Skravletråd :)

Det er jo veldig individuelt hva man ønsker, men jeg gikk utelukkende til jordmor de to andre svangerskapene. Jeg har kun gått til legen for blodprøver og glukosetest, samt sykemelding da jeg fikk bekkenløsning. Jeg foretrekker jordmor da jeg føler hun har hatt bedre tid og at de kan dette bedre enn legen. Det er ingen fasit, men jm jobber jo med dette hver dag. Min siste jordmor jobbet deltid på føden, så da følte jeg meg hvertfall trygg. Hun kom innom meg etter sin vakt da jeg hadde født, jeg fødte på en annen avdeling enn hun jobber på. Det er jo koselig. Da føler man seg godt ivaretatt.
Det er jo veldig koselig! Jeg har bestilt meg legetime først, tenkte jeg kunne starte der, for henvisning til UL, så kan jeg jo snakke med henne om å gå til jordmor. Fastlegen er gravid selv, så hun får ikke fulgt meg gjennom hele uansett. Får sikkert vikar, men kan jo diskutere det. Jeg har kortere veg til jordmor enn fastlege også.

Jeg var på tidlig tidlig ultralyd idag, hos en jordmor som driver privat. Jeg er ganske sikker på når jeg hadde eggløsning, og basert på det og når jeg fikk positiv test første gang så stemmer det veldig bra at jeg idag er 8+4. Hun undersøkte meg i max 20 sek, og kom frem etter to målinger at fosteret er 7+4. Hun tok kun utvendig ultralyd, noe jeg synes er litt rart så tidlig? Og får det ikke til å stemme at jeg er 7+4, så tenker at enten må hun ha målt feil eller så har det sluttet å vokse :arghh: en ultralyd som skulle gjøre meg mer rolig gjorde meg bare mer urolig! :( Noen som har vært borti noe lignende før, enten satt en uke tilbake eller at jordmor har målt feil? Kan det ha noe å si at det var utvendig og ikke innvendig? Så jo et hjerte banke, og det som er viktigst men etter 2 MA i år kjenner jeg at jeg kanskje bekymrer meg mer enn jeg burde..

Jeg var på tidlig tidlig ultralyd idag, hos en jordmor som driver privat. Jeg er ganske sikker på når jeg hadde eggløsning, og basert på det og når jeg fikk positiv test første gang så stemmer det veldig bra at jeg idag er 8+4. Hun undersøkte meg i max 20 sek, og kom frem etter to målinger at fosteret er 7+4. Hun tok kun utvendig ultralyd, noe jeg synes er litt rart så tidlig? Og får det ikke til å stemme at jeg er 7+4, så tenker at enten må hun ha målt feil eller så har det sluttet å vokse :arghh: en ultralyd som skulle gjøre meg mer rolig gjorde meg bare mer urolig! :( Noen som har vært borti noe lignende før, enten satt en uke tilbake eller at jordmor har målt feil? Kan det ha noe å si at det var utvendig og ikke innvendig? Så jo et hjerte banke, og det som er viktigst men etter 2 MA i år kjenner jeg at jeg kanskje bekymrer meg mer enn jeg burde..
Så trist at ultralyden gjorde det mer bekymret :Heartred En ting jeg tenker er at selv om man vet om når eggløsningen er, så kan det vel ta litt tid før egget blir befruktet og fester seg? Har lest om flere som har «trege» egg, selv om det er mange ulike meninger om det her.Tenker også at det er veldig smått nå (spesielt ved utvendig ultralyd), så det er fort gjort å bomme med noen dager. Er jo flere her som har fått forskjellige uker/dager, selv om embryo måler likt. Så jeg hadde forsøkt å fokusere på at det var hjerteslag og heller tatt en ny ultralyd om 1-2 uker.
Krysser alt jeg har for deg og at det går bra:):Heartred

Jeg opplevde motsatt på første TUL. Hun flyttet meg plutselig en uke frem, noe jeg også synes var litt rart. Det var innvendig. Lurer på om det er en mulighet for at de måler forskjellig. Kanskje du vil bestille ny time et annet sted? Så ser du eventuelt fremgangen i det minste :Heartred

Min målte først utvendig 6+6, men når han tok innvendig fikk han bedre syn og konkluderte med 7+2 (som jeg mente jeg var).

Og man er aldri 100^ sikker på eggløsning til tross for masse testing Og oppfølging, alt kan skje inkludert forsinket utslipp ved feks stress

Tusen takk for svar alle sammen :) Jeg skjønner nå at jeg kanskje har vært litt vel "låst" på eggløsningsdagen, er jo som dere skriver at det er ikke gitt at det fester seg den dagen.. Jeg har bestilt meg ny time, denne gangen på Volvat, og allerede imorgen så da får vi se hva de måler og kommer frem til :cat: blir jo helt utslitt av denne bekymringen :smiley-ashamed004

Skjønner godt du ble urolig. Det er veldig lett å måle feil når det er så tidlig for et par mm kan utgjøre store forskjeller. Det er ikke så mye å se så tidlig heller så det eneste de ser etter er egentlig bare at hjertet banker som det skal og at veksten ikke er helt utenfor normalen. Jeg har vært på ultralyd der det har vært lite vekst, men da så jordmora med en gang at hjertet ikke banket som det skulle, med en gang hun så hjertet nesten. Det endte i en MA.

Så lenge hjertet banket uten at legen reagerte så vil jeg tro at alt er fint :Heartred

Noen gode ideer til hvordan man kan få kontroll på kaloriinntaket?

Uke 8 nå, og vekta har skutt i været siste uka. Slik kan det ikke fortsette. Problemet er at jeg er kvalm nesten hele tiden, og det som faktisk hjelper, er mat.
Da blir det fort for mange kalorier...

Noen tips til å holde matinntaket på et sunt og fornuftig nivå?

Hjelper sikkert ikke på at jeg er så veldig oppblåst heller.

Uke 8 nå, og vekta har skutt i været siste uka. Slik kan det ikke fortsette. Problemet er at jeg er kvalm nesten hele tiden, og det som faktisk hjelper, er mat.

Årh nei det skulle jeg også hatt tips til. Har ikke vært kvalm, men er mye oftere sulten og føler ikke jeg like godt klarer å kontrollere inntaket.

Har gått opp 2,5kg til nå og prøver så godt jeg kan å bremse det. Har jobbet så hardt for å gå ned i vekt fra før så det svir å gå på vekta nå :bag:

Kanskje te kan hjelpe på kvalmen? En kopp med ingefærte er kjent for å døyve kvalme. Eventuelt så kan jeg tipse om din stund knekkebrød med chiafrø og havsalt, de er sånn 15 kalorier pr knekkebrød så du kan fint spise mange av de gjennom dagen med f.eks kremost eller skinke om du spiser kjøtt. Jeg syntes det er godt med det kyllingpålegget med pesto eller paprika. Eventuelt grillstad salami (som er trygg for gravide) om du trenger noe saltere, men det blir da litt mer kalorier.

Tusen takk for svar alle sammen :) Jeg skjønner nå at jeg kanskje har vært litt vel "låst" på eggløsningsdagen, er jo som dere skriver at det er ikke gitt at det fester seg den dagen.. Jeg har bestilt meg ny time, denne gangen på Volvat, og allerede imorgen så da får vi se hva de måler og kommer frem til :cat: blir jo helt utslitt av denne bekymringen :smiley-ashamed004
Skjønner godt du vil ha en ny vurdering, håper virkelig du får en bedre opplevelse!

Jeg synes det kan hjelpe å ta et halvt glass melk eller biola når jeg begynner å kjenne kvalmen. Evt skjære opp litt frukt/grønnsaker å ha i kjøleskapet og bare ta litt av gangen. Kanskje det kan funke for deg også? :)

Prøv sunnere alternativer - gjerne frukt og grønnsaker! Fokuser på proteiner og minst mulig hurtigmat...

Synes det er veldig vanskelig selv!
Jeg er ikke kvalm, men føler et behov for å spise noe heeele tiden.. da kan jeg tipse om rugsprø med godt pålegg på som mellommåltid. Er ikke så mettende, men får dempet matsuget og føles litt bedre enn å spise 2-3 brødskiver synes jeg :)

Andre enn meg som sliter litt med å holde koffeinnivået nede? Drikker gjerne 2-3 kopper om dagen enda :hungover:
Huff ja har klart å holde meg til to kopper kaffe per dag. Kuttet ut brus med koffein utover det også, men av hva jeg har forstått så skal ikke to kopper kaffe være skadelig. Jeg er ingen ekspert, men leste det i en nyere studie! Så tror vi kan ta det med ro og kose oss med kaffen

I dag fortalte jeg om graviditeten til søsteren min:D ga hun en tote bag som det sto tante på og sa at alle de beste søsterne fortjener en forfremmelse. Hun ble så glad! Veldig stas å kunne dele slike store mirakler.

Vil gjerne høre deres graviditet reveal historier om noen ønsker å fortelle:Heartred

Jeg har funnet ut at kullsyrevann, gjerne med lime, funker utmerket for å døyve kvalmen.

Huff ja har klart å holde meg til to kopper kaffe per dag. Kuttet ut brus med koffein utover det også, men av hva jeg har forstått så skal ikke to kopper kaffe være skadelig. Jeg er ingen ekspert, men leste det i en nyere studie! Så tror vi kan ta det med ro og kose oss med kaffen
Det er ulik mengde koffein i ulike typer kaffe. Men dersom du drikker traktekaffe kan du drikke ca 4 kopper før du når anbefalt maks inntak. Om du en dag drikker litt mer, evt et par glass cola/pepsi i tillegg så går det fint så lenge man ikke gjør det hver dag..

Takk for tips, folkens! Skal prøve både knekkebrød, kullsyrevann og være flinkere med litt frukt og grønnsaker:)

Takk for tips, folkens! Skal prøve både knekkebrød, kullsyrevann og være flinkere med litt frukt og grønnsaker:)
Evt så kan du istedet for å fokusere så mye på å ete annen mat, prøve å komme opp i et aktivitetsnivå som gjør at matinntaket nuller ut? F.eks en lang tur om dagen :) Bare en tanke! Jeg vet jeg selv spiste veldig mye og gjerne usunt for å holde kvalmen i sjakk

Back
Topp