Skravletråd for oss Rikshospitalet/Ullevål jenter

Jeg var også nettopp på forsamtale og får begynne på spray om en uke, så det var raskt. Men har ikke fått noe informasjon om prosessen videre i det hele tatt utover at det sannsynligvis blir uttak i uke 49/50. Vet noen når og hvordan man får beskjed om time for kontroll og sprøyteopplæring? Hadde vært fint å kunne planlegge litt opp mot jobb. Jeg føler meg litt ubrukelig som ikke tør å forplikte meg til noen møter eller jobbreiser før jul, av frykt for at det kolliderer med en eller annen kontroll...

Gøy at så mange er i gang!

Kjenner meg igjen i å ville ha oversikt, man har jo et liv utenom man vil prøve å tilpasse så prosessen går smidigst mulig. Det er helt vanlig at man bare får vite uke for uttak først, det er det mest ressurskrevende de gjør, så de begynner med å sette opp det. Det neste som vil skje for deg, er at du får brev i posten med innkalling til kontrolltime når du har gått en viss tid på spray. For meg ble det på dag 14 med Synarela. Du får samtidig et ark med viktige datoer, som fylles ut etterhvert i prosessen.

På kontrollen før sprøytestart undersøker legen deg med ultralyd for å se at du er nedregulert. Hos meg var alt i orden, og jeg fikk så komme inn til en sykepleier som ga sprøyteopplæring, og begynte på sprøyter samme kveld. Fikk samtidig dato for kontroll etter 7 dager på sprøyter. På denne kontrollen fikk jeg time til ny kontroll 2 dager senere. Det kan hende du bare trenger en kontroll, og en sjelden gang trenger man flere. Disse kontrollene foregår slik at du må ta en blodprøve om morgenen mellom kl. 9 og 9.30 og så får du en time etter lunsj (jeg hadde i 13-tida). Så avhengig av hvor du jobber og bor, sluker det en del tid, kanskje en hel dag. Ved den andre kontrollen fikk jeg opplæring hos sykepleier om å sette Ovitrelle og dato for det og for uttak.

Håper dette ga deg et visst inntrykk av løpet fremover. Masse lykke til! :)
 
Tusen takk for raske og gode svar :) da satser jeg på at jeg får et brev i posten snart, og hvis ikke får jeg ringe og følge opp. Syns bare det er så styr å ringe fordi det alltid er kø, også må jeg vente ved telefonen hele dagen fordi man aldri vet helt når de ringer tilbake, hehe. Men det er jo den minste utfordringen i dette gamet.

Kjempebra med så mange egg Persefone, det blir spennende å følge med på hvordan det går! Krysser fingrene. Og gøy at vi er neste likt i løypa mini_s. Gleder meg til å komme igang :happy:
 
Da har jeg fått den etterlengtede telefonen fra Riksen, og fikk to store overraskelser: For det første at alle ni egg er befruktet og henger med, for det andre at det derfor ikke blir innsett i morgen, men på mandag, for de vil dyrke dem til 5 dagers blastocyster for å se hvilket embryo som er aller best. :joyful: Er så glad og litt i sjokk. Jeg ante ikke at Riksen dyrket til blasto, og kom ikke på å spørre noe mer om det på telefonen, men tenkte det kunne være interessant for dere andre i denne tråden å vite. Det ble forresten ICSI på alle sammen.
 
Da har jeg fått den etterlengtede telefonen fra Riksen, og fikk to store overraskelser: For det første at alle ni egg er befruktet og henger med, for det andre at det derfor ikke blir innsett i morgen, men på mandag, for de vil dyrke dem til 5 dagers blastocyster for å se hvilket embryo som er aller best. :joyful: Er så glad og litt i sjokk. Jeg ante ikke at Riksen dyrket til blasto, og kom ikke på å spørre noe mer om det på telefonen, men tenkte det kunne være interessant for dere andre i denne tråden å vite. Det ble forresten ICSI på alle sammen.

Det høres jo kjempebra ut, tyder på god eggkvalitet!
 
Da har jeg fått den etterlengtede telefonen fra Riksen, og fikk to store overraskelser: For det første at alle ni egg er befruktet og henger med, for det andre at det derfor ikke blir innsett i morgen, men på mandag, for de vil dyrke dem til 5 dagers blastocyster for å se hvilket embryo som er aller best. :joyful: Er så glad og litt i sjokk. Jeg ante ikke at Riksen dyrket til blasto, og kom ikke på å spørre noe mer om det på telefonen, men tenkte det kunne være interessant for dere andre i denne tråden å vite. Det ble forresten ICSI på alle sammen.

Så bra! Jeg fikk også dyrket mine til blastocyster november 2017 :) Så de har drevet med det i hvertfall 1 år.

Men virker som om de er selektive på hvem de velger ut.
 
Så bra! Jeg fikk også dyrket mine til blastocyster november 2017 :) Så de har drevet med det i hvertfall 1 år.

Men virker som om de er selektive på hvem de velger ut.

Interessant! Hvor mange befruktede egg hadde du da? Og hvordan gikk det, fikk du noen på frys?
 
Interessant! Hvor mange befruktede egg hadde du da? Og hvordan gikk det, fikk du noen på frys?

Jeg hadde 46 egg ut og 33 befruktet. Endte opp med 17 blastocyster og 5 2/3dagers i fryseren. Ene legen sa det måtte være uoffisiell norgesrekord :p

Så jeg føler meg veldig ivaretatt på riksen og trygge på de på laben når de greide å følge så godt med på alle mine :happy:.
 
Jeg hadde 46 egg ut og 33 befruktet. Endte opp med 17 blastocyster og 5 2/3dagers i fryseren. Ene legen sa det måtte være uoffisiell norgesrekord :p

Så jeg føler meg veldig ivaretatt på riksen og trygge på de på laben når de greide å følge så godt med på alle mine :happy:.

:wideyed: Oioioi, det er jo helt utrolig! :p Men så flott å høre at du følte deg godt ivaretatt!
 
Jeg holder også til på riksen Vært «off» forumet en stund nå for å få tankene over på andre ting enn prøverør mens jeg ventet på andre IVF forsøk. Hadde uttak tirsdag og innsett i går. Fikk to inn, begge med noe fragmentering så vil tro sjansene for å lykkes er ganske reduserte. Dere som har holdt på en stund hos Riksen, har embryo-kvalitet noen gang vært et tema?

Jeg fant ut nå denne gangen at alle mine embryoer som har blitt satt inn har hatt 15-30% (flest på 30%) fragmentering som jo er ganske mye. Lurer på hva prosedyren er der, og synes det er rart at dette ikke har blitt opplyst om. Jeg trodde at kvaliteten var god iom at jeg fikk fem på frys sist så ble litt paff når jeg oppdaget dette. Er jo ting man lan gjøre for å forbedre kvaliteten når man sliter med det, noe vi ikke fikk anledning til nå før andre forsøk som endte med bare 6 ut og to som ble gode nok...
 
Mitt lille eventyr om innsettstidspunkt er ikke over:
Dagen startet med kontrabeskjed fra Riksen, om at det blir innsett i morgen av tredagers i stedet for dyrking til blasto og innsett på mandag. Jeg synes ikke jeg fikk noen helt klar forklaring på hvorfor, men det var visst fem embryo som fortsatt hang med. Hun sa det var helt normalt med litt frafall, så jeg synes det er litt rart at de ga meg mandag som så bastant tidspunkt i går, når det i dag virket som jeg burde vært forberedt på at det like godt kunne bli i morgen. Men krysser fingrene for at kvaliteten på de som henger med er bra og at det blir innsett i morgen.

Jeg fikk spurt med det samme om når de velger å dyrke til blasto, og fikk samme svar som TipsiM skriver i novembertråden, at det var aktuelt når de hadde minst 8-9 befruktede egg.
 
Jeg holder også til på riksen Vært «off» forumet en stund nå for å få tankene over på andre ting enn prøverør mens jeg ventet på andre IVF forsøk. Hadde uttak tirsdag og innsett i går. Fikk to inn, begge med noe fragmentering så vil tro sjansene for å lykkes er ganske reduserte. Dere som har holdt på en stund hos Riksen, har embryo-kvalitet noen gang vært et tema?

Jeg fant ut nå denne gangen at alle mine embryoer som har blitt satt inn har hatt 15-30% (flest på 30%) fragmentering som jo er ganske mye. Lurer på hva prosedyren er der, og synes det er rart at dette ikke har blitt opplyst om. Jeg trodde at kvaliteten var god iom at jeg fikk fem på frys sist så ble litt paff når jeg oppdaget dette. Er jo ting man lan gjøre for å forbedre kvaliteten når man sliter med det, noe vi ikke fikk anledning til nå før andre forsøk som endte med bare 6 ut og to som ble gode nok...


Så rart at de ikke har nevnt det før, skjønner at det er ubehaglig for deg å få vite det i ettertid og gå og lure på om du kunne gjort noe for å forbedre kvaliteten. Måtte du spørre for å få vite det nå, eller opplyste de plutselig om det? Og sa de selv noe om hva slik fragmentering betyr - er det gitt at det er et problem?
 
Hjelp :nailbiting:
Jeg har fått time til forsamtale på riksen 10/12!

Jeg er fullstendig blank på IVF fortsatt, og lurer på mange ting. Den datoen er det ca 9 dager til eggløsning - man starter kanskje ikke så fort at man rekker å gjøre noe den syklusen? Eller er det ikke så syklusavhengig hvis man uansett får hormoner?

Har noen noe idé om tiden jeg kan forvente mellom samtale og evt innsett?
Mannen er det ikke noe gæærnt med, antakelig ikke meg heller (ingen blodprøver indikerer det), annet enn redusert egglederkapasitet pga EXU.
 
Hjelp :nailbiting:
Jeg har fått time til forsamtale på riksen 10/12!

Jeg er fullstendig blank på IVF fortsatt, og lurer på mange ting. Den datoen er det ca 9 dager til eggløsning - man starter kanskje ikke så fort at man rekker å gjøre noe den syklusen? Eller er det ikke så syklusavhengig hvis man uansett får hormoner?

Har noen noe idé om tiden jeg kan forvente mellom samtale og evt innsett?
Mannen er det ikke noe gæærnt med, antakelig ikke meg heller (ingen blodprøver indikerer det), annet enn redusert egglederkapasitet pga EXU.

Det vanlige er visst å starte med medisiner ca en uke før ny menstrasjon, så da kan du rekke det på samme syklus hvis det er plass og ikke kolliderer med juleferien. I appen til riksen er det en kalkulator hvor du kan beregne uttak ut i fra forventet første dag for menstruasjon. Ellers har Persefone skrevet et dekkende innlegg om hva son skjer på forsamtalen tidligere i tråden.

Riksen sa til meg at de av administrative årsaker stort sett valgte lang protokoll med mindre det var fare for overstimulering (unormalt mange eggposer tror jeg). I så tilfelle innebærer det at du har ca 2-3 uker på nesespray først og så ca 1-2 uker på sprøyter (og nesespray) før uttak og innsett. Håper dette var svar på noe av det du lurte på :)
 
Hjelp :nailbiting:
Jeg har fått time til forsamtale på riksen 10/12!

Jeg er fullstendig blank på IVF fortsatt, og lurer på mange ting. Den datoen er det ca 9 dager til eggløsning - man starter kanskje ikke så fort at man rekker å gjøre noe den syklusen? Eller er det ikke så syklusavhengig hvis man uansett får hormoner?

Har noen noe idé om tiden jeg kan forvente mellom samtale og evt innsett?
Mannen er det ikke noe gæærnt med, antakelig ikke meg heller (ingen blodprøver indikerer det), annet enn redusert egglederkapasitet pga EXU.
Da er vi ganske likt, vi fikk samtale 18/12 Men blir uansett ikke noe forsøk før i januar/februar på oss da vi skal på en 10 dagers ferie i januar som er planlagt i lang tid
 
Hjelp :nailbiting:
Jeg har fått time til forsamtale på riksen 10/12!

Jeg er fullstendig blank på IVF fortsatt, og lurer på mange ting. Den datoen er det ca 9 dager til eggløsning - man starter kanskje ikke så fort at man rekker å gjøre noe den syklusen? Eller er det ikke så syklusavhengig hvis man uansett får hormoner?

Har noen noe idé om tiden jeg kan forvente mellom samtale og evt innsett?
Mannen er det ikke noe gæærnt med, antakelig ikke meg heller (ingen blodprøver indikerer det), annet enn redusert egglederkapasitet pga EXU.

Det er veldig syklusavhengig hvor lenge du må vente.. Hvis det er mange damer som har samme syklus som deg så kan det bli noen måneders ventetid, eller så kan det være du får rask oppstart hvis de har noen ledige plasser i forhold til din syklus :) Har opplevd begge deler.

Men virker som om kapasiteten er god der for tiden, men jul kan ødelegge litt da de er stengt i jula.

Vi er også uforklarlig barnløs (Og hatt exu), men glad vi valgte å gå for IVF på riksen. Vi fikk gode resultater (mange embryo i fryseren) også. Men man vet jo aldri før man setter i gang hvordan sluttresultatet blir.
 
Hjelp :nailbiting:
Jeg har fått time til forsamtale på riksen 10/12!

Jeg er fullstendig blank på IVF fortsatt, og lurer på mange ting. Den datoen er det ca 9 dager til eggløsning - man starter kanskje ikke så fort at man rekker å gjøre noe den syklusen? Eller er det ikke så syklusavhengig hvis man uansett får hormoner?

Har noen noe idé om tiden jeg kan forvente mellom samtale og evt innsett?
Mannen er det ikke noe gæærnt med, antakelig ikke meg heller (ingen blodprøver indikerer det), annet enn redusert egglederkapasitet pga EXU.

Så spennende at du snart skal på forsamtale! :)

Oppstart på lang protokoll er typisk syklusdag 21, men oppstartstidspunkt avhenger av kapasiteten. Så er du veldig heldig, får du kanskje begynne på spray i slutten av desember, men det kommer altså an på flere faktorer.
 
Herre Gud så snille og hjelpsomme damer som er her inne :love017 Takk for gode, informative svar!

CD21 ligger an til å bli på julaften, så da får jeg kanskje belage meg på at det blir tidligst januar hvis det blir IVF på oss. Føler meg trygg på at dersom det ikke skjer noe naturlig ila året så er det riktig å gi IVF en sjanse.

Jeg får lese meg litt opp på ting og tang. Er 7dpo i dag, og rekker ett forsøk til hjemme før forsamtale :nailbiting:
 
Så rart at de ikke har nevnt det før, skjønner at det er ubehaglig for deg å få vite det i ettertid og gå og lure på om du kunne gjort noe for å forbedre kvaliteten. Måtte du spørre for å få vite det nå, eller opplyste de plutselig om det? Og sa de selv noe om hva slik fragmentering betyr - er det gitt at det er et problem?

De sa ingen ting om det men etter forrige frys ba jeg om å få tilsendt hele journalen min fordi jeg tenkte å bytte til Hausken. Det var der jeg først stusset på at det stod 30% fragmentering på alle embryo. Jeg har selv lest på nett om embryo gradering og suksessrater og da ser jeg at 30% er regnet som ganske mye fragmentering med reduserte sannsynligheter for suksess. Det er dog også andre ting som avgjør kvalitet som antall celler (delingsintervall) og symmetri i cellene. Disse to parameterene ser det ut for meg som at er bra for min del.

Sist ble jo fem likevel frosset og tre opplevde tin. Det ene ble jeg til og med gravid på men mister i uke 5. Derfor spurte jeg nå rett ut om fragmenteringsgrad og fikk da vite 15% på ett og 30% på det andre. Det på 15% er jo da det beste vi har hatt og det er jo positivt i det minste

Det eneste svarer jeg egentlig fikk var at «vi hadde jo ikke satt det inn om vi ikke hadde trua på at det kan bli noe». Mistenker at de ikke vil senke forventninger men for meg hadde det vært mye bedre å fått en klar beskjed på hva sannsynligheten er med de embryoene man har
 
De sa ingen ting om det men etter forrige frys ba jeg om å få tilsendt hele journalen min fordi jeg tenkte å bytte til Hausken. Det var der jeg først stusset på at det stod 30% fragmentering på alle embryo. Jeg har selv lest på nett om embryo gradering og suksessrater og da ser jeg at 30% er regnet som ganske mye fragmentering med reduserte sannsynligheter for suksess. Det er dog også andre ting som avgjør kvalitet som antall celler (delingsintervall) og symmetri i cellene. Disse to parameterene ser det ut for meg som at er bra for min del.

Sist ble jo fem likevel frosset og tre opplevde tin. Det ene ble jeg til og med gravid på men mister i uke 5. Derfor spurte jeg nå rett ut om fragmenteringsgrad og fikk da vite 15% på ett og 30% på det andre. Det på 15% er jo da det beste vi har hatt og det er jo positivt i det minste

Det eneste svarer jeg egentlig fikk var at «vi hadde jo ikke satt det inn om vi ikke hadde trua på at det kan bli noe». Mistenker at de ikke vil senke forventninger men for meg hadde det vært mye bedre å fått en klar beskjed på hva sannsynligheten er med de embryoene man har

Skjønner godt at du liker å vite og ha et realistisk bilde av sannsynligheten. Håper grunnen til at de har valgt ikke å fortelle det er at de andre parameterne er gode og de derfor ikke legger så mye vekt på fragmenteringen. Det er jo irriterende å måtte gå og lure på om man burde gjort noe for å bedre eggkvaliteten. Og så håper jeg selvfølgelig aller mest at det blir spire(r) på deg denne gangen!:)
 
Back
Topp