Skravletråd for oss Rikshospitalet/Ullevål jenter

Da jeg ringte for og høre at jeg var gravid siste gangen, i desember 2019, så ringte jeg, bakte glutenfrie lussekatter, rakk og heve de, bake de ut og steke de! mens jeg venta på at de skulle ta telefonen :laughing025
Over 2 timer stod jeg i telefonen. For og få høre at prøva var positiv. Så ikke bare nå de er opptatte.

Håper ikke jeg trenger og ringe om noe haster.

Satte første Gonal F i dag.

Hei dere, jeg er ny her med mitt første ivf forsøk! Ser det er lang svartid på telefon, noe som stresser meg. Begynte med Gonal-f på fredag, og skal etter skjema inn til UL på torsdag. Ringte de på fredag, og frykter at de ikke ringer meg opp igjen i tide Hva hadde dere gjort?

Hei! Førsteganger her så lurer på litt på processen. Når er det man få vite om man skal ha noe på frys? Dem ringte en dag etter eggutakk og sa hvor mange ble befruktet og npr er insett. Men ingenting om frys. Dyrker dem først litt før de fryser eller hvordan er det? Jeg kan ingenting jeg :D

Hei dere, jeg er ny her med mitt første ivf forsøk! Ser det er lang svartid på telefon, noe som stresser meg. Begynte med Gonal-f på fredag, og skal etter skjema inn til UL på torsdag. Ringte de på fredag, og frykter at de ikke ringer meg opp igjen i tide Hva hadde dere gjort?
Jeg skal også inn på blodprøve og UL på torsdag. Spennende! Jeg begynte på torsdag. Så tatt en dag mer enn deg.
Er det ikke bare og møte opp, eller er det noe veldig viktig du skal si dem?

Hei! Førsteganger her så lurer på litt på processen. Når er det man få vite om man skal ha noe på frys? Dem ringte en dag etter eggutakk og sa hvor mange ble befruktet og npr er insett. Men ingenting om frys. Dyrker dem først litt før de fryser eller hvordan er det? Jeg kan ingenting jeg :D
Jeg fikk ett ark i hånda, den dagen jeg satte inn egg. Med 2 på frys i ett strå.
Det ble bare frys den ene gangen, av tre uttak. Så ikke veldig erfaring.

Jeg skal også inn på blodprøve og UL på torsdag. Spennende! Jeg begynte på torsdag. Så tatt en dag mer enn deg.
Er det ikke bare og møte opp, eller er det noe veldig viktig du skal si dem?
Takk for svar. Jeg fikk beskjed om å ringe for å sette opp time til kontroll, tror ikke man kan komme uanmeldt?

Takk for svar. Jeg fikk beskjed om å ringe for å sette opp time til kontroll, tror ikke man kan komme uanmeldt?
Ahh, nei, det skal man ikke nei.
Krysser fingra for at de ringer opp igjen. Jeg har blodprøve 9 og time 12.30 den dagen, så blir litt handling i mellomtida.
De kontrolldagene er lange.

Dere som har hatt fryseforsøk; hvor lenge gikk dere på progynova og cyclogest (evt. annen type progesteron) før innsett?

Hei! Jeg har akkurat begynt nedregulering på lang protokoll med Gonapeptyl, men har fått time til kontroll nesten fire uker etter oppstart. Er det andre som har blitt satt opp på så lang nedregulering? Forrige gang hadde jeg bare to og en halv uke mellom oppstart og første kontroll, så lurer på om den lange perioden handler mer om timekabalen enn hva som er nødvendig for god effekt? Eller er det noen som vet om det kan være medisinske grunner til det?

Har vell vært mellom 2-3 uker fra medisin start før innsett
Takk for svar! Jeg startet med progynova 14 dager før innsett, og cyclogest 3 dager før. Så ei som startet med cyclogest 7 dager før innsett og lurer på hvorfor det er forskjell. Har det med hvor gammelt embryoet er?

Hei jenter :) Dere som har vært gjennom dette tidligere; hvor lang er som regel ventetiden mellom to uttak der første innsett ikke endte med graviditet?

Hei! Jeg har akkurat begynt nedregulering på lang protokoll med Gonapeptyl, men har fått time til kontroll nesten fire uker etter oppstart. Er det andre som har blitt satt opp på så lang nedregulering? Forrige gang hadde jeg bare to og en halv uke mellom oppstart og første kontroll, så lurer på om den lange perioden handler mer om timekabalen enn hva som er nødvendig for god effekt? Eller er det noen som vet om det kan være medisinske grunner til det?
Hei, der høres lenge ut ja. Har du endometriose? Da kan man ibland settes på lang nedregulering, men da er det gjerne enda lengre tid. Hvis ikke er det nok timekabalen dette dreier seg om. Skal ikke være negativt å stå på det litt lengre for resultatet, men er jo ikke så gøy da..

Hei, lang protokoll med gonapeptyl her. Har første kontroll etter tre uker med nedregulering. Er dog første møte med IVF så vet ikke hva som er normalt og ikke. Men heller mer mot logistikk hos de på Riksen:)

Hei, der høres lenge ut ja. Har du endometriose? Da kan man ibland settes på lang nedregulering, men da er det gjerne enda lengre tid. Hvis ikke er det nok timekabalen dette dreier seg om. Skal ikke være negativt å stå på det litt lengre for resultatet, men er jo ikke så gøy da..
Hei, lang protokoll med gonapeptyl her. Har første kontroll etter tre uker med nedregulering. Er dog første møte med IVF så vet ikke hva som er normalt og ikke. Men heller mer mot logistikk hos de på Riksen:)

Har ikke endometriose, så tipper det er timeplanen som gjør det da. Kjedelig med nesten en måned med daglige sprøyter før stimuleringen.

Men har lagt igjen anrop på sykepleiertelefonen, kontrolltimen er jo satt opp på torsdag uka før jeg egentlig skal ha uttak, og det gir jo ikke nok tid til stimulering, så lurer på om de enten har skjøvet på uttaket uten at jeg har fått beskjed, eller om det rett og slett er noen som har blingsa en uka når timen ble satt opp.

Last edited:
Heisånn!
Har hatt første forsøk dom enda negativt og nå kommer fryseforsøkene. Det jeg lurte på hvordan avgjør de om det blir i naturlig syklus eller medisinert med progynova? Høres jo ut bedre med naturlig, fikk bare beskjed da jeg ringte for å melde inn mensen å starte på pregynova ved neste mens...Men nå leser jeg at ikke alle må ta progynova. Lurer p hva grunnen er..?

Heisånn!
Har hatt første forsøk dom enda negativt og nå kommer fryseforsøkene. Det jeg lurte på hvordan avgjør de om det blir i naturlig syklus eller medisinert med progynova? Høres jo ut bedre med naturlig, fikk bare beskjed da jeg ringte for å melde inn mensen å starte på pregynova ved neste mens...Men nå leser jeg at ikke alle må ta progynova. Lurer p hva grunnen er..?
Som regel gjør de fryseforsøk i styrt syklus. Hvis du har en fungerende syklus så er eneste grunnen til dette at avdelingen skal kunne planlegge bedre... (de kan lettere flytte innsett eller kontroll noen dager hit eller dit ved behov). Så det er litt kjipt. Men forskning viser like gode resultater i naturlig og styrt syklus for de fleste, så sånn sett er det ikke negativt. Etter min erfaring så kan naturlig syklus vurderes hvis det er medisinske grunner, eller hvis man har hatt mange innsett i styrt uten å lykkes. Men som regel må man da be om samtale med lege for å diskutere saken, ellers blir det gjerne det samme opplegget om igjen.
Var ikke redd for å si ifra hvis du får mye bivirkninger av progynova. Det finnes en dyrere medisin (estradot - plaster) du kan få som ofte gir mindre bivirkninger.
Lykke til!

Back
Topp