Skravletråd sommer

Aaaaah telt ja! Hva er trikset for å ikke bli rå/kald?! Føler jeg blir det uansett, og derfor utgår telting for min del. Synd, egentlig, for det er jo en enkel måte å oppleve naturen på. Man kan telte på campingplasser også og benytte seg av fasilitetene der.
Vi telter på campingplasser med tilgang på toalett, dusj og strøm. Derved har vi en vifteovn som vi bruker på kveld og morgen som i stor grad hjelper mot rå/kald. Sammen med isolerende liggeunderlag, gode soveposer og når det er kaldt, ullundertøy som pysj. Ofte legger jeg meg med i alle fall sokker uansett.

Vi er ikke en "ut i naturen" familie og har derved i stedet et digert telt med 17 kvadratmeter grunnflate eller noe sånn. Ståhøyde. Mørkere innertelt i soverommene. Og altså en liten åpning så vi får inn en strømkabel så vi har lys, varme, kjøleboks på strøm og lading til ørten dingser.
Og i år skal vi trolig også ha med et lite mer sånn "fjelltelt", kjøpt til hage- telt for eldstemann vil ha mer privatliv/være i fred enn å sove i samme telt som oss andre. Med mindre han er omvendt etter en uke på speiderleir i telt med andre speidere da ;)

Vi har med stoler og bord, hver vår ullfell til å legge i stolene på kveld og morgen, vannkoker til kaffi og kakao, i få tar vi muligens også med air fryer og/eller vaffeljern. Vi steker egg og bacon på gass-kokeapparat til frokost (med mindre jeg kjøper elektrisk stekepanne eller en induksjonsplate i år. Vi har utvidet kapasiteten på baggasje noe helt ekstremt da vi har kjøpt en tilhenger) og nyter det gode liv.

Men den lille vifteovnen er virkelig nøkkelen til å holde det lunt. Den er av mens vi sover, men det er det siste mannen slår av før han legger seg og der første minstemor slår på når hun står opp, og da sitter hun i en stol på en ullfell med et pledd og ser på youtube eller noe sånn mens varmen sakte kommer. Inntil solen treffer teltet og varmen er brått ikke mangelvare lenger
 
Vi telter på campingplasser med tilgang på toalett, dusj og strøm. Derved har vi en vifteovn som vi bruker på kveld og morgen som i stor grad hjelper mot rå/kald. Sammen med isolerende liggeunderlag, gode soveposer og når det er kaldt, ullundertøy som pysj. Ofte legger jeg meg med i alle fall sokker uansett.

Vi er ikke en "ut i naturen" familie og har derved i stedet et digert telt med 17 kvadratmeter grunnflate eller noe sånn. Ståhøyde. Mørkere innertelt i soverommene. Og altså en liten åpning så vi får inn en strømkabel så vi har lys, varme, kjøleboks på strøm og lading til ørten dingser.
Og i år skal vi trolig også ha med et lite mer sånn "fjelltelt", kjøpt til hage- telt for eldstemann vil ha mer privatliv/være i fred enn å sove i samme telt som oss andre. Med mindre han er omvendt etter en uke på speiderleir i telt med andre speidere da ;)

Vi har med stoler og bord, hver vår ullfell til å legge i stolene på kveld og morgen, vannkoker til kaffi og kakao, i få tar vi muligens også med air fryer og/eller vaffeljern. Vi steker egg og bacon på gass-kokeapparat til frokost (med mindre jeg kjøper elektrisk stekepanne eller en induksjonsplate i år. Vi har utvidet kapasiteten på baggasje noe helt ekstremt da vi har kjøpt en tilhenger) og nyter det gode liv.

Men den lille vifteovnen er virkelig nøkkelen til å holde det lunt. Den er av mens vi sover, men det er det siste mannen slår av før han legger seg og der første minstemor slår på når hun står opp, og da sitter hun i en stol på en ullfell med et pledd og ser på youtube eller noe sånn mens varmen sakte kommer. Inntil solen treffer teltet og varmen er brått ikke mangelvare lenger
Det ser ut som dere har løst koden! Jeg trodde man måtte ha Lavvo for å kunne stå i telt :hilarious: Slik du beskriver det frister det jo å komme seg mer ut! Jeg så for meg små, trange «vanlige» telt man krabber inn i og irriterer seg over alt gresset som følger med inn i den (iskalde!!!!!) luftmadrassen. Blir litt som da man var liten og hadde for trange skisko og alltid var kald på bena, frister ikke til gjentagelse når det er sånn. Mye enklere å dra med seg en liten henger for ekstra bagasje! Smart! Kanskje vi må bli campere!
 
Det ser ut som dere har løst koden! Jeg trodde man måtte ha Lavvo for å kunne stå i telt :hilarious: Slik du beskriver det frister det jo å komme seg mer ut! Jeg så for meg små, trange «vanlige» telt man krabber inn i og irriterer seg over alt gresset som følger med inn i den (iskalde!!!!!) luftmadrassen. Blir litt som da man var liten og hadde for trange skisko og alltid var kald på bena, frister ikke til gjentagelse når det er sånn. Mye enklere å dra med seg en liten henger for ekstra bagasje! Smart! Kanskje vi må bli campere!
Det finnes campingtelt fra easy Camp, outwell og Coleman i alle fall, sikker flere, av typen tunelltelt med ståhøyde i oppholdsarealet.

Også dropper du luftmadrasser for de er og blir iskalde. De isolerer ikke noe mot kulden fra bakken. Du må minimum ha noe isolerende under og gjerne et ullteppe oppå. Men der finnes behagelige, oppblåsbare liggeunderlag. De bare koster mer enn luftmadrasser. (Dem får du jo for en hundrelapp) Liggeunderlag som isolerer mot kulden fra bakken, og ikke er sånne tynne i skum som vi hadde som barn (men skal du bruke luftmadrass bør du ha nettopp et slikt et under den, de isolerer godt. De er jo bare harde....)

Jeg har lest meg opp på liggeunderlag og andre gode tips på nett og på Facebook (og fått gode råd i camping - tråden jeg har her på bv) så vi begynner å ha bra kontroll på det meste nå.
 
Det ser ut som dere har løst koden! Jeg trodde man måtte ha Lavvo for å kunne stå i telt :hilarious: Slik du beskriver det frister det jo å komme seg mer ut! Jeg så for meg små, trange «vanlige» telt man krabber inn i og irriterer seg over alt gresset som følger med inn i den (iskalde!!!!!) luftmadrassen. Blir litt som da man var liten og hadde for trange skisko og alltid var kald på bena, frister ikke til gjentagelse når det er sånn. Mye enklere å dra med seg en liten henger for ekstra bagasje! Smart! Kanskje vi må bli campere!
Liggeunderlag under luftmadrassen er gull
 
Det er ganske , eller inni granskauen, irriterende å våkne litt over 5 når man har ferie. Jeg sovnet vel og merke igjen noe etter seks og sov en time.

Men her ligger jeg. Har liksom rundet mobilen. Det er lite som er skrevet på forum siden jeg la meg. Fb var hovedsakelig reels og andre ting som kan underholde en stund men man går lei. Avisene hadde heller ikke så mye nytt siden i går kveld.

Søndagstibud på Obs og ukens kundeavis derfra og dra Europris er studert. muligens får ungene seg fleecejakker fra søndagstibudet, men sikkert ikke. Fra neste ukes tilbudsavis har jeg notert meg at jeg skal kjøpe potetskruer og bamsepotetgull på Europris til kjøreturen i alle fall.

Mannen sover. Det gjør 2 av 3 unger også.

Men jeg er lys våken og lurer på å stå opp, sette igang vaskemaskina og begynne på den planlagte tømmingen av kjøleskapet. Det skal ikke være igjen noen naturvitenskapelige forskningsprosjekt bakerst der når vi drar på ferie.
 
Liggeunderlag under luftmadrassen er gull
Et must om man insisterer på luftmadrasser tenker jeg.

Jeg for min del sover mye bedre på et godt liggeunderlag. Altså, et sånt oppblåsbart og isolerende. Vi har mange forskjellige...

Jeg liker ikke luftmadrasser da. De knirker, de er irriterende og somregel er minst en av dem lekk. Jeg har aldri likt luftmadrasser, og i telt er de rett kalde om man ikke sørger for å isolere.
 
Men jeg vet mange liker luftmadrasser på camping altså. Hver sin smak. Men isoler under dem i alle fall, ellers fryser du.
 
Vaskemaskina går. Dagens andre runde. Tørkeskapet står på. Rester som ikke var blitt tørre fra i går, det henger en vask i stua også.

Det nærmer seg innspurten av klesvask til ferien nå. I morgen er jeg jo borte hele dagen fra 7 på morgenen til leggetid på kvelden (for en mamografitime. Så må jeg altså bruke hele dagen. Pgs reise. Pgs kapasitetsproblemer på sykehuset her )

Og onsdag skal vi pakke så da bør alt være tørt og rent.

Om vi bare får alle irriterende dumme ting med den hengeren til å fungere da. Den har bremselys og blinklys, men ikke kjørelys eller skiltlys. (Den har det om den kobles til naboens bil så det er vår bil som er problemet, ikke hengeren)
 
Lykke til i morgen Sara:)


Jeg driver å pakker, reiser bort i morgen og blir muligens borte til gutta kommer opppvrr på hytta i stsrten av august
 
Ja lykke til i morgen Sara. Her har vi hatt familiebesøk siden onsdag. Og har enda 4 stk på besøk de drar onsdag. Så her har det jevnlig gått 1-2 vaskemaskiner om dagen. Blir noen klesbyttet på de små, men mye aktivitet hver dag. Samt at oppvaskmaskinen har fått kjørt seg. Går mye mer når du blir 10 til middag og frokost istedenfor 4.
 
Jeg er elendig på å sove når jeg skal noe.

Drømt at jeg har slått av alarmene så jeg har sjekket hva klokka er sikkert 10 ganger.

Så jeg krabbet inn i armkroken til mannen for litt trygghet. Og får bare slett ikke sove og strakk meg idiotisk nok etter telefonen så her ligger jeg.

Om to timer skal jeg i dusjen, ordne meg litt matpakke og gjøre meg klar. Om tre timer er jeg på vei for å hente min far og så kjører vi til Trondheim.

Takk for lykkeønskninger. Dette er jo ifølge legen trolig ikke farlig, så ikke henvist til pakkeforløp. Det er 10 uker siden jeg oppdaget den klumpen. Som jeg sa til legen, det er 14-15 uker siden jeg gned og gned og gned meg helt sår på akkurat samme sted uten å helt klare å sette fingeren på at det var noe der, bare at det liksom nesten var noe, men 10 uker siden var ikke jeg eller mannen eller legen i tvil. Der er en klump som sitter dypt og den sitter fast.
 
Jeg er elendig på å sove når jeg skal noe.

Drømt at jeg har slått av alarmene så jeg har sjekket hva klokka er sikkert 10 ganger.

Så jeg krabbet inn i armkroken til mannen for litt trygghet. Og får bare slett ikke sove og strakk meg idiotisk nok etter telefonen så her ligger jeg.

Om to timer skal jeg i dusjen, ordne meg litt matpakke og gjøre meg klar. Om tre timer er jeg på vei for å hente min far og så kjører vi til Trondheim.

Takk for lykkeønskninger. Dette er jo ifølge legen trolig ikke farlig, så ikke henvist til pakkeforløp. Det er 10 uker siden jeg oppdaget den klumpen. Som jeg sa til legen, det er 14-15 uker siden jeg gned og gned og gned meg helt sår på akkurat samme sted uten å helt klare å sette fingeren på at det var noe der, bare at det liksom nesten var noe, men 10 uker siden var ikke jeg eller mannen eller legen i tvil. Der er en klump som sitter dypt og den sitter fast.

Masse, masse lykke til❤️
 
Så bra @Sara !

Her reiste de siste besøkende i da etter frokost, nå gjenstår det 3 dager med jobb og barnehage før det er 3 uker med ferie. Og et vaskerom som må komme under kontroll før vi reiser på tur om søndag/mandag. I tillegg skal det flyttes noen dyr hit og dit på beiter for at vi skal være helt sikker på at ingen stikker av den uka vi er borte!

Så vi har nokk å gjøre den uka her for at alt skal bli klart.

Kjenner nå at jeg er litt sliten, selv om det er koselig så tar det litt på å være sosial og ha besøk i en uke. Samtidig legger du automatisk inn en liten ekstra innsats for at kjøkken benken stort sett er ryddig hele dagen...
 
Kjenner til den, kjekt men slitsomt ja.

Vi drar i løpet av uken, men her er litt utfordringer i form av at bilen ikke gir strøm til kjørelys på hengeren vi har kjøpt. (Funker på naboens bil, så hengeren er der ikke noe galt med)

Vi har ikke landet løsning enda
 
Kan gledelig oppdatere med at ingenting skummelt med funnet på undersøkelse. Fantastisk heldig.

Åh, så bra! Kan tenke meg det er en STOR lettelse❤️
 
Back
Topp