Skravletråd

Ja det kan nok hende det går mer opp for meg når vi får datoen, nå vet jeg bare at det skal skje i uke 38. Men jeg skjønner hverken at jeg skal føde eller få en baby:hilarious: men som du sier så føles det greit faktisk, for man vet jo faktisk aldri hvordan ting går (jeg er vanligvis en kontrollfreak).
Det jeg kjenner jeg kanskje stresser mest over er at det må være shinet her når jeg kommer hjem. Jeg blir stresset av rot og uorden. Men det nytter jo ikke å begynne med rydding nå (er bare snakk om overflaterydding). Sånn sett er jeg glad for at jeg får vite når det skal skje, da har vi tid til å få ryddet før jeg legges inn, og samboer har trolig tid mens jeg er innlagt:laughing002
Shinet hjemme? :hilarious: :hilarious:

I wish, men her er det som regel kaos fra morgen til kveld uansett :hilarious:

For å sitere info på diverse sykehus sine sider..

"Setet er mykt sammenlignet med hodet, og det er faktisk mindre risiko for alvorlige rifter under en setefødsel enn ved en hodefødsel."

Så det ville jeg ikke sett så mørkt på. Mindre rifter vil man som regel få uansett leie, men dette gror raskt. Egen erfaring, vil klipping være verre (og skal heller ikke gjøres med mindre det er essensielt å få baby ut KJAPT).
Jeg har prøvd både å bli klipt, å revne litt og å være uten rifter. Klart best uten rift, men ellers, så var ikke lettere revning noe problem. Kjente ingenting der og da, og kjente lite til det i ettertid. Grodde fort og fint. Så det skal du ikke tenke på ❤️
For å sitere info på diverse sykehus sine sider..

"Setet er mykt sammenlignet med hodet, og det er faktisk mindre risiko for alvorlige rifter under en setefødsel enn ved en hodefødsel."

Så det ville jeg ikke sett så mørkt på. Mindre rifter vil man som regel få uansett leie, men dette gror raskt. Egen erfaring, vil klipping være verre (og skal heller ikke gjøres med mindre det er essensielt å få baby ut KJAPT).
Jeg har prøvd både å bli klipt, å revne litt og å være uten rifter. Klart best uten rift, men ellers, så var ikke lettere revning noe problem. Kjente ingenting der og da, og kjente lite til det i ettertid. Grodde fort og fint. Så det skal du ikke tenke på ❤️
Så godt å høre. Det visste jeg ikke. Rakk ikke spørre jordmoren nærmere på kontrollen da det var dårlig med tid. Så ble at beskjeden gjorde meg urolig. Og ettersom jeg ikke har erfaring fra før hadde jeg ikke noe kunnskap å relatere til.
Så takk for nyttig kunnskap, ser jeg lysere på det hvis det evt blir setefødsel. Og fint å vite at man kan føde vanlig og i tillegg ikke nødvendigvis revne i alvorlig grad. Da jeg trodde selv at var større risiko for det ved sete fremfor hode.

Ja det er klart, det er jeg fullt klar over. Bare fryktet i større grad ved sete en hode.
Uff ja det kan jeg tenke meg. Hørtes verre ut å. Ah godt å vite. Kjekt å høre erfaringer så man vet litt mer om det forskjellige under en fødsel. Det er så klart, og bra lettere rifter ikke er noe problem. Og fint å høre at det gror raskt. Så bra. Godt å høre at det gikk så fint ❤️ Glad for å høre, takk som delte kunnskap og erfaring. Settes pris på ❤️ hjalp veldig da jeg kjente på frykten for setefødsel da fødsel ikke er langt unna og at begynte å frykte det verre. Så godt å se at ikke det er tilfelle. Og at man kan føde vaginalt tross for leie.

Så godt å høre. Det visste jeg ikke. Rakk ikke spørre jordmoren nærmere på kontrollen da det var dårlig med tid. Så ble at beskjeden gjorde meg urolig. Og ettersom jeg ikke har erfaring fra før hadde jeg ikke noe kunnskap å relatere til.
Så takk for nyttig kunnskap, ser jeg lysere på det hvis det evt blir setefødsel. Og fint å vite at man kan føde vanlig og i tillegg ikke nødvendigvis revne i alvorlig grad. Da jeg trodde selv at var større risiko for det ved sete fremfor hode.

Ja det er klart, det er jeg fullt klar over. Bare fryktet i større grad ved sete en hode.
Uff ja det kan jeg tenke meg. Hørtes verre ut å. Ah godt å vite. Kjekt å høre erfaringer så man vet litt mer om det forskjellige under en fødsel. Det er så klart, og bra lettere rifter ikke er noe problem. Og fint å høre at det gror raskt. Så bra. Godt å høre at det gikk så fint ❤️ Glad for å høre, takk som delte kunnskap og erfaring. Settes pris på ❤️ hjalp veldig da jeg kjente på frykten for setefødsel da fødsel ikke er langt unna og at begynte å frykte det verre. Så godt å se at ikke det er tilfelle. Og at man kan føde vaginalt tross for leie.

Det går nok veldig bra uansett ❤️

Er greit å være klar over at det ofte går bra å føde i sete, men det er jo en større risiko, og 50% ender som regel i hastekeisersnitt :)

Hei. Bare lurte på noen fler som har baby i seteleie (uke 33), hvor hode ikke har festet seg? :) og erfaringer rundt det.
Hei! Jeg er nå i uke 34, og på 32 ukers kontroll lå fosteret fortsatt i sete. Er ganske sikker på at han fortsatt gjør det, da jeg kjenner hodet på toppen av magen. Jeg skal inn i uke 36 (fått innkalling av sykehuset) og dersom han fortsatt ligger i sete, så blir det tilbud om vending.

Jeg ønsker hverken setefødsel eller ks, men jeg kommer til å velge planlagt ks fremfor å risikere hastesnitt, som det er høyere risiko for ved setefødsel.

Er greit å være klar over at det ofte går bra å føde i sete, men det er jo en større risiko, og 50% ender som regel i hastekeisersnitt :)

Screenshot_2023-06-10-20-05-30-27_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Ahus sier 30%, da.
Men er jo uansett greit å være forberedt på at det kan skje, selvsagt.
Mentale forberedelser er gull..!

Panikken tok meg nettopp. Det er KUN 38 dager igjen til planlagt keisersnitt og jeg føler meg ikke litt klar. :nailbiting: Ikke har vi barnepass, hundepass eller fødebagen på stell. Og det som irriterer meg minst like mye er at vi ikke har funnet navn!! Med de andre har de fått navn etter oul liksom:bored::laughing025 så tiden kryyyper opp og jeg får panikk med alt som skulle vært gjort. Samtidig er jeg nærmest sengeliggende med helvetesild:banghead::wacky: så ja!
Flere med panikk for tiden?
Jeg er så amper som en lemmen om dagen! Tenner på absolutt alt stakkars kjæresten:)
Her er det 38dager til termin, og jeg kan ikke gjøre stort.. men har så mye jeg kunne ønske ble gjort:(
Veldig ulike på hvordan det er greit å ha det hjemme, og når han må gjøre alt så må jo terskelen min tøyes:(

Vis vedlegget 407484
Ahus sier 30%, da.
Men er jo uansett greit å være forberedt på at det kan skje, selvsagt.
Mentale forberedelser er gull..!
Så bra det er gått ned. Det var min søster i Oslo og to bekjente her jeg bor som fikk beskjed om 50%, alle tre endte med hastekeisersnitt. Men dette er 3-4 år siden, og mulig ulikt fra sted til sted. Men greit å være forberedt :happy:

Så bra det er gått ned. Det var min søster i Oslo og to bekjente her jeg bor som fikk beskjed om 50%, alle tre endte med hastekeisersnitt. Men dette er 3-4 år siden, og mulig ulikt fra sted til sted. Men greit å være forberedt :happy:

Kan hende det er internasjonale tall det er tatt utgangspunkt i..?

Har et spm om kynnere. Den siste uka har jeg gått fra så og si ingenting, til kynnere nesten hele tiden. Magen kjennes ut som en stein.. Er i uke 34. Dere som er/var plaget av mye kynnere, var det noe som hjalp? :oops:

Ja syntes det, det ante jeg ikke. Det jeg var urolig for. Får bare håpe på det beste. Virker som det er 50/50 på hvordan en slik fødsel foregår. Synd det med at man ikke har kontroll. Men godt å høre litt forskjellige erfaringer så man kan forholde seg best mulig.

Hei! Jeg er nå i uke 34, og på 32 ukers kontroll lå fosteret fortsatt i sete. Er ganske sikker på at han fortsatt gjør det, da jeg kjenner hodet på toppen av magen. Jeg skal inn i uke 36 (fått innkalling av sykehuset) og dersom han fortsatt ligger i sete, så blir det tilbud om vending.

Jeg ønsker hverken setefødsel eller ks, men jeg kommer til å velge planlagt ks fremfor å risikere hastesnitt, som det er høyere risiko for ved setefødsel.
Hei! Litt i samme situasjon vi da. Fikk høre det på 33 ukers kontrollen på tirsdag. Forståelig. Her merker jeg det godt da hu er veldig aktiv å spreller ned i magen.

Så bra. Godt å høre du har fått innkalling til sykehuset. Og godt å høre at du får tilbud om vending hvis han fortsatt ligger i setet.

Timen hos jordmoren jeg var hos sa bare at hu ikke ligger med hode ned og ligger i seteleie og at hu setter meg opp på time om 3 uker (uke 36), og at hvis vannet gikk i mellom tiden måtte en legge seg ned å ringe ambulanse. Hu hadde dårlig tid så fikk ikke muligheten å stille spørsmål. For syntes det hørtes dramatisk ut. Men godt å høre og vite det blir gjort tiltak.
Men får jeg spørre blir man kaldt inn til sykehuset eller må det søkes om av jordmor? Ettersom jeg ikke fikk noe beskjed om det.

Forstår deg. Samme her. Har virkelig lyst til ingen av delene. Så for meg å føde «vanlig» med hode først. Godt å høre dine tanker rundt valget. Er enig der bedre med planlagt keisersnitt fremfor hastekeisersnitt. For var det jeg så for meg at brått kan bli. Men godt det finnes tiltak. Så får vi bare håpe på det beste. :-)

Shinet hjemme? :hilarious: :hilarious:

I wish, men her er det som regel kaos fra morgen til kveld uansett :hilarious:
Jeg trives veldig dårlig i rot og kaos, så det må bare bli prioritert her hjemme:laughing002 gruer meg jo litt til det - for skjønner at jeg kommer til å være sliten med baby, og at barnet etterhvert vil rote en del.
Men vi må rett og slett bare finne tid og energi til å rydde, for jeg blir på ekte skikkelig utilpass av rot og uorden:hilarious:

Jeg trives veldig dårlig i rot og kaos, så det må bare bli prioritert her hjemme:laughing002 gruer meg jo litt til det - for skjønner at jeg kommer til å være sliten med baby, og at barnet etterhvert vil rote en del.
Men vi må rett og slett bare finne tid og energi til å rydde, for jeg blir på ekte skikkelig utilpass av rot og uorden:hilarious:
Ikke noe glad i det jeg heller, men jeg er elendig på å organisere, ungene roter og gubben har innmari mye ting. Jeg og forsåvidt. Så...

Har et spm om kynnere. Den siste uka har jeg gått fra så og si ingenting, til kynnere nesten hele tiden. Magen kjennes ut som en stein.. Er i uke 34. Dere som er/var plaget av mye kynnere, var det noe som hjalp? :oops:
Opplevde det samme her, bare at det skjedde litt tidligere for meg (fra uke 30 kanskje?). Det eneste som hjelper når jeg får kynnere er å roe helt ned (feks nesten stoppe opp og "løfte" magen når jeg er ute og går), da synes jeg ofte den "slipper taket" raskere. Synes også jeg har mindre de dagene jeg er i ro hjemme enn når jeg er ute, men får også en del hjemme bare jeg tusler rundt i leiligheten :happy8

Hei! Litt i samme situasjon vi da. Fikk høre det på 33 ukers kontrollen på tirsdag. Forståelig. Her merker jeg det godt da hu er veldig aktiv å spreller ned i magen.

Så bra. Godt å høre du har fått innkalling til sykehuset. Og godt å høre at du får tilbud om vending hvis han fortsatt ligger i setet.

Timen hos jordmoren jeg var hos sa bare at hu ikke ligger med hode ned og ligger i seteleie og at hu setter meg opp på time om 3 uker (uke 36), og at hvis vannet gikk i mellom tiden måtte en legge seg ned å ringe ambulanse. Hu hadde dårlig tid så fikk ikke muligheten å stille spørsmål. For syntes det hørtes dramatisk ut. Men godt å høre og vite det blir gjort tiltak.
Men får jeg spørre blir man kaldt inn til sykehuset eller må det søkes om av jordmor? Ettersom jeg ikke fikk noe beskjed om det.

Forstår deg. Samme her. Har virkelig lyst til ingen av delene. Så for meg å føde «vanlig» med hode først. Godt å høre dine tanker rundt valget. Er enig der bedre med planlagt keisersnitt fremfor hastekeisersnitt. For var det jeg så for meg at brått kan bli. Men godt det finnes tiltak. Så får vi bare håpe på det beste. :)
Ja, vi får ikke gjort så mye selv med hvordan de velger å ligge, men kommer til å ta valg jeg føler meg tryggest i, for jeg liker ikke tanken på en plutselig ks situasjon. Har forestått at mange prøves overtalt til setefødsel, men stå trygt i at vi har et valg (og mitt valg er personlig ut ifra at jeg er glad i å ha kontroll på det jeg kan ha kontroll på!:))

Jeg skal føde på Riksen og var tilfeldigvis inne på kontroll da han hadde vært så stille. Da legen sjekket med UL så fortalte hun meg at han lå i sete og satte meg opp på en time i uke 36. Jordmoren sjekket et par uker senere (32) og bekreftet hva legen hadde sett på UL.

Jeg ville bedt Jordmor om å sende en henvisning jeg.

Kjenner meg godt igjen, mye spark ned i bekkenet!

Magnesium kan hjelpe litt for  noen. Men om du har mye, sjekk deg selv for infeksjoner og. UVI og sopp kan begge gi økt kynner-aktivitet.

Ellers så er det jo bare å roe tempoet litt og ❤️

Ja, vi får ikke gjort så mye selv med hvordan de velger å ligge, men kommer til å ta valg jeg føler meg tryggest i, for jeg liker ikke tanken på en plutselig ks situasjon. Har forestått at mange prøves overtalt til setefødsel, men stå trygt i at vi har et valg (og mitt valg er personlig ut ifra at jeg er glad i å ha kontroll på det jeg kan ha kontroll på!:))

Jeg skal føde på Riksen og var tilfeldigvis inne på kontroll da han hadde vært så stille. Da legen sjekket med UL så fortalte hun meg at han lå i sete og satte meg opp på en time i uke 36. Jordmoren sjekket et par uker senere (32) og bekreftet hva legen hadde sett på UL.

Jeg ville bedt Jordmor om å sende en henvisning jeg.

Kjenner meg godt igjen, mye spark ned i bekkenet!
Nei det er sant. Godt å høre, det viktigste også det. Helt forståelig. Ikke jeg heller. Men man kan velge i en slik situasjon?

Skjønner, godt man kan velge. Det visst jeg ikke. Trodde det ble bestemt underveis i fødselen. Forståelig, og det skjønner jeg godt. :-) Jeg er også sånn som liker å ha kontroll på det man kan ha kontroll på. :-)

Så bra. Godt å høre. Fint å få sjekke opp så man blir betrygget. Og godt å høre du fikk henvisning av legen. Samt med bekreftelse av jordmor. Er godt å ha en plan med tiltak man kan gjøre i håp om at babyen snur.

Takk for tilbakemelding, spør jeg til uka. Ettersom er min første så visste jeg liksom ikke hva jeg skulle gjøre eller hvordan man skulle forholde seg til det.

Godt å høre, ja samme her! ☺️

Hallo Hallo! Hva gjøres i kveld?

Back
Topp