Skravletråd

Sikkert mange som enda tester og venter på sterk strek osv. Ville bare vise dere hvordan mine tester med RFSU så ut da jeg ble gravid for et par år siden.
Disse er tatt to dager før ikm og på ikm.InCollage_20220706_154855679.jpg

Disse er jo knapt leselige til å være så langt på vei, og det var lett å bli unødvendig bekymra av de. Men det gikk veldig bra, og resulterte i en stor og sterk jente :)

Heei dere :greet025

Melder meg forsiktig inn i gruppa her. Fant just ut at vi endelig er gravid med vårt første barn, etter første forsøk med Ivf. Har prøvd selv I 2 år uten en eneste positivtest. Men jeg lurte litt på vitaminer og sånt? Hva er det viktigste man må ha som gravid? I tilegg klarer jeg ikke svelge store kapsler eller store tabletter. Så hvis det fins i andre alternativer eller de er like små som folat tablettene fks så gjerne kom med tips :love017:smiley-bounce012
Gratulerer! Jeg tar Berocca, det er en brusetablett som smaker ok :-) gir B-vitamin(ink folsyre), C-vitamin, sink og magnesium. Tar også jod, disse tablettene er supersmå :)

Aargh! Jeg blir frustert! Så mye frem og tilbake med legekontoret. Sykehuset sa at jeg skulle komme tilbake for en TUL neste gang jeg ble gravid.
Men da skjønner jeg ikke hvorfor legekontoret mener jeg må inn til lege for å få henvisning til TUL? Er det ikke nok å ringe legekontoret, liksom? Og nå har de flytta på legetimen min til en uke senere, da er jeg 7+0 OG bortreist. Så da anbefalte de meg heller å gå privat. Men fader, altså. Skal jeg betale 1300,- når jeg egentlig har rett til offentlig TUL?

Baah. Dette skulle sikkert vært på klagetråden, men..
Det var skikkelig dårlig synes jeg! Jeg la bare inn en melding til fastlegen min via nettsiden/HelseNorge, med forklaring på at jeg var gravid og ønsket henvisning til sykehuset for UL, med referanse til EXU forrige gang. Så tok det bare noen timer før jeg både hadde mottatt svar om at hun fikset henvisning og jeg fikk svar fra St. Olavs samme dag med time. Så lenge legen har kunnskap om historikken din må det gå an å sende en henvisning uten fysisk oppmøte, tenker jeg!

Det var skikkelig dårlig synes jeg! Jeg la bare inn en melding til fastlegen min via nettsiden/HelseNorge, med forklaring på at jeg var gravid og ønsket henvisning til sykehuset for UL, med referanse til EXU forrige gang. Så tok det bare noen timer før jeg både hadde mottatt svar om at hun fikset henvisning og jeg fikk svar fra St. Olavs samme dag med time. Så lenge legen har kunnskap om historikken din må det gå an å sende en henvisning uten fysisk oppmøte, tenker jeg!
Ja, jeg tenkte at det måtte være problemfritt, men nei. Ingen henvisning uten at jeg er innom legen. Jeg blir faktisk skikkelig forbanna, og har grått masse i dag (hurra for hormoner!)

Det spørs om jeg velger å ta en privat en i neste uke (6+x), og heller få en offentlig TUL litt senere.

Er det mulig å se noe på ultralyd i neste uke, tro?

Ja, jeg tenkte at det måtte være problemfritt, men nei. Ingen henvisning uten at jeg er innom legen. Jeg blir faktisk skikkelig forbanna, og har grått masse i dag (hurra for hormoner!)

Det spørs om jeg velger å ta en privat en i neste uke (6+x), og heller få en offentlig TUL litt senere.

Det skal jo være mulig å se et fosteranlegg i livmor, og sannsynligvis et hjerte som slår, gitt at du ikke er kortere på vei :)

Vær litt forsiktig med å ta privat tul om du skal ha offentlig. Jeg gjorde det i forrige svangerskap og når legen på sykehuset fant ut av det så sa han at hadde de visst det hadde jeg aldri fått innkalling (jm visste det, men var snill nok til å henvise videre likevel). Men skal sies at jeg fikk offentlig tul pga tidligere MA, så var for å sjekke at det var liv. Og det hadde jeg jo gjort når jeg sjekket privat

Noen som har erfaring med fem jordmødre? Har sendt de to henvisninger til ultralyd nå men ikke fått svar… første for 1,5 uke siden… dette er på Jæren

Heei dere :greet025

Melder meg forsiktig inn i gruppa her. Fant just ut at vi endelig er gravid med vårt første barn, etter første forsøk med Ivf. Har prøvd selv I 2 år uten en eneste positivtest. Men jeg lurte litt på vitaminer og sånt? Hva er det viktigste man må ha som gravid? I tilegg klarer jeg ikke svelge store kapsler eller store tabletter. Så hvis det fins i andre alternativer eller de er like små som folat tablettene fks så gjerne kom med tips :love017:smiley-bounce012

Først og fremst: gratulerer :love2

Jeg tar en som heter «mamma» fra oveg, det er en multivitamin som har det viktigste, er liten og skal tygges, så tar jeg vegetabilsk omega3 fra nycoplus, og jern etter samråd med lege fra nycoplus :happy:

Noen som har erfaring med fem jordmødre? Har sendt de to henvisninger til ultralyd nå men ikke fått svar… første for 1,5 uke siden… dette er på Jæren
Jeg skal aldri bruke fem jordmødre igjen. Skikkelig uprofesjonelle og gratulerte meg med baby i magen før jeg kom inn på rommet var da 7+5. hun visste ikke navnet mitt eller hvor langt jeg var på vei og gratulerte meg igjen under ultralyden og ble plutselig stille og sa, Oy det er ingen hjereaktivitet, så sa hun: jo nå ser jeg det, eller nei. Hun ville ikke ta innvendig ultralyd men samboer nektet og gi seg. Tok omsider innvendig og da mente hun vi kunne høre hjerte. Fikk med meg hjem det teite bilde og beskjed om å komme tilbake etter en uke. Vi ble sluppet ut med 1000 spørsmål og helt på gråten. Dagen etter ringte samboer til flere gynekologer her i Rogaland og vi fikk komme inn til en offentlig gynekolog(måtte ringe lege for henvisning) og gynekolog så såvidt foster og sa det aldri kunne vært hjerteaktivitet av det. Han synes jordmors hørtes veldig uproff ut. Det er første og siste gang jeg går til fem jordmødre. Min erfaring :p

Jeg skal aldri bruke fem jordmødre igjen. Skikkelig uprofesjonelle og gratulerte meg med baby i magen før jeg kom inn på rommet var da 7+5. hun visste ikke navnet mitt eller hvor langt jeg var på vei og gratulerte meg igjen under ultralyden og ble plutselig stille og sa, Oy det er ingen hjereaktivitet, så sa hun: jo nå ser jeg det, eller nei. Hun ville ikke ta innvendig ultralyd men samboer nektet og gi seg. Tok omsider innvendig og da mente hun vi kunne høre hjerte. Fikk med meg hjem det teite bilde og beskjed om å komme tilbake etter en uke. Vi ble sluppet ut med 1000 spørsmål og helt på gråten. Dagen etter ringte samboer til flere gynekologer her i Rogaland og vi fikk komme inn til en offentlig gynekolog(måtte ringe lege for henvisning) og gynekolog så såvidt foster og sa det aldri kunne vært hjerteaktivitet av det. Han synes jordmors hørtes veldig uproff ut. Det er første og siste gang jeg går til fem jordmødre. Min erfaring :p
oj, første negative jeg har hørt! Skal revurdere dem da, høres uprofesjonelt ut….

Vær litt forsiktig med å ta privat tul om du skal ha offentlig. Jeg gjorde det i forrige svangerskap og når legen på sykehuset fant ut av det så sa han at hadde de visst det hadde jeg aldri fått innkalling (jm visste det, men var snill nok til å henvise videre likevel). Men skal sies at jeg fikk offentlig tul pga tidligere MA, så var for å sjekke at det var liv. Og det hadde jeg jo gjort når jeg sjekket privat
Aha. Fint du sa. Finner de ut av det med mindre jeg sier det?
Jeg har hatt MA, så gyn.avd. på sykehuset sa jeg skulle dit i ca uke 7, men må ha henvisning fra lege.

Aha. Fint du sa. Finner de ut av det med mindre jeg sier det?
Jeg har hatt MA, så gyn.avd. på sykehuset sa jeg skulle dit i ca uke 7, men må ha henvisning fra lege.
Sikkert ikke. Bare ikke nevn noe til verken legen eller de på sykehuset :p

Sikkert ikke. Bare ikke nevn noe til verken legen eller de på sykehuset :p
Mum's the word, som de sier!

Jeg bare veit ikke om jeg klarer å vente så lenge, med den MA'en i bagasjen. Så er det jo litt tidlig neste uke, også, så man ser vel ikke så mye :p

oj, første negative jeg har hørt! Skal revurdere dem da, høres uprofesjonelt ut….
Det var veldig tydelig at jeg var siste kunde for dagen og at hun bare ville hjem. Det er ikke sikkert du vil få samme opplevelse altså, de har jo flere jordmødre. Men samboer stussa veldig og det virka som hun ikke hadde så god kompetanse. Sikkert kjekkere å gå der senere i svangerskapet :)

Jeg sendte for en stund siden hvor de svarte meg. Nå måtte jeg kansellere en time og den har jeg ikke fått svar på, så mulig de har ferie? Har ikke erfaring med dem, men skal dit når jeg er 7 uker ca :)

Mum's the word, som de sier!

Jeg bare veit ikke om jeg klarer å vente så lenge, med den MA'en i bagasjen. Så er det jo litt tidlig neste uke, også, så man ser vel ikke så mye :p
Jeg føler veldig med deg. Jeg hadde det helt likt.
Denne gangen er jeg (enn så lenge) noe roligere heldigvis :)

Jeg fant endelig en privat gyn som vil koste 1800 pluss ultralyd…. Og eneste dato de hadde når jeg blir 6+1 så kan være for tidlig i tillegg. Men gleder meg til denne timen. Og har tatt digital test i dag som viser 3+ så begynner jeg kanskje å tro at ting er virkelig. Det er lett å mistolke symptomer mens man lever med 3 ganske små barn. Trøttheten er en hverdags ting :)

Hvor mange innlegg må vi ha som gruppe og individuelt for å få skjult forum? Noen som vet?:)

Back
Topp