Skravletråd donasjon

Stikker hodet fram her. Har ligget på lur og snoket i denne delen av forumet en stund. Jeg ser hvilken vei dette IVF eventyret/marerittet går. Jeg har egentlig både tenkt det og sagt det høyt til samboeren flere ganger etter at vi mistet tvillingene at jeg har ikke noen god følelse på de her eggene mine. 1 av 5 innsett var genetisk frisk. Nå vet vi ingenting om det siste dritt embryo som ligger hos St.Olavs. Men jeg er temmelig sikker på at det ikke er friskt heller. Enda så mye topp score og pent det liksom skal se ut.

Vi har ett offentlig forsøk igjen i tillegg. Men jeg nekter noe mer. Jeg satte foten ganske hardt ned etter den siste aborten. Jeg orker bare ikke prøve på noe som jeg vet er helt håpløst. Får vi friske egg så er nok veldig mye gjort. Jeg har null problem med å bli gravid. Men beholder jo ingen av dem fordi det er noe galt med dem. Så jeg føler meg egentlig ganske så sikker på at vi iallefall får en reell sjanse ved å velge donor egg istedenfor mine.

Jeg har 2 barn fra tidligere ekteskap. Førstemann prøvde vi aktivt på i over ett år før det gikk. Jeg var da helt i starten av 20-årene og jeg mistet nok noen ganger før eldste ble til. Neste gikk det 2 år med ubeskyttet sex før det ble noe. Nå som jeg tenker tilbake så sier det meg jo egentlig at allerede der var det noe galt og at vi er sjanseløse nå som alderen har innhentet meg i tillegg. Jeg er "bare" 37. Men jeg hadde nok ikke det beste utgangspunktet fra starten av.

Det er mye tanker om dagen. Vi har ikke råd til å sette i gang riktig enda. Men tenker en gang til neste år. Håper bare ikke de skrur opp prisene enda mer i løpet av den tiden. Jeg ser jo av tidligere innlegg her at prisene har gjort et dramatisk hopp oppover i løpet av bare det siste året.
Forstår deg så godt ❤️❤️ vi hadde et innsett i sommer med eggdonasjon som ble negativt. I september hadde vi innsett nr 2, og nå er jeg 13 uker ❤️ var veldig usikker i begynnelsen men visste det ble riktige veien å gå siden jeg er 40. Hjalp ikke at jeg hadde mye egg når det var lengre tid mellom de gode eggene ❤️ ønsker deg masse lykke til med reisen ❤️
 
Forstår deg så godt ❤️❤️ vi hadde et innsett i sommer med eggdonasjon som ble negativt. I september hadde vi innsett nr 2, og nå er jeg 13 uker ❤️ var veldig usikker i begynnelsen men visste det ble riktige veien å gå siden jeg er 40. Hjalp ikke at jeg hadde mye egg når det var lengre tid mellom de gode eggene ❤️ ønsker deg masse lykke til med reisen ❤️
Ja sant. Det hjelper lite med egg når de har "gått ut på dato"
Jeg mistenker jo som sagt at jeg ikke hadde så bra kvalitet fra før av. At jeg har 2 fra før av er faktisk et mirakel. Nå må vi bare låne en celle fra noen som er frisk sånn at samboeren min kan få oppleve å bli pappa. :love017
 
Ja sant. Det hjelper lite med egg når de har "gått ut på dato"
Jeg mistenker jo som sagt at jeg ikke hadde så bra kvalitet fra før av. At jeg har 2 fra før av er faktisk et mirakel. Nå må vi bare låne en celle fra noen som er frisk sånn at samboeren min kan få oppleve å bli pappa. :love017
Har gjort det samme som deg her og «lest meg opp en stund», og da jeg så det første innlegget du skrev her måtte jeg bare ta bladet fra munnen :)

Er like gammel som deg og nå har vi 6 IVF-forsøk bak oss… dvs, det kan vel knapt kalles forsøk, for av disse har kun èn runde ført til innsett- og da negativt. De andre har blitt avbrutt på ulike stadier- siste gang måtte jeg gjennom uttak hvor det viste seg at alle eggposene var tomme. Grusomt.

Nå er jeg helt utslitt og rådvill. På de to årene vi har holdt på har fertiliteten min også sunket drastisk. AMH har gått fra 11 til 2 på de årene. I tillegg responderer jeg omtrent ikke på stimulering, så får man ikke egg er man jo like langt.

Til nå har vi egentlig sagt at donasjon er helt uaktuelt for oss, men rart hva som skjer med innstilling når andre alternativ uteblir. Jeg veksler mellom å være veldig lei meg for hele situasjonen samtidig som det føles «absurd» å ha kommet hit. I min naivitet har jeg tenkt at det kommer til å løse seg, men nå er vi plutselig på vei mot å bli en del av den statistikken over de det faktisk ikke løser seg for.

Så ja- mange tanker, ikke bestemt oss enda og det er vel en prosess det også. Så det er til stor hjelp å lese hva andre her skriver <3 Og trist å også kjenne igjen «nick»/kallenavn på de jeg husker igjen fra vi begynte prøvingen naturlig… alt vi ikke visste da…
 
Har gjort det samme som deg her og «lest meg opp en stund», og da jeg så det første innlegget du skrev her måtte jeg bare ta bladet fra munnen :)

Er like gammel som deg og nå har vi 6 IVF-forsøk bak oss… dvs, det kan vel knapt kalles forsøk, for av disse har kun èn runde ført til innsett- og da negativt. De andre har blitt avbrutt på ulike stadier- siste gang måtte jeg gjennom uttak hvor det viste seg at alle eggposene var tomme. Grusomt.

Nå er jeg helt utslitt og rådvill. På de to årene vi har holdt på har fertiliteten min også sunket drastisk. AMH har gått fra 11 til 2 på de årene. I tillegg responderer jeg omtrent ikke på stimulering, så får man ikke egg er man jo like langt.

Til nå har vi egentlig sagt at donasjon er helt uaktuelt for oss, men rart hva som skjer med innstilling når andre alternativ uteblir. Jeg veksler mellom å være veldig lei meg for hele situasjonen samtidig som det føles «absurd» å ha kommet hit. I min naivitet har jeg tenkt at det kommer til å løse seg, men nå er vi plutselig på vei mot å bli en del av den statistikken over de det faktisk ikke løser seg for.

Så ja- mange tanker, ikke bestemt oss enda og det er vel en prosess det også. Så det er til stor hjelp å lese hva andre her skriver <3 Og trist å også kjenne igjen «nick»/kallenavn på de jeg husker igjen fra vi begynte prøvingen naturlig… alt vi ikke visste da…
Ja det er jo litt som må bearbeides når man kommer så langt at man innser at man må gi opp det man har prøvd så hardt på. Ta deg god tid og ta vare på deg selv ❤️
 
Jeg har vært til jordmor i dag
Er straks 18 uker på vei med donor.
Hun lurte på om jeg hadde noen tanker åå akkurat det. At det ikke er mitt egg, mitt barn osv. Da svarte jeg som sant var at vet du det så tenker jeg ikke på det at dette barnet ikke vil være mitt biologisk. Jeg bærer det, mitt blod er det som renner igjennom den lille. Så måtte jeg le litt fortelle hva samboer er redd for...å det er om barnet vårt blir stygt :laughing001. For tenk om det ligner på hufsa (finsk donor)
Nei det er mitt eller vårt barn.❤️❤️
 
Jeg har vært til jordmor i dag
Er straks 18 uker på vei med donor.
Hun lurte på om jeg hadde noen tanker åå akkurat det. At det ikke er mitt egg, mitt barn osv. Da svarte jeg som sant var at vet du det så tenker jeg ikke på det at dette barnet ikke vil være mitt biologisk. Jeg bærer det, mitt blod er det som renner igjennom den lille. Så måtte jeg le litt fortelle hva samboer er redd for...å det er om barnet vårt blir stygt :laughing001. For tenk om det ligner på hufsa (finsk donor)
Nei det er mitt eller vårt barn.❤️❤️
Det er bevist at donorbarn tar trekk fra den som bærer frem barnet pga noe mikrogenetisk i blodet, så det er overhode ikke noe jeg ville ofret en tanke :Heartred er noe med at næringen fra deg setter spor i barnet ift blandt annet preferanser av mat eller noe sånt, det er ganske kult!
 
Sjekk også ut epigenetikk! Den gravide mammaen er med på å slå på og av gener, så man bidrar litt i miksen. Ifølge OLGA-klinikken er man den sosiale mammaen og den biologiske mammaen, men ikke den genetiske.
 
Jeg har vært til jordmor i dag
Er straks 18 uker på vei med donor.
Hun lurte på om jeg hadde noen tanker åå akkurat det. At det ikke er mitt egg, mitt barn osv. Da svarte jeg som sant var at vet du det så tenker jeg ikke på det at dette barnet ikke vil være mitt biologisk. Jeg bærer det, mitt blod er det som renner igjennom den lille. Så måtte jeg le litt fortelle hva samboer er redd for...å det er om barnet vårt blir stygt :laughing001. For tenk om det ligner på hufsa (finsk donor)
Nei det er mitt eller vårt barn.❤️❤️
Hahaha nå dør jeg litt her. Jeg kødda med samboeren min her om dagen om at hvis ungen ligner på Hufsa så kan han ikke skylde på meg iallefall. :laughing002
 
Jeg har tenkt litt på dette her om donoren er veldig annerledes enn meg da. Men så tenker jeg på at minst halvparten av barnet vil jo være min kjære sitt dna. Han er jo den fineste jeg vet om og da blir ungen vår fin også hvis den ligner på han. ❤️ Jeg tror det er normalt å tenke på alt dette her, men så vil det bli mindre viktig når babyen faktisk er der.

Ja helt sant at det er viktig med humor. Det er virkelig ikke småtteri vi går gjennom.
 
Vi har nå vært igjennom 3 runder IVF på sykehuset i Vestfold uten innsett, og fikk en time hos medicus for en second opinion evnt se på egg donasjon, der tok de også en dna fragmenterings prøve av sperm og fikk journalen fra sykehuset. Snakket med legen etter prøveresultatet var klart og han anbefalte eggdonasjon som beste alternativ, sperm er helt ok/innenfor normal . Så ringte lab-sjefen og han ville gjerne prøve IVF hos dem en gang. Valget er jo «vårt» men hvilke forutsetninger har vi for å vite, tenker jeg. Sååå her står vi må fast….jeg aner jo ikke noe om dette og må lene meg på fagfolket og de mener ulikt jeg er 39 år og eggkvaliten er nok forringet, men nå når jeg hadde akseptert at donasjon var veien å gå så kom det et nytt håp fra lab’n…Skjønner at ingen her kan hjelpe med beslutningen men ville bare lufte tankene…noen andre som har fått kontra anbefalinger?
 
Vi har nå vært igjennom 3 runder IVF på sykehuset i Vestfold uten innsett, og fikk en time hos medicus for en second opinion evnt se på egg donasjon, der tok de også en dna fragmenterings prøve av sperm og fikk journalen fra sykehuset. Snakket med legen etter prøveresultatet var klart og han anbefalte eggdonasjon som beste alternativ, sperm er helt ok/innenfor normal . Så ringte lab-sjefen og han ville gjerne prøve IVF hos dem en gang. Valget er jo «vårt» men hvilke forutsetninger har vi for å vite, tenker jeg. Sååå her står vi må fast….jeg aner jo ikke noe om dette og må lene meg på fagfolket og de mener ulikt jeg er 39 år og eggkvaliten er nok forringet, men nå når jeg hadde akseptert at donasjon var veien å gå så kom det et nytt håp fra lab’n…Skjønner at ingen her kan hjelpe med beslutningen men ville bare lufte tankene…noen andre som har fått kontra anbefalinger?
Jeg hadde selv 7 forsøk med ivf eggene for gamle /dårlig kvalitet. Mistet 2 ganger. Første innsett med eggdonasjon i juni som ble negativt, 2 innsett i september ble positivt og jeg er i dag 15 uker. Jeg var selv 39 da jeg startet med eggdonasjon. Vet ikke helt hva jeg vil råde deg til men for oss måtte eggdonasjon til ❤️
 
Vi har nå vært igjennom 3 runder IVF på sykehuset i Vestfold uten innsett, og fikk en time hos medicus for en second opinion evnt se på egg donasjon, der tok de også en dna fragmenterings prøve av sperm og fikk journalen fra sykehuset. Snakket med legen etter prøveresultatet var klart og han anbefalte eggdonasjon som beste alternativ, sperm er helt ok/innenfor normal . Så ringte lab-sjefen og han ville gjerne prøve IVF hos dem en gang. Valget er jo «vårt» men hvilke forutsetninger har vi for å vite, tenker jeg. Sååå her står vi må fast….jeg aner jo ikke noe om dette og må lene meg på fagfolket og de mener ulikt jeg er 39 år og eggkvaliten er nok forringet, men nå når jeg hadde akseptert at donasjon var veien å gå så kom det et nytt håp fra lab’n…Skjønner at ingen her kan hjelpe med beslutningen men ville bare lufte tankene…noen andre som har fått kontra anbefalinger?
Hør på ferilitetsrådet "lyktes etter 14 mislykkede ivf forsøk"
 
Vi har nå vært igjennom 3 runder IVF på sykehuset i Vestfold uten innsett, og fikk en time hos medicus for en second opinion evnt se på egg donasjon, der tok de også en dna fragmenterings prøve av sperm og fikk journalen fra sykehuset. Snakket med legen etter prøveresultatet var klart og han anbefalte eggdonasjon som beste alternativ, sperm er helt ok/innenfor normal . Så ringte lab-sjefen og han ville gjerne prøve IVF hos dem en gang. Valget er jo «vårt» men hvilke forutsetninger har vi for å vite, tenker jeg. Sååå her står vi må fast….jeg aner jo ikke noe om dette og må lene meg på fagfolket og de mener ulikt jeg er 39 år og eggkvaliten er nok forringet, men nå når jeg hadde akseptert at donasjon var veien å gå så kom det et nytt håp fra lab’n…Skjønner at ingen her kan hjelpe med beslutningen men ville bare lufte tankene…noen andre som har fått kontra anbefalinger?
Sniker. Jeg har ikke samme bakgrunn som deg, har klart å bli gravide på egne egg, men ville si at jeg stoler veldig på Medicus-laben - de er dyktige folk, så hvis sjefen der tror at dere kan lykkes, så ville jeg personlig gitt det en sjanse.
 
Sniker. Jeg har ikke samme bakgrunn som deg, har klart å bli gravide på egne egg, men ville si at jeg stoler veldig på Medicus-laben - de er dyktige folk, så hvis sjefen der tror at dere kan lykkes, så ville jeg personlig gitt det en sjanse.
Det er jo vanskelig å ikke tenke det samme, dog litt forvirrende når legen på samme sted anbefaler donasjon men jeg har også inntrykk av at de er dyktige der og har vekdig lyst til å stole på lab’n
 
Har kontaktet Medicus. Noen som har tips til hva jeg kan spørre dem om? Jeg tenker å spørre om hva de anbefaler oss i forhold til hvor mange blastoer vi skal "bestille". Jeg tenker også å spørre litt mer hvordan vi bør legge opp det økonomiske og om hvilke muligheter vi har der. Er det noe mer som jeg glemmer totalt nå? Jeg har en tendens til å stupe uti ting og ikke helt være forberedt. :laughing002
 
Hei ☺️ dere som er i gang med donorforsøk, hvordan går det? ❤️ vi skal antakelig i gang med forsøk på Medicus Oslo. Men nå ser jeg av tråden her at det var litt dyrere enn jeg hadde sett for meg. Er prisen rimeligere ved andre klinikker?
Pris er ikke nødvendigvis avgjørende, dyrt er’e uansett og belastende å stå i, så viktig at man blir godt ivaretatt og det føles trygt.
 
Har kontaktet Medicus. Noen som har tips til hva jeg kan spørre dem om? Jeg tenker å spørre om hva de anbefaler oss i forhold til hvor mange blastoer vi skal "bestille". Jeg tenker også å spørre litt mer hvordan vi bør legge opp det økonomiske og om hvilke muligheter vi har der. Er det noe mer som jeg glemmer totalt nå? Jeg har en tendens til å stupe uti ting og ikke helt være forberedt. :laughing002
Hvordan gikk det med kontakten med Medicus? Er det Medicus Oslo du er hos?
 
Hvordan gikk det med kontakten med Medicus? Er det Medicus Oslo du er hos?
Det gikk veldig fint å snakke med dem. Jeg fikk svar på alt jeg lurte på og vi ble helt sikre på at dit vil vi når vi er klar for å sette i gang. Vi blir å høre til Bergen.

Vi fikk satt opp brukere i pasientportalen sånn at vi lett kan komme i kontakt med dem og få sendt inn nødvendig papirer når vi skal starte opp.

Prismessig så tror jeg ikke Medicus er av de verste.
 
Det gikk veldig fint å snakke med dem. Jeg fikk svar på alt jeg lurte på og vi ble helt sikre på at dit vil vi når vi er klar for å sette i gang. Vi blir å høre til Bergen.

Vi fikk satt opp brukere i pasientportalen sånn at vi lett kan komme i kontakt med dem og få sendt inn nødvendig papirer når vi skal starte opp.

Prismessig så tror jeg ikke Medicus er av de verste.
Takk for svar har vært min opplevelse hittil også, har vært borti ganske mange fertilitetsklinikker etterhvert og Medicus er så langt de jeg har følt det er mest behagelig å forholde seg til.

Har dere landet på hvor mange blastoer dere skal «bestille»? Når tror du dere er klare for å gå i gang?

Hadde en første utredningssamtale med lege forrige uke hvor hun argumenterte for at vi kanskje burde prøve med egne egg først. Litt overrasket over det, har nå hatt ganske mange fryseforsøk etter lillesøster som ikke har blitt til barn (tot 7 innsett siden 2021). Og det var med 2017-egg, da var jeg 37. At det skal være noe poeng å prøve enda mer med egg hentet ut nå i 2024 (er nå 44) synes jeg er rart. Selvfølgelig kan det gå, men er jo belastende for hele familien og ikke så lyst til å bruke mange år til på attpåklatten.. kommer jo til et punkt hvor jeg også bare må godta at jeg blir litt for gammel og. Føler ikke det nå, men trenger ikke legge på 2-3 år til liksom.

Så har egentlig delvis konkludert selv med at det er ED som gjelder, med mindre Medicus etter full utredning mener at vi har svært gode sjanser med egne egg. Og isåfall blir det så fort som mulig, dvs. sende papirer ila februar.
 
Back
Topp