Skravletråd donasjon

Bra å snakke litt rundt dette. Ble mer inne på tanken om å fortelle det tidligere. Ønsker jo heller ikke gi barnet noe sjokk. Vi har ikke gitt beskjed til jordmor om at det er ED men på siste kontroll spurte legen rett ut om det og kunne jo ikke lyve. Var å sjekket i journalen og da sto det jo skrevet der. Jeg har en nær slektning som er jordmor på sykehuset vårt og nå er jeg veldig redd at det er henne som blir å ta i mot barnet og st hun da vil se i journalen at det er ED. Vi har jo ikke delt dette med noen. Kjenner jeg sliter litt med dette. Lurer på å ringe til legen som skrev dette i journalen min og høre hva han sier? Kan de la være å gi jordmor denne beskjeden? Ja, det er jo mange jordmødre på et sykehus, men jeg sa av høflighet til henne at selvfølgelig skal hun ta i mot barnet om hun er på jobb da. Sliter litt med dette nå. Hva ville dere ha gjort? Det er mye å tenke på, samtidig vet jeg at jeg skal være veldig takknemlig for at vi trossalt har kommet helt hit.
Jeg tenker det må være lov å be om at ikke nære slektninger hjelper til som jordmor under fødsel, eggdonasjon eller ikke. Jeg personlig ville følt det som ubehagelig om feks min kusine skulle deltatt i forbindelse med min fødsel. Er en veldig personlig og intim situasjon, man vet ikke hvordan man reagerer og jeg ville synes det var awkward at nære slektninger skulle vært vitne til at jeg fødte.
Og det er jo også en regel om at man ikke bør være lege/behandle nærstående, fordi man ikke nødvendigvis er i stand til å ta uhildede avgjørelser.

Så hvis dette stresser deg veldig nå før fødsel ville jeg rett og slett tatt kontakt med sykehuset og forklart at du er nær slektning med X, og at du har tenkt mye på dette og har falt ned på at du ikke er komfortabel om det er hun som bistår i fødselen. Det er vel flere jordmødre på jobb ad gangen?

Sykehusene er veldig strenge med åpning av journaler, det er ikke adgang til å åpne noens journal uten at man har en grunn. Og det blir tracket hver gang du er inne på en journal. Så sålenge hun ikke bistår i fødsel tror til ikke hun åpner den.

En venn av meg var helt sjokkert over at jeg ikke kunne ta med meg en god venninne på klinikken og få egg av henne, men om jeg hadde tatt henne med til Danmark så hadde det latt seg gjøre. Han tilbød seg å spørre søstera si om å donere egg til oss. :love017 :laughing002

Han syntes det var så fint det jeg sa om at jeg egentlig skulle ønske at vi hadde en kjent donor som kunne fått vært en del av oppveksten til barnet da vi snakket om eggdonasjon. Jeg kunne godt tenke meg at donor kunne få vært tante til barnet mitt og blitt invitert hos oss til bursdager og andre sånne begivenheter i livet til barnet. Hadde søstera til han kompisen donert til oss så hadde han naturlig nok blitt onkel også. Mer mennesker som er glad i barnet er ingen negativ ting. Men vi får se nå da hvordan det går med donor i Finland. Venter enda spent på om vi får noe svar snart.
Hvordan går det med deg? Har dere hørt noe fra Finland ennå?

Hvordan går det med deg? :Heartred
Hei. Vi har fått tilbud om ny donor i dag faktisk. Fortsatt 1 cm lavere enn nederste grense vi hadde satt og 6 cm lavere enn meg (men innenfor normalhøyde for damer, så går mest på at det er en del forskjell fra meg). Så vi er litt i tenkeboksen og må lande litt. Men tror vi kommer til å gå for dette siden det tydeligvis er vanskelig å få en donor som matcher helt. Men kjenner jeg er litt skuffa for at det skulle bli så vanskelig å matche min høyde. Samboer er også mer opptatt av dette en meg. Men han 183 så kan dra opp høyden på et barn pga det evt. Føler vi overtenker nå og at høyde egentlig ikke betyr noe. Men så er det det med at siden det ikke er mine gener, så vil man jo det skal være så likt som mulig i alle fall. Føles også litt uvirkelig nå at det blir eggdonasjon, selv om jeg har prøvd å venne meg til tanken. Så er litt all over the place i dag og sliter med å ta et valg. Men får tro det blir bra til slutt ❤️ Hva endte dere på i forhold til din høyde? Hvis du vil dele da.

Fint å høre at du fikk det ut av verden. For min del sliter jeg ikke i forhold til meg selv, men med tanke på andre. Kommer fra en veldig lukket kultur. Ikke engang ivf, og langtfra barnløshet blir snakket om. Og selvfølgelig ikke eggdonasjon. Kjenner faktisk ingen som har vært åpen om disse temaene. Så det er nok der skoen trykker mest for min del. Har også hatt et sterkt ønske om at det er barnet selv som skal få vite dette først, og har derfor heller ikke sagt noe til venner hvor det kunne vært naturlig. Men kanskje alt dette endrer seg med tiden. Hvem vet.
Skjønner deg og håper det ordner seg til det beste for dere ❤️

Nei ikke et pip. Jeg vurderer å sende melding til donorkoordinator og spørre om de har hørt noe fra Finland. De kan jo ha funnet donor for alt jeg vet. De er ikke akkurat ivrige etter å kommunisere. :shifty:
Bare å mase på de Men nærmer seg nok for dere også siden vi har fått. Men håper dere er mer heldig med at det er innenfor de kriteriene dere har satt da ❤️❤️

Donoren vi valgte er 13 cm høyere enn meg. Hadde også sett for meg noe helt annet på forhånd, men hun var en av de laveste av de fem som ble sendt til meg.

To ting man kan tenke på:
- epigenetikk; livmoren er med på å bestemme hvilke gener som aktiveres og ikke.
- mange får barn som er veldig forskjellige fra seg selv. Mammaen til ei venninne av meg er 1,60 mens alle tre døtrene hennes er godt over 1,70.

Donoren vi valgte er 13 cm høyere enn meg. Hadde også sett for meg noe helt annet på forhånd, men hun var en av de laveste av de fem som ble sendt til meg.

To ting man kan tenke på:
- epigenetikk; livmoren er med på å bestemme hvilke gener som aktiveres og ikke.
- mange får barn som er veldig forskjellige fra seg selv. Mammaen til ei venninne av meg er 1,60 mens alle tre døtrene hennes er godt over 1,70.
Takk for gode innspill og at du deler ❤️❤️ Du har så rett. Og selv om man har samme foreldre også, så kan jo høyden mellom barna variere mye. Fikk eksempel på det av ei venninne i går. Godt å høre at det også er andre som har valgt donor som ikke er helt match på f.eks høyde. ❤️ Vi har takket ja nå og plutselig så er det eneste som betyr noe at vi kan få en mulighet til å få et etterlengtet barn til. ❤️ Krysser alt av fingre og tær for raskere prosess videre og at det blir en fødsel neste år. Forhåpentligvis uttak før jul.

Her mener jeg å huske at vi krysset av på nesten alt av høyde. Altså at vi tillater det meste. Jeg tror vi stoppa på 180 høy liksom. Så om vi blir spurt om en donor som er lavere enn meg så godtar vi den. Jeg er mer urolig for høyde om donor er mye høyere enn meg. Jeg har barn fra tidligere forhold og ene barnet var allerede langt over gjennomsnittet lang allerede inni magen min. Det var direkte smertefullt å gå gravid med en så stor baby. :laughing002 Jeg er forholdsvis lav selv, så det var tydelig pappaen sine gener som slo inn den gangen.

Man kan ende opp med barn på sin egen høyde, eller kjempehøye barn. Det er så mye mer enn bare eggets dna som avgjør.

Her mener jeg å huske at vi krysset av på nesten alt av høyde. Altså at vi tillater det meste. Jeg tror vi stoppa på 180 høy liksom. Så om vi blir spurt om en donor som er lavere enn meg så godtar vi den. Jeg er mer urolig for høyde om donor er mye høyere enn meg. Jeg har barn fra tidligere forhold og ene barnet var allerede langt over gjennomsnittet lang allerede inni magen min. Det var direkte smertefullt å gå gravid med en så stor baby. :laughing002 Jeg er forholdsvis lav selv, så det var tydelig pappaen sine gener som slo inn den gangen.

Man kan ende opp med barn på sin egen høyde, eller kjempehøye barn. Det er så mye mer enn bare eggets dna som avgjør.
Ja helt enig med deg også. Så godt å få gode innspill fra flere ❤️❤️ Man blir jo litt "blind" på de små detaljene i en ny og uvant prosess. Og da er det fint å få luftet litt og få tanker og vurderinger fra andre også ❤️ Håper det blir deres tur også snart nå. ❤️❤️ Tenker på dere ❤️

Hei. Vi har fått tilbud om ny donor i dag faktisk. Fortsatt 1 cm lavere enn nederste grense vi hadde satt og 6 cm lavere enn meg (men innenfor normalhøyde for damer, så går mest på at det er en del forskjell fra meg). Så vi er litt i tenkeboksen og må lande litt. Men tror vi kommer til å gå for dette siden det tydeligvis er vanskelig å få en donor som matcher helt. Men kjenner jeg er litt skuffa for at det skulle bli så vanskelig å matche min høyde. Samboer er også mer opptatt av dette en meg. Men han 183 så kan dra opp høyden på et barn pga det evt. Føler vi overtenker nå og at høyde egentlig ikke betyr noe. Men så er det det med at siden det ikke er mine gener, så vil man jo det skal være så likt som mulig i alle fall. Føles også litt uvirkelig nå at det blir eggdonasjon, selv om jeg har prøvd å venne meg til tanken. Så er litt all over the place i dag og sliter med å ta et valg. Men får tro det blir bra til slutt ❤️ Hva endte dere på i forhold til din høyde? Hvis du vil dele da.
Jeg er 179 høy selv og vet bare at donor er over 170 :)

Min mor er 176 (altså godt over gjennomsnitt på kvinner den generasjonen) og min far er 180 (ca på gjennomsnitt for menn). Jeg har som sagt blitt flere cm høyere enn min mor, men min søster er «bare» 170.

Kan også nevne at min mann er ca 182 (altså ca gjennomsnitt menn) men vår eldste datter er veldig lang og ligger godt over min høyde da jeg var på samme alder - antar at hun blir over 180. Mens lillesøster er mer «normal» (av de høyeste av barna på samme alder men ikke like høy som storesøster).

Så tenker at dersom barnefar er høy og donor ikke er direkte lav så blir antakelig heller ikke barnet veldig lavt. Og høyde vil uansett variere fra barn til barn, selv med samme gener (er som sagt 9 cm mellom meg og min helsøster) :)
Takk for gode innspill og at du deler ❤️❤️ Du har så rett. Og selv om man har samme foreldre også, så kan jo høyden mellom barna variere mye. Fikk eksempel på det av ei venninne i går. Godt å høre at det også er andre som har valgt donor som ikke er helt match på f.eks høyde. ❤️ Vi har takket ja nå og plutselig så er det eneste som betyr noe at vi kan få en mulighet til å få et etterlengtet barn til. ❤️ Krysser alt av fingre og tær for raskere prosess videre og at det blir en fødsel neste år. Forhåpentligvis uttak før jul.
Så utrolig spennende! Gratulerer :Heartred krysser fingrene for at det går raskt til uttak og innsett!

Last edited:
Jeg er 179 høy selv og vet bare at donor er over 170 :)

Min mor er 176 (altså godt over gjennomsnitt på kvinner den generasjonen) og min far er 180 (ca på gjennomsnitt for menn). Jeg har som sagt blitt flere cm høyere enn min mor, men min søster er «bare» 170.

Kan også nevne at min mann er ca 182 (altså ca gjennomsnitt menn) men vår eldste datter er veldig lang og ligger godt over min høyde da jeg var på samme alder - antar at hun blir over 180. Mens lillesøster er mer «normal» (av de høyeste av barna på samme alder men ikke like høy som storesøster).

Så tenker at dersom barnefar er høy og donor ikke er direkte lav så blir antakelig heller ikke barnet veldig lavt. Og høyde vil uansett variere fra barn til barn, selv med samme gener (er som sagt 9 cm mellom meg og min helsøster) :)

Så utrolig spennende! Gratulerer :Heartred krysser fingrene for at det går raskt til uttak og innsett!
Takk for at du deler ❤️ Ja der ser man hvor forskjellige søsken også kan være, og forskjellige fra sin mor. Hos oss er mamma høyere enn meg. Mens broren min er jo mann, så mye høyere enn meg. Jeg tror dette blir bra jeg, og så må vi bare legge fra oss det bildet vi hadde av donor når vi skulle velge høydespennet. Og jeg er jo så takknemlig for at hun vil donere ❤️ Får bare lande litt, og bare håpe det kan gå fint framover nå ❤️ Du begynner jo å bli et godt stykke på vei nå. Håper du og den lille har det bra. ❤️❤️

Takk for at du deler ❤️ Ja der ser man hvor forskjellige søsken også kan være, og forskjellige fra sin mor. Hos oss er mamma høyere enn meg. Mens broren min er jo mann, så mye høyere enn meg. Jeg tror dette blir bra jeg, og så må vi bare legge fra oss det bildet vi hadde av donor når vi skulle velge høydespennet. Og jeg er jo så takknemlig for at hun vil donere ❤️ Får bare lande litt, og bare håpe det kan gå fint framover nå ❤️ Du begynner jo å bli et godt stykke på vei nå. Håper du og den lille har det bra. ❤️❤️
Takk :Heartred Ja er 11+1 i dag. Føles som det vokser der nede, periodevis veldig stinn i magen, særlig på kveldstid. Har har jo ingen babykul ennå men magen har vokst synes jeg (men ser foreløpig bare ut som jeg har lagt på meg) :jimlad:

Takk :Heartred Ja er 11+1 i dag. Føles som det vokser der nede, periodevis veldig stinn i magen, særlig på kveldstid. Har har jo ingen babykul ennå men magen har vokst synes jeg (men ser foreløpig bare ut som jeg har lagt på meg) :jimlad:
Godt å høre det går fint ❤️ Blir spennende med ny ultralyd nå snart da. ❤️

Nei ikke et pip. Jeg vurderer å sende melding til donorkoordinator og spørre om de har hørt noe fra Finland. De kan jo ha funnet donor for alt jeg vet. De er ikke akkurat ivrige etter å kommunisere. :shifty:
Det synes jeg du skal! Det har tatt fryktelig lang tid nå :Heartred

Alt så bra ut på TUL i dag 12+2 :Heartred Er veldig letta! Virket som det var veldig mye som kunne ses på UL allerede nå. Ingen indikasjon for noen trisomier eller misdannelser. Men vi har uansett bestemt oss for å vente med å fortelle til vi har fått svar på NIPT.

Alt så bra ut på TUL i dag 12+2 :Heartred Er veldig letta! Virket som det var veldig mye som kunne ses på UL allerede nå. Ingen indikasjon for noen trisomier eller misdannelser. Men vi har uansett bestemt oss for å vente med å fortelle til vi har fått svar på NIPT.
Så koselig å høre ❤️❤️ Et langt skritt på veien det. ❤️ Men skjønner dere venter til nipt testen også. Går nok fint. Ha en finfin helg. ❤️

Back
Topp