Sliter dere alle med kvalme?

Jeg er uggen hele dagen. Har vært kvalm i 2 uker, er 7 uker idag.
Jeg må spise litt hele tiden for å ikke bli kvalm..
 
Samme her, vet ikke hvordan jeg skal få handlet :-/ Prøver å komme meg på butikken når jeg har en liten pause i brekkinga, men klarer ikke luktene.

Uff, nesten litt godt å høre at det ikke bare er meg. For jeg føler meg nesten litt ekstrem, men leit å høre at du også har det sånn. Skikkelig slitsomt! Gleder meg til den dagen jeg kan gå gjennom matbutikken igjen, uten å bli kvalm og ha lyst på mat! :)
 
Hyperemesis på meg også... Utrolig hvor fort man glemmer. Men nå når jeg ligger her igjen kommer alle minnene tilbake. Det verste denne gangen er den dårlige samvittigheten ovenfor min sønn :(

jeg må bare spørre hva er hyperemesis? =/ syns det var ett skummelt ord jeg!
 
Bland eplejuice og farris om dere kaster opp. Da får dere erstattet litt av saltene dere taper, samtidig som dere får i dere litt sukker. La gjerne farrisen dø ut dersom dere ikke takler kullsyre. Veldig lurt å prøve å få i seg dette fremfor vann når man kaster mye opp og får i seg lite.
 
jeg må bare spørre hva er hyperemesis? =/ syns det var ett skummelt ord jeg!

Hva er ekstrem svangerskapskvalme?
Ekstrem svangerskapskvalme, hyperemesis gravidarum, er en tilstand kjennetegnet ved kraftig kvalme og brekninger i en slik grad at allmenntilstanden påvirkes. Brekningene kan skape væske- og elektrolyttforandringer (endringer i konsentrasjonen av salter i blodet), noe som igjen forklarer allmennpåvirkningen.

En mye brukt definisjon er: Kvalme og brekninger før 20. svangerskapsuke, og som fører til mer enn 5% vekttap i forhold til vekten før graviditeten startet, i tillegg påvisning av ketoner i urinen, uttørring og elektrolyttforstyrrelser.

Hyperemesis gravidarum var tidligere forbundet med alvorlig sykelighet og i noen tilfeller dødsfall hos mor. Sykehusbehandling med væsketilførsel og ernæring direkte i blodet gjør at tilstanden kan kontrolleres og komplikasjoner effektivt forebygges.

Forekomst
Kvalme rammer 70-85% av alle gravide i varierende grad i første del av svangerskapet, vanligvis med start fra 4.-7. uke. Omtrent halvparten opplever oppkast. Kun 0,1-1% av alle gravide har behov for innleggelse i sykehus på grunn av svangerskapskvalme.

Hyperemesis gravidarum rammer ca. 0,5-2% av alle gravide. Tallene varierer, blant annet fordi det det brukes litt ulike definisjoner. I en norsk studie forekom hyperemesis langt hyppigere hos innvandrere enn hos etnisk norske kvinner, og oftere i svangerskap med tvillinger enn i svangerskap med ett foster.
 
Her begynte kvalmen allerede litt over en uke etter unnfangelse..så har vært kvalm i ca en måned allerede.. (7+2idag)
Og når jeg leser innlegg over føler jeg meg litt på grensen til det.. Blir spennede å se ift urinprøve etterhvert..
 
7+1 her og vært kvalm i noen uker allerede. Merker det spesielt hvis jeg er sulten, og da er det slit når man ikke vet hva som kan gå ned og ikke komme opp igjen.
Heldige dere som slipper :) men godt at det er flere enn meg der ute hehe :)
 
Jepp....4+3 i dag, vært kvalm i noen dager allerede...Og i går fikk jeg spysyken i tillegg. Trodde faktisk ett øyeblikk at jeg skulle krepere. Både gravidkvalm og omgangssyke på en gang-aldri mer!!


Gullskatt juli12:)
 
Sitter på jobb og fikk akutt kvalme :( har prøvd å spise litt,men det slipper visst ikke taket likevel.. Så da får jeg sitte her og slappe av til den har forsvunnet igjen... Hadde nok vært sykemeldt hadde jeg jobbet i min faste stilling,men pga vikariat med mer kontorarbeid og mindre stress holder jeg ut.. Enn så lenge :) satser på at det går bra
 
Jeg spør fordi jeg er sååå kvalm og har hatt oppkast i helgen, men fikk sykemeld kun fra man til ons, så må vel på jobb på tors. Aner ikke hvordan jeg overlever..
 
Ferdig med omgangssyken, takk og lov. Kvalmen jeg har nå er levelig, enn så lenge...Håper ikke den blir verre rundt uke 6-7, pleier for mange å nå sitt værste for mange da....:-/


Gullskatt juli12:)
 
Jeg spør fordi jeg er sååå kvalm og har hatt oppkast i helgen, men fikk sykemeld kun fra man til ons, så må vel på jobb på tors. Aner ikke hvordan jeg overlever..
Litt rart å få så kort sykmelding...? Det er jo ikke akkurat et virus som vil gå over etter 3 dager. Da jeg var hos fastlegen min for kvalme sist sv.skap fikk jeg sykmelding for 1 mnd....


Gullskatt juli12:)
 
Ja synes også det! Jeg ligger stortsett hele tiden og spiser veldig lite. Fastlegen min lurte også på om jeg kanskje sku ta egenmeld istedenfor sykemeld! Da sa jeg nei, ville ha sykemeld. Skjønte ikke hvorfor han spurte om det en gang..
 
Back
Topp