ungdom nå og de får ikke kontroll
Smittetallene går ned hver dag. Det indikerer da at de har/holder på å få kontroll?

Skummelt å åpne helt opp, men hvor mange barn har vært innlagt med covid? Dette kontra antall innleggelser for rs virus f.eks? Og totalt antall døde i Norge til nå er på under 900. I en normal influensa sesong dør mellom 900 og 1500 personer av det, på tross av vaksiner… Vi kan jo ikke skjerme oss resten av livet heller! :dead::arghh::angelic::rolleyes::eek:

Nei man kan ikke tvinge , men 50 % hjelper det også
Det gjør det absolutt, men blir en evig runddans så lenge vaksinerte kan bli smittet og smitte videre. I tillegg til at de sliter med å få mye av den voksne befolkningen til å vaksinere seg.

Skummelt å åpne helt opp, men hvor mange barn har vært innlagt med covid? Dette kontra antall innleggelser for rs virus f.eks? Og totalt antall døde i Norge til nå er på under 900. I en normal influensa sesong dør mellom 900 og 1500 personer av det, på tross av vaksiner… Vi kan jo ikke skjerme oss resten av livet heller! :dead::arghh::angelic::rolleyes::eek:

det er nettopp det, vi kan ikke leve slik vi gjør nå resten av livet..

En av de tingene jeg liker så godt med BV forum, er gode diskusjoner. Lærer mye av å lese hvordan andre tenker, selv om jeg ikke alltid er enig :p og mange gode poeng på begge sider av saken! Selv heller jeg mot gjenåpning/milde restriksjoner (helt greit med håndvask altså). Der har vært en lang periode som har vært veldig annerledes og som har preget mange. Jeg forstår ønsket om å beskytte de sårbare uvaksinerte. Likevel synes jeg det er verdt å reflektere over hvor mye vi skal beskytte denne (relativt lille) gruppen, til hvilken pris? En del av de barna lever jo med konstante trusler, og andre helt vanlige virus kan også ta livet av de. Greit nok at de vaksinerer for influensa, men RS er forbehold stort sett veldig premature med lungesykdom. Og det er masse andre vanlige virus de ikke er beskyttet for. Jeg har ingen fasit, det er jo en del hensyn på beger sider her. Vaksinasjon for risiko barn bør jo vurderes

Jeg var innlagt på sykehus med en nyfødt datter med RS vinteren for 10 år siden. Det var mange av dem. Mi var bare noen uker, men mange unger fikk RS den vinteren. Broren hadde nok også det. Hun ble smittet av sin 2,5 år eldre kraftig forkjøla storebroe da hun var ca en uke gammel. Den forkjølelsen endte med at hun fikk RS. Og han, sluttet aldri å hoste og fikk astma - diagnose i kjølvannet av den runden.

Så ja, RS er ikke til å spøke med, det heller og farligere for friske småbarn enn corona, leste jeg vel nylig?

Men, vel, det er likevel forskjell på corona og RS.

Jeg var innlagt på sykehus med en nyfødt datter med RS vinteren for 10 år siden. Det var mange av dem. Mi var bare noen uker, men mange unger fikk RS den vinteren. Broren hadde nok også det. Hun ble smittet av sin 2,5 år eldre kraftig forkjøla storebroe da hun var ca en uke gammel. Den forkjølelsen endte med at hun fikk RS. Og han, sluttet aldri å hoste og fikk astma - diagnose i kjølvannet av den runden.

Så ja, RS er ikke til å spøke med, det heller og farligere for friske småbarn enn corona, leste jeg vel nylig?

Men, vel, det er likevel forskjell på corona og RS.
Jeg holdt selv på å dø av RS og fikk kraftig astma som førte til flere nesten døden episoder.. jeg var på avdelinger hvor mange ikke overlevde.

Jeg holdt selv på å dø av RS og fikk kraftig astma som førte til flere nesten døden episoder.. jeg var på avdelinger hvor mange ikke overlevde.
Ja. RS er alvorlig.

For noen. Og får bra for de fleste.
. Forskjellen fra corona ligger i pandemi - problematikken, mutasjoner som igjen er farlig for voksne etc

Men egentlig. RS muterer nok i fleng. Voksne får det også. Som en heftig forkjølelse.

Jeg vet ikke. Jeg får ikke helt til å bli enig med meg selv. Det er dels reele og dels irreele følelser som bare gjør dette tveegget og vanskelig

Men, pressekonferanse i dag 1230 med Erna og gjengen. Så da får vi nok vite hva som skjer.

Så er det å venne seg til det da.

Jeg vet at en dag skal VG slutte å ha smitte - grafikk på toppen. Jeg vet at tallene ligger i msis likevel. Det ligger mye der. Har du noen gang sjekket når tid sist noen i din kommune fikk påvist gonoré? ;)

Jeg er av de som sjekker tall på VG hver morgen. Og kl 15. Nasjonalt, og lokalt. Det har jeg gjort i snart halvannet år. Det blir vanskelig å slutte. Og vite at det likevel er der

Last edited:
Ja. RS er alvorlig.

For noen. Og får bra for de fleste.
. Forskjellen fra corona ligger i pandemi - problematikken, mutasjoner som igjen er farlig for voksne etc

Men egentlig. RS muterer nok i fleng. Voksne får det også. Som en heftig forkjølelse.

Jeg vet ikke. Jeg får ikke helt til å bli enig med meg selv. Det er dels reele og dels irreele følelser som bare gjør dette tveegget og vanskelig
Det er vanskelig. Jeg er livredd for at datteren skal få RS, jeg er livredd for at datteren skal få corona, men kan ikke holde hu borte fra barnehagen av den grunn..

Vi hadde levd fint med tiltak lengre, for å først svare for oss personlig. Full gjenåpning er skummelt syns jeg. Da tar jeg egen jobb og barna der i betraktning. Foreldre og pårørende der er svært bekymret og redde. Med full gjenåpning nå og mye smitte på skolene har flere måtte vært hjemme. Dette betyr også at de må holde søsken hjemme. Og ikke ha en egen plan for disse barna syns jeg er horribelt. Ja, tiltak er tøft for mange. Men hvem er deres stemme? De er i mindre tall, men skal likevel regnes med i planer og er like viktige. Fordi det finnes andre sykdommer som er farlige for de, så kommer dette i tillegg. Det burde ikke vært mer gjenåpning før smitten er omtrent 0. Det ble stengt ned helt i begynnelsen. Eldre og syke skulle skånes. De burde kommet lengre med plan om vaksiner for yngre barn også før de skulle gjenåpne så mye mer syns jeg da. Burde vært mer fokus på planene rundt syke barn på pressekonferanse også. Uansett vanskelig og så er jeg jo svært «farget» av jobben jeg har med alvorlig syke barn…men jeg er negativ til gjenåpningen.

Back
Topp