Skravletråd for Mars -26

Nå har jo de fleste av dere barn fra før, men mormor/morfar, farmor/farfar og bestemor/bestefar diskusjonen dukket opp her. Jeg hadde ikke tenkt så mye på hvem som eventuelt skulle bli bestemor og bestefar, for jeg har bare vokst opp med mormor/farmor og ikke brukt bestemor om noen. Samboeren min vil at vi skal bruke bestemor og bestefar/besten om sine foreldre. Jeg ble litt fornærmet, for faren har liksom ikke kommet og besøkt oss en eneste gang på de 7 årene vi har vært sammen :smiley-ashamed004 Han har kun vokst opp med en mormor og ingen andre besteforeldre, så han synes farmor og farfar høres rart ut.

Hvordan endte dere med hvem som skulle bli bestemor og bestefar?
Her har me latt dei i famile få bestemme sjøl. Mot til mannen gjekk bort for nokre år sidan, så her er det Besten, Bestemor og Bestefar.

Hva syns vi om mars-baby? Jeg føler det er ganske perfekt! Utenom at nesten hele siste trimester er om vinteren.. Få plass inni en jakke liksom :dead::hilarious: Og få ungene i barnehagen når det har snødd hele natten.. Meeen utenom det, veldig bra. Verste sykdomsperioden er kanskje ferdig for sesongen. Mars og tidlig april er jo ikke så spennende utendørs, så da er det koselig å bare sitte inne med en bebis. Og når man er klar til trilleturer kommer den deilige våren. Og når sommervarmen kommer er man ikke såå nervøs for den nyfødte lenger. Og når man har en 1-åring som skal lære seg å gå er det fint med vår. Ooog tidlig på året er bra ift skolestart!

Hva syns vi om mars-baby? Jeg føler det er ganske perfekt! Utenom at nesten hele siste trimester er om vinteren.. Få plass inni en jakke liksom :dead::hilarious: Og få ungene i barnehagen når det har snødd hele natten.. Meeen utenom det, veldig bra. Verste sykdomsperioden er kanskje ferdig for sesongen. Mars og tidlig april er jo ikke så spennende utendørs, så da er det koselig å bare sitte inne med en bebis. Og når man er klar til trilleturer kommer den deilige våren. Og når sommervarmen kommer er man ikke såå nervøs for den nyfødte lenger. Og når man har en 1-åring som skal lære seg å gå er det fint med vår. Ooog tidlig på året er bra ift skolestart!
Planla veldig for marsbaby her altså..! (Ivf, innsett). Her går jeg gjerne med jakke fra oktober til mai uansett, så samme sånn sett :p Verre å ha siste trimester på sommeren:p Men tenkte på det å være klar for bading til sommeren, så man ikke mister sommermånedene helt. Kjedelig å ha renselse hele sommeren, eller sånn som jeg har hatt det før; vært en varm, smelta ku først, og deretter låst inne pga ammende nyfødt :p

Jeg synes mars er helt perfekt!! Tidlig på året, så barnet vil statistisk sett ha et lite fortrinn både faglig og motorisk. Mannen min er lærer og sier at vi absolutt ikke kunne fått gutt født i desember, de er jo overrepresentert med diagnoser. Og det handler jo dessverre kun om at de er yngst. Har ikke tenkt så mye på hvilke årstider det passer best å være gravid, tenker mest langt frem :laughing002 Det som er kjedelig er at vi må nok ha litt ulønna ift barnehageplass. Har ikke rett på barnehageplass før august 2027.

Synes det kjipe er barnehagestart i august, og null ide om hvordan vi skal få til april-juli uten lønn..

Fikk Mars-baby i fjor også :D Syntes det var flott!!!

Planla veldig for marsbaby her altså..! (Ivf, innsett). Her går jeg gjerne med jakke fra oktober til mai uansett, så samme sånn sett :p Verre å ha siste trimester på sommeren:p Men tenkte på det å være klar for bading til sommeren, så man ikke mister sommermånedene helt. Kjedelig å ha renselse hele sommeren, eller sånn som jeg har hatt det før; vært en varm, smelta ku først, og deretter låst inne pga ammende nyfødt :p
Haha ja vi slipper smelta ku :hilarious: Og ikke tenkt på det med renselsen, også veldig greit!

Jeg synes mars er helt perfekt!! Tidlig på året, så barnet vil statistisk sett ha et lite fortrinn både faglig og motorisk. Mannen min er lærer og sier at vi absolutt ikke kunne fått gutt født i desember, de er jo overrepresentert med diagnoser. Og det handler jo dessverre kun om at de er yngst. Har ikke tenkt så mye på hvilke årstider det passer best å være gravid, tenker mest langt frem :laughing002 Det som er kjedelig er at vi må nok ha litt ulønna ift barnehageplass. Har ikke rett på barnehageplass før august 2027.
Ja jeg også har tenkt en del på det med at det er greit å unngå desemberbarn, selv om det for de fleste går helt fint! Forrige ble født 7. jan, er så rart å tenke på hva den uken etter nyttår utgjør. Et år lenger i barnehagen liksom.

Synes det kjipe er barnehagestart i august, og null ide om hvordan vi skal få til april-juli uten lønn..
Ja den er ikke så grei.. Man kan selvsagt være heldig å få plass før om det er ledig kapasitet. Mine barn begynte i barnehagen ved 1år3mnd og 1år6mnd, jeg er egentlig glad de slapp å være nærmere 1 år, de er så små. Men vi har vært heldig med at vi har økonomi til det. Er jo et utrolig dårlig rigget system, man har jo ikke annet valg enn ulønnet permisjon og det kan jo ikke gå for alle.

Den er vond.. Kontantstøtten hjelper noe da, den er på 7500,-/mnd. Ellers så er det jo evt sparingsmulighetene man må se på allerede nå.. Også kommer jo feriepenger midt i den tiden også, det kan jo hjelpe på..?
Dere har ikke noe besteforeldre eller noe som kan hjelpe til, f.eks to ganger i uka, sånn at den som er hjemmeværende kan jobbe delvis? Eller at man kan få det til ved å jobbe litt omvendte skift en periode (dersom ikke begge har 7-15 jobber ofc..)?

Regnet på 80 % og jeg må da gå ulønnet ca 1 mnd. Vi hat både økonomi til 80 og ulønnet som er bra. Ellers relativt fornøyd utenom kjipt å væee høygravid om vinter og være redd fir glatta o.l. Hadde også håp om å være med når 2/3 åringen skal lære å stå alpint neste sesong men er litt for gravid for det.
Men mtp baby er det veldig fint ifht årstider. Sommer som 4 mnd er bedre enn nyfødt og blir fint med 8mnd baby i jula :)

Den er vond.. Kontantstøtten hjelper noe da, den er på 7500,-/mnd. Ellers så er det jo evt sparingsmulighetene man må se på allerede nå.. Også kommer jo feriepenger midt i den tiden også, det kan jo hjelpe på..?
Dere har ikke noe besteforeldre eller noe som kan hjelpe til, f.eks to ganger i uka, sånn at den som er hjemmeværende kan jobbe delvis? Eller at man kan få det til ved å jobbe litt omvendte skift en periode (dersom ikke begge har 7-15 jobber ofc..)?
Det som er kjipt med feriepenger er at det trekkes 25 dager ferie. Og har man ulønnet trekkes da alt av feriepengene.
Kan være det går ann å legge ferieuker da til juni istedenfor juli for å dermed ikke trekke alt (har ikke undersøkt, bare en tanke)

Skal se på mulighet for at typen kan gå 50% i sin permisjon, også prøver jeg å bytte til nattevakter. Men jeg må jo sove på et tidspunkt også hehe.. Den tid den sorg heh, vi er ikke kresne på hvilken barnehage så tenkte å ringe rundt å høre om det er noe ledig når den tid kommer!

Lillemor på litt over 2 er født i mars og jeg syns det var fantastisk. Her jeg bor er det enda vinter da, så som du sier fint å sitte inne å kose med baby samtidig som det er lyst ute. Det begynner så smått og våres, så fine trilleturer uten at det er for varmt :happy: Når sommeren og varmen kommer er babyen noen måneder så da er det litt lettere. Gleder meg til ny mars baby, håper bare det ikke blir samme dato :hilarious:

Nå har jo de fleste av dere barn fra før, men mormor/morfar, farmor/farfar og bestemor/bestefar diskusjonen dukket opp her. Jeg hadde ikke tenkt så mye på hvem som eventuelt skulle bli bestemor og bestefar, for jeg har bare vokst opp med mormor/farmor og ikke brukt bestemor om noen. Samboeren min vil at vi skal bruke bestemor og bestefar/besten om sine foreldre. Jeg ble litt fornærmet, for faren har liksom ikke kommet og besøkt oss en eneste gang på de 7 årene vi har vært sammen :smiley-ashamed004 Han har kun vokst opp med en mormor og ingen andre besteforeldre, så han synes farmor og farfar høres rart ut.

Hvordan endte dere med hvem som skulle bli bestemor og bestefar?
Vi lot rett og slett besteforeldrene sjølv velge hvordan de skulle tittuleres.

Det ble mormor og besten, besta og besten.
Mine foreldre er farmor og besten til bror min sine barn. Svigers har kun sønner, så de blir nok bare besta og besten uansett hvem.

Vi lot rett og slett besteforeldrene sjølv velge hvordan de skulle tittuleres.

Det ble mormor og besten, besta og besten.
Mine foreldre er farmor og besten til bror min sine barn. Svigers har kun sønner, så de blir nok bare besta og besten uansett hvem.
Er det ikke forvirrende med flere "Besten"?

Er det ikke forvirrende med flere "Besten"?
Nei det fungerer helt fint for oss. Min mann hadde besta og besten, bestemor og besten ... jeg voks opp med mormor/ morfar, farmor/ farfar.

Det går helt bra :)

Jeg skilte mellom oldemødrene mine ved å si oldemor og oldemora

Nei det fungerer helt fint for oss. Min mann hadde besta og besten, bestemor og besten ... jeg voks opp med mormor/ morfar, farmor/ farfar.

Det går helt bra :)

Jeg skilte mellom oldemødrene mine ved å si oldemor og oldemora
For min del er det rollen bestemor som er litt i diskusjon siden samboeren min har splittede foreldre. Hva kalle damen til faren på en måte. Vi treffer de jo bare en gang annethvert år omtrent :smiley-ashamed004 Holder på å bestille inn glass med gravering, så vil nok bare stå bestemor eller besta på det glasset da, så får man ta diskusjonen med hva hun vil bli kalt senere.

Back
Topp