Skravletråd

Forøvrig fungerer det altså slik at jeg ringer jordmor når jeg ellers ville ringt fødeavdelingen ja, altså når fødselen er igang, og jeg har også denne gangen beskjed om at hun vil ha beskjed når det er i gang for å ta en sjekk av hvordan tilstanden er, siden man er forberedt på at jeg kan føde ganske fort.

Så da kommer hun hit, i stedet for at jeg drar til sykehuset. Da kan jeg altså fastslå at her er det fødsel på gang, jeg har vondt. Jeg kan ligge på senga, ta en dusj, vandre på stua eller hva jeg enn velger, men gjøre det hjemme, i stedet for å sette meg i bilen. Rier er ikke godt, men det er i alle fall ikke bedre spent fast i en bil.

Nettopp dette er greia for meg. Jeg holder meg her og gjør mine greier, og jordmor kommer til meg.

Men, det er altså fordi jeg har en god og trygg erfaring på at dette klarer kroppen min, dette har jeg gjort før, og jeg er lavrisikogruppe. Jeg har ingen sykdommer som gir økt risiko, ikke hatt noe problemer i svangerskapet som gir komplikasjonsrisiko, det er et barn, det ligger med hodet ned, jeg er normalvektig med fint/lavt blodtrykk, rene urinprøver, magen vokser i passe fart, babyen er aktiv og viser alle tegn på trivsel, det er rett og slett ingen ting som antyder komplikasjonsrisiko, og da kombinert med to enkle fødsler før gir det meg en stor trygghet.

Dessuten er det bare 20 minutter inn til sykehuset, og jordmor har lav terksel for å si "vi drar inn på sykehuset" dersom hun ser tidlige tegn på noe hun vil sjekke ut nøyere. Om vi var på sykehuset hadde hun nok ventet lenger med å tilkalle en lege, det er greiere å "vente litt og se" der, men når vi er hjemme tar man ikke unødig risiko på å vente for lenge. Det samme med barnet etter at det er kommet ut, ved den minste tvil om at "dette burde en lege se på" skal vi inn på sykehuset, hun vil ikke vente litt og se.

Men de aller fleste barn fødes jo uten problem og uten lege tilstede.

(vi skal uansett inn på barsel etter et par dager for barnelegeundersøkelse og blodprøven altså, og klar beskjed om lav terskel for å ringe jm om vi lurer på noe som helst de dagene man ellers hadde lagt på barsel og blitt fulgt opp sånn. Hun kommer også på hjemmebesøk etter fødsel, enten hun eller evt den jm jeg går til på helsestasjonen, det skal de avtale dem imellom, ligg avhengig av når jeg føder, siden det potensielt er i juleferietid, og min jjemmefødselsjm har også tross alt full stilling ellers, mens jm på helsestasjonen har hjemmebesøk etter fødsel som en del av greia hun har i sin stilling. Før vi deretter overlates til helsesøster som vanlig.

Synes det er tøft av deg! :) Håper du får en fin opplevelse. Har stor tro på at hvis det føles riktig kan gi en bedre og roligere opplevelse.

Ja, det må føles rett, men det gjør det for oss. Det er andre gangen da, jeg har jo født yngstejenta vår hjemme også. Det var en fin opplevelse.

Storebror var i stua sammen med min mor, hun er født på badet som var i etasjen under.

Han hørte hennes første skrik, og så på sin mormor og spurte om det var babyen. Det bekreftet hun at det nok var, da reiste han seg og ga henne en klem, jeg har blitt storebror!

Når ting hadde roet seg litt ned gikk faren opp og hentet ham så han fikk se henne.

(da var forøvrig kommentaren til mormor når han kom opp igjen "hun var bitte liten mormor, kan du lese ei bok?" Han hadde ikke helt en innstilling HVOR lten en baby var, og forventet en han kunne leke med...)

Så bra at det ordnet seg for deg, Sara :)
Ja. Dette er jeg veldig glad for.

Og i dag fikk jeg bekreftelse fra jm på ar faktisk kan jeg føde hjemme fra 36+0, det er neste torsdag det. Gitt at hun kan komme. Beredskap har hun fra 3.1 til 20.1 men har hin fri og anledning til å komme, så kommer hun før. Derved, fom neste torsdag ringer jeg henne om fødselen starter. Har hun ikke mulighet, må jeg ringe sykehuset

Fom 3.1 har hun forpliktet seg til å komme når jeg ringer, og skaffet backup for vaktene sine på sykehuset

Noen flere som er våkne? Kjeder meg så utrolig mye!!! :(
Hva gjør dere andre som sliter med søvn på nettene?

Ja jeg er våken :P Sliter så med søvn jeg, så sovner som oftest ikke før i 2-3 tiden :( Nei jeg ser litt på tv fram til klokka er senest 1, og da legger jeg meg i senga og hører på litt radio og evt spiller litt på tlf :)

Ja jeg er våken :P Sliter så med søvn jeg, så sovner som oftest ikke før i 2-3 tiden :( Nei jeg ser litt på tv fram til klokka er senest 1, og da legger jeg meg i senga og hører på litt radio og evt spiller litt på tlf :)

Har slitt mye med søvn selv. De siste dagene har egentlig gått greit, men i dag er det på'n igjen!!
Akkurat nå sitter jeg med et stort melkeglass i hånda :D
Jeg ga opp å ligge i senga å vri meg, sitter derfor nå i stua og ser på fødebagen jeg begynte å pakke for noen dager siden :P

Heldigvis er det ikke så lenge igjen nå! Skal bli så kos å ha lille babyen i armene :D <3 Gleder meg <3

Hva slags spill spiller du? :p

Jeg ser netflix! Komiserier er faktisk litt søvndyssende hvis man har sett mye av det før synes jeg:)

Så tenker jeg som så at det ikke er noe krise om jeg ikke får sove på natta - da tar jeg det igjen på dagen (selv om dagen da blir ødelagt..). Men det er mest for å ikke stresse meg selv. Da blir jeg bare frustrert på nattestid. Og som regel så går det et par netter, så sover jeg greit igjen.

Håper du finner noe du kan kose deg med på natta, sånn at du slipper å tenke så mye på hvor lite du får sove ❤️

Har slitt mye med søvn selv. De siste dagene har egentlig gått greit, men i dag er det på'n igjen!!
Akkurat nå sitter jeg med et stort melkeglass i hånda :D
Jeg ga opp å ligge i senga å vri meg, sitter derfor nå i stua og ser på fødebagen jeg begynte å pakke for noen dager siden :P

Heldigvis er det ikke så lenge igjen nå! Skal bli så kos å ha lille babyen i armene :D <3 Gleder meg <3

Hva slags spill spiller du? :p

Skjønner deg godt der, er fryktelig slitsomt å bare ligge og vri seg i sengen altså :(

Nei veldig snart så er det bebisene våre som holder oss våkne på natta istedenfor :D ❤️

Nei litt forskjellig egentlig, alt etter humøret :P Men spiller litt biljard, panda pop eller kabal :)

God morgen, damer!:-)
Har dere noen planer for dagen? Jeg har vært våken siden 06.45, men ligger i senga enda:-P Skal strax stå opp å spise frokost før jeg durer meg til byen og handler det siste som skal i fødebagen! :-) Føler jeg for en gangs skyld er noenlunde i rute med det meste;) Tenkte jeg skulle se om jeg får gjort fra meg siste rest av julegaver også, så er jeg ferdig med det! :-) Må få sendt julegave til venninna mi i posten før helga, så:-)

God morgen, damer!:-)
Har dere noen planer for dagen? Jeg har vært våken siden 06.45, men ligger i senga enda:-P Skal strax stå opp å spise frokost før jeg durer meg til byen og handler det siste som skal i fødebagen! :-) Føler jeg for en gangs skyld er noenlunde i rute med det meste;) Tenkte jeg skulle se om jeg får gjort fra meg siste rest av julegaver også, så er jeg ferdig med det! :-) Må få sendt julegave til venninna mi i posten før helga, så:-)

Så bra at du er i rute med alt :D Det er en digg følelse ikke sant? :p
Er det mye du mangler til fødebagen eller?

Jeg skal være hjemme idag. Gubben er på kurs og kommer sent hjem. Mamma fikk invitasjon til vaffel-besøk i julekalenderen i dag, så regner med å få besøk av hun etter hvert :)
Ellers har jeg tenkt å lage julekaramellene jeg har har hatt planer om å lage lenge..
Fløten som skal brukes går ut på dato idag, så det bare må jeg få til!!

Æsj!! Endelig rotet meg på kjøpesenteret for å handle det siste av ting vi trenger før jul (Tenkte dette skulle bli siste kjøpesentertur på en måneds tid. Orker ikke julekaoset:p). Men sannelig hadde jeg glemt av kortet!! Tabbe! Endelig funnet det jeg skulle ha og var klar til å betale.
Skulle ønske man kunne "vippse" til butikken :p

Da blir det nok en tur til ut ja.... Bah!

Jeg skal være hjemme idag. Gubben er på kurs og kommer sent hjem. Mamma fikk invitasjon til vaffel-besøk i julekalenderen i dag, så regner med å få besøk av hun etter hvert :)
Ellers har jeg tenkt å lage julekaramellene jeg har har hatt planer om å lage lenge..
Så utrolig koselig julekalendergave da:) Kos dere masse med vaffel:) og karamell-laging :)

I natt merket jeg hvor irriterende det er å være våken på natta. Jeg ER nemlig ofte det, sånn et par timer, da ligger jeg med mobilen og surfer på bv til jeg blir så trøtt at jeg glipper teefonen, så sover jeg videre.

Vel, telefonen min døde i går, og som forslag på min frustrasjon om nattesøvn sa mannen "ta med bok og hodelykt da", og det gjorde jeg, men for den som lurer, da blir man ikke TRØTT på samme måte, man ender bare opp med å lese veldig mye på natta, og være ganske like brukbar neste dag....

(Heldigvis fått meg ny mobil :) )

Æsj!! Endelig rotet meg på kjøpesenteret for å handle det siste av ting vi trenger før jul (Tenkte dette skulle bli siste kjøpesentertur på en måneds tid. Orker ikke julekaoset:p). Men sannelig hadde jeg glemt av kortet!! Tabbe! Endelig funnet det jeg skulle ha og var klar til å betale.

Bahh!!

Det er en grunn til at jeg sa til mannen at min nye mobil må ha sånn "lommebokcover". Der har jeg sertifikat og bank/kredittkort. Så har jeg mobilen (og den skal det noe til at jeg glemmer) så har jeg det jeg trenger. Et bitte lite must, det har jeg vennet meg til, så det måtte jeg ha til den nye også.

Jeg tror forresten kjøpesenter dreper bekkenet mitt. Jeg var da relativt brukelig da vi dro hjemmefra. Mannen konkluderte innen vi kom ut fra elkjøp med min nye mobil at jeg bare kunne begynne å bevege meg mot bilen,jeg fikk med meg nøkkel dersom jeg mot formodning kom før ham, han gikk bare inn på matbutikken og handlet litt... Jeg KOM først, men ikke så mye før ham at jeg rakk begynne å kjede meg, en enkel reklamefolder fra skisenteret (nei, ingen av oss står på slalom) var mer enn nok underholdning innen han kom like etter meg. Det er vel tredje forsøk på kjøpesenter nå som rett og slett ødelegger min evne til å gå.

Åååå herregud! Jeg tror jeg hadde brutt sammen og begynt å gråte der og da! Og resten av dagen hadde definitivt vært ødelagt :p jeg kjente det nå når jeg leste dette at du har full sympati her altså!

Åååå herregud! Jeg tror jeg hadde brutt sammen og begynt å gråte der og da! Og resten av dagen hadde definitivt vært ødelagt :p jeg kjente det nå når jeg leste dette at du har full sympati her altså!
Haha!! Ja, det var ikke langt unna:p Takk for sympati! Fikk forøvrig dratt og kjøpt varene nå før middag! DEILIG!!

Veldig deilig!:D Jeg har kjøpt joggebukse+jakke til meg selv (sånn veloursett som er på tilbud på Cubus), topakning med ammesingletter og store truser på Kappahl, klorevotter til lille, purelan og deodorant uten parfyme, så NÅ er alt klart til fødebagen!:D Skal bare skylle ut av klærne på sånn kortvaskprogram etterpå og henge de til tørk, så ryker de ned i fødebagen når de er tørre;)
Fikk handla fra meg så og si alle julegavene også, mangler bare to bokser med konfekt som skal til søsknene mine, + noe småtteri til mamma, så er alt av julegaver ordnet og!;) GODT!!

Åh, har du oppskrift på karameller?:-) Tenkte jeg skulle prøve å lage det jeg og, men vet ikke om en god oppskrift, for har aldri lagd det før:-P Så hyggelig med vaffel-besøk da!:-)

Back
Topp