Skravletråd for oss Rikshospitalet/Ullevål jenter

Tror det blir litt utsettelser på meg uansett om jeg vil eller ikke. Skulle til operasjon for endometriose + sjekke om egglederne er tette, men det tar jo tid å få time. Ble først forespeilet kun noen ukers venting, men det blir heller en måned. Var inne på bomtur på dagkirurgisk senter idag. Sykepleieren som hadde satt meg opp på time sa at det ikke var noe problem at jeg har mensen nå. Men det var det jo, så operasjonslegen sendte meg hjem igjen. Argh, for en bortkastet dag. Men nå har jeg fått ny time om to uker, så da satser vi på at den går som den skal.

Må kanskje slå på tråden til Riksen og opplyse om at jeg ikke er kommet igang enda?

Wæh!!

Jeg fikk telefon fra Rikshospitalet. De hadde fått en avbestilling så da blir det forsamtale nå på torsdag!! Jeg er så letta og fornøyd med det - kanskje vi kan komme i gang og få innsett allerede i uke 1!?

Jeg kjenner optimismen stiger i meg jeg nå. Så spennende!

Jeg har for øvrig eggløsning den dagen jeg skal inn dit. Gitt lang protokoll - hva kan jeg forvente mon tro?

Wæh!!

Jeg fikk telefon fra Rikshospitalet. De hadde fått en avbestilling så da blir det forsamtale nå på torsdag!! Jeg er så letta og fornøyd med det - kanskje vi kan komme i gang og få innsett allerede i uke 1!?

Jeg har for øvrig eggløsning den dagen jeg skal inn dit. Gitt lang protokoll - hva kan jeg forvente mon tro?
Hurra!! Så spennende!!

Jeg har egentlig innsett i uke 1, men denne dumme mensen samarbeider dårlig. Så blir ingen uke 1 her...:arghh:
Men ikke så rart etter abort, men lell...:rolleyes:

Wæh!!

Så spennende!! Kjempebra at dere får komme i gang så raskt :) Gitt lang protokoll starter du på nesepray ca. en uke før forventet mens, altså ca. en uke etter eggløsning (litt avhengig av syklusen din). Men er litt usikker hvorvidt julen ødelegger for det, siden man skal på en del kontroller underveis. I IVF-appen til Riksen har de en kalkulator der du kan legge inn dato for siste menstruasjon og lengden på syklusen din for å beregne forventet uke for uttak/innsett.

Så spennende!! Kjempebra at dere får komme i gang så raskt :) Gitt lang protokoll starter du på nesepray ca. en uke før forventet mens, altså ca. en uke etter eggløsning (litt avhengig av syklusen din). Men er litt usikker hvorvidt julen ødelegger for det, siden man skal på en del kontroller underveis. I IVF-appen til Riksen har de en kalkulator der du kan legge inn dato for siste menstruasjon og lengden på syklusen din for å beregne forventet uke for uttak/innsett.

I følge appen blir det uke 1! :woot:

Vi får kanskje noen svar på torsdag. :)

I følge appen blir det uke 1! :woot:

Vi får kanskje noen svar på torsdag. :)
Det hadde jo vært kjempegøy! Krysser fingrene, og lykke til på torsdag! :)
Skal selv på kontroll og sprøyteopplæring i morgen, forventet uttak og innsett om 2 uker :) Altfor spennende dette her!

Skal selv på kontroll og sprøyteopplæring i morgen, forventet uttak og innsett om 2 uker :) Altfor spennende dette her!

Herlig! Nå skal det klaffe snart altså. ❤️ masse lykke til i morgen da!

Wæh!!

Herlig! Som tidligere nevnt, kommer det an på hvor fullbooket de er den uken som er aktuell for innsett/uttak, særlig med tanke på julestengt som kan gi litt større pågang i januar. Men har de kapasitet, begynner du nok på spray på syklusdag 21, det vil si kjempesnart! [emoji4]

Herlig! Som tidligere nevnt, kommer det an på hvor fullbooket de er den uken som er aktuell for innsett/uttak, særlig med tanke på julestengt som kan gi litt større pågang i januar. Men har de kapasitet, begynner du nok på spray på syklusdag 21, det vil si kjempesnart! [emoji4]

Takk for svar :)

Jeg er litt delt - jeg har EL om et par dager, og vi prøver jo fortsatt på egenhånd. Spørs jo litt om vi skulle ventet til neste PP eller om vi bare skal kjøre på nå. Tenk om det hadde klaffet denne mnd, men så starter man med Synarela og ødelegger det? Og hva med juleferien - tenk om jeg blir helt hormontroll med hodepine hele ferien!?
Herre gud så mange spørsmål og tanker som melder seg i hodet... Jeg må le av meg selv.

Ett spm til..

Kort eller lang protokoll?
Jo mer jeg leser jo mer ser jeg at jeg ønsker kort protokoll. Jeg er så sykt redd for mer hodepine enn det jeg allerede har (kronisk, i 3 år, forverres av hormoner) - synarela skremmer meg rett og slett. Får jeg lang protokoll kan jeg ikke starte før etter jul, for jeg orker ikke gå gjennom jula med store plager.
Siden tubar faktor antakelig er vårt største problem (alle andre verdier er fine, bortsett fra AMH i lavere sjikt, men innenfor normalen) - er det i det hele tatt vits å håpe på at riksen går med på kort protokoll?

Jeg tror de gir kort protokoll hovedsaklig til de som har høy amh eller der man er redd for overstimulering. De får mye mer kontroll over behandlingsforløpet til pasientene ved lang protokoll..

Jeg ville prøvd å ikke henge meg så mye opp i de medisinene før du setter i gang. Men det rette stedet å ta disse spørsmålene opp er på forsamtalen. Min oppfattelse er at det er på forsamtalen de har best tid og er villig til å svare på spørsmål i forhold til behandlingsopplegget.

Jeg reagerte ganske lite på synarela, jeg ble litt sløv, men ellers var det ganske så greit. Jeg har generelt sett hatt lite symptomer på alle medisinene i forbindelse med IVF.

Masse lykke til i morgen! Nå kommer dagene til å gå fort fremover! :)

Ett spm til..

Jo mer jeg leser jo mer ser jeg at jeg ønsker kort protokoll. Jeg er så sykt redd for mer hodepine enn det jeg allerede har (kronisk, i 3 år, forverres av hormoner) - synarela skremmer meg rett og slett. Får jeg lang protokoll kan jeg ikke starte før etter jul, for jeg orker ikke gå gjennom jula med store plager.
Siden tubar faktor antakelig er vårt største problem (alle andre verdier er fine, bortsett fra AMH i lavere sjikt, men innenfor normalen) - er det i det hele tatt vits å håpe på at riksen går med på kort protokoll?

Enig med solidarisk, forsamtalen er det riktige tidspunktet til å spørre om alt dette og alt annet du lurer på. Anbefaler å notere og ta med - det gis mye informasjon og det er fort gjort å glemme noe mens man sitter der. Jeg har inntrykk av at lang protokoll er klart vanligst hos Riksen, men luft bekymringene dine og spør og grav. Det er veldig individuelt hvordan man reagerer på hormonene, selv merket jeg nesten ingenting, så det kan også skje. Men skjønner at du blir bekymret når du alt sliter med hodepine. Masse lykke til i alle fall!

Takk igjen, damer. ❤️
Jeg må bruke forsamtalen til dette - det har dere helt rett i. Det bare fyker så vanvittig mange tanker gjennom hodet nå. Jeg har EL om et par dager og er jo midt i prøvinga, så jeg var på en måte veldig innstilt på denne PPen som den siste eller nest siste vi prøver selv.

Det blir uutholdelig å vente til torsdag :banghead::nailbiting: Jeg skal skrive ned alle spørsmålene mine så lenge - helt klart!

All respekt og kudos til IVF-damene der ute. Dere er jammen tøffe og står i mye!

Last edited:
Hvor lenge ventet dere på forsamtale på Riksen før det ble sendt henvisning? Vi regner med å sende i begynnelsen av januar, må bare få fikset sædprøve og slikt først..

Ett spm til..

Som det nevnes her så får de fleste lang protokoll på Riksen. Hos meg var protokoll ikke tema en gang, legen snakket om prosessen som om det var standard at alle skal gå på nesespray først. Men så spurte jeg heller ikke om det, da jeg ikke hadde noe særlig formening rundt det. Du kan jo nevne det, og spørre om å få slippe nesespray, men det er nok slik at har bedre "kontroll" over oss og behandlingen med lang protokoll.
Jeg har nå gått på nesespray i over 3 uker og kjenner nesten ingen bivirkninger. Kanskje litt trøttere, men det kan like så godt være det triste høstværet :) Og det skal sies at jeg også sliter med mye hodepine til vanlig, men sprayen har på ingen måte påvirket eller forverret det.

Som det nevnes her så får de fleste lang protokoll på Riksen. Hos meg var protokoll ikke tema en gang, legen snakket om prosessen som om det var standard at alle skal gå på nesespray først. Men så spurte jeg heller ikke om det, da jeg ikke hadde noe særlig formening rundt det. Du kan jo nevne det, og spørre om å få slippe nesespray, men det er nok slik at har bedre "kontroll" over oss og behandlingen med lang protokoll.
Jeg har nå gått på nesespray i over 3 uker og kjenner nesten ingen bivirkninger. Kanskje litt trøttere, men det kan like så godt være det triste høstværet :) Og det skal sies at jeg også sliter med mye hodepine til vanlig, men sprayen har på ingen måte påvirket eller forverret det.

Det er jo fantastisk å høre at du ikke har fått verre hodepine! Jeg har vært til utredning over en lang periode, vært sykemeldt delvis over en periode og har nesten gitt opp å finne ut av det. Plagene med hodepine er grunnen til at vi har ventet med barn, men nå orker vi ikke vente lengre.

Jeg må nok dra på forsamtalen med et åpent sinn, altså. Høre hva de har å si. :) Godt å høre andres erfaringer så man slipper å være så stresset for alt. Så får jeg bare vurdere om jula er riktig tid for å gå på masse medisiner eller om vi ønsker å vente til etter nyttår. :)

Hvor lenge ventet dere på forsamtale på Riksen før det ble sendt henvisning? Vi regner med å sende i begynnelsen av januar, må bare få fikset sædprøve og slikt først..

Henvisningen ble sendt fra gyn 18/10, og vi fikk brev om forsamtale et par uker etter dette. Forsamtale 10/12, men nå fremskyndes den til 22/11. Med andre ord gikk det veldig fort synes jeg - en drøy måned!

Back
Topp