Skravletråd for Mars -26

Da skjønner jeg at du forteller lederen din det såå tidlig

Mener jeg har lest et sted at en bør/må fortelle det 3 mnd før termin, men usikker altså. Jeg kjenner at jeg ikke vil fortelle det før 4/5 mnd ut i svangerskapet, men samtidig vil jeg ikke vært kjip å fortelle sent heller.
Tenker man forteller før man går offentlig med det, i alle fall.
Her er AI-sammendraget av info:
Screenshot_2025-07-24-13-40-52-93_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Det heter seg vel at man skal si fra så snart som mulig ang permisjon, men ikke senere enn ... ...

Om du ikke skal ha permisjon i over 1 år, så er det faktisk bare 4 ukers frist :p men du bør jo si fra tidlig nok til at arb.giver kan få planlegge litt. Annonsere for vikar osv.
Også selvsagt, tilrettelegge om nødvendig. Men tipper du godt kan vente til minst uke 12, men innafor til OUL tider også, altså.
Men liksom. Hvis du annonserer graviditeten på FB i uke 12, så er det jo dårlig gjort at arbeidsgiver må få vite det via en kollegas venn liksom, istedenfor at du selv forteller. :bag:

Jeg ser at flere har «Marsfiolene 2026» bak navnet sitt, sammen med for eks «Junilykke 2017». Hvordan får dere det?

Jeg ser at flere har «Marsfiolene 2026» bak navnet sitt, sammen med for eks «Junilykke 2017». Hvordan får dere det?
Her kan du lese hvordan du får det :)

Nå er jeg ute og går tur med junior, vært oppe siden 04. Hardt å være gravid når 2åringen ikke sover..

Nå er jeg ute og går tur med junior, vært oppe siden 04. Hardt å være gravid når 2åringen ikke sover..
Åneii, der er slitsomt. Mine våknet 6.55 eller noe, det er mer innafor :p

Da skjønner jeg at du forteller lederen din det såå tidlig

Mener jeg har lest et sted at en bør/må fortelle det 3 mnd før termin, men usikker altså. Jeg kjenner at jeg ikke vil fortelle det før 4/5 mnd ut i svangerskapet, men samtidig vil jeg ikke vært kjip å fortelle sent heller.
Jeg tenker jeg forteller det når jeg kommer tilbake på jobb etter ferien. Jeg vil gjerne at vi skal snakke tidlig om tilrettelegging, og jeg tenker som så at jeg vil at leder skal vite det i tilfelle det ikke går også. Jeg er 10-11 uker når jeg er tilbake. Men jeg har tillit til sjefen da, og det er nok vesentlig.

Er det en grunn til at du helst vil vente til 4-5mnd?

Jeg tenker jeg forteller det når jeg kommer tilbake på jobb etter ferien. Jeg vil gjerne at vi skal snakke tidlig om tilrettelegging, og jeg tenker som så at jeg vil at leder skal vite det i tilfelle det ikke går også. Jeg er 10-11 uker når jeg er tilbake. Men jeg har tillit til sjefen da, og det er nok vesentlig.

Er det en grunn til at du helst vil vente til 4-5mnd?
Det med tilrettelegging er absolutt viktig.

Det handler nok mest om at jeg orker ikke at lederen skal få vite det hvis det ikke går veien for å si det sånn. Men jeg kommer nok til å si det rundt 4 mnd, vil ikke vente for lenge heller.

Hvordan gikk det ❤️
Det gikk veldig bra, alt ser ut som det skal. Han ville dog ikke legge over proben på hjertet fordi embryoet lå så vanskelig til for å høre det, men så det veldig tydelig. Ble beregnet til 8+2 ( i går) akkurat som jeg selv beregnet :Heartred

Det gikk veldig bra, alt ser ut som det skal. Han ville dog ikke legge over proben på hjertet fordi embryoet lå så vanskelig til for å høre det, men så det veldig tydelig. Ble beregnet til 8+2 ( i går) akkurat som jeg selv beregnet :Heartred
Så bra ❤️

Noen andre slappe i varmen? Jeg pleier vanligvis ta varmen skikkelig chilli, elsker sol og sommer, men idag, nope, er helt utkjørt. Badet flere ganger, men ikke orket å gjøre en drit - og jeg som har så mye på agendaen…

Noen andre slappe i varmen? Jeg pleier vanligvis ta varmen skikkelig chilli, elsker sol og sommer, men idag, nope, er helt utkjørt. Badet flere ganger, men ikke orket å gjøre en drit - og jeg som har så mye på agendaen…
Jeg har faktisk kun hatt det fint i varmen :hilarious: Men så ble jeg skikkelig frysepinn og, så selv med 32 grader og sol, så var det ikke FOR varmt. Men klart, når det er varmt er det ikke unormalt å bli litt sliten og. Kan kanskje være litt sliten fra før pga babyen og?

Jeg har faktisk kun hatt det fint i varmen :hilarious: Men så ble jeg skikkelig frysepinn og, så selv med 32 grader og sol, så var det ikke FOR varmt. Men klart, når det er varmt er det ikke unormalt å bli litt sliten og. Kan kanskje være litt sliten fra før pga babyen og?
Sikkert, sover lite pga to-åringen, så det hjelper ikke stort. Tar dessuten store doser «sovemedisin»/antihistamin mot kvalme, det hjelper iallefall ikke :banghead:

Sikkert, sover lite pga to-åringen, så det hjelper ikke stort. Tar dessuten store doser «sovemedisin»/antihistamin mot kvalme, det hjelper iallefall ikke :banghead:
Nei, mye rart som kan påvirke - medisiner, lite søvn og å faktisk gro et foster er jo grunn nok alene til å gjøre en sliten. Kombinert er det jo en superkombo. :p

Hvor tidlig forteller dere det til deres leder på jobb at dere er gravid?
Min plan er å fortelle det rundt u12.
Men jeg forventer egentlig at det blir tatt godt imot og at jeg møter forståelse, så da er det lett å fortelle det da.
Tenker også at det gjør det lettere å "hele tiden" skulle stikke ut i arbeidstiden for å gjøre kontroller, blodprøvr, UL ol. hvis folk vet grunnen.
Men selvfølgelig, hadde jeg forventet at arbeidsgiver ikke blir glad på mine vegne, hadde jeg nok ventet lenger.
Da tror jeg det blir viktig å spørre seg om det er "oppgaver jeg gjør, eller turnuser som skal settes opp" som gjør at jeg bør gi beskjed innen et visst tidspunkt. Det tror jeg alle arbeidsgivere vil sette pris på at jeg forsøkte å ta hensyn til.

Back
Topp