Skravletråd

Da hadde du uttak tre dager etter meg, og terminen din blir da 2.april. Norge regner termin som 40+3, USA 40+0.
Du kan tenke slik; uttaksdagen = befruktningsdagen. Den dagen er du 2+0. Så i dag er du dermed 5+6. Om du bruker f.eks babyverdens kalkulator legger du inn 8.juli som datoen befruktningen skjedde/eggløsning.
Der ser du - trodde svangerskap var 40+2. Men da stemmer nok 2. april.
 
Der ser du - trodde svangerskap var 40+2. Men da stemmer nok 2. april.
Det var det tidligere. Så endret de det. Nå er det 40+3. Tullete spør du meg. Men det er jo bare en estimert dato uansett, så har ikke så mye å si om man regner 40+2 eller 40+3
 
Det var det tidligere. Så endret de det. Nå er det 40+3. Tullete spør du meg. Men det er jo bare en estimert dato uansett, så har ikke så mye å si om man regner 40+2 eller 40+3
Nei, sant nok. Fødte en uke tidligere sist.
 
Det var det tidligere. Så endret de det. Nå er det 40+3. Tullete spør du meg. Men det er jo bare en estimert dato uansett, så har ikke så mye å si om man regner 40+2 eller 40+3
Ser at du er lege. Vet ikke hvilken, men prøver meg. Vet du når man kan få sånn blodprøve (NIPT, eller mulig det er en annen?) her til lands for å sjekke eventuelle sykdommer hos barnet. Jeg er 40 år, så da har jeg vel lov til å ta en sånn?
 
Her er det reisefeber.. Står opp i natt for å reise til Hellas! Har pakket til meg selv, mannen og hans to barn. Pakket for dyrene som skulle til pass, og fått ordnet siste rest til turen.. Nå skal snart ungene i seng, og jeg kjenner det skal bli veldig godt å få roet meg litt ned før jeg tar kvelden.. Blir en spennende uke i vente, håper formen holder seg fin.. :happy:

Så kjekt! god tur og kos deg masse!!
 
Tror muligens jeg holder til her. Har enten termin helt i slutten av mars eller starten av april. Om alt går etter planen. Skal på TUL om to uker, så da får jeg heldigvis noen svar :)

Er flere av oss som er litt i begge mars og april. Er ikke alltid like lett å vite før ul bekrefter noe
 
Ser at du er lege. Vet ikke hvilken, men prøver meg. Vet du når man kan få sånn blodprøve (NIPT, eller mulig det er en annen?) her til lands for å sjekke eventuelle sykdommer hos barnet. Jeg er 40 år, så da har jeg vel lov til å ta en sånn?
På grunn av alderen din, vil du få tilbud om fosterdiagnostikk i uke 11-14 en gang. Se: https://helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/fosterdiagnostikk
Dette inkluderer blodprøve og tidlig ultralyd, og kalles KUB (kombinert ultralyd og blodprøve). Fint å kunne benytte seg av dette tilbudet i Norge. Selv må vi dra til Danmark for å få gjort NIPT.
 
På grunn av alderen din, vil du få tilbud om fosterdiagnostikk i uke 11-14 en gang. Se: https://helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/fosterdiagnostikk
Dette inkluderer blodprøve og tidlig ultralyd, og kalles KUB (kombinert ultralyd og blodprøve). Fint å kunne benytte seg av dette tilbudet i Norge. Selv må vi dra til Danmark for å få gjort NIPT.
Må kanskje til Danmark eller Sverige selv for NIPT? Eller blodprøven i «KUB-pakka» inkludert NIPT? Men takk - får kanskje kontakte legen etter at jeg har vært på TUL (pga IVF).
 
Må kanskje til Danmark eller Sverige selv for NIPT? Eller blodprøven i «KUB-pakka» inkludert NIPT? Men takk - får kanskje kontakte legen etter at jeg har vært på TUL (pga IVF).
Ja, blodprøven som inngår i KUB er nettopp NIPT. Så det får du som en del av KUB. Men "NIPT" kan bety to ting: den ene betydningen er når den brukes som en samlebetegnelse for non-invasive prenatal test, altså testing av foster-DNA vha en blodprøve tatt av moren. Men egentlig er "NIPT" et produktnavn for en av en lang rekke ulike tester som tilbys av ulike leverandører, de fleste av dem amerikanske. De andre testene har andre navn, som "Harmony", "Panorama", "NIPD" osv. De går stort sett ut på det samme alle sammen, dvs at de består av en blodprøve tatt av mor og de analyserer foster-DNS for avvik. Men det er noen forskjeller på hvilke sykdommer eller syndromer de ulike testene analyserer, og noen av dem tas fra uke 9+0 mens andre ikke tas før 11+0 osv. Noen kan brukes ved tvillinger, andre kun ved singelsvangerskap, noen kan brukes ved donorbarn, andre ikke, noen analyseres i England, noen i USA. Dette er imidlertid små forskjeller, og på mange av dem er det ulike pakker og tilvalg avhengig av hvor mange spesielle syndromer du ønsker å analysere. Men trisomiene følger alltid med. I Norge tror jeg det kun er trisomiene og kanskje noen av de vanligste syndromene som er med i KUB, men dette vet jeg faktisk ikke helt. Da må du eit høre med sykehuset du skal gjøre fosterdiagnostikk hos.
 
Ja, blodprøven som inngår i KUB er nettopp NIPT. Så det får du som en del av KUB. Men "NIPT" kan bety to ting: den ene betydningen er når den brukes som en samlebetegnelse for non-invasive prenatal test, altså testing av foster-DNA vha en blodprøve tatt av moren. Men egentlig er "NIPT" et produktnavn for en av en lang rekke ulike tester som tilbys av ulike leverandører, de fleste av dem amerikanske. De andre testene har andre navn, som "Harmony", "Panorama", "NIPD" osv. De går stort sett ut på det samme alle sammen, dvs at de består av en blodprøve tatt av mor og de analyserer foster-DNS for avvik. Men det er noen forskjeller på hvilke sykdommer eller syndromer de ulike testene analyserer, og noen av dem tas fra uke 9+0 mens andre ikke tas før 11+0 osv. Noen kan brukes ved tvillinger, andre kun ved singelsvangerskap, noen kan brukes ved donorbarn, andre ikke, noen analyseres i England, noen i USA. Dette er imidlertid små forskjeller, og på mange av dem er det ulike pakker og tilvalg avhengig av hvor mange spesielle syndromer du ønsker å analysere. Men trisomiene følger alltid med. I Norge tror jeg det kun er trisomiene og kanskje noen av de vanligste syndromene som er med i KUB, men dette vet jeg faktisk ikke helt. Da må du eit høre med sykehuset du skal gjøre fosterdiagnostikk hos.
Ok. Forstod det sånn at om de tre vanligste trisomiene kom ut som 1:250 eller høyere sjanse, så ville de ta NIPT. Men dette vet du nok best. Mener fra sist at de sjekker opp mot 10 ulike sykdommer i utlandet, så spørs om jeg skal bare gjøre det der for å bli ferdig med det. Kombinere det med å møte svenske venner eller noe Får høre med legen min etter TUL. Skal du også ta NIPT?
 
OK, det kan hende at de venter med blodprøve til etter ultralyd er tatt i Norge, det vet jeg ikke da jeg ikke driver med fosterdiagnostikk selv. Enkelte av testene i utlandet tester for langt mer enn 10 syndromer, men det er som sagt forskjell på de ulike leverandørene (egentlig små forskjeller da det er snakk om veldig sjeldne syndromer, så selv om man tester for femten sjeldne syndromer så er den akkumulerte risikoen liten). Litt usikker på hvilke av dem som tilbys i Sverige eller Danmark, noen er nok bare tilgjengelige i USA.
Jeg tenker å ta NIPT i Danmark, der tilbyr de enten Harmony eller Panorama. Har ikke satt meg så nøye inn i hvilken av dem jeg skal velge enda. Regner med at det er litt hipp som happ.
 
Oj, det er sprekt. Jobber du 100 % og studerer deltid, eller omvendt?

Jeg skal jobbe 80%
Blir frikjøpt 20% av Utdanningsdirektoratet for å ta 30 stp så jeg nærmer meg de nyutdannede lærerne med lektortittel. Så når dette året er omme har jeg tittelen adjunkt med opprykk og går opp en del i lønn. Så skal jeg jo være trener på barneidrett for 5 og 6 åringer også på ettermiddagstid:rolleyes: liker å ha noe å gjøre
 
Jeg skal jobbe 80%
Blir frikjøpt 20% av Utdanningsdirektoratet for å ta 30 stp så jeg nærmer meg de nyutdannede lærerne med lektortittel. Så når dette året er omme har jeg tittelen adjunkt med opprykk og går opp en del i lønn. Så skal jeg jo være trener på barneidrett for 5 og 6 åringer også på ettermiddagstid:rolleyes: liker å ha noe å gjøre
Da er det jo en fin gulrot i andre enden. Men betyr det at eksamen er noen måneder etter fødsel? Leser jo om andre som gjør det samme - men det virker tøft. Imponert over at du tenker å kjøre løpet ut Spesielt siden det høres ut som om du allerede har mye å gjøre. Men tenk så deilig når du er ferdig!
 
Da er det jo en fin gulrot i andre enden. Men betyr det at eksamen er noen måneder etter fødsel? Leser jo om andre som gjør det samme - men det virker tøft. Imponert over at du tenker å kjøre løpet ut Spesielt siden det høres ut som om du allerede har mye å gjøre. Men tenk så deilig når du er ferdig!

Ja det er den delen av studiet jeg er mest spent på. Men håper og tror at med god kommunikasjon mellom meg og studietansvarlig så vil det meste løse seg på en skikkelig måte, og jeg er veldig innstilt på å få det til. Studiet er nettbasert og har kun nettsamlinger to timer annenhver torsdag så trenger ikke forlate huset:D
 
Hvordan er formen deres? Her har kvalmen komt snikende de siste par dager. Ikke overveldende enda, men det er ikke mye behagelig :p Ellers har jeg bestilt tidlig ultralyd i dag, det blir neste fredag da er jeg rundt 7+5/8+0, gleder meg til det :D
 
Hvordan er formen deres? Her har kvalmen komt snikende de siste par dager. Ikke overveldende enda, men det er ikke mye behagelig :p Ellers har jeg bestilt tidlig ultralyd i dag, det blir neste fredag da er jeg rundt 7+5/8+0, gleder meg til det :D


Så spennende! :D

Her er formen fin. Er 5+0 i dag. Har vert litt kvalm, men har ikke vert det de siste dagene, så formen er fin enda :)
 
Er det flere enn meg her som skal jobbe og studere dette skoleåret?

Litt treig her, jeg. Men jeg skal studere ved siden av jobben. Jobber 100 % og skal bare ha 50 % studieprogresjon. Veldig spent på hvordan det blir! Gøy at vi er flere som skal studere dette året :)
 
Back
Topp