Jeg tenker det må være lov å be om at ikke nære slektninger hjelper til som jordmor under fødsel, eggdonasjon eller ikke. Jeg personlig ville følt det som ubehagelig om feks min kusine skulle deltatt i forbindelse med min fødsel. Er en veldig personlig og intim situasjon, man vet ikke hvordan man reagerer og jeg ville synes det var awkward at nære slektninger skulle vært vitne til at jeg fødte.Bra å snakke litt rundt dette. Ble mer inne på tanken om å fortelle det tidligere. Ønsker jo heller ikke gi barnet noe sjokk. Vi har ikke gitt beskjed til jordmor om at det er ED men på siste kontroll spurte legen rett ut om det og kunne jo ikke lyve. Var å sjekket i journalen og da sto det jo skrevet der. Jeg har en nær slektning som er jordmor på sykehuset vårt og nå er jeg veldig redd at det er henne som blir å ta i mot barnet og st hun da vil se i journalen at det er ED. Vi har jo ikke delt dette med noen. Kjenner jeg sliter litt med dette. Lurer på å ringe til legen som skrev dette i journalen min og høre hva han sier? Kan de la være å gi jordmor denne beskjeden? Ja, det er jo mange jordmødre på et sykehus, men jeg sa av høflighet til henne at selvfølgelig skal hun ta i mot barnet om hun er på jobb da. Sliter litt med dette nå. Hva ville dere ha gjort? Det er mye å tenke på, samtidig vet jeg at jeg skal være veldig takknemlig for at vi trossalt har kommet helt hit.
Og det er jo også en regel om at man ikke bør være lege/behandle nærstående, fordi man ikke nødvendigvis er i stand til å ta uhildede avgjørelser.
Så hvis dette stresser deg veldig nå før fødsel ville jeg rett og slett tatt kontakt med sykehuset og forklart at du er nær slektning med X, og at du har tenkt mye på dette og har falt ned på at du ikke er komfortabel om det er hun som bistår i fødselen. Det er vel flere jordmødre på jobb ad gangen?
Sykehusene er veldig strenge med åpning av journaler, det er ikke adgang til å åpne noens journal uten at man har en grunn. Og det blir tracket hver gang du er inne på en journal. Så sålenge hun ikke bistår i fødsel tror til ikke hun åpner den.