Skravletråd - Tvillingforeldre

Noen som har vært på eller vurderer kurs med tvillingforeningen?
Så de skulle ha på haukeland nemlig. :)
Jeg vurderte det, men de sa det passet best for førstegangsforeldre.. Så jeg droppet det. Mange andre som får mye god info der! Husket jeg lurte fælt på hvordan man bærer to babyer samtidig:hilarious: Men fant jo en teknikk på det også :joyful:

Spennende! Jeg har to gutter, samme som deg, en morkake. Mine hadde en ytre og to indre fostersekken. Men mine var ulik størrelse nesten hele veien nesten. Over 1 uke i vekstforskjell uke 18 pga vekstavvik på tv2. Han hadde kun 2 kar i navlesnoren (3 som er normalen, så han måtte jobbe ekstra hardt for å få i seg det han trengte) +han hadde veldig dårlig navlesnorfeste. Men det gikk bra! :)
Så godt å høre det gikk bra! :) Du fikk vel ekstra oppfølging pga det?
Fødte du vanlig?

Jeg vurderte det, men de sa det passet best for førstegangsforeldre.. Så jeg droppet det. Mange andre som får mye god info der! Husket jeg lurte fælt på hvordan man bærer to babyer samtidig:hilarious: Men fant jo en teknikk på det også :joyful:
haha det er sånne ting jeg går rundt å tebker på nå. haha

Så godt å høre det gikk bra! :) Du fikk vel ekstra oppfølging pga det?
Fødte du vanlig?
Ja, mye ekstra. Hadde ul hver 14 dag pga eneggede. Fra uke 20 hadde jeg minst 1 ultralyd i uken pga vekstavvik og mistanke om TTTS/TAPS. Så ble over 30 ultralyder totalt sett:wideyed:
Men fikk likevel gå til maxtid for eneggede og fødselen ble satt i gang, så var veldig heldig, tross all usikkerheten underveis.

Ja, fødte begge vanlig. Tv1 i hodeleie og Tv2 i seteleie.

haha det er sånne ting jeg går rundt å tebker på nå. haha
Er jo ikke den største bekymringen/utfordringen ift å få tvillinger, men den problemstillingen opptok mye av tankene mine :hilarious:

Ja, mye ekstra. Hadde ul hver 14 dag pga eneggede. Fra uke 20 hadde jeg minst 1 ultralyd i uken pga vekstavvik og mistanke om TTTS/TAPS. Så ble over 30 ultralyder totalt sett:wideyed:
Men fikk likevel gå til maxtid for eneggede og fødselen ble satt i gang, så var veldig heldig, tross all usikkerheten underveis.

Ja, fødte begge vanlig. Tv1 i hodeleie og Tv2 i seteleie.
Oj! Mye å tenke på under svangerskapet! mer det 36 som er maks?

Er jo nesten litt deilig å korte ned svangerskapet såpass mye :)
Mtp den ekstra vekten, den digre magen og alle vondtene et tvillingsvangerskap medfører, så ja, helt klart!
Den grensen er jo satt mtp barnas beste, men helt topp for mor også :p

Mtp den ekstra vekten, den digre magen og alle vondtene et tvillingsvangerskap medfører, så ja, helt klart!
Den grensen er jo satt mtp barnas beste, men helt topp for mor også :p
Ja shit! Jeg er jo giga stor allerede i uke 16. :hilarious: Helt sykt. Fått en vaggende gange allerede!!!

Puster lettet etter OUL idag som viste to friske og fine små :love7 En gutt og en jente, som vi begge har tenkt ;)

Så utrolig koselig at vi er flere her. Jeg venter også eneggede, men jenter ♡♡

Ny UL med gyn på fredag her,foreløpig ligger de helt likt på vekt, eller den skilte vel 2 dager.

Puster lettet etter OUL idag som viste to friske og fine små :love7 En gutt og en jente, som vi begge har tenkt ;)
å så kjekt! Hadde du OUL med din vanlige lege på sykehuset? Eller en ny en?

Så utrolig koselig at vi er flere her. Jeg venter også eneggede, men jenter ♡♡

Ny UL med gyn på fredag her,foreløpig ligger de helt likt på vekt, eller den skilte vel 2 dager.
Kjempe koselig!
Var ingen i termingruppen med tvillinger. Så tenkte vi måtte prøve å få igang litt prat her :)

• Liker
Reactions: Pio
å så kjekt! Hadde du OUL med din vanlige lege på sykehuset? Eller en ny en?

OUL var med en jordmor på Haukeland. Vi har vært der på UL en gang før og skal ha oppfølging av en fast gynekolog videre fra nå av :)

OUL var med en jordmor på Haukeland. Vi har vært der på UL en gang før og skal ha oppfølging av en fast gynekolog videre fra nå av :)
Aha selvfølgelig. Jeg har jo eneggede så går til fast kontroll på haukeland, litt derfor jeg lurte :)

Noen som har søkt foreldrepenger etter de nye reglene?
Skal man søke i forhold til termin eller planlagt IG?

Og må man bestemme de 17 ukene med en gang? Eller kan de taes ut fleksibelt?

Vi søkte foreldrepenger med ordinær termin, men fikk legen til å skrive på terminbekreftelsen at det var eneggede tvillinger og at det forventes at de blir født i uke 36-37. Men dersom du får en dato for planlagt keisersnitt så bruker du den:) Vi fikk aldri en dato for noe igangsetting eller keiersbitt da det hele tiden ble vurdert igangsetting fra uke til uke nå på slutten for min del. Vi søkte også med at jeg tok mesteparten av de felles ukene, men det skal gå an å kunne endre på det underveis om en ser at det er behov for det :)

Koselig å se at det er blitt litt liv her inne! :) Her kom tvillingjentene våres på selve julaften i uke 34+6, så vi nyter våres nye hverdag. Vi er innlagt på nyfødtintensiv enda, men vi koser oss fordet❤️

Søkte etter termin. Fant ut i etterkant at noen oppgir max datoen for eneggede..
Kan ringe nav å høre hva som er riktig å gjøre ift det.

Vi la inn alle ukene (jeg tar alle tvillingukene, sparte 2 uker så far kunne være hjemme lenger etter fødselen) men siden mine ble født før termin, mistet jo jeg en uke..

Tror du må legge inn de ekstra ukene, men de skal kunne endres underveis.
Man vet jo ikke om man får veldig krevende tvillinger med kolikk, eller rolige og fornøyde barn, om det er de første barna eller om man det er nr 2,3,4 osv .. Er jo utifra det man må velge hvordan man gjør det med permisjonen, om far trengs hjemme de første mndene eller om en bare forlenger mors permisjon.

Back
Topp