Skravletråd☀️

Gravide og mat.

Parmesan har jeg lest at gravide kan spise. Men hva med peccorino ost?

Og regner med at stekt Guanciale (italiensk bacon) er ok? :)
 
Vi har første skikkelige ultralyd i dag (TUL 13+4). Er første barn og kun hatt en rask ul i uke 6 for å se hjerteslag.

Kjenner jeg er fryktelig nervøs og føler dette er både skummelt og spennende.
Hva kan jeg forvente? Hva bør vi spørre om?
Jeg er 30 år så får ikke nipt test uten at vi betaler selv slik jeg har forstått det.
Også veldig lite informasjon fra sykehuset i forkant og på nett.
 
Vi har første skikkelige ultralyd i dag (TUL 13+4). Er første barn og kun hatt en rask ul i uke 6 for å se hjerteslag.

Kjenner jeg er fryktelig nervøs og føler dette er både skummelt og spennende.
Hva kan jeg forvente? Hva bør vi spørre om?
Jeg er 30 år så får ikke nipt test uten at vi betaler selv slik jeg har forstått det.
Også veldig lite informasjon fra sykehuset i forkant og på nett.
Eg føle heile nipt er litt oppskrytt, dei fleste avvik vil kunna sjåast på ultralyd. Legen/jordmor vil sjå etter hjerteslag, om det er to hjertekammer, sjå på hjernen, på nyrer, magesekk, blære, og andre organ dei kan sjå, dei vil sjå kor mange blodkar det er i navlestrengen, på størrelsen på føttene, lårbeinet, hodet og CRL. Dei vil også sjå etter nesebein og måle tykkelsen på nakkefold. Dei ser også på plassering av morkake og eventuell form på livmor. Er det avvik på disse vil du få tilbud om videre oppfølging og nipt/andre prøver. Er det ikkje avvik er sjansen veldig stor for at babyen er heilt frisk ❤️
Tenker det er ikkje noko spesielt du må spørre om, dei sjekker det meste, men snakker ikkje alltid lika mykje, det er personavhengig. Om du ønsker mykje informasjon ville eg berre spurt om personen kan dele tankene høgt ❤️
 
Vi har første skikkelige ultralyd i dag (TUL 13+4). Er første barn og kun hatt en rask ul i uke 6 for å se hjerteslag.

Kjenner jeg er fryktelig nervøs og føler dette er både skummelt og spennende.
Hva kan jeg forvente? Hva bør vi spørre om?
Jeg er 30 år så får ikke nipt test uten at vi betaler selv slik jeg har forstått det.
Også veldig lite informasjon fra sykehuset i forkant og på nett.
Er enig med det @ElskerJesus♡ her sier.
NIPT-test kan også avgi falskt svar, så jeg tror ikke man skal putte for mye i det dersom svaret viser avvik, det trenger ikke bety noe. Har hørt om noen som har fått svar som tilsier at noe er galt, så har de gått og vært bekymret for det, men ingenting har vært galt med fosteret. Heldigvis utfører de fostervannsprøve hvis prøven skulle vise noe, men også den gir en viss risiko for spontanabort.
Selv pleier jeg å stole på min egen magefølelse som pleier å stemme.
Hvis du har en følelse på at noe er galt, så kan du ta en test:)
 
Jeg er enig med @ElskerJesus♡ og @pusemjau - selv om jeg akkurat har tatt NIPT. Sa på forhånd at jeg syns det var bortkastede penger, og fikk det bekreftet av fastlegen og jordmoren, men når alt kom til alt så turte jeg ikke å la være bare fordi tilbudet var der. På timen for NIPT målte hun nakkefold og jeg ble egentlig helt beroliget av det, så i retrospekt tenker jeg (som jeg egentlig tenkte i utgangspunktet) at NIPT er unødvendig for de aller aller fleste!
 
Jeg er enig med @ElskerJesus♡ og @pusemjau - selv om jeg akkurat har tatt NIPT. Sa på forhånd at jeg syns det var bortkastede penger, og fikk det bekreftet av fastlegen og jordmoren, men når alt kom til alt så turte jeg ikke å la være bare fordi tilbudet var der. På timen for NIPT målte hun nakkefold og jeg ble egentlig helt beroliget av det, så i retrospekt tenker jeg (som jeg egentlig tenkte i utgangspunktet) at NIPT er unødvendig for de aller aller fleste!
Ja eg spurte legen når hu spurte om eg ville ha nipt, om hu ikkje ville sjå trisomi 14 og 18 på UL, jo, uten tvil sa hu, mest sannsynlig 21 også. Men det va ein liten sjanse for at det kunne være downs likevell, men så lenge det ikkje fekk noko konsekvenser for min del såg ikkje legen noko poeng i å ta NIPT nei. Eg sa nei så spare eg dei pengene, koste jo ganske masse! Og hu berre, ehm, den e heilt gratis. Ja det va eg jo klar øve, men den koste nå penger for nokon, så kan eg heller ta eit par ekstra ultralyder med god samvittighet :hilarious:
 
Eg føle heile nipt er litt oppskrytt, dei fleste avvik vil kunna sjåast på ultralyd. Legen/jordmor vil sjå etter hjerteslag, om det er to hjertekammer, sjå på hjernen, på nyrer, magesekk, blære, og andre organ dei kan sjå, dei vil sjå kor mange blodkar det er i navlestrengen, på størrelsen på føttene, lårbeinet, hodet og CRL. Dei vil også sjå etter nesebein og måle tykkelsen på nakkefold. Dei ser også på plassering av morkake og eventuell form på livmor. Er det avvik på disse vil du få tilbud om videre oppfølging og nipt/andre prøver. Er det ikkje avvik er sjansen veldig stor for at babyen er heilt frisk ❤️
Tenker det er ikkje noko spesielt du må spørre om, dei sjekker det meste, men snakker ikkje alltid lika mykje, det er personavhengig. Om du ønsker mykje informasjon ville eg berre spurt om personen kan dele tankene høgt ❤️
Takk for svar ☺️

Timen ble møtt av ei herlig dame som tok oss i mot. Ho forklarte tydelig heile veien alt ho såg og vi fikk sjå lille bevege sej og kose seg ☺️
Vanskelig å klare sjå noe kjønn så vi ble satt opp til OUL om 5 uker ☺️

Ellers sa hun at alt så fint ut og alle målinger og kontroller hun tok var som de skulle ❤️
 
Jeg venter utålmodig på svar på nipt:happy090

Vi hadde ikke så koselig tidlig ul, jordmor var rett å slett ordentlig frekk pga vi har valgt å føde på Lillehammer istedefor Elverum som er nærmere (der hu jobber).
Så vi har bestilt privat ul til torsdag:Heartpink

Gleder meg masse til å se baby, fikk nesten ikke sett noe på ul, fikk ikke bilde heller, men fikk lov å ta et bilde av skjermen…
 
Var på første jordmortime igår og fikk høre (selv om dansebaby hadde fest i magen) hjertelyd :Heartred Blir så lettethver gang vi er på uktralyd eller kontroll og får «livstegn» fra den lille:Heartpink
 
Jeg venter utålmodig på svar på nipt:happy090

Vi hadde ikke så koselig tidlig ul, jordmor var rett å slett ordentlig frekk pga vi har valgt å føde på Lillehammer istedefor Elverum som er nærmere (der hu jobber).
Så vi har bestilt privat ul til torsdag:Heartpink

Gleder meg masse til å se baby, fikk nesten ikke sett noe på ul, fikk ikke bilde heller, men fikk lov å ta et bilde av skjermen…
Så kjipt med en sånn opplevelse! Tipper privat blir noe annet :Heartred
 
Var på jordmor kontroll idag 16+2, litt skuffet.. trodde vi skulle høre hjerte med doppler men det var visst uaktuelt så «tidlig» :(
Denne uka har jeg begynt å få skikkelige kynnere ved mye aktivitet/stress, skikkelig knallhard mage som er ubehagelig , så lurer litt på å bestille privat ultralyd denne uken, for den ordinære er ikke før om 4 laaaange uker :eek:
 
Var på jordmor kontroll idag 16+2, litt skuffet.. trodde vi skulle høre hjerte med doppler men det var visst uaktuelt så «tidlig» :(
Denne uka har jeg begynt å få skikkelige kynnere ved mye aktivitet/stress, skikkelig knallhard mage som er ubehagelig , så lurer litt på å bestille privat ultralyd denne uken, for den ordinære er ikke før om 4 laaaange uker :eek:
Tidlig med dopler 16+2? :think005 Jeg fikk høre igår 14+3! Trodde liksom over 12 uker var normalen jeg!
 
Tidlig med dopler 16+2? :think005 Jeg fikk høre igår 14+3! Trodde liksom over 12 uker var normalen jeg!
Trodde jeg og, så ble mildt sagt skuffet når jeg innså hun var så vrang å mente det var helt umulig å kunne finne hjertelyden SÅ tidlig :rolleyes: Har ingenting ekstra på magen heller, så jeg ser ingenting i veien med å fått det til, men kan ikke sitte der å kverulere:laughing002
 
Back
Topp