Skravletråd

Bare lurer.. Er jeg blant de eneste som ikke har bestilt tul privat? Føler de fleste har hatt både en og to ultralyder allerede.. Jeg er 9+3 og får ikke tul før i romjulen eller starten av januar. Orker ikke betale 2000 for privat tul. For ja, det er faktisk så dyrt her. Svir nok i lommeboka å betale 300kr for 5 dager med medisin bare for å roe kvalmen bittelitt... Blir stressa for MA når jeg leser her, men har ikke opplevd det før, så håper jeg slipper! Er det jeg som er spesiell, eller har dere "alle" en historie med SA/MA? :Heartred
 
Bare lurer.. Er jeg blant de eneste som ikke har bestilt tul privat? Føler de fleste har hatt både en og to ultralyder allerede.. Jeg er 9+3 og får ikke tul før i romjulen eller starten av januar. Orker ikke betale 2000 for privat tul. For ja, det er faktisk så dyrt her. Svir nok i lommeboka å betale 300kr for 5 dager med medisin bare for å roe kvalmen bittelitt... Blir stressa for MA når jeg leser her, men har ikke opplevd det før, så håper jeg slipper! Er det jeg som er spesiell, eller har dere "alle" en historie med SA/MA? :Heartred
For min del får jeg gratis ekstra oppfølging fra ei venninne som er gynekolog, så slipper å tenke på kostnaden, jeg vet at jeg er utrolig heldig som har henne. Likevel, hadde det ikke vært for at jeg har mistet to ganger før, så hadde jeg nok ikke vært så bekymret og heller ikke trengt den ekstra oppfølgingen.

Nå er nok det en veldig stor overrepresentasjon av folk som har opplevd å miste i tidligere svangerskap, så det vil nok være mange her som har behov for ekstra oppfølging.

Jeg tenker at de aller fleste graviditeter hår helt fint og med mindre man har grunn til å være bekymret så er det ikke behov for ekstra oppfølging.
 
Bare lurer.. Er jeg blant de eneste som ikke har bestilt tul privat? Føler de fleste har hatt både en og to ultralyder allerede.. Jeg er 9+3 og får ikke tul før i romjulen eller starten av januar. Orker ikke betale 2000 for privat tul. For ja, det er faktisk så dyrt her. Svir nok i lommeboka å betale 300kr for 5 dager med medisin bare for å roe kvalmen bittelitt... Blir stressa for MA når jeg leser her, men har ikke opplevd det før, så håper jeg slipper! Er det jeg som er spesiell, eller har dere "alle" en historie med SA/MA? :Heartred
Jeg har hatt tul privat, men pga en blødning. I forrige svangerskap hadde jeg ikke noe før oul i uke 19, det var før det ble otul. Det første svangerskapet hadde jeg tul privat, men det var for oppfølging pga hyperemesis.

Ang. kvalmen, jeg leser flere bruker Xonvea, men selv har min lege og jordmor anbefalt Phenergan 25 mg 1-2 tbl på kvelden, evt i kombinasjon med D6 vitamin (som er i Xonvea).Jeg fikk det under de forrige svangerskapene grunnet hyperemesis og har tilsynelatende god effekt. 220kr for 100 stk, så billigere enn Xonvea.
 
Uff, jeg tror jeg er sånn som han. Prøver å minimere skuffelse. Vi snakker ikke noe særlig om graviditeten og i alle fall ikke om fremtiden hvor det liksom har gått bra. Tror jeg prøver å begrense skuffelse! Men ja, det er jo fjerde gang i år i første trimester. Mister litt troen!
Ja, eg og «mista» jo litt trua men så lenge symptoma e her så får eg holde meg positiv men er og veldig realist… frustrerande å forstå han så godt men samtidig vere på et anna stadie…
 
Har ikke så mye å komme med, men her har situasjonen vært noe lignende.
Da jeg ble gravid andre gang, etter å ha hatt en MA tidligere, så virket ikke mannen glad i det hele tatt. Han var så fokusert på at det kunne gå galt, og at vi ikke måtte bli for ivrig og ikke glede oss.. Vi mistet det barnet rundt uke 5, og det ble nok bare en bekreftelse for han at ting kom til å gå galt igjen.. Når jeg nå ble gravid denne gangen så sa jeg rett ut at jeg skjønner at han er bekymret, for det er jeg også, men jeg trenger at han viser litt entusiasme slik at ikke jeg skal gå helt i kjelleren. Det tror jeg han skjønte, for selv om han fortsatt er veldig på at han ikke vil fortelle noen i familien før rundt uke 12, så viser han mye mer glede når jeg snakker om graviditeten med han. Han støtter meg når jeg får mine ideer om at ting har gått galt, og forsikrer meg om at uansett så er det ikke min feil, og når jeg har vært på ultralyd og ting ser bra ut så blir han oppriktig glad. Selv om han selvfølgelig også er bekymret og ikke helt tror at ting kommer til å gå bra, så skjønner han at jeg trenger at han er litt mer entusiastisk.
Min er heldigvis ikkje negativ utad eller noke begrensande. Han vil at eg skal kunne dele det men ken eg vil, men han sjøl har ingen behov for å dele det… og eg veit han e glad men veldig på vakt… Han vil verken at han sjølv eller meg må igjennom det kjipe en gong til
 
Bare lurer.. Er jeg blant de eneste som ikke har bestilt tul privat? Føler de fleste har hatt både en og to ultralyder allerede.. Jeg er 9+3 og får ikke tul før i romjulen eller starten av januar. Orker ikke betale 2000 for privat tul. For ja, det er faktisk så dyrt her. Svir nok i lommeboka å betale 300kr for 5 dager med medisin bare for å roe kvalmen bittelitt... Blir stressa for MA når jeg leser her, men har ikke opplevd det før, så håper jeg slipper! Er det jeg som er spesiell, eller har dere "alle" en historie med SA/MA? :Heartred
Jeg bestiller ikke privat denne gangen, syns også 2000kr er litt for dyrt. Bestilte sist svangerskap når otul ikke var endel av svangerskapskontrollen, for ønsket å se nakkefold og slikt :) Man får litt inntrykk av at alle bestiller tul, men det er endel som bekymrer seg på forum og bekymringer kan være smittsomt. Så kanskje flere her da som får et behov for å se at alt er greit ❤️ I venninnegjengen min og andre jeg har snakket med (kollegaer etc) er det ingen hittil som har tatt noe tidligere ultralyd enn i uke12/13, så det er veldig normalt det og :)
 
Bare lurer.. Er jeg blant de eneste som ikke har bestilt tul privat? Føler de fleste har hatt både en og to ultralyder allerede.. Jeg er 9+3 og får ikke tul før i romjulen eller starten av januar. Orker ikke betale 2000 for privat tul. For ja, det er faktisk så dyrt her. Svir nok i lommeboka å betale 300kr for 5 dager med medisin bare for å roe kvalmen bittelitt... Blir stressa for MA når jeg leser her, men har ikke opplevd det før, så håper jeg slipper! Er det jeg som er spesiell, eller har dere "alle" en historie med SA/MA? :Heartred
Vi har heller ikke gått privat denne gangen, bare kjempeheldig med en helsestasjon som har ultralydapparat :love2 det virker nok som mange av oss har hatt sa/ma vil jeg tro, fordi det 1: ofte er et naturlig emne å ta opp her inne på forumet når man forteller om seg selv og sin historie, og kanskje mindre naturlig å poengtere at man aldri har opplevd det (føler vertfall jeg). Oftest blir det jo spurt om symptomer og opplevelser rundt emnet, mens det er sjeldent noen spør om hvordan man opplevde å ikke ha en sa/ma :shy: og 2: vi husker det bedre når noen mister. Mesteparten her inne har det gått fint med, men i vertfall jeg husker fryktelig godt de det ikke har gått bra med. Og så blir man stressa selv, som du også sier, selvom sjansen er fryyyktelig liten, og da er det veldig lett å bestille en ultralyd og få sjekka ståa. Og så kommer vel mange fra prøveforumet der vi tester fra 7dpo hehe, så vil tro at det er noen som mister såppas tidlig at de som ikke er testegale nesten ikke hadde rukket å funnet ut at de er gravide engang:happy: MA er heldigvis sjeldent, og SA i uke 9 er også veldig veldig sjeldent :Heartred
 
Bare lurer.. Er jeg blant de eneste som ikke har bestilt tul privat? Føler de fleste har hatt både en og to ultralyder allerede.. Jeg er 9+3 og får ikke tul før i romjulen eller starten av januar. Orker ikke betale 2000 for privat tul. For ja, det er faktisk så dyrt her. Svir nok i lommeboka å betale 300kr for 5 dager med medisin bare for å roe kvalmen bittelitt... Blir stressa for MA når jeg leser her, men har ikke opplevd det før, så håper jeg slipper! Er det jeg som er spesiell, eller har dere "alle" en historie med SA/MA? :Heartred
Jeg har aldri opplevd sa/ma og er gravid med nr 3 nå ❤️ har hatt privat tul, men meste for at samboer ville se :)
 
Bare lurer.. Er jeg blant de eneste som ikke har bestilt tul privat? Føler de fleste har hatt både en og to ultralyder allerede.. Jeg er 9+3 og får ikke tul før i romjulen eller starten av januar. Orker ikke betale 2000 for privat tul. For ja, det er faktisk så dyrt her. Svir nok i lommeboka å betale 300kr for 5 dager med medisin bare for å roe kvalmen bittelitt... Blir stressa for MA når jeg leser her, men har ikke opplevd det før, så håper jeg slipper! Er det jeg som er spesiell, eller har dere "alle" en historie med SA/MA? :Heartred
Vi har valgt å ta tidlig ultralyd privat og i forbindelse med nipt nå 10 +5 ☺️For min del synes jeg det har vært verdt pengene da jeg føler det har blitt mer virkelig at jeg faktisk er gravid aldri hatt sa/ma tidligere men vært så kvalm og kastet opp at det for meg er litt lettere å holde ut når man har sett grunnen til hvorfor man er så dårlig
 
Jeg har hatt tul privat, men pga en blødning. I forrige svangerskap hadde jeg ikke noe før oul i uke 19, det var før det ble otul. Det første svangerskapet hadde jeg tul privat, men det var for oppfølging pga hyperemesis.

Ang. kvalmen, jeg leser flere bruker Xonvea, men selv har min lege og jordmor anbefalt Phenergan 25 mg 1-2 tbl på kvelden, evt i kombinasjon med D6 vitamin (som er i Xonvea).Jeg fikk det under de forrige svangerskapene grunnet hyperemesis og har tilsynelatende god effekt. 220kr for 100 stk, så billigere enn Xonvea.
Jeg fikk også tul i forrrige svangerskap pga. hyperemisis, mennå har vi flyttet og fastlegen vil ikke henvise. Han tror tydelug det er umulig å vere kvalm og ha MA...

Jeg tar full dose xonvea + stemetil. Stemetil virket sist i komb. med postafen, så dette er litt tilsvarende. Skal forhåpentligvis øke dosen stemetil og minske xonvea nå. Var eget valg å prøve xonvea da det er tryggest for baby :Heartred Takl for tips!
 
Bare lurer.. Er jeg blant de eneste som ikke har bestilt tul privat? Føler de fleste har hatt både en og to ultralyder allerede.. Jeg er 9+3 og får ikke tul før i romjulen eller starten av januar. Orker ikke betale 2000 for privat tul. For ja, det er faktisk så dyrt her. Svir nok i lommeboka å betale 300kr for 5 dager med medisin bare for å roe kvalmen bittelitt... Blir stressa for MA når jeg leser her, men har ikke opplevd det før, så håper jeg slipper! Er det jeg som er spesiell, eller har dere "alle" en historie med SA/MA? :Heartred
Jeg tror ikke jeg hadde bestilt privat TUL selv om det ikke var noen spesiell risiko eller noe jeg var bekymret over, men på grunn av ivf er det en del av løpet, så derfor fikk jeg det offentlig ☺️
 

  1. Bare lurer.. Er jeg blant de eneste som ikke har bestilt tul privat? Føler de fleste har hatt både en og to ultralyder allerede.. Jeg er 9+3 og får ikke tul før i romjulen eller starten av januar. Orker ikke betale 2000 for privat tul. For ja, det er faktisk så dyrt her. Svir nok i lommeboka å betale 300kr for 5 dager med medisin bare for å roe kvalmen bittelitt... Blir stressa for MA når jeg leser her, men har ikke opplevd det før, så håper jeg slipper! Er det jeg som er spesiell, eller har dere "alle" en historie med SA/MA? :Heartred
    Ja, det er nokk litt vanlig med abort av forskjellige typer her. Men det gjelder ikke alle og trenger ikke å gjelde deg. 2000 var litt dyrt hadde privat tul på 1200kr. Så det varierer litt.
 
Vi har heller ikke gått privat denne gangen, bare kjempeheldig med en helsestasjon som har ultralydapparat :love2 det virker nok som mange av oss har hatt sa/ma vil jeg tro, fordi det 1: ofte er et naturlig emne å ta opp her inne på forumet når man forteller om seg selv og sin historie, og kanskje mindre naturlig å poengtere at man aldri har opplevd det (føler vertfall jeg). Oftest blir det jo spurt om symptomer og opplevelser rundt emnet, mens det er sjeldent noen spør om hvordan man opplevde å ikke ha en sa/ma :shy: og 2: vi husker det bedre når noen mister. Mesteparten her inne har det gått fint med, men i vertfall jeg husker fryktelig godt de det ikke har gått bra med. Og så blir man stressa selv, som du også sier, selvom sjansen er fryyyktelig liten, og da er det veldig lett å bestille en ultralyd og få sjekka ståa. Og så kommer vel mange fra prøveforumet der vi tester fra 7dpo hehe, så vil tro at det er noen som mister såppas tidlig at de som ikke er testegale nesten ikke hadde rukket å funnet ut at de er gravide engang:happy: MA er heldigvis sjeldent, og SA i uke 9 er også veldig veldig sjeldent :Heartred
Veldig enig i dette! Det er viktig å huske på at slike forum har overrepresentasjon av dårlige utfall. Og det er jo også en grunn til at det ikke er UL fra det offentlige før uke 12.
 
Bare lurer.. Er jeg blant de eneste som ikke har bestilt tul privat? Føler de fleste har hatt både en og to ultralyder allerede.. Jeg er 9+3 og får ikke tul før i romjulen eller starten av januar. Orker ikke betale 2000 for privat tul. For ja, det er faktisk så dyrt her. Svir nok i lommeboka å betale 300kr for 5 dager med medisin bare for å roe kvalmen bittelitt... Blir stressa for MA når jeg leser her, men har ikke opplevd det før, så håper jeg slipper! Er det jeg som er spesiell, eller har dere "alle" en historie med SA/MA? :Heartred
Jeg har hatt 2 MA,1 SA og født 2 friske barn. Hver gang har vi tatt privat UL i uke 12 for å sjekke at alt er greit før vi sier det til familie og venner. Denne gangen får en jo OTUL gratis, så tenkte å vente til vi hadde hatt den før vi sier det til familien på julaften. Jeg er 12 uker 22 desember. Men fikk ikke OTUL før 28 desember. Så denne gangen bestille vi også privat til 18 desember. Men jeg har ikke råd til å ta UL annen hver uke. Å alt kan være fint i uke 7 og gå galt i uke 8. Det kan også være fint i uke 12 og gå galt etter det også. Men jeg kjenner det veldig ofte på kroppen om det er noe som ikke stemmer. Det har jeg gjort de andre gangene med MA. Denne gangen er jeg i super dårlig form og masse symptomer. Så ta tenker jeg bare at alt er fint frem til det motsatte er bevist. Det går ikke ann å forhindre en SA eller MA. Det er en god (men sår) grunn til at det skjer. :smiley-angelic001 :Heartred
 
Bare lurer.. Er jeg blant de eneste som ikke har bestilt tul privat? Føler de fleste har hatt både en og to ultralyder allerede.. Jeg er 9+3 og får ikke tul før i romjulen eller starten av januar. Orker ikke betale 2000 for privat tul. For ja, det er faktisk så dyrt her. Svir nok i lommeboka å betale 300kr for 5 dager med medisin bare for å roe kvalmen bittelitt... Blir stressa for MA når jeg leser her, men har ikke opplevd det før, så håper jeg slipper! Er det jeg som er spesiell, eller har dere "alle" en historie med SA/MA? :Heartred
Vi hadde én ultralyd fordi alle symptomer forsvant 6+3 og jeg ble så stressa, men vår kostet 1200. Lest på FAM i Oslo at det koster 1000 og 1500 der, basert på hvor langt du er på vei. Men tror MA og SA er vanligere enn man trodde det var tidligere, men når man leser mye på nett får man kanskje inntrykk at det er enda vanligere enn det er. Vi har jo statistikken med oss på vår side, og sannsynligheten for at det går bra er mye større enn sannsynligheten for MA/SA :Heartred
 
Fra gynekologen:
"Prøvene dine stiger akkurat slik de skal.
Dette ser fint ut!"

Hadde ikke noe tro på det kjenner jeg? :android: var forberedt på en øl i kveld! Da må jeg hente mer progesteron også :p.
 
Vi hadde én ultralyd fordi alle symptomer forsvant 6+3 og jeg ble så stressa, men vår kostet 1200. Lest på FAM i Oslo at det koster 1000 og 1500 der, basert på hvor langt du er på vei. Men tror MA og SA er vanligere enn man trodde det var tidligere, men når man leser mye på nett får man kanskje inntrykk at det er enda vanligere enn det er. Vi har jo statistikken med oss på vår side, og sannsynligheten for at det går bra er mye større enn sannsynligheten for MA/SA :Heartred
Skjønner det!
Bor maange timer unna Oslo, så det er ikke et alternativ for oss desverre.. Her vi bor er det nesten ingen som tilbyr privat ul..
 
Back
Topp