Skravletråd for Mars -26

Hva syns vi om mars-baby? Jeg føler det er ganske perfekt! Utenom at nesten hele siste trimester er om vinteren.. Få plass inni en jakke liksom :dead::hilarious: Og få ungene i barnehagen når det har snødd hele natten.. Meeen utenom det, veldig bra. Verste sykdomsperioden er kanskje ferdig for sesongen. Mars og tidlig april er jo ikke så spennende utendørs, så da er det koselig å bare sitte inne med en bebis. Og når man er klar til trilleturer kommer den deilige våren. Og når sommervarmen kommer er man ikke såå nervøs for den nyfødte lenger. Og når man har en 1-åring som skal lære seg å gå er det fint med vår. Ooog tidlig på året er bra ift skolestart!
I min familie har så mange bursdag på rad, å kjæresten min har bursdag i mars og flere andre i familien min i mars, så jeg håpet veldig på ett mars barn, så helt perfekt. Å så tenker jeg at i forhold til bhg start osv så er mars en perfekt måned også

Syntes Mars baby er helt perfekt! Det vi hadde lyst til hele tiden! Jeg jobber turnus og samboer 8-4, og har besteforeldre som bor nærme, så tror det ikke blir noe problem med de mnd uten barnehageplass :Heartpink

Synes det er veldig gøy med mars baby, vår første er født i mai og vår andre er født i april. Spiren kommer i mars, så spørs det om vi bare dropper prevensjon og går for en februar kid 2027 også :angelic:

Elsker å tilbringe tid med flokken min og har virkelig ingenting i mot å gå gravid. Trives veldig godt med det.

Etter første barn var jeg klar etter bare 4 uker, etter andre barn var jeg klar etter to uker...

Hva syns vi om mars-baby? Jeg føler det er ganske perfekt! Utenom at nesten hele siste trimester er om vinteren.. Få plass inni en jakke liksom :dead::hilarious: Og få ungene i barnehagen når det har snødd hele natten.. Meeen utenom det, veldig bra. Verste sykdomsperioden er kanskje ferdig for sesongen. Mars og tidlig april er jo ikke så spennende utendørs, så da er det koselig å bare sitte inne med en bebis. Og når man er klar til trilleturer kommer den deilige våren. Og når sommervarmen kommer er man ikke såå nervøs for den nyfødte lenger. Og når man har en 1-åring som skal lære seg å gå er det fint med vår. Ooog tidlig på året er bra ift skolestart!
Jeg er veldig fornøyd med at det ble mars. Jeg har en i januar og en i april fra før og jeg synes mars er helt perfekt.

Marsbaby er helt greit! Jeg har tenkt minimalt på termin, for å si det sånn. Og jeg aner jo ikke hvordan det faktisk blir siden det blir min første. Men jeg er litt spent på barnehageplass. Jeg håper jeg blir litt prioritert siden jeg er alene, men vet ikke om det er en greie? Jeg tror ulønnet frem til sommeren blir vanskelig økonomisk :smiley-ashamed004

Marsbaby er helt greit! Jeg har tenkt minimalt på termin, for å si det sånn. Og jeg aner jo ikke hvordan det faktisk blir siden det blir min første. Men jeg er litt spent på barnehageplass. Jeg håper jeg blir litt prioritert siden jeg er alene, men vet ikke om det er en greie? Jeg tror ulønnet frem til sommeren blir vanskelig økonomisk :smiley-ashamed004

Noen har ikke inntak før August **uansett**; men dagmamma kan jo også være et alternativ. Eller så kan man vurdere være dagmamma selv til barnehagestart :p

Jeg ser den! Jeg driver allerede og planlegger å føre over mest mulig ferie (10 dager) til neste år, + at jeg kan føre over en uke med overtid og en uke med ekstra arbeid. Tenkte å høre om jeg kunne jobbe inn litt mer enn en uke på den flexi kontoen. Det er maaange måneder å miste en hel inntekt :smiley-ashamed004 Men må vel være noe mer finansiell støtte å få fra NAV hvis man bare er en person? Man får vel iallfall 7500 kroner som man kan bruke på dagmamma hvis man er alene?

Du får nok overgangsstønad, og det hjelper veldig!

Du får nok overgangsstønad, og det hjelper veldig!
Vet du om man får overgangsstønad i tillegg til kontantstøtte? I så fall hjelper det, men jeg forstår ikke helt utregningen på overgangsstønad for å være helt ærlig :hilarious:

Vet du om man får overgangsstønad i tillegg til kontantstøtte? I så fall hjelper det, men jeg forstår ikke helt utregningen på overgangsstønad for å være helt ærlig :hilarious:
Det er jeg ikke helt sikker på. Jeg visste ikke at kontantstøtte var en greie for å være helt ærlig. Jeg fikk overgangsstønad frem til barnet mitt fylte tre år. Først full overgangsstønad og deretter justert etter inntekt.
Jeg tror man skal studere minst 50% eller jobbe minst 50% etter barnet er ett år for å fortsatt ha rett på overgangsstønad, men min erfaring var at nav var veldig fleksible og jeg mistet ikke overgangsstønaden når jeg ikke fikk mulighet til å ta eksamen for eksempel.

Last edited:
Det er jeg ikke helt sikker på. Jeg visste ikke at kontantstøtte var en greie for å være helt ærlig. Sist fikk jeg i alle fall overgangsstønad frem til sønnen min fylte tre år. Første året hadde jeg ikke foreldrepenger, så da fikk jeg full overgangsstønad. Da jeg begynte å jobbe 50% fikk jeg overgangsstønad som var justert etter inntekt. For meg ble beløpet som om jeg jobbet 100%. Vet ikke helt hvordan det vil bli nå som jeg ikke lenger er i første jobb etter studier. Kan hende det totalt blir litt mindre enn å jobbe 100%, men det er i alle fall et betydelig beløp.
Jeg tror man skal studere minst 50% eller jobbe minst 50% etter barnet er ett år for å fortsatt ha rett på overgangsstønad, men min erfaring var at nav var veldig fleksible og jeg mistet ikke overgangsstønaden når jeg ikke fikk mulighet til å ta eksamen for eksempel.
Ja, jeg tror du kan få det hvis du ikke har barnehageplass også, selv etter barnet er 1 år? Jeg tror jeg må ta en prat med NAV, så jeg er sikker på at det blir riktig. Er jo helt kaotisk å prøve å lese seg opp :wacky:

Og kontantstøtte får du jo så lenge barnet ikke har barnehageplass og du ikke får jobbet…? Gjør du ikke? Jeg tenker at for min del blir det stress de månedene fra mars til august:smiley-ashamed004 Men får håpe det ordner seg:Heartred

Ja, jeg tror du kan få det hvis du ikke har barnehageplass også, selv etter barnet er 1 år? Jeg tror jeg må ta en prat med NAV, så jeg er sikker på at det blir riktig. Er jo helt kaotisk å prøve å lese seg opp :wacky:

Og kontantstøtte får du jo så lenge barnet ikke har barnehageplass og du ikke får jobbet…? Gjør du ikke? Jeg tenker at for min del blir det stress de månedene fra mars til august:smiley-ashamed004 Men får håpe det ordner seg:Heartred
Mellom 13-19 mnd, uten bhg. :)

For min del er det rollen bestemor som er litt i diskusjon siden samboeren min har splittede foreldre. Hva kalle damen til faren på en måte. Vi treffer de jo bare en gang annethvert år omtrent :smiley-ashamed004 Holder på å bestille inn glass med gravering, så vil nok bare stå bestemor eller besta på det glasset da, så får man ta diskusjonen med hva hun vil bli kalt senere.
Hun setter sikkert veldig stor pris på å få lov til å være bestemor eller besta :happy: Jeg syns det er raust av dere:love017
Noen venner av meg kaller fars nye kone for mimmi, så der er det bestefar og mimmi.
Funker sikkert det og, og unngår at noen "ekte" besteforeldre føler at rollene deres blir "røvet".

Dette tenker jeg på også, er alene jeg og.

Her er det mye jeg må lese meg opp på. Jeg aner ikke engang hva overgangsstønad er eller hva det brukes til. Men hvis den er på 7500 kr, så hjelper det litt. Det kan dekke barnevakt, men ikke erstatte inntekt.

Her er det mye jeg må lese meg opp på. Jeg aner ikke engang hva overgangsstønad er eller hva det brukes til. Men hvis den er på 7500 kr, så hjelper det litt. Det kan dekke barnevakt, men ikke erstatte inntekt.
Kontantstøtten er 7500.
Overgangsstønad kan du få fra baby er født til 3 år, beregnes etter inntekten din. Er vel krav om jobb når barnet er over 1 år.

Man kan også få penger tilbake på skatten for barnevakt/dagmamma, opp til 25000 også litt trekk dersom man får andre stønader. Sa en kollega av samboeren min til oss.

Hun setter sikkert veldig stor pris på å få lov til å være bestemor eller besta :happy: Jeg syns det er raust av dere:love017
Noen venner av meg kaller fars nye kone for mimmi, så der er det bestefar og mimmi.
Funker sikkert det og, og unngår at noen "ekte" besteforeldre føler at rollene deres blir "røvet".
Kan hende vi får 2 stk bestemor her hvis det er det moren til samboeren min vil bli kalt. Vi tror hun vil det. Tenkte ikke over det først jeg, så bestilte glass til hun der det står "Farmor 2026", men så blir hun sikkert egentlig bestemor :smiley-ashamed004 Men men det er bare noen glass.

Skal høre om hun vil møte oss i byen på tirsdagen etter ultralyd. Så blir hun andremann som får vite det, men førstemann etter at vi faktisk har hatt ultralyd. Lillesøsteren min fikk vite det med en gang siden vi skulle sove over hos hun, men det kjennes ikke like reelt ut de første dagene man har testet positivt som rett etter ultralyd tenker jeg :excited001

For meg gjorde overgangsstønaden at jeg hadde mulighet til å jobbe 50% en periode uten å tape penger på det. Som enslig var det redningen, for jeg hadde egentlig ikke råd til å jobbe mindre enn 100%, men det gikk bare ikke med fulle dager i barnehagen.

Tror kanskje nav har en overgangsstønadskalkulator eller noe. Eventuelt anbefaler jeg å ta en telefon til dem og høre om mulighetene. Jeg har bare positive erfaringer med den delen av NAV

Back
Topp