Skravletråd for oss Rikshospitalet/Ullevål jenter

Henvisningen ble sendt fra gyn 18/10, og vi fikk brev om forsamtale et par uker etter dette. Forsamtale 10/12, men nå fremskyndes den til 22/11. Med andre ord gikk det veldig fort synes jeg - en drøy måned!
Nei, det var ikke så ille. :) har forberedt meg på at det kanskje ikke blir noe før til høsten, men da er det kanskje håp for 2019-baby, faktisk. :eek:

Bare et spørsmål... hva er protokoll? Ser alle her skriver om det, men skjønner ikke hva det er.

Bare et spørsmål... hva er protokoll? Ser alle her skriver om det, men skjønner ikke hva det er.

Det er det opplegget du får av behandler/sykehuset. Dine doser med medisiner, behandlingsforløp osv - alt dette utgjør den enkeltes protokoll. :) Sånn jeg har forstått det i alle fall.

Det brukes for å omtale selve behandlingsopplegget. Det er i grunn 2 alternativer. Lang protokoll (som de fleste får på Riksen) begynner med en nedreguleringsfase, der man går på nesespray fra ca. CD21 i 2-3 uker, før man begynner med hormonsprøytene som stimulerer modningen av flere egg. Det som er fordelen med denne metoden er at sykehuset har kontroll over når stimuleringsfasen skal begynne og kan på denne måten time uttak/innsett ihht. kapasitet.
Ved kort protokoll slipper man nesespray først. Da begynner man rett på stimuleringsfasen med hormonsprøytene på CD2. Resten blir likt.

Takk, snille deg :) Det er nå det begynner å bli skikkelig spennende! Håper alt går bra med deg? :)

Hvordan gikk det i dag? Blir det snart sprøytestart på deg?

Takk, jeg rundet 5 uker i dag og er med det forbi grensen for kjemisk. :happy: Hver dag alt er fint i disse første ukene er en lettelse! Føles fortsatt så uvirkelig å ha blitt gravid på første IVF-forsøk, håper det kan være en motivasjon for dere andre som er i gang med første forsøk å se at det også går an! Det var det ihvertfall for meg da jeg gikk og ventet.

Takk, jeg rundet 5 uker i dag og er med det forbi grensen for kjemisk. :happy: Hver dag alt er fint i disse første ukene er en lettelse! Føles fortsatt så uvirkelig å ha blitt gravid på første IVF-forsøk, håper det kan være en motivasjon for dere andre som er i gang med første forsøk å se at det også går an! Det var det ihvertfall for meg da jeg gikk og ventet.
Det gikk veldig bra :) synarela har gjort jobben sin og jeg skal begynne med sprøyter på lørdag! Gruer meg litt til å sette første sprøyten, men satser på at det går bra. Flere her som har klart det før meg ;)
Så godt å høre at det går bra med deg! Gratulerer med vel overstått 5 ukers grense! :) dette kommer til å gå hele veien ;)
Ja, vet du hva, du er virkelig blitt en motivasjon for meg! Det er så fint å se at det kan gå på første forsøk :) Vi har jo også mannlig faktor, så våger å håpe litt ekstra at det kommer til å gå like bra med oss... Men en dag om gangen nå :)

Whooop, whoop! Grattis med 5 uker i går[emoji122][emoji2532][emoji122][emoji2532][emoji122][emoji2532]

Tilbake fra forsamtale! Forventet oppstart i januar/februar - skal ringe inn og avtale i morgen.

Det blir fakrisk kort protokoll!! De tok seriøst mine bekymringer om hodepine, og det er jeg ekstremt glad og letta for :D Så nå er det bare fryd her. Han kunne bekrefte at jeg har EL i dag, på høyre side, akkurat som jeg selv trodde :p Overlegen mente også at det er helt riktig med IVF for oss, og at kanskje tuben min er et større problem enn det man klarer å se med det blotte øyet.

Nei, dette var oppløftende altså. :D ser veldig frem mot nyåret nå, men fortsetter å prøve på naturmetoden mens vi venter. Hvem vet?!

Tilbake fra forsamtale! Forventet oppstart i januar/februar - skal ringe inn og avtale i morgen.

Det blir fakrisk kort protokoll!! De tok seriøst mine bekymringer om hodepine, og det er jeg ekstremt glad og letta for :D Så nå er det bare fryd her. Han kunne bekrefte at jeg har EL i dag, på høyre side, akkurat som jeg selv trodde :p Overlegen mente også at det er helt riktig med IVF for oss, og at kanskje tuben min er et større problem enn det man klarer å se med det blotte øyet.

Nei, dette var oppløftende altså. :D ser veldig frem mot nyåret nå, men fortsetter å prøve på naturmetoden mens vi venter. Hvem vet?!

Åh, så herlige nyheter! Godt og viktig å bli tatt på alvor. Og så fint å gå inn i det nye året med en plan :) Håper kort protokoll blir helt riktig for deg!

Åh, så herlige nyheter! Godt og viktig å bli tatt på alvor. Og så fint å gå inn i det nye året med en plan :) Håper kort protokoll blir helt riktig for deg!

Hjertelig ❤️
Det føles godt å ha en plan for veien videre. Dessuten var det, ironisk nok, litt deilig å høre riksen si at de ikke har knalltro på at vi skal lykkes på egenhånd, så IVF er helt riktig valg. Da føler jeg meg også mer trygg på det!
Nå blir det spennende å se hvilke datoer de kan «tilby» i 2019! :)

Det gikk veldig bra :) synarela har gjort jobben sin og jeg skal begynne med sprøyter på lørdag! Gruer meg litt til å sette første sprøyten, men satser på at det går bra. Flere her som har klart det før meg ;)
Så godt å høre at det går bra med deg! Gratulerer med vel overstått 5 ukers grense! :) dette kommer til å gå hele veien ;)
Ja, vet du hva, du er virkelig blitt en motivasjon for meg! Det er så fint å se at det kan gå på første forsøk :) Vi har jo også mannlig faktor, så våger å håpe litt ekstra at det kommer til å gå like bra med oss... Men en dag om gangen nå :)

Så flott at Synarela hadde gjort det den skulle :) Er en så god følelse med alt som fungerer etter boka i denne prosessen! Sprøytestart kommer sikkert til å gå helt fint - den første sprøyta er skumlest, og mestringsfølelsen når man har klart det er så god!

Tusen takk, det er hyggelig å høre! :Heartred Man må så absolutt ta en dag om gangen, men her inne på forumet får vi virkelig beviset på at statistikken ikke er tull. Hver måned er det en god del som blir gravide som har slitt lenge. Skulle selvfølgelig ønske det gikk for alle på første forsøk, men om det ikke gjør det, går det ihvertfall for de fleste til slutt. Har også inntrykk av at mannlig faktor ofte er lettere å behandle. Håper for deg!

Hjertelig ❤️
Det føles godt å ha en plan for veien videre. Dessuten var det, ironisk nok, litt deilig å høre riksen si at de ikke har knalltro på at vi skal lykkes på egenhånd, så IVF er helt riktig valg. Da føler jeg meg også mer trygg på det!
Nå blir det spennende å se hvilke datoer de kan «tilby» i 2019! :)

Kjenner igjen den følelsen faktisk! Det er jo ikke noe man vil gjennom med mindre det er nødvendig, selv om det da er verdt det.

Så godt å høre at du får slippe nesespray :) Når er det bare å nyte juletiden og gå inn i det nye året med en god plan for veien videre :) Masse lykke til!

Så godt å høre at du får slippe nesespray :) Når er det bare å nyte juletiden og gå inn i det nye året med en god plan for veien videre :) Masse lykke til!

Hjertelig takk ❤️ 2019, det året jeg fyller 30 og har vært sammen med god-mannen min i 10 år, skal bli vårt år!

Har nå vært inne til laposocopi og fått påvist endometiose. Eggledere ble også sjekket, og de var åpne. Legen som opererte sa at han ville vi skulle vente ihvertfall 4 mnd med å prøve IVF nå, fordi han mente vi nå skulle klare dette på egenhånd når endometriosen er fjernet. Det var virkelig en lettelse å høre. Min kjære har litt dårlige svømmere, men de svømmer, bare noe sakte... Så om jeg ligger med beina opp i ca 40 min etter samleie, tror dere det hjelper på?

Ellers er jeg veldig lettet over å få diagnosen. Har i mange år fått høre denne "alle har jo mensen", "det hjelper å bevege seg" og "bare ta en paracet" osv. Møkk lei. Nå skal jeg drive opplysningsarbeid om noen slenger med leppa igjen.

Har nå vært inne til laposocopi og fått påvist endometiose. Eggledere ble også sjekket, og de var åpne. Legen som opererte sa at han ville vi skulle vente ihvertfall 4 mnd med å prøve IVF nå, fordi han mente vi nå skulle klare dette på egenhånd når endometriosen er fjernet. Det var virkelig en lettelse å høre. Min kjære har litt dårlige svømmere, men de svømmer, bare noe sakte... Så om jeg ligger med beina opp i ca 40 min etter samleie, tror dere det hjelper på?

Ellers er jeg veldig lettet over å få diagnosen. Har i mange år fått høre denne "alle har jo mensen", "det hjelper å bevege seg" og "bare ta en paracet" osv. Møkk lei. Nå skal jeg drive opplysningsarbeid om noen slenger med leppa igjen.

Så bra! Det beste er jo å klare det selv. Har lest at å ligge med beina opp er en myte (det er faktisk noen som har forsket på det), men tenker at det uansett ikke kan skade. Digg å ha noe å forholde seg til, vi har ingen diagnose og det er litt frustrerende, selv om det er positivt at prøvene ser fine ut.

Jeg fjerna endo i desember 2017 og begynte på nesespray under to uker etter. Hadde innsett i midten av januar i år og ble gravid. Så det er ingenting som tilsier at ivf må vente etter fjerning av endo. Legen på Riksen sa at jo fortere etter lap jo bedre, og det stemte jo.

"Gratulerer" med diagnoen forresten! Det er så godt å få på papiret at man ikke finner på ting og innbiller seg smerter som mange tror og mener. Anbefaler å sjekke ut endogrupper på fb, mener det er en gruppe for de som ønsker å bli gravid og som har endo.

Lykke til med hjemmeprøvingen!

Godt å få diagnose! Her mistenker gyn endo, vi vet ganske sikkert at jeg har en endocyste på venstre eggstokk, og den vokser. Per nå er den «bare» 4x5 cm, så den er «ikke så stor» (bare på størrelse med en liten klementin, liksom o_O). Har til tider hatt store smerter i både underliv og buk, og det er bare gyn som har tatt det alvorlig. Var to ganger på legevakt i løpet av et par uker, og hadde samme lege begge ganger. Der ble jeg sendt hjem med «bekkeninfeksjon» og antibiotika. En gang våknet jeg av smerter som var så store at jeg så stjerner.

Joda, alle har mensen. Men alle smerter er ikke menssmerter. Det skal ikke gjøre så vondt at man ikke fungerer i hverdagen.

På fb er det en gruppe som heter «Endometriose/adenomyose selvhjelpsgruppe Norge». Den er ganske fin.

Hvordan er det med dere?
Holder dere ut ventetiden i desember? Gjør dere noe ekstra for å få tiden til å gå og tankene til å holde seg litt borte? Skal på samtale om 14 dager, og gru/gleder meg veldig. Har eksamen dagen før, men klarer ikke helt å konsentrere meg om skolen siden jeg venter så på samtalen.. :p

Back
Topp