Skravletråd

Vis vedlegget 60118 tirsdag sier du? Fant maarud salt&vinegar på butikken, den måtte handles til helgen, og førsmakes på :p

To gutteklumper født 08&13 og lilleklump termin 01.12.14 :) <3
Hva sa du sa du?????
Har de fått salt and vinegar potetgull i butikkene igjen?????
LYKKE ♥♥♥♥♥

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Doppler som det heter fanger opp hjertelyden. Den vil kunne høre din og alle andre bankende hjerter som måtte være der :)
Så bra! :-) Takk for svar!
Men legen må ikke sjekke meg i underlivet nå ved første sjekk sant? Jeg skal bare til legen i mårra og fortelle at jeg er gravid og få en sjukemelding, og vil jo da høre hjertelyd da :D

Dette er andre dagen jeg er hjemme pga veldig kvalme og oppkast. Liker det så dårlig. Er jo ikke syk. Bare gravid.
Værst på morgenen og formiddagen så blir det bedre fram mot kvelden. Funker da heldigvis til henting i bhg og middagslaging. Så er jeg så trøtt og slapp. Håper kvalmen går over, så jeg går vært på jobb.

1. Mann skal bli storebror

Så bra! :) Takk for svar!
Men legen må ikke sjekke meg i underlivet nå ved første sjekk sant? Jeg skal bare til legen i mårra og fortelle at jeg er gravid og få en sjukemelding, og vil jo da høre hjertelyd da :D

Det varierer litt fra plass til plass.
Jeg fikk rask sjekk nedentil og tatt prøver av på første kontrollen. Da var det standard å sjekke for seksuelt overførbare sykdommer for å få behandlet disse om de skulle finne noen.
Så tar de blodprøver.
De sjekker jernlagre og tar HIV test. Sistnevnte ER frivillig, men om du ikke tar den så behandler jordmor på sykeshuet deg som om du skulle være smittet. Dette har med smitte og sikkerhet å gjøre. :)
Så får du helsekort som du må ha med deg 24/7 tilfelle du skulle komme ut for noe og trenger legehjelp. :)

Helsekortet er fint å ha for her noteres vekt og symfysemål, altså hvor stor livmoren vokser. Mange sjekker ikke symfysemål før i 2 trimester.
Og urinprøve er vanlig å sjekke :)

Noen sjekker også etter hjertelyd, men før uke 15/16 kan det være vanskelig å finne uten at det trenger å bety noe galt :)

Det varierer litt fra plass til plass.
Jeg fikk rask sjekk nedentil og tatt prøver av på første kontrollen. Da var det standard å sjekke for seksuelt overførbare sykdommer for å få behandlet disse om de skulle finne noen.
Så tar de blodprøver.
De sjekker jernlagre og tar HIV test. Sistnevnte ER frivillig, men om du ikke tar den så behandler jordmor på sykeshuet deg som om du skulle være smittet. Dette har med smitte og sikkerhet å gjøre. :)
Så får du helsekort som du må ha med deg 24/7 tilfelle du skulle komme ut for noe og trenger legehjelp. :)

Helsekortet er fint å ha for her noteres vekt og symfysemål, altså hvor stor livmoren vokser. Mange sjekker ikke symfysemål før i 2 trimester.
Og urinprøve er vanlig å sjekke :)

Noen sjekker også etter hjertelyd, men før uke 15/16 kan det være vanskelig å finne uten at det trenger å bety noe galt :)
Tuusen takk for masse god informasjon :-)
Må sies at legen vet jo ikke at jeg er gravid, så det er det jeg skal fortelle på timen i mårra. Vil hun da kunne sjekke alt dette på denne timen ? :-)

Eg komme særiøst til å bli smellfeit dette svangerskapet, mat smake så utrolig godt :P går å spise hele dagene.. off..:P
Sign!
Sitter å jobber skikkelig med meg selv for å prøve å ikke dra på butikken å kjøpe gulrotkake;(

Last edited:
Tuusen takk for masse god informasjon :)
Må sies at legen vet jo ikke at jeg er gravid, så det er det jeg skal fortelle på timen i mårra. Vil hun da kunne sjekke alt dette på denne timen ? :)
Hvis legen har god tid. Normalt sett har de kun 15 min til rådighet per pasient, men dette krever en dobbeltime, men med litt effektivitet så ja :)

Okei, jeg blir bare helt tullerusk av alt dette her :p
Snakket nettopp med ei venninde, som har tvillinger, og ho sa at man ikke sjekker hjertelyd hos lege, men hos jordmor. Hva er rett ?
Også sa hun også at om legen finner hjertelyd i magen, så sjekker han ikke etter flere hjertelyder for å se om det er flere enn 1 der inne. Stemmer dette? Blir helt vimsete når noen sier noe, og noen noe annet :p

Snakket nettopp med ei venninde, som har tvillinger, og ho sa at man ikke sjekker hjertelyd hos lege, men hos jordmor. Hva er rett ?
Også sa hun også at om legen finner hjertelyd i magen, så sjekker han ikke etter flere hjertelyder for å se om det er flere enn 1 der inne. Stemmer dette? Blir helt vimsete når noen sier noe, og noen noe annet :p
Det høres ut som hun har en kjedelig lege. Mine har alltid sjekket :)

Takk og lov for nrksuper tidlig om morgenen, så eg kan ligge som et slakt på sofaen... Gjeeesp! :P

Sent from my iPad using BV Forum

Hva sa du sa du?????
Har de fått salt and vinegar potetgull i butikkene igjen?????
LYKKE ♥♥♥♥♥

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app
Jepp, er gal etter det jeg også!! Er syden-chips for meg :p

Det kommer vel gjerne an på legen da, at han/hun velger å ikke gjøre det. Min har gjort det på alle 1.kontroller, men med nummer 2 trodde han jeg var 13 uker(var 9), og denne gang sa han at vi var veldig i grenseland men at vi kunne prøve. Fant den med engang heldigvis :) men er ikke sikkert de gjør det så tidlig!

Sist gjorde ikkje legen d på første kontroll, for d var ikkje vits i mente ho, og d hadde ho rett i for jordmoren hadde problemer med å finne den 3 uker seinare og :)

babyjente 27 Juli ♡

Vi skal til legen for første kontroll når vi er 12uker. Og da sa han att vi skulle høre etter hjertelyden. Men kan jo være forskjell på hva leger har av utsyr på kontoret.

Back
Topp