Skravletråd

Med barnehage så vil jeg påstå at en unge fort koster rundt 6000 ekstra i måneden. Dette inkludert små og store kjøp, men ikke medregnet alle store engangkjøp som seng, barnevogn, møbler til barnerom ol. Båt med småbarn er jo også ikke bare bare. Tror det enkleste er å sette opp en økonomisk oversikt for å vurdere om dere kan ta dere råd til det eller ikke. Husk ekstrautgifter som båtplass og vedlikehold, forsikring og lignende (må vel leie utstyr for å få båten på land og vinterklar).

Er veldig enig med deg ang en økonomisk oversikt over hva dette kommer til å koste oss. Det blir fort dyrere enn en tror. Selve investeringen er jo en kostnad, men det dukker fort opp noe mer enn det.. hvis f.els motoren ryker er det jo driitdyrt å kjøpe ny..
Forhåpentligvis er lånet nedbetalt når babyen begynner i barnehage, men det er litt greit å ikke ha brukt opp både egenkapital og sparepenger til den tid :)

Er veldig enig med deg ang en økonomisk oversikt over hva dette kommer til å koste oss. Det blir fort dyrere enn en tror. Selve investeringen er jo en kostnad, men det dukker fort opp noe mer enn det.. hvis f.els motoren ryker er det jo driitdyrt å kjøpe ny..
Forhåpentligvis er lånet nedbetalt når babyen begynner i barnehage, men det er litt greit å ikke ha brukt opp både egenkapital og sparepenger til den tid :)
Lånet vårt en nok nedbetalt først etter at ungene flytter hjemmefra:jimlad:

Lånet vårt en nok nedbetalt først etter at ungene flytter hjemmefra:jimlad:

Haha, boliglånet er nok ikke nedbetalt på en stund, men båtlånet derimot...det trenger ikke å ta så lang tid!

Uff.. Mannen og jeg hadde en ganske lang diskusjon i går. Han er fullstendig båtsyk, og har hatt lyst til å kjøpe ny båt i evigheter nå. Jeg er ikke helt enig i prioriteringene, men har sagt at hvis vi kun bruker av egenkapitalen vår, kan jeg gå med på det. Nå mener han at vi heller bør oppgradere litt til, og ta opp ett lite lån på en ny båt. Dette vil koste oss ca 2000kr i måneden. Jeg mener at det er helt feil timing, og tror ikke han vet hvor mye det koster med babyutstyr og diverse det neste året. I tillegg sier han at hvis vi ikke tar oss råd til å kjøpe båt, blir han heller ikke med på ferie neste år fordi vi da kan sette av penger til å spare til båt. Dette synes jeg er skikkelig urettferdig, fordi min store lidenskap er å reise, mens hans er båt og sjøliv. Er jeg urimelig som setter foten ned på en 200.000kr investering som er hans lidenskap 8 måneder før vi får baby?

Vi la oss sinte (noe vi aldri gjør), og stemningen er skikkelig dårlig i dag styles/default/xenforo/hmh.gif
Jeg synes ikke du er urimelig. Du har jo sagt du kan gå med på båt om dere bruker egenkapitalen. Hva med å prøve å snakke om den løsningen? Da får han båt samtidig som dere tenker på økonomien og ikke tar opp mer lån ennå. Så kan han kanskje oppgradere båten etter hvert om økonomien tilsier det? Man vet jo ikke hvor mye en baby koster før den er der, sånn egentlig. Og det er jo dumt å bruke masse penger på båt akkurat når man skal få baby. Og det kan jo hende tankene hans er et litt annet sted enn på båten til sommeren ;)

Jeg synes ikke du er urimelig. Du har jo sagt du kan gå med på båt om dere bruker egenkapitalen. Hva med å prøve å snakke om den løsningen? Da får han båt samtidig som dere tenker på økonomien og ikke tar opp mer lån ennå. Så kan han kanskje oppgradere båten etter hvert om økonomien tilsier det? Man vet jo ikke hvor mye en baby koster før den er der, sånn egentlig. Og det er jo dumt å bruke masse penger på båt akkurat når man skal få baby. Og det kan jo hende tankene hans er et litt annet sted enn på båten til sommeren ;)

Ja, jeg har prøvd å si at det beste er å kjøpe for de pengene vi har, og ikke øke de månedlige kostnadene. Men da mener han at vi ikke får en båt som er god nok. Han er litt mann der.. er konstant på Finn og har trålet gjennom de fleste båtannonser minst fem ganger! Han begynte med ett budsjett på ca 70k, økte til 90k siden vi da fikk hakket finere båt, og så gikk det opp helt til 200k til han fant ut at ett lån ikke trengte å sprenge økonomien vår. Han tjener ca 150k mer enn meg i året, så selvfølgelig merker han det mindre på lommeboken enn jeg gjør.
Men nå har vi sluttet fred, og han er enig at vi venter en stund med kjøp og avgjørelser :D

Ja, jeg har prøvd å si at det beste er å kjøpe for de pengene vi har, og ikke øke de månedlige kostnadene. Men da mener han at vi ikke får en båt som er god nok. Han er litt mann der.. er konstant på Finn og har trålet gjennom de fleste båtannonser minst fem ganger! Han begynte med ett budsjett på ca 70k, økte til 90k siden vi da fikk hakket finere båt, og så gikk det opp helt til 200k til han fant ut at ett lån ikke trengte å sprenge økonomien vår. Han tjener ca 150k mer enn meg i året, så selvfølgelig merker han det mindre på lommeboken enn jeg gjør.
Men nå har vi sluttet fred, og han er enig at vi venter en stund med kjøp og avgjørelser :D
Skulle diskusjonen blusse opp igjen kan jo dette være løsningen? https://www.finn.no/boat/forsale/ad...YegtITnAwqueSSg44D67Kqvpqxc-Gt9MCdFCa_HfHBFyc

Elevene var sikkert superfornøyde da! Haha :D jeg er hjemme fra jobb nå pga noe annet enn svskap. Men hadde sikkert glemt halvparten om jeg var på jobb :wacky:
Huff, ja! Ble plutselig litt merarbeid når jeg skal rette, hehe!

Tusen takk for veldig fint svar! Jeg kunne ikke vært mer enig.. en baby koster mye, og antakeligvis mer enn vi tror i første omgang. Det er fort de små kostnadene som fort blir en høy sum. Og siden dette er vår første, vil vi jo kanskje slå litt mer på stortrommen med tanke på kvalitet, design o.l. Vi vil jo at nurket vårt kun skal ha det beste!

Vi har god råd, så det er ikke det at vi ikke har råd til den ekstra kostnaden. Men en båt kommer jo ikke uten uforutsette kostnader. Vedlikehold, bensin, båtplass etc. Det blir fort mer enn 2000kr i måneden. Så det er mer snakk om om det er noe jeg vil prioritere enn om vi har råd.

Nå har vi heldigvis skværet opp! Han sa at han innså at han hadde vært litt irrasjonell i argumentene sine da han truet med å ikke reise på ferie hvis han ikke fikk båt, at vi mest sannsynlig har råd til både baby, ferie og båt, og at han så argumentene mine. Han var skuffet, men aksepterte og respekterte meningene mine. Vi skal ta det litt på sikt, så det blir nok båt, bare ikke akkurat nå. Jeg har en bra mann, selv om han er litt sta og vanskelig å diskutere med :Heartred
Så bra dere har skværet opp. Min far har akkurat solgt sin båt, og det kostet vel fort 20 000 i året, bare i forsikring og båtplass, så kommer alt av vedlikehold og slikt i tillegg, det er ikke en billig hobby... det viktigste er at dere har det godt dere mellom, og at dere blir enige om hva man skal gjøre :)

Så bra dere har skværet opp. Min far har akkurat solgt sin båt, og det kostet vel fort 20 000 i året, bare i forsikring og båtplass, så kommer alt av vedlikehold og slikt i tillegg, det er ikke en billig hobby... det viktigste er at dere har det godt dere mellom, og at dere blir enige om hva man skal gjøre :)

Ja, og hvis de omtrentlige 20.000 skal komme i tillegg til lånet, så blir det fort litt penger. Men det er som du sier, viktigst at vi er enige :)

Har en litt absurd situasjon idag. Mannen er bortreist på jobbreise og fikk idag vite at hele teamet hans er langt ned. I praksis betyr det at alle fikk sparken. Siden han er på jobbreise så kan han ikke få sparken før på mandag. Så han må sitte og holde på med sine ting uten at vi vet om han har en jobb å komme tilbake til neste uke. Bilen vår er også firmabil så det ble jo plutselig hektisk å finne et alternativ. Var liksom ikke det jeg hadde tenkt å bruke kvelden på når jeg sto opp idag :wtf

Har en litt absurd situasjon idag. Mannen er bortreist på jobbreise og fikk idag vite at hele teamet hans er langt ned. I praksis betyr det at alle fikk sparken. Siden han er på jobbreise så kan han ikke få sparken før på mandag. Så han må sitte og holde på med sine ting uten at vi vet om han har en jobb å komme tilbake til neste uke. Bilen vår er også firmabil så det ble jo plutselig hektisk å finne et alternativ. Var liksom ikke det jeg hadde tenkt å bruke kvelden på når jeg sto opp idag :wtf

Oi det var veldig spesielt!hvor lang oppsigelsestid har han da? De ksn vel ikke sparke folk på dagen? Eller er det det de gjør?

Her ligger jeg fortsatt på sykehuset. Kjempe kodørigr mennedker hee. Men føler.meg allikevel alene med kvalmen. 5+6 idag. Lang vei å gå..

Det er ganske hårreisende ja! Håper det ordner seg fort, for det er jo utrolig stressende!

Så voldsomt da. Håper dere finner ut av det og at han blir tilbudt ny jobb snarlig. Han har vel 3 mnd oppsigelse til å finne ut veien videre. tvi tvi!

Men det er vel ikke lov? Han må jo få gå oppsigelsestida med lønn? Kontakt Arbeidstilsynet/fagforening!

Men det er vel ikke lov? Han må jo få gå oppsigelsestida med lønn? Kontakt Arbeidstilsynet/fagforening!
Det er ikke helt på dagen lønnsmessig. Det er med sluttpakke og karantenetid så Er nok innafor loven. Bare unødvendig stress.

Åh, skjønner, det er jo virkelig kjipt da :(
Ja, har liksom nok bekymringer med selve svangerskapet og daglige livet. Var litt unødvendig. Ikke så beskymret for at han finner seg ny jobb, men er jo ikke så ideelt med ny jobb og ny unge samtidig da.

Back
Topp