Skravletråd for oss Rikshospitalet/Ullevål jenter

Hei dere, et kjapt spørsmål - skal man ringe inn blødningen man får på Synarela som en vanlig mensen? De sa ikke noe om det så antar at man ikke trenger å gjøre det. Men må spørre allikevel ;)

Jeg skal ha mitt første uttak i uke 50. Er litt nervøs at det plutselig skal bli stengt igjen nå når smitten tikker oppover :nailbiting:

Er det forresten "standard" å sette in 2-dagers på Riksen hvis alt ser bra ut? Eller varierer det mellom leger?
Da jeg hadde forsøk Ved OUS i 2018, fikk jeg ut ni egg som alle ble befruktet. Opprinnelig plan var innsett av 2 dagers, men jeg fikk da beskjed om at alle skulle dyrkes videre til blasto. Så falt det fra noen til neste dag så det bare var 5 igjen. Da fikk jeg beskjed om at det ble innsett av 3 dagers. Hun jeg snakket med da, sa blasto var aktuelt hvis 8-9 egg hang med. Det endte iallfall med innsett av et tidelt 3 dagers, to egg på frys og baby på første forsøk Vet ikke hvor representativ erfaringen min var, men jeg ble positivt overrasket over at de vurderte fortløpende hvor lenge de skulle dyrke.
 
Da jeg hadde forsøk Ved OUS i 2018, fikk jeg ut ni egg som alle ble befruktet. Opprinnelig plan var innsett av 2 dagers, men jeg fikk da beskjed om at alle skulle dyrkes videre til blasto. Så falt det fra noen til neste dag så det bare var 5 igjen. Da fikk jeg beskjed om at det ble innsett av 3 dagers. Hun jeg snakket med da, sa blasto var aktuelt hvis 8-9 egg hang med. Det endte iallfall med innsett av et tidelt 3 dagers, to egg på frys og baby på første forsøk Vet ikke hvor representativ erfaringen min var, men jeg ble positivt overrasket over at de vurderte fortløpende hvor lenge de skulle dyrke.
Så herlig at det gikk på første forsøk! Det høres ju veldig bra ut at de var fleksible i dyrkingen. Håper det fortsatt er sånn :) Takk for svar!
 
Huff så leit, men godt å høre at du er i gang igjen allerede! De prøver sikkert å være optimistiske og oppmuntrende når de sier slikt, statistisk sett er det vel sannsynlig at dere lykkes på tredje forsøk. :) Men ingen kan gi noen garantier i dette gamet, og det er tungt å føle på skuffelser gang på gang. Det høres for øvrig ut som dere har store sjanser for å lykkes til slutt!

Jeg er selv i gang med siste forsøk på Riksen og er dessverre veldig skuffet over pasientbehandlingen denne gangen. Jeg har hatt dårlig respons på behandlingen, selv med maksdose Menopur, og er ikke eggposene store nok til neste kontroll på fredag avbrytes dette og jeg får ikke flere forsøk.:( Jeg får i tillegg høre at jeg antageligvis ikke kan få flere barn, noe som er utrolig tøft å få beskjed om, særlig når legen er mest opptatt av å få meg ut døra enn å svare på spørsmålene jeg naturligvis har...

Lykke til på kontroll, krysser fingrene for deg! Har også vært redd for å avbryte pga korona, men tror ikke det går så langt denne gangen.


Tusen takk for fine ord! Det gjør de sikkert ,men er ikke alltid dette fører til noe bra. Jeg håper selvfølgelig det går denne gangen. Jeg fikk nå ut 3 egg og to ble befruktet. Så jeg fikk satt inn 2 embryo, Siden dette var siste forsøk. Så nå er det bare å krysse alt jeg har! Jeg bruker crinone gel og dette er første gang jeg har fått bivirkninger av bruk. Satt inn eggene onsdag 18 november. Og jeg har hatt så mye vondt i hodet og mensen lignede smerter i underlivet. Leser at dette er vanlig når du bruker crinone,så håper bare ikke det er mensen som lurer rundt hjørnet. Har du noen erfaring med testing før blodprøven? Og evt når kan man tidligst teste. Blodprøven er ikke før 30 november.

så trist at du har fått en sånn ubehagelig opplevelse,men jeg så det hadde ordnet seg for deg og at du fikk ett nytt forsøk ! ❤️ Så jeg håper og tror det virkelig går veien for deg!! Har du forresten forsøkt med gonal-f ? Har bare lest at den har hatt best effekt ved assistert befrukting. Er den jeg har brukt hver gang. Men det er vel kanskje ikke likt for alle. Har du barn fra før av gjennom assistert befrukting?
 
Tusen takk for fine ord! Det gjør de sikkert ,men er ikke alltid dette fører til noe bra. Jeg håper selvfølgelig det går denne gangen. Jeg fikk nå ut 3 egg og to ble befruktet. Så jeg fikk satt inn 2 embryo, Siden dette var siste forsøk. Så nå er det bare å krysse alt jeg har! Jeg bruker crinone gel og dette er første gang jeg har fått bivirkninger av bruk. Satt inn eggene onsdag 18 november. Og jeg har hatt så mye vondt i hodet og mensen lignede smerter i underlivet. Leser at dette er vanlig når du bruker crinone,så håper bare ikke det er mensen som lurer rundt hjørnet. Har du noen erfaring med testing før blodprøven? Og evt når kan man tidligst teste. Blodprøven er ikke før 30 november.

så trist at du har fått en sånn ubehagelig opplevelse,men jeg så det hadde ordnet seg for deg og at du fikk ett nytt forsøk ! ❤️ Så jeg håper og tror det virkelig går veien for deg!! Har du forresten forsøkt med gonal-f ? Har bare lest at den har hatt best effekt ved assistert befrukting. Er den jeg har brukt hver gang. Men det er vel kanskje ikke likt for alle. Har du barn fra før av gjennom assistert befrukting?
Å, så gøy at du fikk satt tilbake to! Det blir spennende dager fremover! Ja, det ordnet seg og hadde innsett av ett egg på fredag, så går på crinone selv nå ;) Har ikke hatt noe særlig bivirkninger av Crinone, men det fikk jeg av Lutinus. Har kanskje litt murringer i underlivet om jeg kjenner etter. Jeg har alltid blitt satt på Menopur hos Riksen, men har forsøkt en kombinasjon av Menopur og Gonal-f privat hos Hausken, uten at det gjorde noen særlig forskjell. Om det ikke lykkes for oss nå vil vi forsøke Hausken igjen og se om det er andre ting vi kan prøve.

Jeg har ett barn på to år fra før, som ble til på vårt aller første forsøk. Den gangen fikk jeg også bare ut to egg og ett som ble befruktet, så jeg vet at man bare trenger det "ene gullegget". Jeg fikk selv de samme oppmuntringene som deg på Riksen nå, men jeg vet også at vi har vært kjempeheldige tidligere! Første gangen tok jeg bare én test dagen før blodprøven, og den var faktisk negativ... Så ved vårt første søskenforsøk ville jeg også vente så lenge som mulig, og testet positivt to dager før blodprøve (men endte i en MA). Ved de to neste forsøkene mine fikk jeg mensen før jeg rakk å teste. Så denne gangen tenkte jeg å vente til den 30., jeg skal ta prøve 2. desember. Tester du for tidlig kan Ovitrelle gi positivt utslag på testen, men vet mange begynner å teste med en gang og følger med på hvor sterk strekene er fra dag til dag. Selv vil jeg bare vite svaret før jeg får telefonen fra Riksen.:nailbiting:

Vi får bare holde ut noen dager til begge to, selv om det er ulidelig å gå sånn å vente på svar! Krysser alt jeg har for deg, dette skal gå bra! Masse lykke til!:Heartpink
 
Så gøy at vi begge er der nå! Krysser fingrene for oss begge! Masse lykke til, til deg også❤️
Er godt å ha noen å prate med nå som det er så tidlig. Jeg vil jo helst ikke si noe til noen før det helt sikkert sitter en liten gutt eller jente der inne. Vil ikke si noe før og så går det galt Men hva gjør du egentlig i denne tiden før testing? Er du i aktivitet ? Spiser du sunt? Holder deg i ro? Jeg fikk beskjed om å leve som en sunn gravid. Men ikke være i så mye aktivitet Så jeg blir litt forvirret av alt jeg hører og googler.

Samboer skulle overraske meg i går når han kom hjem og hadde kjøpt mat fra burger king og kake. Jeg fikk helt panikk! Kunne jeg spise dette da? Selvfølgelig så ville jeg jo kose meg med mannen som jeg ikke hadde sett på flere dager,så det endte jo opp med at jeg spiste og koste meg Men jeg har nesten ikke sovet i natt pga av det! Har jo så dårlig samvittighet og tenker jo at dette sikkert ikke var så bra! Syntes det er skikkelig vanskelig i denne tiden før testing,og trenger veldig sårt noen gode tips og råd
 
Ventetiden fra innsett til test kan være seige! Jeg har alltid fått beskjed om å leve "som om jeg var gravid". Dvs følge kostholdsråd for gravide, ta folat og jod (jeg tar også d-vitamin) og null alkohol. Har også ofte fått beskjed om at aktivitet og trening (bare ikke for hardt) kan virke positivt. Og så er det mange som sier "stress ned". Ja, for det er kjempelett når dette er det eneste man tenker på liksom! Men altså å være i fysisk aktivitet og prøve å få tiden til å gå med noen du liker er mine beste råd.. Se tv, treff noen venner, bak, strikk, whatever workes.
 
Med testing før blodprøve har jeg litt blandede erfaringer. Har hatt 7 innsett totalt. Har alltid testa på morgen dagen jeg skal ta blodprøve for å være litt forberedt (har likvel ofte følt meg knust når jeg får den endelige beskjeden). Har også ofte testa med tidligtest 1-2 dager før blodprøve. En gang fikk jeg en skygge, tenkte den var negativ, men fikk telefon om positiv test. Hcg var da målt til 22 noe som er lavt og burde vært fulgt opp. Fant ut på ultralyd i uke 7-8 at det ikke var noe der (så en kjemisk/MA). Denne gangen fikk jeg veldig svak strek på tidligtest 13 og 14 dpo (dager fra uttak). Tok en ordinær test etter å ha tatt blodprøve og den slo ut klart positivt. Blodprøve viste hcg på 136 som er klart gravid. Klarer ikke helt å slå meg til ro med det så skal ta en ny blodprøve hos fastlegen for å sjekke at hcg-nivået stiger. Innsettet var fra ferskforsøk så nå går jeg ikke lenger på Crinone, og har ikke hatt blødning så tar det som er godt tegn (når jeg ikke har vært gravid har mensen stort sett kommer 1-2 dager etter jeg slutta på crinone).

Ingen fasit på når man skal teste, og resultatet er uansett alltid litt usikkert. Så her må hver og en vurder hva som føles best..
 
Så gøy at vi begge er der nå! Krysser fingrene for oss begge! Masse lykke til, til deg også❤️
Er godt å ha noen å prate med nå som det er så tidlig. Jeg vil jo helst ikke si noe til noen før det helt sikkert sitter en liten gutt eller jente der inne. Vil ikke si noe før og så går det galt Men hva gjør du egentlig i denne tiden før testing? Er du i aktivitet ? Spiser du sunt? Holder deg i ro? Jeg fikk beskjed om å leve som en sunn gravid. Men ikke være i så mye aktivitet Så jeg blir litt forvirret av alt jeg hører og googler.

Samboer skulle overraske meg i går når han kom hjem og hadde kjøpt mat fra burger king og kake. Jeg fikk helt panikk! Kunne jeg spise dette da? Selvfølgelig så ville jeg jo kose meg med mannen som jeg ikke hadde sett på flere dager,så det endte jo opp med at jeg spiste og koste meg Men jeg har nesten ikke sovet i natt pga av det! Har jo så dårlig samvittighet og tenker jo at dette sikkert ikke var så bra! Syntes det er skikkelig vanskelig i denne tiden før testing,og trenger veldig sårt noen gode tips og råd
Tusen takk :Heartpink Nei, det er en grunn til at det kan være lurt å vente med å fortelle de rundt seg, men man trenger jo gjerne noen å dele gleder og bekymringer med. I første runde var jeg åpen med de fleste venner og familie fra starten, men det gikk jo heldigvis også bra. Nå som vi prøver på søsken vil jeg gjerne overraske alle med graviditeten, men valgte å fortelle noen få stykker da jeg ble gravid i fjor høst. Det var tungt nok å informere disse personene om at det hadde gått galt, så jeg er glad jeg ikke fortalte til flere...
Er enig med Libery Belle om tiden etter innsett - gjør noe hyggelig for å få tiden til å gå og prøv å ikke stress. Jeg forsøker også å leve som normalt, men som om jeg er gravid. Holder meg unna alkohol og kaffe og tar vitaminer og folat. Er redd for å bli syk, så holder meg mye hjemme og prøver å ikke fryse. Ellers går jeg tur hver dag, men prøver å slappe av og ta hensyn til meg selv. Den psykiske helsen er minst like viktig som den fysiske i denne situasjonen! Kos deg med god samvittighet med litt burger og godis, det er ikke skadelig og vil ikke påvirke sjansene dine for å bli gravid! :)
 
Veldig skuffet. Var på nedreguleringskontroll idag og da fant de en fortykkelse i livmoren. Så nå blir det hysteroskopi i stedenfor sprøytestart :( Fikk også beskjed at man pleier å få en samtale ved overgang fra inseminasjon til ivf, det har jeg ikke fått tilbud om.. Og hun etterspurte blodprøver som jeg ikke har tatt på nytt siden henvisning. Må man huske på det selv? Trodde jeg skulle få beskjed.. Selvfølgelig bra at de fant dette siden det kanskje er en grunn til at jeg ikke har blitt gravid. Men det føles ikke så godt akkurat nå.
 
Veldig skuffet. Var på nedreguleringskontroll idag og da fant de en fortykkelse i livmoren. Så nå blir det hysteroskopi i stedenfor sprøytestart :( Fikk også beskjed at man pleier å få en samtale ved overgang fra inseminasjon til ivf, det har jeg ikke fått tilbud om.. Og hun etterspurte blodprøver som jeg ikke har tatt på nytt siden henvisning. Må man huske på det selv? Trodde jeg skulle få beskjed.. Selvfølgelig bra at de fant dette siden det kanskje er en grunn til at jeg ikke har blitt gravid. Men det føles ikke så godt akkurat nå.
Ånei, så kjipt! Hva betyr det at du har en fortykkelse? Burde de ikke ha oppdaget dette under utredning hvis det kan være årsak til hvorfor du ikke blir gravid? Vet ikke hvordan det er med inseminasjon, men vi har vært nødt å sende inn alle blodprøver sammen med IVFsøknaden fra legen. Virker som det har skjedd en glipp hos deg siden de ikke har informert deg og innkalt til samtale... Håper det løser seg med operasjon! :Heartpink
 
Ånei, så kjipt! Hva betyr det at du har en fortykkelse? Burde de ikke ha oppdaget dette under utredning hvis det kan være årsak til hvorfor du ikke blir gravid? Vet ikke hvordan det er med inseminasjon, men vi har vært nødt å sende inn alle blodprøver sammen med IVFsøknaden fra legen. Virker som det har skjedd en glipp hos deg siden de ikke har informert deg og innkalt til samtale... Håper det løser seg med operasjon! :Heartpink
Takk! Som jeg skjønner det så kan det dreie seg om polyp i livmoren, men trenger ikke være noe heller. Alt så fint ut for to år siden når jeg gjorde undersøkelser i forbindelse med henvisning, så dette er noe som har oppstått siden dess. Vi måtte også sende inn blodprøver og svar på diverse undersøkelser da men det var høsten 2018, og man skal tydeligvis ta nye blodprøver hver 12:e måned. Men hun gav meg bare rekvisisjon til amh blodprøve ikke noe annet.
Funderer på å ta hysteroskopi privat så det ikke tar så lang tid.. Men skal vente på svar på henvisning først.
 
Tusen takk :Heartpink Nei, det er en grunn til at det kan være lurt å vente med å fortelle de rundt seg, men man trenger jo gjerne noen å dele gleder og bekymringer med. I første runde var jeg åpen med de fleste venner og familie fra starten, men det gikk jo heldigvis også bra. Nå som vi prøver på søsken vil jeg gjerne overraske alle med graviditeten, men valgte å fortelle noen få stykker da jeg ble gravid i fjor høst. Det var tungt nok å informere disse personene om at det hadde gått galt, så jeg er glad jeg ikke fortalte til flere...
Er enig med Libery Belle om tiden etter innsett - gjør noe hyggelig for å få tiden til å gå og prøv å ikke stress. Jeg forsøker også å leve som normalt, men som om jeg er gravid. Holder meg unna alkohol og kaffe og tar vitaminer og folat. Er redd for å bli syk, så holder meg mye hjemme og prøver å ikke fryse. Ellers går jeg tur hver dag, men prøver å slappe av og ta hensyn til meg selv. Den psykiske helsen er minst like viktig som den fysiske i denne situasjonen! Kos deg med god samvittighet med litt burger og godis, det er ikke skadelig og vil ikke påvirke sjansene dine for å bli gravid! :)


Tusen takk for råd! Ble ganske lettet nå
Hvordan er det med jobb i denne tiden? Hører mange sykemelder seg for å være sikker. Jeg jobber natt og leser også mye at dette er en av mange årsaker til spontan abort jobber du som vanlig ? Og når tar du crinone gel? Jeg fikk høre at det burde gå tolv timer mellom hver dose. Gjør du det? Vil si unnskyld på forhånd hvis det blir for mye spørsmål, men er så redd for å ikke få det til denne gangen. Så trenger å vite at jeg gjør ting riktig
 
Tusen takk for råd! Ble ganske lettet nå
Hvordan er det med jobb i denne tiden? Hører mange sykemelder seg for å være sikker. Jeg jobber natt og leser også mye at dette er en av mange årsaker til spontan abort jobber du som vanlig ? Og når tar du crinone gel? Jeg fikk høre at det burde gå tolv timer mellom hver dose. Gjør du det? Vil si unnskyld på forhånd hvis det blir for mye spørsmål, men er så redd for å ikke få det til denne gangen. Så trenger å vite at jeg gjør ting riktig
Så bra, det er bare hyggelig å kunne være til støtte :) Jeg var innstilt på å be om sykmelding i perioden etter innsett og frem til positiv test denne gangen, siden jeg ved første forsøk var veldig stressa på jobb og sjefen min viste null forståelse. Men jeg valgte likevel å være i full jobb under forsøket i fjor. Nå har jeg vært permittert siden mars, så ved alle de tre forsøkene jeg har hatt i år har jeg ikke vært i jobb. Det har egentlig vært deilig, selv om det er stressende nok å være permittert... Jeg tar crinone kl 9 og 21 hver dag, og trasker rundt i stua for å holde meg i lett aktivitet etterpå :D Hvordan er formen nå da, har du fortsatt bivirkninger?
 
Takk! Som jeg skjønner det så kan det dreie seg om polyp i livmoren, men trenger ikke være noe heller. Alt så fint ut for to år siden når jeg gjorde undersøkelser i forbindelse med henvisning, så dette er noe som har oppstått siden dess. Vi måtte også sende inn blodprøver og svar på diverse undersøkelser da men det var høsten 2018, og man skal tydeligvis ta nye blodprøver hver 12:e måned. Men hun gav meg bare rekvisisjon til amh blodprøve ikke noe annet.
Funderer på å ta hysteroskopi privat så det ikke tar så lang tid.. Men skal vente på svar på henvisning først.
Skjønner. Man blir jo så utålmodig når man holder på med dette så skjønner du vurderer privat. Håper du kommer raskt i gang igjen, masse lykke til!:)
 
Jeg var også inne på tanken om sykemelding, men tenker jeg får se det ann litt. Man tenker jo på alt som kan gå galt osv, men det kan være veldig stressende. Jeg tar også crinone til de tider Går også rundt i stua og frem og tilbakeJeg har fortsatt litt vondt i hodet innimellom og jeg kjenner det rykker til i eggstokkene. Problemet nå er å få nok søvn, så blir vel sikkert til at jeg blir sykemeldt . Skal prøve å få time hos legen i morgen faktisk. Jeg tror også at man kanskje ikke overtenker og stresser så mye når man er hjemme fra jobb. Håper vi alle kan klare det denne gangen og at det ikke blir altfor seigt denne ventetiden
 
Sjefen min anbefalte meg på det sterkeste å sykemelde meg nå og frem til i alle fall innsett. Jeg jobber på sykehus, og er daglig i kontakt med mange mennesker. Faren for karantene eller symptomer på corona er en daglig risiko, og da vil de avbryte forsøket.

Skal til legen på torsdag, håper hun er enig med sjefen min :)
 
Spørsmål: Jeg har time på mandag på Riksen for undersøkelse, skal starte opp med nytt fersk forsøk etterhvert (aner ikke ventetiden på det nå). Jeg fikk beskjed opprinnlig å ta amh (?) blodprøva her hjemme, men de ringte dagen ettterpå å sa jeg kunne ta den på Riksen før eller etter timen. Er det sånn at jeg må ha med rekvisisjon for å ha blodprøve på riksen eller har de informasjonen der? Jeg har ikke fått noe rekvisisjon i posten. Noen som vet? :)
 
Spørsmål: Jeg har time på mandag på Riksen for undersøkelse, skal starte opp med nytt fersk forsøk etterhvert (aner ikke ventetiden på det nå). Jeg fikk beskjed opprinnlig å ta amh (?) blodprøva her hjemme, men de ringte dagen ettterpå å sa jeg kunne ta den på Riksen før eller etter timen. Er det sånn at jeg må ha med rekvisisjon for å ha blodprøve på riksen eller har de informasjonen der? Jeg har ikke fått noe rekvisisjon i posten. Noen som vet? :)

Hei!
Du trenger ingen rekvisisjon. Den ligger allerede inne, der du tar blodprøve. Du møter bare opp og trekker kølapp.
Lykke til med nytt forsøk:flower:flower
 
Hei!

Jeg ble så nysgjerrig idag og tok en test. Dumme meg tok bare å duppet en sånn test du bruker til clearblue aparatet i en kopp med urin. Og det var tydelig bare en strek tok ikke å puttet den inn i apparatet da jeg var redd det skulle stå IKKE GRAVID. Ville ikke ødelegge resten av helgen. For crinone kan ikke ødelegge resultatet på en test? Men skjønner jo på en måte at den blodprøven på mandag ikke kommer til å bli positiv. Jeg forstår det ikke! Jeg fikk satt inn TO egg! Og det var siste forsøk! Hva gjør jeg galt? Er det noen som har noen anbefalinger til private klinikker? Må helst bli i Oslo. Jeg ødela nok denne helgen uansett kjenner jeg , merker at jeg blir helt apatisk til ting jeg skulle hatt gjort denne helgen. Det er dessverre en stor påkjenning på kroppen det her, når det hele tiden blir negativt.
 
Back
Topp