Skravletråd for oss Rikshospitalet/Ullevål jenter

Jeg skjønner at IVF ikke er noe man har lyst til, men for meg var det en lettelse å prøve noe annet. Jeg er også en av dem som reagerer lite på medisinene, så bortsett fra kostnader og all venting, så var IVF veldig greit å gå gjennom fysisk for meg. :)

Jeg tror ikke Ullevål har ivf-behandling, så alt av kontroller og innsett/uttak skjer på riksen. De er dyktige, men det er absolutt samlebåndsfølelse og ikke så personlig behandling.

Men nå sitter jeg her med tvillinger i magen og er evig takknemlig for IVF-behandlingen vi fikk på Riksen :)
Åh, det er akkurat det samme som jeg har tenkt! Fikk virkelig følelsen av å bli lesset på et samlebånd og kjørt inn i det store intet. Legen forklarte ikke en gang hva de hadde tenkt å gjøre, bare satte i gang med å prate om forsøk nr. 1 osv. Jeg måtte stoppe han og spørre "forsøk på hva da?".

Vi hadde ikke blitt informert om noen ting da vi ble henvist. Og når jeg ringte sykepleier på klinikken for å spørre et spørsmål, så bare plutselig "wooosh!", så var jeg satt opp med resept på det ene og andre og time da og da. Skulle jo bare spørre et spørsmål... Men her går det unna! De tenker vel at det er bra å være effektiv, og vi har jo vært prøvere så lenge allerede. Men uten så mye informasjon, eller tid på å tenke gjennom situasjonen, så blir det for mye for fort.

Jeg har lest mye her inne og føler jeg kan være forberedt på «samlebånd». Det skal jeg takle! Jeg er informasjonssøkende, så jeg skal prøve å sette meg inn i alle sider ved IVF og veien mot målet mens jeg venter på vår tur. :)

Jeg er også en sånn som liker å vite, og det jeg synes var mest frustrerende, er at de porsjonerer ut informasjonen i prosessen. Man får en oversikt over hva som skal skje, men uten datoer, så å planlegge livet blir litt vanskelig. I hvert fall gjaldt det meg (kort protokoll og høy Amh/pco, dvs lave doser og risiko for overstimulering = flere kontroller).

Wow, så spennende! Håper og krysser for deg ❤️
Woop woop! Venter litt med å slippe jubelen løs men minst et av bøllefrøene er definitivt fortsatt med i gamet!

Tatt i kveld 10dpo:
739BF884-9545-4CF5-A9D9-B11E3791D810.jpeg

Da har jeg også testet positivt 10 dpo. Til og med digital slo ut! :D Er skikkelig satt ut og veldig, veldig glad. Håper det kan være en oppmuntring til dere andre som skal i gang på Riksen.

Vil med det samme nevne at jeg har hatt utrolig få symptomer (ingen murringer! og i hvertfall ingen metallsmak) og har hatt en sterk magefølelse om at dette ikke har gått og vært ganske motløs de siste dagene. Så neste gang skal jeg prøve å bry meg mye mindre om symptomer (selv om jeg ikke vet om jeg ville klart det, altså).

Håper sånn at dette holder hele veien til juli - og at alle dere her inne får oppleve dette! :Heartred

Vedlegg

• IMG_3552.JPG
    IMG_3552.JPG
    647,1 KB · Visninger: 81
Da har jeg også testet positivt 10 dpo. Til og med digital slo ut! :D Er skikkelig satt ut og veldig, veldig glad. Håper det kan være en oppmuntring til dere andre som skal i gang på Riksen.

Vil med det samme nevne at jeg har hatt utrolig få symptomer (ingen murringer! og i hvertfall ingen metallsmak) og har hatt en sterk magefølelse om at dette ikke har gått og vært ganske motløs de siste dagene. Så neste gang skal jeg prøve å bry meg mye mindre om symptomer (selv om jeg ikke vet om jeg ville klart det, altså).

Håper sånn at dette holder hele veien til juli - og at alle dere her inne får oppleve dette! :Heartred

Gratulerer så mye! Herlig å høre, og håper det blir julibaby på deg nå :D

Gratulerer!!!! Så fantastisk å lykkes på første forsøk. Får håpe vi andre er like heldige :)

Gratulerer!!!! Så fantastisk å lykkes på første forsøk. Får håpe vi andre er like heldige :)

Tusen takk, jeg kan fortsatt ikke riktig tro det! Så uvirkelig når lykken brått snur etter så mange skuffelser. Kommer nok til å gå noen uker før jeg tør å senke skuldrene, men uansett er det en fantastisk glede å være gravid akkurat nå, for aller første gang. Blodprøve på onsdag blir første milepæl. Krysser fingrene for mange gode nyheter her inne fremover, håper dere alle kommer etter :)

Gratulerer ❤️

Pardon me - mulig jeg har spurt før. Men hvor lang tid tok det fra forsamtale til oppstart for dere andre på Riksen/Ullevål? :pompus::nailbiting:

Pardon me - mulig jeg har spurt før. Men hvor lang tid tok det fra forsamtale til oppstart for dere andre på Riksen/Ullevål? :pompus::nailbiting:

2 1/2 uke for meg, da var jeg på syklusdag 21. Men de begynner med å se om de har kapasitet til uttak/innsett den uka det vil måtte bli utfra syklus, og setter medisinstart utfra det. Er det fullt akkurat den uka, kan det hende man må vente en syklus. Men til meg sa de at det ikke var ventetid for tiden.

2 1/2 uke for meg, da var jeg på syklusdag 21. Men de begynner med å se om de har kapasitet til uttak/innsett den uka det vil måtte bli utfra syklus, og setter medisinstart utfra det. Er det fullt akkurat den uka, kan det hende man må vente en syklus. Men til meg sa de at det ikke var ventetid for tiden.

Så deilig å høre at de har god kapasitet for tiden. Det er jo i så fall veldig positivt!
Såå... vi har forsamtale 10/12, og da er jeg trolig på syklusdag 6 (cirka). Syklusdag 21 er første juledag, så det er kanskje for mye å håpe på at jeg kan starte allerede den første syklusen?

Jeg har ringt inn og står på «standby» venteliste for å evt få forsamtale tidligere, dersom noen melder seg av lista.

Vi har tatt «alt» av prøver også, både av mannen og meg. Sædpøven tok f.eks. mannen på riksen for halvannen måned siden.

Så deilig å høre at de har god kapasitet for tiden. Det er jo i så fall veldig positivt!
Såå... vi har forsamtale 10/12, og da er jeg trolig på syklusdag 6 (cirka). Syklusdag 21 er første juledag, så det er kanskje for mye å håpe på at jeg kan starte allerede den første syklusen?

Jeg har ringt inn og står på «standby» venteliste for å evt få forsamtale tidligere, dersom noen melder seg av lista.

Vi har tatt «alt» av prøver også, både av mannen og meg. Sædpøven tok f.eks. mannen på riksen for halvannen måned siden.

Når du er inne til forsamtalen, får du beskjed om å ringe sykepleier så snart som mulig for å avtale oppstart. Da setter de opp uke for innsett/uttak og du får beskjed om når du skal begynne på nesespray (antar du skal ha lang protokoll). Første kontroll er etter 14 dager på spray. Om du får starte første juledag, blir det altså 7. januar.

Så det kolliderer ikke med julestengt, men jeg kan tenke meg at januar kanskje er litt ekstra travel for dem på grunn av alt som må utsettes pga. jul. Så hvis jeg var deg, ville jeg nok innstilt meg på oppstart i januar og tatt det som en bonus om det blir før.

Når du er inne til forsamtalen, får du beskjed om å ringe sykepleier så snart som mulig for å avtale oppstart. Da setter de opp uke for innsett/uttak og du får beskjed om når du skal begynne på nesespray (antar du skal ha lang protokoll). Første kontroll er etter 14 dager på spray. Om du får starte første juledag, blir det altså 7. januar.

Så det kolliderer ikke med julestengt, men jeg kan tenke meg at januar kanskje er litt ekstra travel for dem på grunn av alt som må utsettes pga. jul. Så hvis jeg var deg, ville jeg nok innstilt meg på oppstart i januar og tatt det som en bonus om det blir før.

Takk - det høres ut som en fornuftig tanke, og det samsvarer jo egentlig med ønsket mitt om å prøve på egenhånd ut 2018. Det var egentlig det jeg hadde satt meg som mål å holde ut, tross alt. Jeg er så vanvittig utålmodig, da det renner inn med gravidmeldinger fra alle hold for tiden. Det er en øvelse i seg selv å klare å distansere seg fra hva alle andre gjør, og fokusere på sin egen reise. Det vet jo folk her inne alt om.
Det blir spennende fremover. Dersom noen avlyser timen sin kan vi jo potensielt få komme inn før - man får vel bare holde ting litt åpent og ikke bli skuffet om det drøyer litt ut i 2019.

Back
Topp