Skravletråd

Vært på julebord i dag med noen venninner og kom på at i dag så er det kun 2 uker til jeg er i termin! 37+2 for å være nøyaktig! Æææ :o gjorde selvfølgelig alle venninnene mine verpesyk når gutten min framførte litt sparketriks i magen og de fikk kjenne :p

Vært på julebord i dag med noen venninner og kom på at i dag så er det kun 2 uker til jeg er i termin! 37+2 for å være nøyaktig! Æææ :o gjorde selvfølgelig alle venninnene mine verpesyk når gutten min framførte litt sparketriks i magen og de fikk kjenne :p
Begynte å lure fælt først når jeg leste da jeg vett jeg har 6 uker igjen hvordan i alle dager du hadde 2 :p men du regner vel fra det de skriver på helsekortet med 2 uker før og da? :)

37+2 er tre uker før. Fra tre uke før termin eller fra 37 fullgåtte uker, regnes babyen som fullbåren, altså ikke lenger prematur.

Normalt sett fødes barn innen "to uker før og to uker etter" perioden ja, det er vel den datoen sykehuset satte som fødeklar på ul papiret mitt, en dag i romjula.

Begynte å lure fælt først når jeg leste da jeg vett jeg har 6 uker igjen hvordan i alle dager du hadde 2 :p men du regner vel fra det de skriver på helsekortet med 2 uker før og da? :)
Det som Sara skrev :p
En venninne av meg har født uke 37 med begge sine og da regnet de det som innen termin :) babyen kommer hvis den er klar da og de prøver ikke å stoppe siden den er "ferdig" :p

Har en mann som fungerer veldig godt der. Fra første baby var det klart, bleieskift på natta, det er han. Amming er meg. Han sovner igjen i det han legger seg, jeg derimot gjør ikke det. Amme kan jeg gjøre i halvsøvne, bleieksift må man våkne for (vi samsover, jeg bare snur meg over på siden for å amme)

Den dag i dag er det stort sett han som spretter ut av senga når de trenger noe på natta, også roper han på meg om de trenger ekstra assistanse (som nå den siste uken når ungene har hatt spysyke, det trengs en voksen til ungen og en til å vaske gulvet....)

Fra det ble aktuelt å stå opp med dem om morgenen har vi hatt en dag hver. Noe annet ville være urettferdig, rett og slett. Det er da ikke som om jeg har det minst mer lyst å stå opp enn han har, og har han lagt seg for sent og derfor er trøtt, så er det hans feil. Han visste allererde dagen før at han skulle stå opp med dem, så da er det hans ansvar å legge seg i forhold til det.
Kunne ikke vært mer enig i dette!!! ;-) Men det er nå allikevel ikke sånn det har blitt hos oss... Og min mann jobber skift, og det "trumfer" liksom alle andre argumenter :-P Og presser jeg for hardt på lik fordeling så får jeg nok bare den tilbake i forhold til andre ting. Så får jeg skifte dekk på egen bil osv osv... :-)

Hehe, han tar seg av dekkskiftene, jeg gjorde det før, men mer eller mindre sluttet etter ar vi fikk ungene. Han måker somregel snøen og klipper gresset også, selv om jeg gjør det jo om jeg må, som da det kom 30 cm snø og han jobbet overtid. Jeg og ungene var ute lenge. Og slitne etterpå
Men må man så må man.

Ingen jobber skift her da, men "sove når ungen sover" var ikke reelt med noen av de to vi har, det var mer ro å gå på jobb. Eldste hadde kolikk, yngste sov max 20 min om gangen, og bare på tur. Så jeg trengte den søvnen jeg fikk på natt, særlig med ham var det amming mange ganger på natta en periode, som i ca en gang i timen, men da fikk jeg jo sove igjen, så lenge jeg slapp å stå opp og skifte på ham ved behov.

Man finner de fordelinger som passer i sin familie.

Hehe, han tar seg av dekkskiftene, jeg gjorde det før, men mer eller mindre sluttet etter ar vi fikk ungene. Han måker somregel snøen og klipper gresset også, selv om jeg gjør det jo om jeg må, som da det kom 30 cm snø og han jobbet overtid. Jeg og ungene var ute lenge. Og slitne etterpå
Men må man så må man.

Ingen jobber skift her da, men "sove når ungen sover" var ikke reelt med noen av de to vi har, det var mer ro å gå på jobb. Eldste hadde kolikk, yngste sov max 20 min om gangen, og bare på tur. Så jeg trengte den søvnen jeg fikk på natt, særlig med ham var det amming mange ganger på natta en periode, som i ca en gang i timen, men da fikk jeg jo sove igjen, så lenge jeg slapp å stå opp og skifte på ham ved behov.

Man finner de fordelinger som passer i sin familie.
Problemet er nok at mannen aldri har vært i permisjon! Jeg var arbeidsledig på slutten av svangerskapet og hadde derfor ikke jobb å gå tilbake til. Så mannen bygget nytt kjøkken i hans permisjon, og jeg passet fremdeles baby! Så der andre menn lærer seg å ha litt respekt for den jobben det er å være hjemme, så mangler han den... Han mener at jeg ligger på sofaen hele dagen og er smågrinete fordi jeg ikke har gjort noe hele dagen (og da kommer han hjem til ryddig hus, aktivisert barn og ferdig middag). Han skulle bare visst ;-) Denne gangen skal han få prøve selv!!! Men må innrømme at jeg er litt bekymret for at babyen (/barnet) blir sittende i en lekegrind og han spiller på pc'n hele dagen... Time will show....!

Aha, min har hatt 12 uker permisjon alene med ungene han (fedrekvoten var hhv 6 og 8 uker da de ble født) og delvis ulønnet perm i tiden mellom at permisjonen tok slutt og de begynte i bhg hhv 2 og 1,5 år gamle, så han vet hvordan det er å være hjemme med barn hele dagen også, og har respekt for den jobben.

37+2 er tre uker før. Fra tre uke før termin eller fra 37 fullgåtte uker, regnes babyen som fullbåren, altså ikke lenger prematur.

Normalt sett fødes barn innen "to uker før og to uker etter" perioden ja, det er vel den datoen sykehuset satte som fødeklar på ul papiret mitt, en dag i romjula.
Blir det praktisert forskjellig på sykehusene? Min termindato er 12 januar, da har de gått for 40+3 for totalt svangerskap..
Da tenker jeg på det at slik de har gått utifra da så er min 3 uker før 37+3 :)

De fleste, mitt sykehus også har 40+3. Men noen har 40+2 enda. Og fullgått gjerne fra 37 eller sånn. Tror jeg

Ja, vi har det. Lillesøster fikk det sist lørdag, kastet siste gang opp natt til tirsdag.

Storebror fikk det onsdag ettermiddag og har det altså enda. Frisk mellom slagene, men tøft mens det står på. Mye gulvvask og mye vask av håndklær og sengetøy. (dekker deler av sengen med håndklær for å håpe å spare sengetøyet, men i dag hadde han truffet en del likevel. Dessuten bytter jeg jo håndkle på badet etter hver runde samt daglig, og bruker eget til pasienten, og bytter på senga når han er bra (men skulle vente til i morgen så sparte et skift nå da) han ligger på badet med håndklær nå, på det han ble tørket med etter dusj og med et annet over seg, så disse skal også vaskes, samt et antall kluter...

Gulv vaskes med engangs, tørker opp med papir, sprayer på klorin og tørker over alt. Og vasker tilslutt med engangsmopp. Har klorin både som vanlig, spray og våtservietter, sistnevnte er fine til å vaske vasken, dørhåndtak og ikke minst toalettringen. Selve toalettet har vi også wcrens med klorin når jeg tenker meg om... Desinfisering av det vi kan, mye bruk av såpe og vann, så det har bare smittet fra søster til bror, ikke oss voksne, heldigvis. (la oss håpe det fortsetter sånn) sånn at vi er i form til å ta oss av ungene.

Det er virkelig den kjedeligste almennsykdommen av dem alle! Jeg bruker heldigvis slippe unna når familien her har det. Noen må jo være frisk nok til å vaske og skifte sengetøy :p

Problemet er nok at mannen aldri har vært i permisjon! Jeg var arbeidsledig på slutten av svangerskapet og hadde derfor ikke jobb å gå tilbake til. Så mannen bygget nytt kjøkken i hans permisjon, og jeg passet fremdeles baby! Så der andre menn lærer seg å ha litt respekt for den jobben det er å være hjemme, så mangler han den... Han mener at jeg ligger på sofaen hele dagen og er smågrinete fordi jeg ikke har gjort noe hele dagen (og da kommer han hjem til ryddig hus, aktivisert barn og ferdig middag). Han skulle bare visst ;-) Denne gangen skal han få prøve selv!!! Men må innrømme at jeg er litt bekymret for at babyen (/barnet) blir sittende i en lekegrind og han spiller på pc'n hele dagen... Time will show....!
Skriv liste over alle gjøre mål du gjør i løpet av en dag og vis han:) Det er mitt beste tips. Tror bare enkelte ikke tenker over hvor mye den andre faktisk gjør i hjemmet. Og må få opp øynene litt. Men ikke alltid lett å se det selv.

Det er virkelig den kjedeligste almennsykdommen av dem alle! Jeg bruker heldigvis slippe unna når familien her har det. Noen må jo være frisk nok til å vaske og skifte sengetøy :p
Før fikk jeg det alltid, men de siste par årene har jeg begynt å unngå det. Muligens omtrent samtidig som ungene ble gammel nok til å treffe bøtta, ikke mamma, hver gang....

Skriv liste over alle gjøre mål du gjør i løpet av en dag og vis han:) Det er mitt beste tips. Tror bare enkelte ikke tenker over hvor mye den andre faktisk gjør i hjemmet. Og må få opp øynene litt. Men ikke alltid lett å se det selv.
Har heldigvis en mann som er utrolig flink til å stå på! Han er en arbeidskar, men har absolutt forbedringspotensiale i forhold til å sette pris på alt jeg gjør ;-)

Har heldigvis en mann som er utrolig flink til å stå på! Han er en arbeidskar, men har absolutt forbedringspotensiale i forhold til å sette pris på alt jeg gjør ;-)
Kan hende han bare ikke ser hvor mye du faktisk gjør:) Mye som er litt usynlig. Feks så vil ikke støvsuging, støvtørking og klesbretting vises like godt som middag, oppvask og rydding. Men like viktig likevel ;)

Sitte å forbereder undervisning til i morgen. Ikke akkurat det mest spennende en søndagskveld:-P Har også innsett at jeg virkelig burde friske opp mattekunnskapene mine. Elevene har om arbeid og krefter (fysikk), og kjenner at jeg ikke henger helt med :-P Selve teorien går greit, men utregningene, de har jeg glemt hvordan man gjør. Min hjerne er ikke egentlig koblet for logikk, så nå må jeg bare bli flink til å late som foran elevene ;-)

Haha, lillegutt har planta hælen sin godt inn i ribbeina mine på høyre side, så nå står det ut en kul der:p Ikke akkurat det mest behagelige jeg har kjent, men;) Får vel dra meg opp fra senga likevel da, var egentlig veldig godt å ligge såpass lenge en dag:)
Thihih Poden pleier å legge seg med rumpa helt ut på høyre siden, så det ser ut som en pære utvekst på siden...;))

Back
Topp